Vår Inga är här!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
titti_lie

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

De tre senaste mornarna har varit lite väl tidiga. Vi som fått väcka vid 07 har hört gnöl redan vid 06 igår och idag. Vet inte vad som är grejen, men hon har inte varit helt ok i magen, hon har bajsat fyra-fem gånger/ dag. Kan det vara en orsak till hunger...?

Annars vet jag inte vad som kan vara problemet?!

Har tagit bort sista luren och har tagit till en femminutare istället när det blivit för mycket för Inga. Hon har varit rejält trött vid kvällsgröten och det har varit skrik mellan skedarna.

Hur flexibel är det ok att vara med schemat utan att förvirra den lilla?

Hon har sovit 20/ 45 min på fm och 1,5/ 2 h mitt på dagen (beroende på hur lån den första luren varit). Är det "ok"?
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Förlåt att du fått vänta så länge på svar :oops: Hur går det för er?
Tyvärr har jag inte så bra svar att komma med med jag lyfter fram frågan och hoppas att någon annan kan komma in med något bra.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Även jag undrar bara stilla hur läget är nu?

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Hej!

Fina ni är som undrar hur det går. Har missar att ni skrev, är inte vid datorn just nu. Håller på att jobba som dårar med vår husfasad. Med tre små barn vid vår sida.

Förstår mig inte på Inga just nu, för strax efter 06 är mer regel än undantag. Kan inte tro att hon sover för mycket dagtid, eftersom hon alltid somnar gott (ibland kan hon sitta upp och titta i vagnen i ett par minuter innan hon självmant lägger sig ner) och vi får i princip alltid väcka henne. Hon blir ofta rejält trött före läggning. Jag tycker inte att 20 min på förmiddagen och 2 h mitt på dagen är för mycket för en liten kis på nio månader. Vad tycker ni?

Märker av lite åttamånadersångest. Mycket krypa ifatt mammas ben som gäller, ta tag i dem och ställa sig upp och gnälla. Mycket gnäll nu överlag. Märker säkert av trötta och småirriterade föräldrar.

Men VAD tycker ni vi ska göra? Eller HUR? Det är inte så att det bryter ut gallskriv vid 06, lite gnöl i ett par minuter och efter det kommer första skuren. Varpå tystnad i kanske en halv minut sedan igen och mer tätt. Och så bara fortsätter det. Borde vi gå in när vi hör första gnölet, inte skriket, och lägga en tung solfjäder på henne? De mornar jag har valt att solfjädra nu ligger hon lugn, men så fort jag är där ploppar hon upp ur sängen och börjar skrika. Känns som om jag bara kommer in med underhållning på morgonkvisten. Och så väcker hon ju sina systrar... Suck. Idag värmde min man välling och gick in med den till henne, och nu hör jag ingenting... :roll: . Tycker ändå inte att DET är ett bra alternativ, vällingträsket gör väl ingen glad.
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

igår morse: vakna vid 06. Jag rusar in, solfjäder i tio minuter, men det var inget annat än mycket kul underhållning i stil med "kan jag lägga rumpan så HÄR utan att något tar emot" och "vad händer om jag vrider kroppen lite SÅ?". Suck.

Imorse, hör och häpna, 05.30..!! Va?! Jag förstår INGENTING. Idag har vi bara kört med ramsa, men Inga blev riktigt arg (hungrig dålig middag i går kväll) och hon fick välling i sängen kring 06.30 (kanske har vi börjat med den dåliga vanan nu) och nu är det tyst... :roll: . Dags att väcka nu egentligen.

Frustrerande att VARJE morgon vara på smådåligt humör för att morgonen inte blev som den skulle.
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Extra spännande är allt nu, eftersom Inga har matkrånglat hela dagen. Hon vägrar bli matad. Jag tänkte att jag hakar på det och serverade bara plockmat till middag. Lite har hon fått i sig, men inte alls i samma mängder som hon brukar. Kanske hon vaknar redan 05 imorgon då?!

