Svårt sova längre inne dagtid samt amningsfråga

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Algotsmamma

Re: Svårt sova längre inne dagtid samt amningsfråga

Inlägg av Algotsmamma »

Hej igen :D !

Nu tror jag att problemet är löst... Han åt dåligt nu i eftermiddag och kväll också tills jag kom på att han kanske var för varm. Eller rättare sagt så kom pappan hem och sa att det var för varmt inne :oops: .

Ibland tänker man inte till riktigt... :? Så en blöt kall handduk på pannan och huvudet och vips så gick det mycket till och det blev en glad Algot som pratade och var sitt gamla jag.. :mrgreen: .

Ja, imorgon är en ny dag och då tror jag att han kommer att vara nöjdare hela dagen, just för att han kommer att få i sig lite mer mat. Skönt!!

/Algotsmamma :heart:
Prinsarna Algot född 2011 & Malte född 2013
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

ja ibland är det enkelt :roll: :lol: skönt att det löste sig.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej igen!

Nu får jag inte riktigt till det :? . Algot vaknar gärna fyra varje morgon och ligger och pratar med gosen. När han har tröttnat på det och inser att han ligger på rygg skriker han till. Jag griper in snabbt och vänder steken rätt. Sedan suger han på tummen och somnar nog om för ett tag för att sedan ha vänt sig igen och ligger vaken och pratar... Mörkerläggningen är inte optimal på morgonen. Kan det verkligen var det som spökar?

Detta påverkar såklart morgonen då han blir trött snabbt och det påverkar mig också för den delen. Jag är inte längre lika pigg för trots att han somnar om, har jag svårare för det :( . Ligger och lyssnar på allt snack och smack. Han är nog vaken en timme minst...

Sedan har jag försökt med att senarelägga 10 målet till halv elva men det blir bara en massa grin. Igår var jag tvungen att ge vid tio för att hinna till en läkartid på bvc och han vräkte i sig mat, trots att han ätit en bra frukost. Så nu har jag bestämt att det blir tio som han får maten. Men trots att jag ger honom så mycket han vill ha och lite till, så skarvas det på långa luren. Han har tendens till att vakna efter en timme och en kvart (inget naturligt sömnpass :-k ). Han är halvnöjd när han vaknar. Jag ramsar och han blir tyst men han lägger sig för att greja med gosen och sedan brukar han somna om på sida eller rygg.

Det här med hemmagjord fisk eller kött är ingen hit så det blir lite av det och desto mer mos av alla de sorter och såklart broccoli, majs, ärtor och så något fruktmos till dessert, intages gärna med turkisk yoghurt =P~ . Välling erbjuds till alla mål.

Tycker tyvärr jag inte att han är så nöjd vakentiden heller :? . Vi ligger på mage, rygg, tar en tur ute får vara med när jag diskar, lagar mat. Men problemet kanske är att han är delaktig på lite avstånd sittandes i matstolen. Hur gör ni andra för att ha dem nära. Han är för tung :mrgreen: för att bäras eller ha på höften under disk och matlagning.
Idag var jag tvungen att kopiera lite räkningar och han fick suga på ett kuvert, sittande i babybjörnen på min mage (märkte att ena kanten försvann och hittade en slemmig bit i munnen, lite rädd att han ska sätta i halsen också) men iallafall var han nöjd och började prata lite grann. Så det verkade som det gick hem, sedan har vi putsat en list och det var ok. Utomhus får han ligga på gräset och jag visar gräset och blommorna men det känns liksom inte som att han tycker wow och hugger in utan snarare sisådär att ligga på gräset, roligare att titta på blommor och träd. Men han har tendens att spänna hela kroppen. Jag har tolkat det som han gör det när han är lite missnöjd och/eller trött. Någon annan som har varit med om detta?

Iallafall så hade vi en förmiddag med listputsning och räkningar som skulle sugas på men ändå så har han vaknat nu på långa luren. Jag förstår inte vad jag inte gör eller hur jag kan få det att fungera bättre med en nöjd påg? Han behöver sova men lyckas liksom inte och då får han sova alla sina pass i sin säng där han sover som bäst.

Vet att det kanske inte är helt lätt att besvara mina funderingar men jag tar tacksamt emot tips :heart: .

