Liten lillebror!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mammaT

Re: Liten lillebror!

Inlägg av mammaT »

Tack!

När jag tittar tillbaka i Storasysters tråd här inne ser jag att det var precis lika ostadigt för henne när hon var så här liten. Fast jag minns liksom inte det!

Vet bara att när jag fick ligga på sjukhus för att operera blindtarmen när hon var 5 månader var alla så förundrade över hur lätt det var för maken att vara hemma och bara ta över. Då hade hon ett fast schema, sov hela nätter och hade slutar amma.

Just nu ar jag väldigt glad att de enda semesterplaner vi har är att bygga en altan här hemma. Sen ska vi hyra hus en vecka med en familj som är AW fans och just har kurat sin lilla dotter. Skönt att slippa förklara sig!

Apropå mörkläggningen så hänger skynket från sufletten till handtaget så att det kommer in luft under handtaget, men ändå mörklägger bra.

Nästa vecka ska maken jobba förmiddagar och då ska jag ge stora storebror i uppgift att sysselsätta lillasyster så att jag kan försöka mysvagna förbi skarven på förmiddagen. Den lilla damen är mitt i trotsen och skriker så att det slår lock i öronen när hon inte får som hon vill. Det blir en utmaning för storebror! Får nog smyga med någon matmuta.....
Storebror född 1:a februari -05. Kurad vid 5,5 mån
Lillasyster född 29:e mars -09. SM från start
Lillebror född 11:e maj -11 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

mammaT skrev:När jag tittar tillbaka i Storasysters tråd här inne ser jag att det var precis lika ostadigt för henne när hon var så här liten. Fast jag minns liksom inte det!
Du är inte den första! :D Och sâ är man ju sâ säker pâ att allt ska bli HELT RÄTT den här gângen dâ man nu förstâtt allting och kan allting :lol: :lol: :lol: Tur att de smâ liven inte är smâ robotar och tvingar en till lite lyhördhet ocksâ.

Lâter som sköna semesterplaner! :D

:heart:
mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej igen!

Lilla killen som var en riktig piggis den första tiden har nu blivit en riktig tröttis!

De senaste dagarna har sett ganska lika ut. Morgon KL 06:30, vaken 1,5 h sova 45 min, vaken 1,5 h, sova ca 3 h, vaken 2 h sen sova 45 min. Jag har märkt att om jag försöker ta upp efter 2 el 2,5 h, eller om han vaknar till själv då, så har han inte sovit färdigt och håller sig bara vaken ca 30 minuter för att äta. Sen får jag lägga honom en stund till för han sover i famnen!

Det blir för långt kvällspass och även om vi siktar på 7,5 h vakentid blir det övertrötthet varje kväll. Flaskan som funkat bra på kvällen tidigare, ratas nu och han börjar fladdra med ögonlocken och somna så snart jag lägger honom till bröstet för nattslurk. Vaknar sen till när jag bär honom till vagnen och får ofta påfyllning i mörka rummet. Lite vagning och sen somnar han själv.
Han sover i 6-7 h, ca till kl 02 och ammar då bra, ibland ett bröst, ibland två. Sen sover han till kl 05. (jag har försökt ta upp och fylla på kl 04, men han vaknar inte!) Jag vågar inte chansa på att han klarar sig från 02-06:30 så jag tar då upp och erbjuder bröstet. Ibland äter han lite, ibland inte. Sen tillbaka i vagnen och nu börjar trasslet.

Han stökar runt lite själv först men behöver efter en stund hjälp, några drag med vagnen. Sen sover han lite och vaknar ofta till. Fram till kl 06.30 behövs ganska mycket vagning. Så trist!

