Lite funderingar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Mortuta

Re: Lite funderingar

Inlägg av Mortuta »

Tack Videunge!

Ska köra på ditt schema, såg bra ut!

Nu är det så roligt att dagen efter jag skrev mitt inlägg, om att amningen fungerar såå himla bra tillsammans med gröten i en över veckas tid och lillen sov till hela halv sex :!: :!: utan att vakna, så vill han knappt äta något alls..

Han äter knappt bröstmjölk överhuvudtaget sen i fredags. Min frustration växer ikapp med att lillen inte sover..
Jag är så himla trött nu att jag funderar på att sluta amma helt. Jag har ingen aning om hur mycket han får i sig. Det enda jag vet är att det inte är tillräckligt och att han inte kommer sova på natten. Han är go och glad på dagarna trots att han inte äter mycket. Det är jätte bra att han är glad på dagarna men hans mamma vill hemskt gärna sova på nätterna ](*,) . Iaf några timmar i sträck!!
I natt så var jag så trött att jag kände att jag inte orkar stå där och vagna hela natten lång, när jag dessutom inte vet om han är hungrig eller kan somna om. Sluta med att han vakna 23, 02,05.20 och åt mat. Där vid halv sex så bajja han massor så jag fick byta på honom oxå. Han somna ändå om till sju som tur var!
Hur ska jag göra för att få honom att äta för att sedan kunna sova? Ska jag SHN kura honom nu när han blir fyra månader eller ha is i magen och vänta ett tag? Hur ska jag göra isf när jag inte får i han så mycket mat? Ska jag sluta amma och bara köra mat och ersättning? Vill att han ska äta på dagen och inte natten! Han har svårt att koncentrera sig fortsatt på dagarna och äter inte många minuter trots att han får bli riktigt hungrig.
Hur ska jag göra för att slippa behöva stå där och vagna varje gång han vaknar och inte somnar om själv?
Hur mycket mat kan man ge den lilla sammanlagt på en dag?
Vet att han behöver mer mat. Jag försöker men han äter inte tillräckligt.
Han får nu gröt tills han inte vill ha mer vid tio, testat smakis av potatis på em och sedan erbjuder jag honom ersättning på flaska till kvällen, övrigt bara bröstmjölk.
Det har börjat sina på mjölk i det ena bröstet tyvärr.
Han sover fortfarande i vårat sovrum, hjälper det med eget rum så här tidigt?
Han sover bra på dagarna kanske ska tilläggas!

Vägen går upp och så går den ner och däremellen är den rak en stund för att sedan gå upförs igen :lol:

Vill sova en stund [-o<

Tack och adjöss :heart:
Älskade Kevin 20110417
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Lillen sover fortfarande dåligt på natten och jag måste medge att jag inte är en ledare att lita på för tillfället. När vi går till sängs så har jag ingen som helst plan för hur natten ska vara utan jag tar den som den kommer. :oops: Jag är så himla trött att jag inte alltid orkar stå där och vagna och sen vet jag inte om jag vågar vagna eftersom jag inte vet om lillen är hungrig på riktigt eller bara vaknar för att kunna somna om igen..
Han äter så dåligt på dagen. Hamnat i någon konstig cirkel här. Hur ska jag göra för att flytta hans hunger till dagen och få honom att äta mera? Så jag kan med gott samvete vagna honom så han lär sig att sova på natten?
Vet inte hur mycket han får i sig, funderar om det är enklare att pumpa ur alt börja med ersättning. (igen :roll: ) men jag börjar bli så less och trött av att inte veta hur mycket han får i sig. Det är stressande tycker jag. Kanske fokuserar jag FÖR mycket på maten.. fast det måste jag ju eftersom jag vill att han ska sova.
På natten har han mera ro i kroppen att äta mer ur brösten än på dagen. Mörkt, tyst..
Lillen är mycket tröttare på dagarna nu, lite gnällig mest hela tiden och gäspig. Vill ju hjälpa honom att sova skönt!
Igår så somna han bra. Jag vakna vid elva av hundarna så jag "passade" på att ge honom extra i sömnen i förhoppning om att han skulle sova längre. Han vakna sedan klockan halv tre och då gav jag honom mat. Lag honom i vagnen och han vakna halv sex. Vagna honom i tio minuter och han sov till 07.20. Hade glömt att ställa min klocka på sju.
När jag lägger honom så har vi inget skrattet till go nattet ännu. Jag har kört att vi går in i sovrummet där det är mörkt och svalt för att äta det sista påfyllnigen tills att han nästan somnar och då lägger jag honom i spjälsängen. Buffar lite lätt och går ut.
Bör jag införa skrattet? sluta mata honom i sovrummet?

