Dags för kurning, lite frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Dags för kurning, lite frågor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej!
Nu har vi beslutat oss för att kura våran lilla skrutta på snart 6 månader. Vi har under ett par månader nu arbetat för att få till ett bra schema på dagen och har nu ett som ser ut så här:

7.30 vakna, frukost (amning)
8.45 andra frukost (gröt, toppat med amning)
9.15-10.00 sova
11.30 lunch (matig puré, fruktpuré samt amning)
12.15-13.45 sova
14.30 mellis (amning och fruktpuré)
16-16.45 sova
17.30 middag (amning, ska börja ge något mer matigt nu när hon blir 6 månader)
18.45 kvällsgröt
19.00 bad och bus
19.20 nattslurk (amning)
19.30 godnatt

Ser schemat bra ut, eller något som behöver ändras?
Det är bara nätterna vi måste få fason på nu. I dagsläget vaknar hon två gånger för att äta. Sedan har hon riktigt knackig sömn på morgonkvisten (som så många andra). Dags att sova sina 12 timmar nu tycker vi.

Lite frågor inför själva kurandet då.
:?: Är tanken att man ska sitta precis utanför hennes rum de första nätterna, så att man snabbt kan gå in och ge besked?
:?: Har buffat damen vid några tillfällen, men hon slingrar sig ur mitt grepp hela tiden. Vågar jag hålla hårdare?
:?: När jag lagt henne tillrätta så svänger hon genast upp benen och halvligger på sidan. Funkar buffningen ändå, eller ska jag envisas med att lägga henne tillrätta tills hon verkligen ligger på mage? Hon vill dessutom helst ligga med huvudet till vänster.
:?: Min mamma ska vara med mig som sällskap och stöd de första nätterna. Kan vi prata som vanligt eller stör vi då?
:?: Om hon vaknar och bara ligger och jollrar och småsnackar, hur ska man hantera det? Hon behöver ju inte lugnas då, men man vill ju ändå att hon ska somna om.

Börjar med de frågorna (det lär säkert dyka upp flera)
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
videunge

Re: Dags för kurning, lite frågor

Inlägg av videunge »

Hej och välkommen! :D

Grattis till ett bra beslut att kura. Har ni bestämt när?
Mitt tips är läs läs och läs lite mer så ni har stenkoll när det väl är dags. Så ni verkligen kan känna att ni vet precis hur ni skall svara lilla damen. Ställ frågor nu innan på det ni undrar men undvik absolut att träna buffning eller så på den lilla (buffning övas i stället med fördel på ex partner så att du är säker när det väl gäller. det är dessutom inte förbjudet att ha roligt :lol: ). vet att man så gärna vill komme igång, men lugn! Det är viktigt att ha koll först. :wink:

Schemamässig är det lite tight mellan vissa måltider. försök sikta på 3,5-4h mellan målen för att verkligen få upp aptiten. 4 rejäla mål skall det till+ nattslurk. denna gör inget om den kommer rätt nära kvällsmålet. kanske flytta morgonfrukost närmare morgonamning? och sen mellis vid 15 eller så och sen ha kvar kvällsgröt vid 18.30 och sen en liten nattslurk innan läggdags. Och kör på med massa mat. i en 6 mån finns i princip ingen botten ofta. mata tills det verkligen inte går ner mer :D

fixa mörkläggning. skall vara absolut kooolmörkt :wink: mörkläggningsgardin är en favorit eller ta en blomspruta och spraya vatten på rutan och fäst aluminiumfolie på. svart blir det 8)

ja du skall ha sån koll att du kan svara henne direkt första natten. då är det in vid minsta pip och lugna.

joller eller arga svordommar är privatliv och bör behandlas därefter. dvs lämnas i fred.

kram och lycka till :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Tack för snabbt svar!

Vi har planerat att börja om en vecka så att vi kan kura i lugn och ro medan sambon har semester. Läser och läser det gör vi, både i boken och här på forumet.