Det känns jobbigt att det inte funkar med flaskan längre. Maken vill gärna kunna ta läggningar och vissa mål, efter semestern behöver jag jobba vissa kvällar och dagar och då skulle det vara så mycket bättre för lillen att vara kvar hemma och inte behöva följa med mig. Funderar på att fasa över helt till flaska efter semestern och det går. Det är inte jätteviktigt för mig att få amma, jag tycker inte att det är vidare skönt!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Kort fråga- vilken ersättning ger ni och vilken flaska med vilken nappstorlek?
Allt detta kan spela in på flaskvägran :D

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
mammaT

Inlägg av mammaT »

Vi har Dr Brown, nappstorlek 2. Vi ger nan 1.
Vissa dagar har jag lyckats hinna med och pumpa under dagen och det har funkat lite bättre tror jag. Men jag hinner inte alltid med det.

I några dagar har han sugit lite, sen petar han ut nappen med tungan som om han är mätt. Igår kväll protesterade han så snart flaskan kom i munnen. Men jag antar att det inte är bästa tillfället att övertyga honom när han redan är övertrött...

Jag har nu börjat tänka på ett schema som kan passa att sätta igång med när vi kommer hem från semestern. Lillen är då 3 månader.

06.30 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.15 Sova 45 min
09.00 Mat (kl 9:30), Social delaktighet, umgänge
11.00 Sova 2 tim (här kan jag nog behöva lägga tidigare, men då bjuder vi på det!)
13.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.00 Sova 45 min
15.45 Mat, umgänge (Nattslurk 18.00)
18.30 Godnatt!
03.30 Nattmål
mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej!

Jag funderar:

Jag tycker att jag fyller på med amning så mycket jag kan hela dagen men ändå sover han bara mellan 6-7 h första passet på natten, till kl 01-02. Sen när han vaknar vid kl 05 känner jag att jag måste erbjuda mat, men då är han ju inte vidare hungrig när det är morgon kl 06:30. Hur ska jag göra?

Jag börjar bli lite smått förtvivlad över att lillen vaknar runt kl 06 VARJE morgon. Jag får vagna i princip hela tiden fram till 06:30 då det är morgon. stök under resten av natten klarar han av själv. Känns inte kul om man tänker på att han ska flytta in till storasyster snart som alltid sover till vi väcker kl 07.

Jag tycker verkligen inte att det att det är särskilt kul att amma och hade tänkt sluta snart och gå över på ersättning. Nu när lillen börjat rata flaskan som förut fungerade bra, blir jag osäker. Om jag bestämmer mig för att sluta nu, hur gör man då för att fasa ut? Bara börja ge flaskan? Om han inte får i sig tillräckligt, ska jag då fylla på med bröstet eller låta honom vara hungrig? Ska jag köra på NAN 1 med den flaskan vi har?

Storasyster som är trotsar med stora bokstäver just nu slutade med välling helt för ett tag sen men vill väldigt gärna ha flaska när lillebror får, tar gärna den ersättning som blir kvar. Vi vet inte riktigt hur vi ska göra, ibland står hon bredvid och frågar, är han klar snart, nu är han väl inte hungrig mer?

Usch, jag ser att det ser väldigt tråkigt och gnällig ut, men så är det förstås inte. Men skulle jag skriva om allt det fina med liten och hans syskon så blir det väldigt långt...
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

MammaT skrev:Usch, jag ser att det ser väldigt tråkigt och gnällig ut, men så är det förstås inte. Men skulle jag skriva om allt det fina med liten och hans syskon så blir det väldigt långt...
:lol: :heart: :lol:
MammaT skrev:Jag tycker att jag fyller på med amning så mycket jag kan hela dagen men ändå sover han bara mellan 6-7 h första passet på natten, till kl 01-02. Sen när han vaknar vid kl 05 känner jag att jag måste erbjuda mat, men då är han ju inte vidare hungrig när det är morgon kl 06:30. Hur ska jag göra?
Att väcka för nattmâl vid fyra skulle ju antagligen râda bot pâ den uteblivna frukosthungern, men du skrev tidigare att han inte vaknar. Har du provat igen? Och insisterat lite?
MammaT skrev:Jag tycker verkligen inte att det att det är särskilt kul att amma och hade tänkt sluta snart och gå över på ersättning. Nu när lillen börjat rata flaskan som förut fungerade bra, blir jag osäker. Om jag bestämmer mig för att sluta nu, hur gör man då för att fasa ut? Bara börja ge flaskan? Om han inte får i sig tillräckligt, ska jag då fylla på med bröstet eller låta honom vara hungrig? Ska jag köra på NAN 1 med den flaskan vi har?
Jag kan inte svara pâ vilken ersättning du ska köra med, nâgon annan har säkert bättre koll. Skulle dock tro att du kan gâ över till NAN 2 eftersom den kan ges redan frân födseln om bebisen inte ammas överhuvudtaget. Vem vet, det kanske ger bättre nätter med lite stadigare mat dagtid?