Behöver lite hjälp och pepp för att kunna ta ledningen igen och hjälpa mitt underbara barn att sova så han känner sig tillfreds med livet :!:
Älskade Kevin 20110417
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Mer mat behövs för den lille unge mannen. Du skriver att du ger gröt och lite potatis. Kör på med mer mat, så fort han rent tekniskt klarar av att äta så är det bara att ösa på med allt möjligt gott. Koka och mixa själv, det är plätt-lätt. Och så katrinplommon för lilla magen, det fixar du också själv så blir det jättegott och oerhört effektivt.

Alla mår bra av att somna med ett skratt i magen så kör igång med skrattet till go´natten.

Om din mjölk börjar sina så kan du ge honom vällingen som är från sex månader, den var tidigare "godkänd" från fyra månader men sen ändrade de när alla skulle helamma tills barnen var sex månader.

Du behöver inte planera hur natten ska vara, lille herrn ska sova natten lång, punkt. Ös på med mat, gröt, välling och amning på dagen så ska du se att han kommer sova mycket bättre.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Måste bara få avreagera mig lite... Fy för ff grupper på BVC. Är det verkligen meningen att man ska behöva känna sig som en värre skurk än tjuvarna i Pippi när man varit där #-o
Idag var vi där för andra gången och skulle prata barns utveckling. So far so good! Det hela sluta med att hon förespråkade att man ska bära på sina barn så mycket som möjligt det första året, inga mat och sovrutiner och helst ska barnet sova med sina föräldrar det första året. Hon poängterade flera ggr att barn ska få bestämma själva när det vill äta eller sova. Barn ska känna sig trygga hela tiden och det gör man genom att de får vara nära hela tiden! Hon sa att gnäll och gråt o allt det "jobbiga" det går över med tiden. Det var så man skulle tänka.. Alla andra utom lilla jag tyckte att det var helt rätt! Med en klump i magen och en trött bebis åkte vi hem till skogen igen :D

Iaf nu har jag öst på med maten, fast kan säkert ösa på mer :lol:
Han får Bm till frukost och sedan vid tio får han gröt med banan i tills han inte vill ha mer och Bm efter det. Nästa mål kör vi endast Bm och till middag är det någon slags av smakportion.
Jag vill ge honom mera men han är inte överförtjust i de jag ger honom. Det enda hittills han tyckt om är potatis. Vill ju ge honom annat än potatis men han spottar bara ut. Potatisgris :D
Hur ska jag göra här. Ge honom potatis vid varje mål eller testa något nytt varje gång eller ett par dagar i följd. Om han äter något nytt får han bara i sig max två teskedar. Ska jag fylla på med potatis eller bara Bm?

Vid 18.30 får han Bm och ersättning. Somnar jätte bra och sover nu ända till 3.30-4.00 utan att vakna. Stort framsteg för oss :)
Vill ösa på mer med mat så att jag sedan kan vagna bort det här sista nattmålet. Mitt mål är att han efter den här veckan ska sova sina 12 timmar!!

Tack och adjöss :heart: :heart:
Älskade Kevin 20110417
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Potatis är jättegott! Och med massor av smör i och en mosad banan som efterrätt så har du en härligt komplett måltid. Testa sötpotatis också och passerad majs (fryst majs som du kokar och sen passerar) få små brukar rata det.
Erbjud nya smaker med glatt humör och fyll på med potatis och banan och Sen BM är mitt korta råd.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Tack Clara!

Fryst majs och sötpotatis står nu på inköpslistan!