/ Algotsmamma :heart:
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Jag tycker att det låter som Algot har ett härligt liv! :heart:

Tre korta råd -

:arrow: se över mörkläggningen! Klistra upp tjocka svarta sopsäckar eller aliminiumfolie med vatten på fönstren och sen mörkläggningsgardin ovanpå det.

:arrow: öva vändningar dagtid! Så snart han lär sig vända sig själv så kan han snurra runt på mage när han vill somna om igen. För det är faktiskt tillåtet att ligga och prata och mysa vaken även nattetid - men inte gnälla och skrika, det måste ha svar.

:arrow: eget rum till grabben eller hörselpluppar till mamman :heart: Du ska inte ligga vaken och lyssna på smak och prat, du ska sova. Ligger han i samma rum eller precis brevid så hör du garanterat ett rop på hjälp även med pluppar i örat men du kanske kan stänga av småljud?

Det där med social delaktighet är inte så knepigt - se till att fortsätta ta med honom i det du gör bara. Man kan ligga på mage på diskbänken, sen sitta i bumbo eller diskho med en slev intryckt i näven, bara man får vara med.
Bra att du matar på! Det kommer lossna och matvraket vakna!

:heart:
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej :D !
Vad skönt att höra att du tycker att Algot verkar ha ett gott liv. Jag, vi gör så gott vi kan för att han ska lära sig lite om allt men också få träna lite kroppsligt :wink: .

Tack för bra tips, som vanligt :heart: . Jag funderade som sagt själv på det här med mörkläggning och sagt och gjort så tapetserade jag vårt sovrumsfönster med folie och sedan mörkläggningsgardin. Det blev mörkt som attan inte så blomvänligt men, men... :wink: . Det gav effekt! 06.20 vaknade jag av lite gnäll tror jag det var, vände på steken och snark :sleep: . Sov djupare än djupast när jag skulle ta upp honom sju :shock: .

Träna vändningar ska jag absolut göra. Har gjort det några gånger men inte särskilt seriöst men nu blir det ändring på det :) . Åla gör han också och han har verkligen fattat grejen. Jagade en bil som åkte iväg från honom och vilken fart han fick och kunde ändra riktning och allt.

Eget rum har han inte och funderingar har väl varit på det men sover han som han gjorde inatt så fungerar det. Vid sju är det sen bara att plocka upp och ankra honom i bröstet och ligga ner. Det är en mysig stund tycker jag :heart: . Öronproppar var annars ett bra tips :D för små ljud.

Jag fortsätter att mata på och håller i tiderna så ordnar det nog upp sig snart. Med en bra natt så hoppas jag att det följer fler :D .

Tusen tack för tips och uppmuntran :heart:
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

:thumbsup:

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Social delaktighet i all ära men ibland måste även små sötnosar få jobba på egen hand. Lägg honom mitt på golvet med en massa spännande saker runt ikring och sen pysslar du med ditt i närheten.

Det skapas lätt ett behov av underhållning om man hela tiden ska ha med småttingen på allt man gör. De gillar faktiskt att leka på egen hand också och speciellt om man är i närheten, inom synhåll.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Som vanligt så dyker det upp bra tips från er hela tiden :D . Det är ju faktiskt inte så roligt ifall jag ska behöva vara med på allt och lärorikt för den lille att kunna vara själv med mig i närheten.

Tack för kloka och briljanta råd :heart: .

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Varsågod :heart: :wink:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Nu är det ett tag sedan jag skrev och det har gått både bra och mindre bra för oss tycker jag. Mestadels går det väl faktiskt bra men jag tycker att läggningarna har börjat strula igen.

Vi var på semester en vecka och bodde i stuga med naturen in på knuten, vilket var helt underbart men där fungerade inte läggningarna alls efter ett tag. Jag misstänker starkt att han blev övertrött till varje läggning.

När vi kom hem fungerade läggningarna igen och det kändes otroligt skönt. Men nu efter en vecka hemma strular det igen. Förmiddagsluren är besvärlig. Blir ofta gnäll som inte ger sig när jag ramsar heller tycker jag.