Sâ här beskriver Anna hur man kan fasa ut amningen, lâter som ett ganska smidigt sätt! :D
Barnaboken skrev:När jag då väl bestämde mig för att sluta, övergick jag till flaska. Brösten togs inte i bruk den dagen. på kvällen och morgonen spände de förfärligt. Då gav jag barnet att suga och fick på så vis lindring. Sedan fortsatte jag så: jag hade övergått till flaskuppfödning, men gav ett bröstmål eller ett halvt då och då, när brösten spände för mycket.
Det här sättet är okomplicerat och bra. Bröstmjölken sinar så småningom, och barnet får under lång tid ännu lite bröstmjök då och då. Övergången blir mjuk. Psykologiskt ställde jag in både mig själv och barnet på flaska; det var flaskan som gällde, bröstmjölken var undantag och ingenting att planera in.
Ha en trevlig semester!

mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej!

Dagarna går bättre här hemma, Liten har lättare att hålla sig vaken och hänga med på det som resten av familjen gör. Långluren funkar bra, utan skarv för det mesta, det känns skönt!

De senaste nätterna har han sovit till 02:30 och 03:30 (då jag fick väcka!) och sen klarat sig till 06:30 utan mer mat. Jag hör att han klarar av en del stök själv och jag vagnar inte under natten. Men i natt vaknade han kl 01:30 och ammade. Jag försökte ta upp och fylla på kl 03:30 men det gick inte, stängd mun!
Sen vaknade han som vanligt kl 05 och ammade. Ska jag vagna om han vaknar innan kl 03 sa att det bara blir ett nattmål? Hur vet jag om han fixar det eller är för hungrig?

Så här ser dagarna ut:
06:30 god morgon amma
08:15 sova 45 min
9:00 vakna amma kl 9:30
10:45 sova 3 h
13:45 vakna amma
15:45 sova 45 min
16:30 ersättning och amma
18:00 sova 5 min
18:30 nattslurk
19:00 god natt (fast här blir det oftast senare för det trasslar)

Men kvällarna trasslar alltid! Han äter ju från 16:30-17:30. När han får nattslurken är det ofta att han blir ledsen när jag lägger honom till bröstet. Jag antar att han blir övertrött, men han är ju nöjd fram till att jag lägger honom till bröstet. Om jag försöker ge nattslurken tidigare blir det ju tätt inpå förra målet och långt innan läggning?
Igår gick jag in i sovrummet och han fick amma liggande och då åt han lugnt till han inte ville ha mer. Sen la jag honom kl 19. Men han blir ledsen när jag lägger honom och jag får vagna mer eller mindre hela tiden i kanske 30 min innan han somnar. Jag vet att jag måste backa, jag hugger på minsta gnäll just nu för jag är så trött!!!!
Samma på morgonen när han vaknar kl 06. Jag är för snabb, men vill inte att han ska vakna till helt.