Idag testade vi palsternacka och det gick över förväntan bra :) Skulle dock haft i lite smör så det blev ännu godare!
Vilket smör/olja brukar ni köra med?

Har en annan fråga som inte rör maten. Hur har ni gjort med vagnen?
Vår vagn börjar bli för liten att sova på mage i och så är den låg på sidorna. Börjar bli rädd att han ska ta sig ur den snart. Han sover oftast i vagnen på dagarna. När har ni bytt vagn och har ni då bytt till sittvagn eller köpt en större liggvagn? Är det lätt att vänja dem att sova på rygg?
En till fråga :D om och när har era små fått eget rum och har ni märkt någon skillnad på sömnen isf?
:heart: :heart:
Älskade Kevin 20110417
Clara Cecilia

Hej!
Mortuta skrev: Idag testade vi palsternacka och det gick över förväntan bra :) Skulle dock haft i lite smör så det blev ännu godare!
Vilket smör/olja brukar ni köra med?
"Lite" smör är en underdrift - the sky is the limit! En Rejäl smörklick (osaltat vanligt smör eller rapsolja, fast mina gillar Smör mer :lol: ) ska det vara, med betoning på Rejäl. Små människor kan nog inte få i sig nog med smör när Hungern satt in vid ca 4 månader..
Mortuta skrev: Har en annan fråga som inte rör maten. Hur har ni gjort med vagnen?
Vår vagn börjar bli för liten att sova på mage i och så är den låg på sidorna. Börjar bli rädd att han ska ta sig ur den snart. Han sover oftast i vagnen på dagarna. När har ni bytt vagn och har ni då bytt till sittvagn eller köpt en större liggvagn? Är det lätt att vänja dem att sova på rygg?
En till fråga :D om och när har era små fått eget rum och har ni märkt någon skillnad på sömnen isf?:
Jo, vi hade samma läge, Lilla L växte snabbt och gillade redan då att klättra :shock: så vid 4,5 månad var det dags för spjälsäng. Först ställde vi upp den i föräldrarnas rum, bullade upp med extra kuddar så den inte skulle kännas för stor. Sen Krävde storebror att hon skulle flytta in i hans rum dvs barnens rum så det fick hon vid ca 5 månader. Hennes sömn blev bättre eftersom hon kunde rumstrera runt på ett bra sätt - hon sover ofta typ ståendes på huvudet fortfarande med en nalle i brallan och kudden nerstoppad ordentligt under madrassen :shock: :shock: :shock:
Hon klämde sin första 12 timmarsnatt vid 3,5 månad och sov bara bättre av eget rum. Jag också :lol: som är en sån som lyssnade på varje harkling, pust, knak. Tröttsamt för alla kan jag säga...

Vid lurar dagtid har hon alltid sovit på rygg med tyg över vagnen. Vi hade en gammal gungig Emmljunga från storebror som gick att "göra om" till sittvagn men med fullt ryggläge vid behov. En filt som kudde och något mysigt att hålla i bara så sovs det nog :D Storebror sov på mage i Emmaljungan men klättrade så mycket även han så han trasslade in sig i selen och då la jag honom på rygg rätt och slätt. Gick bra det med. Attityden du vet :wink:

Clara
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Tackar för ditt sista svar Clara Cecilia!!
Clara Cecilia skrev:Hennes sömn blev bättre eftersom hon kunde rumstrera runt på ett bra sätt - hon sover ofta typ ståendes på huvudet fortfarande med en nalle i brallan och kudden nerstoppad ordentligt under madrassen :shock: :shock: :shock:
:lol: :lol: Man blir alldeles rörd av att se dom där små liven böka runt sådär.. man vill bara ta upp dom och krama om mmmmm...

Vi kör med en ordentligt klick smör i nu och det verkar han gilla!!
Det där med att sova på rygg har jag inte börjat med ännu för det har varit massa annat strul.
Vi hade dop i lördags och lilleman var så gla och go hela tiden. Stog på prästens tuttar och log :D Hon sa att det var ju tur att hon hade en sån hylla som han kunde stå på.. haha alla skratta i kyrkan!

