Baby blues och/eller ömma bröst....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
helamig
Inlägg: 849
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:48

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av helamig »

Hej! :D :heart:

Bebisen är ju så liten än. Det är vingligt i början. Min lilla fick inte heller alla sina sömntimmar i början. Men det ger sig efter hand och blir bättre och bättre. Du kanske kunde styra upp det lite grann. Det där med vaken/sömn tiden. Väck honom efter 2-2 1/2 h och lägg honom efter max 2. Vagna.. Är det inte en ökningsperiod nu? Annars jobba på så fint som du gör.

KRAM
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Manfred10 »

Nu har han haft nappen ibland i alla fall.... fast jag egentligen tänkte slippa den.... :oops: han kommer inte till ro ibland. Jag tycker att det är svårt att lägga ifrån mig honom på dagen också, han vill helst bara var vid bröstet hela tiden. Är nöjd max 5 minuter på en filt på golvet sen är det pip och skrik igen. Får han bara suga är han nöjd, på napp eller bröstet. Jag ger honom bara bröstet och han har ökat i genomsnitt 450 g i veckan så han får i sig ordentligt. Han kräks en del, tycker jag byter tröjor stup i kvarten när han är vaken. Han sover lite bättre tycker jag, jag lägger helt enkelt ner honom efter 1,5 - 2 h och sen sover han 2-2,5 h. Kommer han inte till ro blir det nappen.... nattmål har vi två stycken klockan 1 och 4, inga tendenser till att vilja vara utan något av dem. Ganska tidig morgon på det, typ halv 6. Så det rullar på.... hoppas stora lilleman snart känner sig nöjdare med tillvaron och vill se lite mer av den, 1 meter eller så från min famn. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Sarisparis »

Vet du, jag tycker att det lâter som att ni har det jättebra! :D Bra med vakentid och sâ skönt lângsov sen, vilket liv lille Hilding har! :thumbsup:
Att han behöver napp för att komma till ro är ju ingen katastrof alls, sâ liten som han är sâ kan det behövas sugas utan att för den skull äta, sâ kör pâ med napp om det behövs. Visst har du läst i Barnaboken om nappen? SUGnapp och inte TRÖSTnapp, osv? Ta en titt pâ s 231 annars. :D
Som helamig säger sâ har du en ökningsperiod vid treveckor ungefär, dâ blir det mycket amning. :roll: :lol:

Ta det lugnt och glöm inte att ingenting varar särskilt länge med sâna där smâ stjärnor.

:heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Manfred10 »

En dum fråga kanske..... men väcka efter 2 timmar är samma som att väcka efter 2h sömn, inte 2 h efter att man la den lilla i sängen? Det kan ju ta ett tag att somna oxå...

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Manfred10 »

Sarisparis!
Hej, jo visst har jag BB, of course! :wink: Jag läser hela tiden och nojar mer och mer.... :shock: :roll: Fast det här är andra barnet känns det krångligare...

Vill helst slippa nappen för att jag redan tycker att den stör hans sömn.... tappar han den blir han superförbannad (ibland) och så tycker jag att han suger på den läääänge innan han somnar. Eller sover han och suger i sömnen?

Jag nojar för att jag tycker att han är så missnöjd oftast när han är vaken utom när han ligger vid bröstet, annars är det mycket pip och skrik och ögonen håller han stängda mest hela tiden. Inte ihållande skrik, men om jag lägger honom på en filt, när han gäspar och sträcker på sig eller måste bajsa, osv.... och så tvärt, rätt som det är, så är han klarvaken, ler och är nöjd, en kort stund! En massa frågor kanske man kan säga :o

Jag vill verkligen att han snart ska kunna börja njuta av sitt liv så att jag kan slappna av och njuta av honom oxå. Ska med till Gastsjön i år och jag längtar efter att få träffa några riktiga proffs som kan svara på alla mina 1000 frågor :D :roll:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Lysande att du ska med till Gastsjön - grattis till det! Du kommer få svar på 1001 frågor om jag känner dom inblandade rätt :D .

I övrigt så tycker jag Sarisparis svarat även på dessa frågor i sitt förra svar :D
Suga behöver vissa massor - därför kan nappen funka bra. Kanske han suger sig färdig och sen kan sova?