Hjälp!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej mammaT :D
mammaT skrev:Dagarna går bättre här hemma, Liten har lättare att hålla sig vaken och hänga med på det som resten av familjen gör. Långluren funkar bra, utan skarv för det mesta, det känns skönt
:thumbsup: :D
mammaT skrev:De senaste nätterna har han sovit till 02:30 och 03:30 (då jag fick väcka!) och sen klarat sig till 06:30 utan mer mat. Jag hör att han klarar av en del stök själv och jag vagnar inte under natten. Men i natt vaknade han kl 01:30 och ammade. Jag försökte ta upp och fylla på kl 03:30 men det gick inte, stängd mun!
Sen vaknade han som vanligt kl 05 och ammade. Ska jag vagna om han vaknar innan kl 03 sa att det bara blir ett nattmål? Hur vet jag om han fixar det eller är för hungrig?
Om han redan sovit fram till 3.30 flera gânger och han äter bra dagtid sâ kan du nog känna dig trygg med att han inte vaknar av hunger (även om han inte tackar nej om du erbjuder :wink: ). Fördelen med att han äter när du väcker honom är ju att ni hamnar pâ rätt köl direkt inför dagen därpâ, med aptit till frukost osv. Sâ vagna du, OM han nu skulle vakna för tidigt igen. :wink:
mammaT skrev:Men kvällarna trasslar alltid! Han äter ju från 16:30-17:30. När han får nattslurken är det ofta att han blir ledsen när jag lägger honom till bröstet. Jag antar att han blir övertrött, men han är ju nöjd fram till att jag lägger honom till bröstet. Om jag försöker ge nattslurken tidigare blir det ju tätt inpå förra målet och långt innan läggning?
Har tyvärr inget bra râd att komma med. Men oroa dig inte allt för mycket om nattslurken inte gâr ner som du har tänkt. Här hos oss har det hänt att lillebror skippat den helt och hâllet (jag gör numera allt för att undvika övertrötthet, som hos oss garanterat ger kvällsstrul) och det har inte pâverkat natten det minsta. Tvärtom, inatt slopade han ett nattmâl, trots att han "bara" fick i sig fyra SMmâl under dagen. :shock: :D
mammaT skrev:Jag vet att jag måste backa, jag hugger på minsta gnäll just nu för jag är så trött!!!!
Vet precis hur det känns. :? Precis som du vet att du mâste backa. :wink: Kan du sova i ett annat rum sâ att du inte hör minsta ljud? En del stök och bök kan de smâ liven ju ha för sig utan att för den skull vakna.

mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej igen!

Idag har vi varit iväg hos kompisar, skönt för både mig och barnen att komma iväg och få träffas och leka. Lillebror sov i lite tokig ordning men fick ändå till det bra och var tillbaka på schemat när vi kom hem. Men ändå går han från glad och nöjd till jätteledsen på en minut vid badet kl 18:15 (natt kl 19). Lugnande sig och fick nattslurk och somnade nästan vid bröstet.

Om jag ska satsa på att lägga tidigare, ur mycket tidigare i så fall? Vi får ju ingen förvarning att han ens är på väg att börja bli trött. Ikväll vagnade vi en väldigt ledsen kille i kanske 15 minuter. Känns trist att sluta fina dagar så.

Inatt satsar vi på nattmål mellan 03-03:30. Det blir nog bra tror jag. Önskar att jag kunde flytta honom ur sovrummet, men då får vi flytta in lilla storasyster till storebror ett tag, för vi har inga rum kvar! Det får bli när vi kommer tillbaka från semestern, vi åker bort en vecka på söndag.

Tack för all hjälp och stöd!
Clara Cecilia

Hej!

Jag är inte säker på vad det är som trasslar Men jag vet att min lilla L som lätt blev övertrött Länge gjorde natt vid 18.00. (Numer klarar hon sig till 19 men bara precis :D )

En fundering - klarar du att lägga en 12 timmars natt 18-06 och skippa sista 5 minutaren sov och lägga in en slurk vid 17.45?
Det kan göra hela skillnaden.

Clara
mammaT

Inlägg av mammaT »

Tack för snabbt svar!

Så här ser dagarna ut:
06:30 god morgon amma
08:15 sova 45 min
9:00 vakna amma kl 9:30
10:45 sova 3 h
13:45 vakna amma
15:45 sova 45 min
16:30 ersättning och amma
18:00 sova 5 min
18:30 nattslurk
19:00 god natt (fast här blir det oftast senare för det trasslar)

Alltså 11,5 h natt. Vi kan ha 2,5 h middagslur och lägga en halvtimma tidigare. Eller tänker du att vi lägger en halvtimma tidigare utan att ta bort någon tid på dagen? Annars blir ju sista målet lika långt som nu, men det kanske blir bättre av att det är tidigare?
mammaT

Inlägg av mammaT »

Nä, nu spårar det här med läggningarna helt ur!