Tyvärr efter dopet så blev allt rörigt. Han har varit minst sagt gnällig och arg, till och med skrikit ett par dagar så han kikna ur!! Vet inte vad som hänt. Jag har låtit honom sova lite extra för att vila ikapp. Han har blivit lite bättre men han är fortfarande gnällig, missnöjd. Vet inte vad det beror på.

Vårat schema ser ut
7.00 bröstmjölk (äter dock inte så mycket)
9.00 sova 45
11. gröt + bröstmjölk som påfyll.
12.00 sova 2 timmar
15.00 riktig mat +bröstmjölk som påfyll.
18.00 gröt + bröstmjölk som påfyll.
18.45 påfyllning bröstmjölk
19.00 sova

vaknar fortfarande vid 04. 00 och har ett nattmål. Har tänkt vagna bort det men han har ätit lite rassligt så ville vänta tills han åt mera på dagen. Nu har han börjat ätit lite bättre iaf.

Han är inte stormförtjust i vanlig mat men gröt är gott! Fast vi kör på med mat tills han vänjer sig!

Det känns som han äter lite lite el? Jag är nu osäker på hur jag ska lägga upp hans måltider.. behövs det mellisar än eller bara riktiga mål?
Det måste istort sett vara fyra timmar emellan för att han ska kunna koncentrera sig på att äta. Han är en riktigt aktiv kille! Det enda är att han blir ju sur och gring i 45 min innan mat och det känns tråkigt. Är det någon som kan hjälpa mig att lägga upp ett bra schema för honom.

För övrig så sover han sämre på lunchen, vaknar alltid i 45 min skarven och är svårare att söva. Ska han sova mindre?

Tacksam för hjälp!!

Tack och hej så länge :heart: :heart:
Älskade Kevin 20110417
Clara Cecilia

Hej!
Mortuta skrev: Vi kör med en ordentligt klick smör i nu och det verkar han gilla!!
Bra! För vet du - han börjar bli stor :D och då krävs det Mer mat. Om jag räknar rätt så är han snart 5 månader? Då är det dags för välling och mer mat. Behåll amningen som påfyllning om du vill men jag tycker att det låter som din kille ropar på Mer. :lol:

Satsa på att
:arrow: inför välling morgon och kväll (all välling märkt från 6 månader går utmärkt. Nuc tycker jag har bra flaskor som går att uppgradera lätt i nappstorlek. Köp vällingnapp! (ej fullkorn dock utan från 6 månader)

:arrow: mata Järnet i en vecka (se förslag nedan) vagna sen bort nattmålet. Det behövs inte längre och är bara ivägen för sömnen.

:arrow: han sover Inte för mycket - snarare lite 15 timmar rekommenderat för 5 månader så skär inte ner någon lur.

:arrow: massor av utevistelse med tid att smaka och känna dvs inte bara forslas runt i vagn :D och gympa inomhus! Öva ålning med fleecetröja under magen. Klättra på mamma liggandes på rygg (favorit fortfarande här när alla är sura :D ), olika små brottningsmatcher etc.

:arrow: Och förstås Social delaktighet. Ja det blir blött när dom sitter i diskhon men vad gör det om dom sover och är glada! Suga på en visp, trumma med en slev är också delaktighet i den här åldern. Putsa lister istället för att vara missnöjd är en bra lösning.

Förslag på schema:
7.00 bröstmjölk en liten slurk alternativt välling+ ca 7:45-8.00 second brekfast med gröt+fruktmos (koka äpple, päron etc tills det är mjukt och servera med Smör :D Går bra att spara några dagar i kylen.
9.00 sova 45
11. Mat! (läs Andra mosboken av Johanna Westman och kör på!) sen gröt och fruktpure + ev bröstmjölk som påfyll tills han Helt mätt. Kan vara värt fråga nån extra gång :D
12.00 sova 2 timmar
15.00 mellis gröt eller turkisk yoghurt med banan + bröst
18.00 Mat! och sen gröt+fruktpure
18.45 Välling
19.00 sova

Mortuta skrev: För övrig så sover han sämre på lunchen, vaknar alltid i 45 min skarven och är svårare att söva. Ska han sova mindre?
Nej, han är hungrig. Det går att lösa lätt. Och mellan målen är det helt ok att bjuda på en sockerfri skorpa, smörgåsrån eller en stor bit äpple. Sanningen är att 5-6 månaders kan vara så hungriga så man inte tror sina ögon. Och är man för hungrig så blir man liksom Överhungrig och inget går ner - precis som med sömnen.