Och som sagt - ökningsperioder är ökningsperioder! Vila själv så mycket det går, ät fet god mat och drick amningste (Luzern heter det om jag minns rätt)
Det finns en bra länk om ökningsperioder - ska kolla om jag hittar den ikväll :D

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Clara Cecilia »

Jodå idag är bredbandet med mig :lol: !

TorsMamma den kloka har dessa råd att ge:

"TorsMamma skrev:

Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på http://www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska som kvällsslurk."

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Manfred10 »

Det är ju samma proffs här på forumet.... :D :oops: Är så tacksam för alla som orkar läsa och svara på funderingarna! Men det ska bli kul att träffa några "på riktigt" :wink: :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Manfred10 »

Har börjat sova mer i vagnen ute nu, och jag vagnar. Funkar bra, somnar snabbt och utan napp. Men.... han vaknar mer på nätterna nu. Gör natt ca 21.30, vill äta igen ca 00.00-00.30, mat igen kl 3.00 och mat igen 5.00... :| . Har 5 mål på dagen och försöker tuta i honom så mycket det bara går, men när det är dags för andra bröstet är han oftast trött/ointresserad och äter bara lite. Ökningsperiod igen?? jag tror jag har ökningsperiod hele tiden... :shock: Är det något jag ska försöka vagna bort eller ska jag fortsätta ge honom så fort han piper? Dagtid vid den passiva sociala delaktigheten, piper han ofta när han måste ligga på filten, ska jag betrakta dessa skrik som "Kommer jag att överleva?" och ge mat då också? Det blir mat hela tiden och knappt någon social delaktighet då..... när han får bröstet suger han några drag och sen är det bra...

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Sarisparis »

Hej Manfred10 :D
Manfred10 skrev:Dagtid vid den passiva sociala delaktigheten, piper han ofta när han måste ligga på filten, ska jag betrakta dessa skrik som "Kommer jag att överleva?" och ge mat då också? Det blir mat hela tiden och knappt någon social delaktighet då..... när han får bröstet suger han några drag och sen är det bra...
Att ligga pâ mage är jobbigt! :D Dâ mâste man stöna och stânka lite, inget farligt alls. Jag reagerar lite pâ dina rader "när han mâste ligga pâ filten". :roll: Självklart är det suveränt med passiv social delaktighet och att ligga pâ filten, men jag fâr känslan att du stenhârt lägger honom pâ filten för att nu ska han ligga pâ filten för sâ stâr det att man ska göra enligt standardmodellen :roll: , förstâr du hur jag menar? Ta det lite lugnt, han kommer att gilla att ligga pâ filten, men känn inget tvâng att han ska ligga si och sâ mycket, dâ blir det bara stress av det hela. Har du testat att lägga filten pâ köksbordet förresten? Och göra nâgot alldeles bredvid sâ att han verkligen är med där det händer? Och musik! :D

:heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Manfred10 »

Jag reagerar lite pâ dina rader "när han mâste ligga pâ filten".
Jag menar att det är kanske så han ser det, "måste ligga på filten" och ibland måste jag ju lägga ifrån mig honom... kan inte ha honom i famnen under hela vakenpasset, det finns ju en storebror som behöver lite hjälp ibland. Det är alltså inget jag gör en viss stund för att det "står så i boken".....

Jag har läst lite mer om detta på forumet och att det är ok att låta lite, men jag är rädd att överlevnadsångesten ska sätta klorna djupare i honom om jag låter honom skrika... :shock: :oops: :roll:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Manfred10 »

På köksbordet ligger han jämt, när han ligger.... :D :wink: Törs inte ha honom på golvet där storebror härjar med hammare och bultbräda samt diverse andra hårda leksaker... :shock:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Sarisparis »

Dâ förstâr vi varandra :D

Du kan ju ocksâ lâta honom sitta i typ en babysitter mellan varven. Här varvar vi lekmattan pâ golvet (magläge), filten pâ bordet (magläge), skötbordet i köket (pâ rygg) och babysittern (halvsittandes).

:heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av Manfred10 »

Idag har jag varit och köpt 18 kor! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Baby blues och/eller ömma bröst....

Inlägg av videunge »

:thumbsup: :lol: :wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"