Nu har vi pusslat om måltiderna lite i schemat så att det ser ut så här:
Frukost (amning) 7.30
Andra frukost 8.30
Lunch 11.30
Mellis 15.00
Middag 18.00
Nattslurk 19.15

Är det fortfarande för tätt? Känns som att hon behöver den andra frukosten för att orka fram till lunch. Hon är inte så hungrig där på morgonen. Det kan ju visserligen bero på att hon fortfarande äter på nätterna och det ska ju bort i och med kurningen så då kanske hennes morgonaptit blir bättre?

I nuläget sover hon i vårat rum, som är helt kolmörkt med folie för fönstren (snappade upp det tipset här på forumet :wink: ). När vi ska börja kura så ska hon få flytta in i eget rum.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Nu ser mattiderna bra ut. :P Två frukostar hade jag också fram tills lillen var över året då den desperata hungern på morgonen försvunnit då övergick vi till en.
:D

Lycka till!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Nu närmar dig sig kurningsdagen och jag är taggad till tusen!!
Schemat har vi ju redan haft ett bra tag nu (förutom lite ändring där i mattiderna), så tiderna sitter redan i kroppen på lilla damen. Hon somnar oftast själv som det är idag. Problemet är nappen som vi nu vill slippa, samt att hon vaknar flera gånger på nätterna. Hon är inte alltid ledsen när hon vaknar, men hon lyckas inte somna om själv så därför ska vi kura.

Följande frågor har dykt upp de senaste dagarna:
:?: Ska jag sätta igång att buffa direkt, trots att hon egentligen redan vet att hon ska sova, eller ska jag gå ut med ramsan och buffa först när det verkar behövas (med tanke på att nappen ska bort)?
:?: Om hon vaknar för tidigt på morgonen, ska jag då ge henne en PANG-ramsa direkt när hon vaknar och sedan låta henne vara? I dagsläget vaknar hon gärna 6.55 (bajsar gärna då också), men nu ska hon ju sova till 7.30.
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ska jag sätta igång att buffa direkt, trots att hon egentligen redan vet att hon ska sova, eller ska jag gå ut med ramsan och buffa först när det verkar behövas (med tanke på att nappen ska bort)?
Jag skulle kasta nappen och sen buffa. Verkar det inte behövas (det märker du ju) så kan du bara buffa kort som markering. Och därefter vid minsta pip hela natten. :wink:
Om hon vaknar för tidigt på morgonen, ska jag då ge henne en PANG-ramsa direkt när hon vaknar och sedan låta henne vara? I dagsläget vaknar hon gärna 6.55 (bajsar gärna då också), men nu ska hon ju sova till 7.30.
Ja. Och innan du lägger pyret för natten så smetar du på massor med zinksalva på rumpe stumpen så stör inte bajset alls. Du kan ramsa i lugn och ro och lillan har det bekvämt hela vägen fram till morgonen. :D :idea:

Värme!/Luvisen
SM rookie
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Nu har kurningen satt igång :)
Första natten var verkligen en resa måste jag säga. Det hela började så tokigt av att damen kaskadkräks efter tio minuters buffande. Första tanken var ju så klart att den här natten sket sig nu, men jag kom snabbt på banan igen och bestämde mig för att jag minsann inte skulle ge mig. Bytte sängkläder och pyamas och sedan började vi om med nytt skratt till gonatt och lade ner glad tjej i sängen kl 20.10. Sedan såg natten ut såhär:

20.10 Buffar till lugn, solfjädrar och ut med ramsan. Hon gnyr lite, men tystnar snabbt och får en bekräftelse kl 20.28, tyst

22.05 Vaknar ledsen, går in och buffar kort, solfjädrar och ut med ramsan, gnyr lite men tystnar och får bekräftelse kl.22.07, tyst

22.43 gråter, in och buffar kort, ramsar ut, reaktion, påminnelse, reaktion, buffar i 45 min (misstänker att jag gick in för tidigt innan hon reagerat färdigt), solfjädrar, ramsar, protester, tystnar, får bekräftelse, gnöl, tystnad, bekräftelse, tyst 23.38

01.56 gråter, buffar kort,, solfjädrar, ramsar, tystnar av ramsan och får bekräftelse kl 01.57.