Min bästa matbok för små barn är som sagt Johanna Westmans Andra Mosboken. Den är lysande och maten är god! Lägg till en rejäl extra klick smör till receptet så sovs det snart gott.

Clara
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Tack Clara!

Insåg nu när jag läste ditt svar att oops jag glömde visst att skriva in sista luren som vi har mellan klockan 16.00 i 45 min.
Han sover med andra ord närmare 16 tim än 15.

Du skriver att jag först ska ge mat och sedan gröt vid ett och samma mål, har jag förstått rätt? :D
Nu får han bara gröt och fruktmos vid ett mål och sedan bröstmjölk på det. Han äter gröt vid elva och sedan mat vid tre och efter det gröt vid sex.
Vet inte hur jag ska "vänja" honom med mat.. han vill knappt äta riktig mat utan det ska vara gröt med FRUKT på. Han bara gnussar i ansiktet och vänder bort huvudet och efter ett tag blir han arg när jag ger han mat. Har antagligen skämt bort honom med sött. Ska jag ta bort frukten eller ösa på?
Forsätta truga. Ska jag ge han några skedar riktig mat innan gröten fastän han inte vill ha?!?

Har köpt andra mosboken och läst igenom den :D

Vi kör fortfarande bara med mos av rotfrukter.. borde kanske lägga till kött, fisk osv nu. Kanske lillen tycker det är godare!

Jag har oxå önskemål om att han ska vilja ha välling, fast då måste han ta flaska och det vill han inte göra. Blir arg så fort den kommer i munnen. Isf måste jag antagligen sluta amma helt.

Hur ska jag göra med måltidsdryck?

:heart: :heart: Hanna
Älskade Kevin 20110417
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

mat med en dutt fruktmos i fören kanske är något?

du har inte skämt bort honom med sött. Det är ju så de är funtade, så mata på med mat. Lura med lite frukt emellan eller så.

EFtersom du ammar behövs ingen måltidsdryck, men om du vill är ju pipmugg med vatten helt ok.

Fortsätt mata på och variera. Sötpotatis brukar passa många! Majs är sött och gott. sen kan man laga allt och frysa in i tärningar och tina och ge, typ 1 tärning majs med 1 tärning broccoli och se om det passar herren. Kött, fisk och kykling,helt ok. :wink: Fantasin är begränsningen.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Clara Cecilia

Hej!
Satt precis och filade på det inlägget :lol: :lol: :lol: Precis vad jag tänkte säga.
(Det med att servera gröt efter mat var just för att han gillar gröt så det kan väl vara en tilltagen efterrätt. Gröt och välling är samma sak bara olika konstistens så ge gröt som nattslurk och toppa med bröstet. Mer mat behöver han hur som helst.)

Clara
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Clara Cecilia skrev:Hej!
Satt precis och filade på det inlägget :lol: :lol: :lol: Precis vad jag tänkte säga.
Hehe.. samma forum samma tankar :lol:

Försöker nu att köra på med mat. Han har ätit ganska bra ett par dagar tills igår. Han åt jätte bra på morgonen och lunch sen efter 15 målet ville han inte ha något. På nästan tom mage gick han och lag sig. Spydde en hel del efter 15 målet oxå. Sen i morse åt han knappt något alls. Inte nu vid 11 heller. Är det vanligt att de kan äta massor ena dagen för att sedan inte äta mycket alls en annan?
När han är så här visar han inget intresse alls för mat, endast amning när han är trött och vill sova. (och då orkar han inte äta)
Är ju lite sugen att vagna bort 04 målet men det går väl inte om han inte äter ordentligt.. räcker det att han äter ordentligt en dag eller under en längre period för att testa?
När jag ska vagna bort målet på natten ska jag ramsa och ha han i eget rum eller göra som innan han var 4 månader, bara vagna och inte säga något?