För varje läggning blir det mer och mer skrikfest, nu både på dagarna och på kvällen. Han börjar gråta/gnälla så snart jag lägger ner honom och det stegras snart till skrik. Jag försöker backa, men upplever det som att det blir värre och tar ännu längre tid då. Nu på morgonen tog det 25 minuter!

I natt somnade han kl 19:20 efter mycket vagning. Vaknade till kl 00:30, 02, 03:15 (amning) 04:45, 05:30 06:15. Han somnar om efter några tag med vagnen, förutom när han vaknar mellan kl 06-06:30.

Kan det vara så att han får i sig för lite mat? Han är en stor kille som äter mycket, bara amning. Jag erbjuder mat i tre omgångar per mål, han äter ca 10-15 min per gång. Till sist protesterar han med att bli ledsen när han inte vill ha mer. Jag vet inte hur jag skulle kunna få i honom mer mat om jag inte går över på ersättning helt, för han tar inte flaskan längre om jag erbjuder den för att toppa upp.

Övertrött? Ja, säkert. Om jag ska försöka lägga ännu tidigare blir ju hela dagen tidigare, schemat förskjuts. Eftersom att han vaknar själv efter 45 min både på förmiddagen och eftermiddagen kan jag ju inte använda marginalkvarten.

Jag börjar dagen och varje läggning med attityd, som snabbt rinner av tills jag ganska uppgivet vagnar massor tills han somnar och jag finner mig själv med att fundera på hur jag ska ta mig ut ur rummet utan att väcka honom....
Clara Cecilia

Hej!

Hrm, jag förstår.
Att vakna efter 45 minuter signalerar hunger för mig. Men också övertrötthet...
Har du funderat på att ge flaskan efter amning vid varje mål, dvs pumpa i så mycket det går med allt? :D Vilken ersättning ger ni?

Min plan var att ni skulle lägga vid 18 istället, mata Järnet dagtid och ha natt till 06.

En erfarenhet är att många små faktiskt vill somna tidigt efter ett tag och då gärna gör natt from 18.00.

Och skrattet till godnattet kan man introducera redan nu - blåsa mage brukar vara poppis, pussar också.. :lol:

Clara
mammaT

Inlägg av mammaT »

Hej!

Nu är vi tillbaka efter en vecka semester i ett hyrt hus vid havet tillsammans med vänner. Härligt för oss alla, men inte vidare bra för lillebror...
Det har varit svårt att hålla schemat, mat och sovtider. Läggningarna har varit jobbiga och en rätt ofta har han somnat i vagnen på väg till stranden. Läggningarna för natten har varit riktigt jobbiga och det har trasslat rejält med nattslurken. Faktiskt har det trasslat med amningen, framförallt påfyllningen. Detta känns allt för bekant från hur det var med storasyster runt tre månader och det blev riktigt jobbigt innan vi lyckades byta över till flaska.

Vargtimmen fortsätter att trassla, vi vagnar rätt mycket mellan 05-06:30.

MEN, nu är vi tillbaka hemma! Vi har flyttat runt sovplatser och gett lillebror eget rum som är lättare att göra mörkt. Imorgon tänker jag börja med att erbjuda ersättning först i varje mål, hoppas att detta kan ge en övergång till flaska helt och hållet.
Nu ska schema sättas och jag ska verkligen göra ordentliga försök att backa vid läggningarna nu sista veckan som maken är hemma och umgås med de större barnen.

Lillebror blir 3 månader på torsdag. Även om han vekligen börjar bli mer vaken och aktiv är han en tröttis och jag tror att det funkar bra att sätta ett schema med 8 h vakentid och sedan dra ner på middagsluren om ett tag.

06.30 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.15 Sova 45 min
09.00 Mat (kl 9:30), Social delaktighet, umgänge
11.00 Sova 2,5 h
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.00)
18.30 Godnatt!
03.30 Nattmål

Hur ser det här ut?