05.10 Vaknar, in och buffar kort, ramsar, bök och gnöl, tystnar och får bekräftelse kl 05.14.

06.05 Gråter, buffar kort, ramsa, bök och gnöl, påminnelse, gråter, påminnelse, gråter ännu mer, in för att buffa och upptäcker att hon bajsat och att det läckt igenom blöjan (typiskt), byter blöja i sängen. Lägger tillrätta, buffar kort, ramsar ut, reaktion, avvaktar och avvaktar (vill ju inte underhålla för mycket nu i vargtimmen, har ju trots allt underhållit tillräckligt med blöjbytet). Påminner några gånger, buffar några gånger (alltid efter att ha avvaktat lääänge), men hon somnar aldrig om.

07.20 I en tyst paus, Glaaaaad godmorgon

Morgonen var med andra ord riktigt tuff, både för henne och mig. När hon väl fick bröstet för att äta frukost var det en ordentligt hungrig liten tös som tömde båda brösten i ett huj. Det kan jag ju verkligen tänka mig när hon kräktes upp den mat hon skulle stått sig på under natten. Kände mig som världens elakaste mamma som lät henne somna på, så gott som, tom mage. Gjorde jag rätt eller borde jag ha avbrutit och startat kuren idag istället? :?

Hittills har dagen gått bra, men det var en trööött liten tös på morgonen. Hon höll på att somna i matstolen när hon åt sin gröt. Jag laddar nu inför natt 2 och hoppas att den går smidigare, utan kräks eller bajs :D
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Det låter som du jobbade på bra tycker jag! :thumbsup:
SM rookie
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Tack för pepp :heart:

Natt två gick väldigt bra!
Lägger ner en glad tjej i sängen 19.30. Lägger tillrätta, buffar kort som markering, solfjädrar snabbt och ramsar ut. Tyst direkt, får då en bekräftelse, fortfarande tyst. Hon somnade direkt :D
Vaknade inte igen förrän 4.30. Borde kanske gett en pang-ramsa direkt :?: , men hon ställde inga frågor utan låg och pratade för sig själv en stund.
04.53 tyst
05.08 gnöl
05.13 ramsa x4, påminnelse, lång solfjäder, ramsa x4, protester, tystnar, får bekräftelse, protester, tystnar, får bekräftelse, gnyr och bökar
5.30 tyst, avstår bekräftelse
7.05 vaknar, ligger och bökar och snackar för sig själv, låter henne vara då hon inte låter missnöjd.
7.20 tyst
7.30 Glaaaaad godmorgon. Hittar en dam i sängen som ger oss ett riktigt solskensleende :D

Hittills har den lilla fröken varit såååå trött idag, och aptiten är sämre än vanligt (äter som en häst annars). Men jag vet ju att det kommer ge med sig, så det får vara som det är.

Det här med nappen blir jag lika fascinerad över som de flesta här på forumet. Hon har verkligen inte brytt sig ett dugg att den är borta. Så här i efterhand känns det som att nappen var en trygghetsgrej för mamma och pappa istället för (som vi trodde) henne.
Elle

Inlägg av Elle »

Kanonbra jobbat!! Fortsätt lika fint. Nu under natt 3 kan du avvakta vid uppvak under natten och se om hon somnar om av sig själv men markera direkt med en pangramsa vid uppvak i vargtimmen. Ha Lathunden bredvid dig som påminnelse!

Lycka till!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Tack Elle :heart:

Tredje natten avklarad nu.
Gick överlag bra med tre uppvak under natten som hon klarade av själv. Morgonkvisten är värre dock. Hon vaknar 6.30, får en pang-ramsa plus husljud men somnar inte om igen. Hon är aldrig särskilt ledsen eller arg där hon ligger utan ligger mest och bökar och stånkar. Får en glaaaad godmorgon när hon är lite lugnare vid 7.20. Fröken har bajsat och det är klart att det är svårt att somna om då :| .

Det där med bajset är ett problem som vi har haft varje morgon. Även innan kuren hade vi problem med det ofta. Är det också en vanesak :?: Den lilla damen är en riktig bajsmaskin (har varit det sedan dag 1) och bajsar flera gånger om dagen, vilket ofta stör i måltider t. ex.