Mat igen.. det är mycket saker som en 4 månaders inte får äta utan det är från sex månader. Hur strikt har ni varit på det?
Känns som vi har testat allt som en 4 månaders får äta och det börjar bli lika hela tiden. Han kanske har lessnat på samma mat och gröt hela tiden?! Försöker variera men det är svårt med så få ingredienser :) Sen hör man lite var stans att man bör skynda långsamt och inte testa för många nya smaker direkt. Märker man direkt om barnet inte gillar en smak eller vänjer h*n sig efter ett par ggr? Tycker det är lite jobbigt och försöka böka in i munnen om han inte verkar tycka om.

Tänk att man är så självsäker när det kommer till mycket annat, men när det kommer till barn och mat så är man så rädd att göra fel.

Tackar!!
Älskade Kevin 20110417
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Det är väl en väldans massa en 4 mån kan äta tänker jag.

Det finns ju en uppsjö av olika 4 mån gröt. Sen kan man äta massa grönsakspure. Typ sötpotatis, morot, majs, broccoli osv.. variation kan man få genom att göra själv och blanda. Typ sötpotatis med de andra. Sötpotatis brukar vara mums för många med lite osaltat smör i.

Jo, det kan ta upp till 20 smakomgångar innan ett barn gillar en ny smak så man överger inte smaken, men man måste ju inte heller köra den i 20 dagar tänker jag. :shock:
Byt du efter 2-3 försök och ta en ny, det gjorde jag.

Alla barn är olika är allt jag kan säga. Vissa sover hela nätter på nästan inget. och andra måste äta hästmängder för att sova. Min son var en 3 dagars kille. typ åt bra 1 dag och dåligt 2 sov bra 2 dagar och dåligt 1. Detta gick inte isynk med hur han ätit på just den dagen, så det är inte VAD man äter samma dag som styr sömnen på dagen och natten. Utan det kan vara dagen efter eller 2 dagar senare. Man brukar kunna se trender. Det är därför man säger att allt nytt med små barn tar 3 dagar. Så man måste ha tålamod och se lite långsiktigt på det hela.

"tålamod är en dygd" (jag har den inte, men ersatte med målmedvetenheten istället) :wink: 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mortuta

Inlägg av Mortuta »

Jag vill verkligen tacka Alla som har svarat på mina inlägg och hjälpt oss att komma dit vi är idag!!! Tusen tusen tack!!!! Ni är toppen allihopa och inte minst AW som skrivit den underbara BB och som är grunden till allt det här :heart: :heart:
Ni som engagerar er här på forumet och svarar på alla dessa inlägg ni borde ha en egen liten stjärna på himmelen =D> =D>

Fastän vi kommit dit vi är nu så har inte mina funderingar tagit slut :D

Förra torsdagen så började jag med att vagna bort det sista natt målet. I tre nätter så var han vaken en timme ungefär, fast han blev lättare att lugna för varje natt. Natt nr 4 tog min sambo och barnet sov heeela natten lång. Natt nr 5 blev lika ljuvlig :)
Efter det har han börjat vakna igen vid kvart i fem kvart i sex och halv sju. Har tagit upp honom kvart i sju för då är han så himla arg. Hur hård bör jag vara här på morgonkvisten?
Hur lång tid brukar det ta innan han slutar vakna ett par ggr innan godmorgon? (vet att det är olika men på ett cirkus)
Tips på vad jag kan göra?
Saken är den att just nu sover han i vagnen (i och med att ta bort nattmålet) och han börjar bli för stor och för rörlig i den, så jag vill helst ha han i spjälsängen. Tanken var lite att han skulle börja sova 12 timmar innan vi flytta till s.sängen igen.

Sen en annan fråga angående schema. Hur har ni gjort med att fortsätta följa schemat, följer ni det till punkt och pricka när barnet börjar bli äldre eller låter ni barnet vara med och ta egna initiativ här?

För övrigt så äter lilleman massor och det är såååå skönt!! Äntligen så slipper vi böka och krångla med maten och både han och jag är så mycket nöjdare! Underbara mat :lol:

:heart: :heart: :heart: Hanna
Älskade Kevin 20110417
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"