Sömntrassel

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Minabarn

Sömntrassel

Inlägg av Minabarn »

Hej!

Vår fyra månaders har precis gått igenom de första dagarna på en kur. Det har gått bra och läggningarna blir bara kortare och kortare både på dagen och natten. Är inne på femte dagen nu och igår kväll behövdes bara lägga tillrätta solfjädra och ramsa och så pratade han lite och fick en bekräftelse efter 10 min. Han sov bra på dagen också även om han protesterar lite mer när man lägger honom.

Men i natt vaknar han 05.05. Det gjorde han natten innan med, men då somnade han om av sig själv. Det gjorde han inte i natt... :( Gnydde först, men sen lät han lite mer. Gav då en lugnande och glad ramsa. Då började han skrika upp sig. Frågor tänkte jag och bara lyssnade, men skriket blev mer och mer hysteriskt. En ramsa till slängde jag iväg och tänkte hela tiden på att "bössan är laddad" "du kan vara lugn". :) Han ville inte lyssna och skriken gick över till att bli mer och mer ledsna. Efter en ramsa till så buffade jag honom. :oops: Vet att man inte ska men då hade det gått 40min. Han blev lugn, men när jag ramsade därifrån så började han skrika igen. Mer frågor tänkte jag lugnt. Lugn lugn, tänkte jag hela tiden. Inga vargar här! Han bara fortsatte att skrika först argt och sen ledset. Blev två buffningar till... :oops: :oops: Han blev bara lugn för stunden och sen hysteriskt igen och jag förbannar mig för att jag säkert rörde till det för stackaren... :-x :oops: 06.30 somnar han om och jag känner mig misslyckad, men ger inte upp! Väckte honom kvart över sju. (Använde mig av marginalkvarten) Han var glad och jag med, men vill inte göra om denna miss :!:

Hur ska jag göra istället :?:

Vi har det helt mörkt i rummet. Inget ljus alls.

Schemat är:
Vakna äta 07.00
sova 08.30-10.00
Äta 10.00
Sova 11.30-13.00
Äta 13.00
Sova 15.00-15.45
Äta 16.00
Sova 17.45-18.30
Äta 19.20
Sova för natten 20.00-07.00

Jag behöver hjälp och tyvärr fick min attityd sig en törn i natt... :(

Kram Minabarn
J 29/11-07
E 28/3-11
frk Carlsson

Re: Sömntrassel

Inlägg av frk Carlsson »

Hej mina barn,

varmt välkommen hit till forumet! Det verkar som att det går bra för er =D> :D ! Fortsätt i samma stil!

Vet du - de tidiga morgnarna , och vargtimmen (4-6) med för den delen, är trixiga att få bukt med. Men den glada nyheten är att det går :) . Som du skriver så sätts dock attityden på prov, så här gäller det att kavla upp ärmarna och ligga i och visa vad som gäller :thumbsup: .

Vid uppvak under dessa timmar - avvakta och se hur det utvecklar sig. Kommer det frågor så ges en sk pangramsa, dvs den vanliga påminnelseramsan, fast ENDAST x 4. Det ska låta glatt och upplysande och kortfattat. Sedan lämnar man barnet ifred. För att visa att man finns kvar därute och att "bössan är laddad" :wink: så ger man stöd i form av antingen husljud (micron, hårtork, vattenkokare, dammsugare, knarrig trapp - det körde jag med :) , prassliga påsar...you name it). Arbeta på i lugn takt (inte forcerat och oroligt utan mer som att du faktiskt håller på med sysslor som måste göras) och lyssna på hur frågorna klingar av och så småningom avtar.

Ett annat stöd är klassisk musik på HÖG volym utanför barnets dörr.

Man får hålla på ngr nätter/morgnar...men till slut så nöjer de sig med att ligga och babbla (och då kan dom ju få vara) och ännu mer till slut så sover de över den där passagen :thumbsup: Men inte misströsta och tro att det inte går. Jag fick hålla på ca 2 v med själva vargtimmen och ytterligare ngn v efter det med den tidiga morgontimmen när jag kurade min yngsta.

Att gå in och solfjädra el buffa eller ge sig in i en ramsningskommunikation vid de här tiderna leder ofta bara till att det blir underhållning av det hela, och risken att man stör är större än att man "hjälper" :wink:

Här står lite mer om tidiga morgnar och olika strategier, samt om ngr andra "klassiska" områden där det kan uppstå lite fnurror:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

Kika gärna in!

Och ha det så gott och fortsätt i samma fina anda =D>

/Sanna
Minabarn

Inlägg av Minabarn »

TACK! :heart:

Nu är jag peppad igen! :D Ett underbart forum!

Kram :heart:
J 29/11-07
E 28/3-11
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Ja, visst är det :lol:
:heart:
Minabarn

Inlägg av Minabarn »

Hej!

Har nu valt att lägga om killens tider, och få 12 timmars natt. Han vaknade till vid fem men somnade om själv. Vaknade sen sex och låg o pratade vid tjugo över sex så börjar ha skrika och får då en ramsa. Han blir arg och skriker mer. Han får en ramsa till och lyssnar men skriker sen upp sig ordentligt. Lugnar sig lite och blir sen hysterisk. Jag ramsar igen, men han bara skriker. Börjar bli mer ledsen. Jag avvaktar och han skriker och skriker.

Skulle jag gått in till honom? Solfjädrat eller buffat?

Nu är killen ledsen, men lugnar sig korta stunder. snart är klockan sju, så då tar jag upp honom.

Gjorde jag rätt, eller ska jag tänka om till nästa natt? :?

Nu är han tyst....

Kram
J 29/11-07
E 28/3-11
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Är han arg så är det bäst att han får vara ifred. Inga verktyg biter på arga barn. Så håll dig undan, är mitt bästa råd.

När han vaknar - avvakta som sagt och se hur det utvecklar sig. Tycker du att han blir ledsen och att ramsan inte lugnar honom - DÅ går du in och ger solfjädern. Och då står du läääänge. Med det menat att du står tills han i princip håller på att somna om.

"Bara" ledsen - då ger man ramsan, och då ramsar man och ramsar så mkt man behöver för att ge svar. Frågar han 100 ggr ska du svara 101 ggr. Jag vill alltså förtydliga att Solfjädern endast ges vid KRIS. Och när det är måste man själv bedöma :wink: och sköta med omsorg.

Han kommer att fatta galoppen, men just nu behöver han få fråga vad det hela rör sig om och då måste du svara som sagt.Det tar en månad innan kuren satt sig helt och hållet, så man får vara beredd att arbeta fast än att de 11 första dygnen är över, så känn ingen stress eller så. Det är såhär det är :wink: Ni har ju kommit jättelångt i övrigt, glöm inte det :thumbsup:

Kör på! :thumbsup: :heart:

/Sanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"