Lillasyster har anlänt!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tetz

Lillasyster har anlänt!

Inlägg av Tetz »

Så var hon äntligen här, den lilla lillasystern :D Förlossningen gick fint och hon ville suga direkt när hon kom ut. Förra gången gick det verkligen åt skogen med amningen och storasyster utvecklade "kolik". Den försvann naturligtvis när vi införde standardmodellen. :thumbsup: :heart:

Den här gången har jag hoppat över amningen helt och hållet, och lillasyster fick mjölkersättning redan inne på förlossningen eftersom hon var så sugen. Sedan dess har hon fått mer och mer ersättning vid varje mål och hon är otroligt lugn. Nu har hon verkligen börjat äta ordentligt så vi jobbar oss mot SM-matning. Dock är det nästintill omöjligt att hålla henne vaken mellan vissa sovpass och hon vill helst sova bredvid mig istället för i säng/vagn, men jag är inte så orolig. Med er här som bollplank styr vi nog upp det :-D 8)

Vi hörs! :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Clara Cecilia

Re: Lillasyster har anlänt!

Inlägg av Clara Cecilia »

Underbart och härligt och grattis!
Och vi vet ju att det blir bra folk av dom även med ersättning, eller hur!!
Många kramar Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Välkommen Tetz och lillasyster! :D

Smekmânaden kommer aldrig igen, ta det riktigt lugnt, snusa lilla bebisnacken och landa fint i allt det nya.

:heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Grattis från mig med :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:heart: G :heart: R :heart: A :heart: T :heart: T :heart: I :heart: S :heart:

Puss på lilla sötaste nästippen på lilla älsklingen från mig :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tetz

Inlägg av Tetz »

Tack snälla för gratulationerna! :heart: :-D

Och Anna... Jag kan nästan inte beskriva hur otroligt tacksam jag är för att du finns :heart: Den här gången VET jag hur jag ska sköta min bebis, och den här säkerheten håller mitt psyke i schack. Rädslan för en ny förlossningsdepression minskar för varje dag som går, och det är för att jag märker att jag fixar det här och dessutom kan få stöd om det skulle trassla till sig.

Visst fick jag lite panik när lillasyster tjorvade i förrgår kväll (spädbarnsskrik skickar mig rätt tillbaka till minnet av när storasyster var nyfödd), men så tog jag ett djupt andetag och började tänka SM. Naturligtvis var det första ökningsperioden (exakt en vecka efter hennes BF) och så fort jag började hantera henne med säkra händer lugnade hon ner sig, tog nappen (mer mat fick hon inte i sig) och somnade tillslut. Igår styrde jag upp vakentiden lite bättre och tankade i mer käk, så natten som var funkade utmärkt. Hon klämde i med att sova 4,5 h på raken och det bådar ju gott :D

Kram på er! :heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tetz

Inlägg av Tetz »

Hoho! Första frågan :D Lillasyster har blivit en pigg mört, sedan igår. För några dagar sedan gick det knappt att hålla henne vaken, men nu somnar hon inte efter 1,5 h utan efter snarare 2 h. Hon är nöjd och ligger bara och tittar oavsett hur mycket mat hon får. Ibland somnar hon med nappen (men spottar ut den så fort hon somnat, utan att vakna). Och när hon vaknar igen efter ca 2 - 2,5 h så skriker hon inte, utan ligger och sträcker på sig i flera minuter innan hon börjar gny lite.

Det är ju för tidigt med 2-2, fast om vi ska räkna vilket beräknat datum jag haft (utifrån när hon blev till...) är hon nu 2,5 vecka istället för fem dagar. Enligt ultraljudsdatumet gick jag över fyra dagar.

Hur ska jag tänka :?:
Clara Cecilia

Tjoho tillbaka!

Vi brukar ju varsamt säga, Sträva mot 2-2 eftersom vi har många små som är trötta :heart: . Smekmånaden handlar ju om att övertyga om att maten finns och finns och för att studera vilket mönster liten föredrar.

Om liten väljer och klarar 2-2 så kör på det och le! :lol:

MEN inget schema än, mata, gosa, snusa och anteckna lite i kanten hur det utvecklar sig.

Och grattis igen!
När du har mer tid så fixar vi en flaskmatningstråd med alla bra tips vi har i rockärmen, eller hur?

Clara
Tetz

Inlägg av Tetz »

