Kura Iris 5 mån, start 23/7

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ahoog

Kura Iris 5 mån, start 23/7

Inlägg av ahoog »

Hej alla glada,

Vi har nu, tycker vi, förberett oss tillräckligt för att kunna kura vår lilla stumpa och vi tänkte starta till helgen (23/7).
Eftersom hon tidigare har sovit på rygg kände vi att en övning i att sova på mage var på sin plats så det började vi med förra helgen. Efter vad jag förstått så kan man inte "missbruka" verktygen innan kuren utan de kommer att fungera ändå när man sen kopplar ihop dem med ramsan så vi har använt oss av buffning vid sängsovandet på natten med gott resultat (utan hade vi nog inte fått henne att somna på mage där).
Sedan tidigare har vi använt oss av en egenuppfunnen (innan jag läste boken) variant av vagningen så den kände hon lätt igen.
Vi hade vid ungefär 3,5 mån äntligen lyckats introducera nappen, vilken hjälpt oss oändligt mycket på dagarna och vid nattningen men nog förstört nattsömnen ytterligare. Denna tog vi bort då vi började med magsovandet och det gick smärtfritt.

Vi började också att försöka följa ett schema redan då.
Schemat som vi har är som följer:

07:00 Vakna till stor show (denna uppskattas inte riktigt ännu :)) med mat strax därefter.
0900 Förmiddagslur 45 min (vagnen)
10:30 Mat
12:00 Middagslur 1,5 h (vagnen)
14:00 Mat
15:30 Eftermiddagslur 45 min (vagnen)
17:30 Mat, bus och skratt samt bad och på slutet nattslurken
19:00 Natti natti (sängen)

Vi lyckas hittills hålla schemat skapligt, kanske att 17:30 maten kunde ligga lite tidigare. Igår var hon ganska upprörd redan kl 17 och fick då mat vilket gjorde susen.
Middagsluren har verkar vara det svåraste passet på dagen och det är lite sönderhackat tyvärr. Jag hoppas att det sätter sig bättre när vi genomfört kuren.

Så några frågor förstås:
Om man känner att det behövs, kan man använda napp under dagen? (inte vid sovande då förstås)
Om man behöver göra något efter hon somnat för natten, vad kan man göra då? Flytta till barnstolen och ta med sig?
Om hon skulle somna tex i bilen utanför den schemalagda tiden, vad göra?

/Anders
Elle

Re: Kura Iris 5 mån, start 23/7

Inlägg av Elle »

Hej Anders och varmt välkommen till Forumet!

Jag rekommederar att ni kastar bort alla nappar för alltid! Varför skulle den behövas under dagtid? En napp vid den här åldern stör mer än är till nytta, som ni redan märkt.

Det viktigaste är att ni håller er hemma i lugn och ro och genomför kuren och uppföljningsveckan. Så allt det nya hinner sätta sig och hela familjen hinner landa i de nya rutinerna. Därefter kan ni börja göra utflykter. Ska man bort på kvällen, kan man ju antingen natta borta i vagnen/resesäng och traska hem eller lyfta över i bilstol och sedan ner i vagn/säng när man kommer hem igen. Eller så nattar man hemma i vagnen och rullar med den när man går. Se till att ni mörklägger bara så kommer det gå finfint!

När schemat sitter så kommer hon inte att somna utanför lurtiderna men en god muta är alltid mumsigt att äta på under bilresan.

Lycka till, vi finns här :D!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
ahoog

Inlägg av ahoog »

Tack Elle för ditt svar!

Nappen är nu ett minne blott och det går som förväntat, bra.

Vi tjuvstartade ju med schemat redan förra veckan och det har gått över förväntan bra. Iris sov sin första natt på egen hand, efter en stunds buffning, mellan tors och fre. När vi vaknade trodde vi att vi missat att hon skrikit för det var inte förväntat.
Natten mellan fre och lör sov hon för första gången 12 tim, eller nära nog iaf. Som vanligt med buffning till sömns. Hon vaknade några gånger och gnällde lite men somnade om utan åtgärd. Tjoho!
Detta gjorde mig dock något förvirrad, hur skulle jag nu få till ramsan så den satt? Nåja, det skulle bli kvällens utmaning och inget att oroa sig för:)
Så körde vi då efter schemat som vanligt med mamma som skötte dagen, medans jag sov på annat ställe för att värma upp inför nattens strapatser.