Innan kuren hade hon också mycket bättre aptit. Hon kunde sluka 1,5 portion gröt på sin andra frukost, men nu vill hon inte ha en sked ens och det känns ju som steg i fel riktning, ingen boost för attityden direkt. Jag hoppas verkligen att det blir bättre snart för just nu är det en tös som inte alls är lika glad och framåt som innan kuren :?
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen säger jag om jag inte sagt det förut. :)

Jag skall försöka svara på dina frågor. Hon bajsar för att hon vaknat, inte tvärtom ifall du är med. Barn bajsar inte i sömnen, om inte magsjuka föreligger då kanske. :wink:

Att hon vaknar för tidigt innebär att hon tror att hon är utsövd, det är supervanligt, snarare regel än undantag och även det något som kommer rätta till sig. Att vakna och böka runt, gnöla eller stånka är sådant som sorterar under avdelningen Privatliv, som AW själv brukar säga, och bör inte störas av varken förälders fysiska närvaro eller ramsa eller annat.

Vem vet, hon kanske somnar om själv? :shock: :D Vilket är högst sannolikt med tiden.

Ni är fortfarande i ett tidigt skede av kuren och därför tycker jag inte att du skall dra för stora växlar på hur hon är just nu, hur mycket hon äter vid varje mål etc etc. Hon håller på att ställa om sig till en helt annan tillvaro och behöver då tid på sig att göra det. Det ni kan göra för att hjälpa henne är att behålla er positiva inställning och övertygelse om att detta är det rätta för en trevlig tillvaro och hälsosam sömn.

Om du upplever hennes mage som lite "för" mycket, kan du ju alltid ge henne lite blåbärspuré - beroende på hur konsistensen är då förstås, vi vill ju inte ge henne en hård mage. :roll: :wink: Att mosa en banan som är lite åt det grönare hållet kan stoppa också, lite mer skonsamt än blåbär.

Lycka till nu och kör konsekvent, förmedla den sköna tillvaron. Mot målet!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Tack Anna :heart:

Det här forumet är ju helt fantastiskt och ni hjärtebarnskontrollanter likaså =D> Tack för att ni finns!! :heart: :heart: :heart:

Jodå, privatlivet får hon ha den lilla damen, just därför jag bara gav pang-ramsan :)
Sedan det där med aptiten. Vi har följt schemat i några veckor redan innan vi startade kuren så det satt redan i kroppen på henne. Nu skulle vi ju "bara" komma tillrätta med nätterna. Trodde inte att det skulle bli så omvälvande för henne, men jag hade kanske fel där :oops:

Nu en rapport från natt fyra:
Den var helt fantastisk!!! \:D/ Hon sov hela natten till 06 då hon vaknade. Hon fick en pang-ramsa och somnade om så gott som direkt. Kl 07.30 gör vi glaaaad god morgon och hittar en liten tös med rosor på kinden som blir så glad så att det spritter i hela kroppen på henne :D

Mot målet :D :thumbsup:
Elle

Inlägg av Elle »

Toppenbra att ni fick till ett omsomnande i vargtimmen och fick väcka =D> !! Fortsätt ert fina, målmedvetna arbete!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av Norahsmamma »

Hej hopp 8)

Natt 5:
Jag vaknade av klockan 7.30 :shock: \:D/
Hon hade antagligen varit vaken någon sväng på morgonkvisten (utan att säga till) för hon hade bajsat när vi stormade in och väckte henne.

Dagarna rullar på bra (förutom aptiten som svajar). Just nu krånglar inte dagslurarna, men det är ju så tidigt i processen ännu så den tiden kommer nog, men det gör inget för vi kommer greja det också :D

Jag vet att vi bara är i början av det hela, men jag vill verkligen passa på att tacka fantastiska Anna Wahlgren :heart: för att du finns och för att du dedikerat din tid åt att hjälpa oss vilsna föräldrar. Jag vill också tacka er härliga hjärtebarnskontrollanter och sist men inte minst min fantastiska svägerska (och hjärtebarnskontrollant) Nimrah :heart: :heart: :heart:

Kramar från oss :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"