Tack för svar! :D Då 2-2:ar vi! Hon är verkligen svårsläckt, framför allt sista sovpasset och inför natten. Igår tyckte jag att det räckte och gick helt enkelt och la oss i bäcksvarta sovrummet, och då somnade hon. Så jag får nog typ täcka över ögonen på henne när hon ska sova, för hon kan inte sluta glo :lol:
Clara Cecilia skrev:MEN inget schema än, mata, gosa, snusa och anteckna lite i kanten hur det utvecklar sig.
Sist njöt jag INGET alls på två månader, så den här gången njuter jag ikapp :heart: Den lilla ungen lär ju få pussförgiftning :lol:
Clara Cecilia skrev:När du har mer tid så fixar vi en flaskmatningstråd med alla bra tips vi har i rockärmen, eller hur?
Absolut! Jag filar redan på ett bra upplägg i huvudet :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D TACK, du rara människa :heart:
Tetz skrev: Och Anna... Jag kan nästan inte beskriva hur otroligt tacksam jag är för att du finns :heart: Den här gången VET jag hur jag ska sköta min bebis, och den här säkerheten håller mitt psyke i schack. ---och det är för att jag märker att jag fixar det här och dessutom kan få stöd om det skulle trassla till sig.
Det är alldeles underbar läsning. Å, vad jag önskar att ALLA nyblivna föräldrar skulle känna så =D> Så att de små barnen fick njuta av livet utanför magen så tidigt som någonsin möjligt är :heart: O:) :heart:

:D Tack, Clara Cecilia :heart: Kunde inte ha sagt det bättre själv :mrgreen:
Tetz skrev:Då 2-2:ar vi! Hon är verkligen svårsläckt, framför allt sista sovpasset och inför natten. Igår tyckte jag att det räckte och gick helt enkelt och la oss i becksvarta sovrummet, och då somnade hon. Så jag får nog typ täcka över ögonen på henne när hon ska sova, för hon kan inte sluta glo :lol:
Där ser du - du "tyckte att det räckte", och det talade du om för henne, i handling. Du hjälpte henne till den goda sömn du visste att hon behövde vid det laget, mätt och belåten och färdigglodd för dagen, om man säger 8) :lol: Du har redan, bortanför den gamla ångesten, de svarta minnena, den gräsliga deppen sist, inte bara fått korn på glädjen och nyfikenheten över denna lilla utan också lärt dig lyssna - till såväl lilla barnet som till din egen inre övertygelses röst, den där du vet vad du gör och varför

Pris och beröm :-({|=

:heart: O:) :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tetz

Inlägg av Tetz »

annawahlgren skrev:Pris och beröm :-({|=
Tack! :D

Lillasyster låter hälsa att det är lite slappt av mamma o pappa att inte styra upp nattmålen. Det gör att sista nattmålet hamnar kl 06, och hur fasen ska man då orka äta frukost när man vaknar 07.30? Då får man ju bara i sig lite grann och sen måste man vakna mitt i förmiddagsluren och äta lite till. Högst opraktiskt. Så i natt får vi sätta nattmålen till 01 och 04. Skulle tro att 01-målet faller bort snart för hon inte är så sugen då, men det tar vi sen 8) :D

Sedan kvällstrasslas det en del. Liten har svårt att äta så mycket som hon vill på kvällen, men vi ska se om det inte löser sig när vi inte kommer snett direkt på morgonen.
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

jag tror att du är det på spåren. Härligt jobbat =D>

kram :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Tetz

Inlägg av Tetz »

The kvällstrassel continues... :( Hon är inte nöjd alls utan skriker, gnäller, småsover, småäter, snuttar på nappen om vartannat. Mellan varven ligger hon dock helt stilla och bara tittar. Igår funkade i alla fall sista sovpasset hyggligt och hon sov 1,5 h till kl 20. Fast sedan fick vi kvällsgnället intensifierat och komprimerat till två timmar. Därefter klämde hon till med 5 timmars sömn (glömde ställa klockan... :oops:) innan det var dags att äta, så jag betvivlar att hon får för lite mat.

Hon har inte bajsat sedan igår natt och vi märkte igår att hon kämpade ordentligt, men inget kom ut förutom pruttar. Ska nog ringa BVC och snacka laktulos på måndag...
Clara Cecilia

Hej,
kolla upp med BVC men jag funderar på om piggisen blivit tröttis?

Kanske några av passen dagtid är för långa och hon då inte riktigt orkar kvällstid.
Fundera och se om det går att lägga bara en kvart tidigare dagtid - det kan raskt räta upp trassel kvällstid. (Så var det i det här hemmet :oops: , pigga flickan var konstant övertrött tills Kalaskakan och Chokladkaninen rätade upp oss :D )

Clara
Tetz

Inlägg av Tetz »

Tack Clara Cecilia! Jag tror du har helt rätt. Igår och idag har hon inte klarat 2 h på en del av vakenpassen, utan på sin höjd 1,5. Jag försöker vara följsam, utan att för den sakens skull lämna över hela ansvaret till bebis :D

Hon gillar inte att äta när hon är trött, så det här med insomningsslurk gör henne bara förbannad. Mitt trugande under andra halvan av vakenpasset är helt lönlöst, hon blir bara skogstokig. Så jag får helt enkelt försöka få i henne så mycket som möjligt i början. Hon äter rätt fort, men väldigt olika stor mängd varje mål. Det varierar mellan 80 och 120 ml...

Jag måste tagga ner, både för min och hennes skull. Överkoncentration och prestationsångest är mina paradgrenar :roll: :oops: Och så måste jag vara utomhus lite mer! Vår uteplats är en spädbarnsovänlig kombo av sol hela dagen och väldigt blåsigt, så jag har mest suttit inomhus med bebis. Lite D-vitamin skulle nog inte skada :wink:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"