Det närmade sig 19 och GO! för det stora projektet. Lite exalterad var man nog inför att äntligen få köra igång.
Vi avslutade dagen som vanligt med dusch och nattslurk innan skrattet till go'nattet och det avlöpte fint. Dock så börjar stumpan kinka lite tidigare än beräknat så det kanske behövs en justering lite senare, men det får ge sig.

Så här gick starten....
1900 läggning, tillrättaläggning och besked.
1903 ut med full fart ramsandes x4 (här har vi börjat fråga vad det är som pågår)
Avvakta och lyssna av läget, verkar vara på g upp i humöret
1905 dags för påminnelse
1908 ut med ramsa x4, vid slutet på ramsan har vi tystnat så jag drar bekräftelsen strax därefter
1913 gnyr lite
1915 helt tyst
1918 hör att hon bökar runt lite därinne, inget gny eller ytterligare frågor dock.
1920 tyst
1940 bökar ytterligare, fortfarande inga frågor...
1943 tyst

Så vad är det som händer??
Nu vart jag lite förvirrad för hur kunde det gå till så här? Inte har hon fattat galoppen med ramsan på bara denna korta tid, jag hade nog förväntat mig en del ytterligare frågor om vad jag håller på med?

Jag lär ju sitta här på min vakt resten av natten hur som helst:) Någon måste ju spana ut i natten och hålla vargarna borta så här i början....

/Anders
Elle

Inlägg av Elle »

Härligt att nappen är borta!

Kanonbra jobbat med ramsan! Inga frågetecken utan helt enkelt att du gav tydliga, lugna svar på dotterns frågor =D> Fortsätt så!!

Ser fram emot att höra om hur resten av natten fortlöper :D
ahoog

Inlägg av ahoog »

20:22 Snarkar :)

När man läser i boken står där att när lilla prinsessan vaknar efter första svängen ska man snabbt dit för att tala om att det inte finns några vargar och inte vänta och se om hon skulle somna om själv.
Men om man ska dra några slutsatser från föregåeende nätter så kan hon faktiskt somna om själv.

Vad rekommenderar ni i vårt fall?

/Anders
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anders!

Eftersom hon visat så tydligt att hon kan somna om själv lugn och trygg, ja då ska du inte störa henne. Utan endast ge en betryggande ramsa om hon behöver er hjälp.

ahoog

Inlägg av ahoog »

Tackar!

Då kör vi så får vi se...
Har inte behövt än dock :D
ahoog

Inlägg av ahoog »

Så har man behövt ramsa lite då...
Funkar :mrgreen:

Det trodde jag nog aldrig att lilla älsklingen skulle gå med på... Inte så tidigt iaf.

Men man får väl en stadig örfil lite längre fram på kvällen/natten förstås när det inte biter lika bra. Vargtimmen liggger ju där och lurar, och det brukar inte vara den popläraste tiden att sova på, om man ska titta historiskt sett iaf :) Själv tycker jag bäst om denna tiden och ännu längre för den delen :mrgreen:
Och om nu det mot all förmodan skulle gå smärtfritt så finns det ju alltid möjlighet för små återfall efter vad jag förstått.

Stort tack till Jannika och Sara för den extra boosten av attityden!
ahoog

Inlägg av ahoog »

Så hur gick det sen då...

Jo, vid 0308 så var det lite gny, kanske i sömnen, men det lämnades utan åtgärd och hon somnade strax.
Vargtimmen kom och gick, men vid 0604 så tyckte Iris att det var dags att gå upp, jag var ju inte av samma åsikt så jag väntade lite för att se om det skulle mattas av vilket det inte gjorde så det fick bli ramsa x4. Sen var det tyst, FANTASTISKT!
0700 MORGON!!! Stor show av mamma och pappa
0710 Pappa stupar isäng:)

Men det krånglar lite med dagslurarna. Vi hade tänkt ha dom i vagnen för att det skulle bli smidigt att ta sig ut vid behov.
Nu ska sägas att det har vagnats friskt här under flera månader, med min egenuppfunna variant, så det kanske är så att det ligger en del vana/ovana där och lurar.

Rätta mig om jag har fel, men visst ska det vara så här...

Skratt till gonatt
Tillrättaläggande
Vagna tills lugn
Skaka lätt i handtaget och snabbt iväg ev med ramsa

Jag kan säga att vi får inte till den... Lilla prinsessan blir ganska upprörd när vagningen slutar och har inte alls lust att sova. Hon är ju van att det vagnas tills dess att hon sover och det har ju tom varit så att man nog fått vagna en liten stund efter det oxo för att vara säker på att man kan gå därifrån.

