Vi har nu, tycker vi, förberett oss tillräckligt för att kunna kura vår lilla stumpa och vi tänkte starta till helgen (23/7).
Eftersom hon tidigare har sovit på rygg kände vi att en övning i att sova på mage var på sin plats så det började vi med förra helgen. Efter vad jag förstått så kan man inte "missbruka" verktygen innan kuren utan de kommer att fungera ändå när man sen kopplar ihop dem med ramsan så vi har använt oss av buffning vid sängsovandet på natten med gott resultat (utan hade vi nog inte fått henne att somna på mage där).
Sedan tidigare har vi använt oss av en egenuppfunnen (innan jag läste boken) variant av vagningen så den kände hon lätt igen.
Vi hade vid ungefär 3,5 mån äntligen lyckats introducera nappen, vilken hjälpt oss oändligt mycket på dagarna och vid nattningen men nog förstört nattsömnen ytterligare. Denna tog vi bort då vi började med magsovandet och det gick smärtfritt.
Vi började också att försöka följa ett schema redan då.
Schemat som vi har är som följer:
07:00 Vakna till stor show (denna uppskattas inte riktigt ännu
0900 Förmiddagslur 45 min (vagnen)
10:30 Mat
12:00 Middagslur 1,5 h (vagnen)
14:00 Mat
15:30 Eftermiddagslur 45 min (vagnen)
17:30 Mat, bus och skratt samt bad och på slutet nattslurken
19:00 Natti natti (sängen)
Vi lyckas hittills hålla schemat skapligt, kanske att 17:30 maten kunde ligga lite tidigare. Igår var hon ganska upprörd redan kl 17 och fick då mat vilket gjorde susen.
Middagsluren har verkar vara det svåraste passet på dagen och det är lite sönderhackat tyvärr. Jag hoppas att det sätter sig bättre när vi genomfört kuren.
Så några frågor förstås:
Om man känner att det behövs, kan man använda napp under dagen? (inte vid sovande då förstås)
Om man behöver göra något efter hon somnat för natten, vad kan man göra då? Flytta till barnstolen och ta med sig?
Om hon skulle somna tex i bilen utanför den schemalagda tiden, vad göra?
/Anders