Till saken hör att han har fått en tand, som han fick under vår semestervecka. Kan det höra ihop med problemen med läggningarna? Inatt var det till och med så att han vaknade några vändor och bara skrek. Somnade snabbt om när jag vände honom, inte när jag ramsar. Tycker nästan att han blir mer ledsen när jag ramsar honom ibland. Har jag strulat till ramsandet? När inte ramsan tar så går jag in och lägger tillrätta eller kollar till honom. Det kanske jag inte ska göra? Går sedan ut och ramsar igen.

Sedan har vi fortfarande tidiga uppvak på morgonkvisten. Oftast har han riktigt svårt för att somna om och hela dagen blir lite lidandande av att han inte sover ordentligt på morgonen. Det är säkert därför morgonluren är svårt...för trött?? De bästa läggningarna är när jag inför läggningen har haft honom i babybjörnen och varit ute. Då kommer han ner i varv och det är bara att stjälpa honom ner i sängen och sedan :sleep: .

Jag följer fortfarande schemat 12, 45, 1,5, 45.
Mattiderna är 07,00, 10,45, 14,45,18,00 ungefär med en kvarts skillnad.

Vore tacksam för alla bra tips och råd :heart:

videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

En stilla fråga. hur går det med maten?

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Med maten tycker jag att det går bra. Jag har laborerat lite med tider eftersom jag inte tyckte att han åt som bra som han skulle kunna men nu tycker jag att han äter en hel del.

På morgonen är han inte värst intresserad men brukar få i honom en grötportion + halv banan och välling att dricka till men inte många klunkar.

Lunchen vid 10,45 är hemlagad mat och det går i kanske 15 istärningsbitars storlek. Då är det lax, potatis, broccoli, blomkålsmousse och lite sådant som slinker ner tillsammans med välling som dryck och sedan blir det banan med yoghurt till efterätt tillsammans med några slevar mat till =P~ . Han äter tills han definitivt inte vill ha mer. Ibland blir det kräkningar igen, trodde att det var slut med det..men då måste han fått nog i sig :-?

Till mellis blir det oftast turkisk yoghurt med något bär, päron eller banan eller någon annan frukt.

Middag har oftast blivit en köpeburk + extra olja. Äter hela 200grams burken plus yoghurt och något gott och välling att dricka till.
Då middagen äts sent så blir det inte någon nattslurk. Ibland är vi färdiga till halv sju, ibland kvart över sex. Jag har provat ge slurken så många gånger men han blir bara sur, så jag har faktiskt slutat med det. Han är verkligen proppad och kan få en del uppstötningar och då känns det inte kul att propsa på med en flaska till. Är det fel tänkt?

Ja, det var nog alla målen :) .

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Nattslurken är absolut inget måste, det är en sista chans att fylla upp eventuella tomrum i lilla magen. Men finns där inga tomrum så kommer det ändå inte gå i någon nattslurk. Så jag tycker att du tänker helt rätt, proppa i lilla barnet rejält med mat under dagen så kan du skippa nattslurken om den ändå bara ställer till trubbel för er.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Tack Susan det känns skönt att höra :heart: . De dagar jag tycker att han har fått i sig för lite, så är det väl läge att erbjuda men annars skippar jag det helt enkelt.

Har fortfarande mest strul med morgonluren, han sover bra när han sover men han har svårt att komma till ro och blir ledsen när jag lägger honom. De andra lurarna går bättre.

Jag tycker att han verkar trött ganska tidigt. Han går upp sju och oftast har han snackat lite före det och jag brukar lägga kvart i nio för att få dagen att gå ihop men det är som sagt en del protester då. Någon som har inspel på det. Min första tanke är att lägga tidigare men då blir något pass så himla långt och det orkar han inte riktigt med. Det här med 5min el 20 min förvirrar bara lilleman och resulterar i att luren därpå blir hackig.

Ingen brådis med svar men kom gärna med inspel när ni har tid på hur ni tänker kring det här.

Jag kanske är helt ute och reser i mina funderingar...

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

De flesta små orkar vara vakna ganska kort stund på morgonkvisten och längre stund ju längre dagen går. Vi har också väckning sju och första luren nio och jag lägger nästan alltid tio minuter före nio. Då hinner lillebror stöka runt och tränat att stå upp en stund innan han somnar. :) Vi har ju alla lite olika saker att göra innan sömnen kommer till oss.

Tänk inte att lilla barnet behöver sova varenda minut utan ge förutsättningarna för en god sömn. Då stressar du av och vips sover ungen hur gott som helst.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"