Några tips inför morgondagens lurar?

Så till kvällens läggning:
1830 bad
1845 nattslurk
1855 skratt o bus
1900 marsch i säng + tillrättaläggande, ut med 4 x ramsa.
Omedelbar tystnad (CHOCK ????)
1902 Nu frågas det väldigt, Men hallå, ska du inte buffa????
Svarar med ramsan x 4 x 3 tills hon slutar fråga.
1903 tyst
1905 Så var det dags igen, olyckliga frågor som besvaras med ramsande, tystnad, om igen osv ända till 1915
1917 Sover.....
Elle

Inlägg av Elle »

ahoog skrev:Så hur gick det sen då...
Jo, vid 0308 så var det lite gny, kanske i sömnen, men det lämnades utan åtgärd och hon somnade strax.
Vargtimmen kom och gick, men vid 0604 så tyckte Iris att det var dags att gå upp, jag var ju inte av samma åsikt så jag väntade lite för att se om det skulle mattas av vilket det inte gjorde så det fick bli ramsa x4. Sen var det tyst, FANTASTISKT!
0700 MORGON!!! Stor show av mamma och pappa
0710 Pappa stupar isäng:)
SNYGGT jobbat i vargtimmen! Imorgon är du där direkt med en pangramsa för att tydligt markera att det ännu inte är morgon.
ahoog skrev: Skratt till gonatt
Tillrättaläggande
Vagna tills lugn
Skaka lätt i handtaget och snabbt iväg ev med ramsa
Precis så! Men som du skriver så är hon ju van att ni vagnar henne till sömns så det är klart att hon undrar vad ni håller på med?! Så backa ganska omgående från vagningen och gå över till ramsan, lika fint som ni har gjort vid nattningen.

ahoog

Inlägg av ahoog »

Tackar tackar :mrgreen:

Så du tänker att vi skippar själva vagningen och bara går på ramsa direkt?
Eller vagnar tills lugn och sen snabbt iväg och bara ramsa efter det?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

precis som Elle skriver så backa nu, skaka bara skak i handtaget efter läggning och gå med en superglad och uppmuntrande ramsa, servera sedan husljud som är behagliga att lyssna på, samtal, dammsugare från annat rum, pyssel i kök med tillhörande nynnande eller dylikt. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
ahoog

Inlägg av ahoog »

Nätterna går nu bra, även om lilla älsklingen inte är helt med på att det är 0700 som gäller. Inte 0630 eller 0643.
När hon vaknade 0630 gick det bra att få henne att sova igen men inte när hon vaknade av sig själv igen vid 0643.
Inte tystnade hon på ramsan heller... Så jag var tvungen att gå in och buffa lite så att hon lugnade ner sig så vi kunde ta upp henne. Ajajaj... Inte bra....
Imorse var vi med på att hon nog tänkte sig upp lite tidigare så när det började bli ljud där inne så blev det väckning, inom marginalkvarten dock.

Och dagslurarna... Hon är inte alls med på noterna där.
Hittills har vi haft vagnen, men inte i ett mörkt rum. Bara hängt en rejäl filt över. Skulle totalt mörker kunna hjälpa på dagarna eller sabbar det nåt?
Som jag har förstått det så ska man se till att hon somnar och sen därefter hålla exakt 45 min ex och sen väcka.
Men... Om vi skulle göra det så tar det ju en rejäl stund innan hon somnar, och sen är ju schemat kraftigt ur spår.
Hur hanterar man det?

/Anders
ahoog

Inlägg av ahoog »

Ingen?
Elle

Inlägg av Elle »

Vid dagslurarna har du marginalkvarten att använda. Om luren ska vara ex 9.30-10.15 enligt schemat och hon somnar 9.45, ja då väcker ni 10.30 dvs inom sovtiden + marginalkvart. Tar hon däremot längre tid på sig att somna ex somnar vid 10.00 så får ju inte 45-minutaren rum inom sovtid+marginalkvart och då väcker ni efter 20 minuter istället. Dvs det längsta sömnrytmpass som får rum inom lurtid+marginalkvart.

Är du med eller blev det för snurrigt? :wink: På så sätt ruckas inte schemat mycket alls och blir det då endast en 20-minutare isf 45, ja då kan du ju lägga 15 min tidigare till nästa lur om risken finns för övertrötthet.

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"