Åh, detta kladdande. T å l a m o d . Inga fick bada i diskhon efter lunchen idag.Tvätta tänderna med diskborsten och sånt...
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej titti_lie :D
titti_lie skrev:Extra spännande är allt nu, eftersom Inga har matkrånglat hela dagen. Hon vägrar bli matad. Jag tänkte att jag hakar på det och serverade bara plockmat till middag. Lite har hon fått i sig, men inte alls i samma mängder som hon brukar. Kanske hon vaknar redan 05 imorgon då?!
Hur gick det? :lol:

Morgnarna kan vara nog sâ besvärliga, har du läst den här fina trâden? http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119
titti_lie skrev:Åh, detta kladdande. T å l a m o d . Inga fick bada i diskhon efter lunchen idag.Tvätta tänderna med diskborsten och sånt...
:lol: :lol: :lol: Som du säger, T â l a m o d :wink: (Men vilken lycklig tjej som fâr bada i diskhon! :thumbsup:)

:heart:
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Tackar som frågar, det går väl inte jätte mycket sämre i alla fall :). Första dagen efter matstrul vaknade Inga vid 06.30, igår igen kring 06 idag kvart i 6... Så vi fortsätter med plockmat, eller vi har egentligen inget annat alternativ, eftersom hon bara spottar ut mos.

Nu ser hennes schema ut så här (är tanken):
07: välling (men det blir snarare strax efter 06 i sängen)
08: gröt (hon låter oss faktiskt mata henne fortfarande!)
11: lunch (plockmat)
14: välling
17: middag
18-45: gröt

Som sagt, gröt äter hon ännu, fast det är vi som matar. Så det är ju bra. Och två hela vällingflaskor dricker hon under dagens lopp. Redan det är ju ganska mycket, så plockmat på det kanske inte tillsammans blir katastrofala mängder mat. Vet av erfarenhet att de lär sig plocka i sig ganska snabbt. Våra två större barn har ätit bra kring ett månaders ålder, bara för att de FÅTT äta själva. Tror dock det blir ensidig kost här hos oss närmaste framtiden. Broccoli, pasta stor nog att hålla i, korvbitar... Jaja, de större gillar det också.

Ang. länken du skickade, jag tror vi ska köra på Mozart. Han är ju trevlig :) Ligger mycket hellre och lyssnar på honom än Ingas gnölande på morgonen. Problem: cd-spelaren har gått sönder för ett par dagar sedan. Ställer till det på ensamleken också just nu.

En fundering: i vilken ålder förstår de ens lite av väckarklockan? Är det något vi borde införa? Har använt väckarklocka i perioder åt våra två äldre, när det har behövts. Har goda erfarenheter av det, men tänker att väl Inga inte kopplar väckarklockljud med morgon, eller?! När har ni börjat med klocka?
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Vi har faktiskt klocka redan :lol: Mest för att de delar rum mina två, men allvarligt talat så tror jag att man rätt snart förknippar det med morgon om den alltid föregår den underbara väckningen. När den börjar göra ordning på tidiga morgnar vågar jag dock inte svara på. Men vår lille kan vara arg om han vaknar för tidigt men så fort klockan ringer så börjar han lalla i stället så lite går nog hem :roll: :lol:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
lägger till,
även vi har haft väckarklocka från Lilla L´s inflytt vid 5 månader. Storebror kan studsa upp och ner men meddelar lillasyster (ganska barskt :oops: ) att man "sover gott" tills klockan ringer. Väckarklocka är bra tycker jag :D .

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Idag: morgon för Inga kl 06, sin vana trogen. Ramsa. Hjälper föga. Jag gör välling och klagar över att vi inte har nån cd-spelare. Kommer på att jag faktiskt har en iPhone och trycker igång spotify och letar fram Mozart. Hon somnar om (dock med välling). Imorgon blir målet att hon ska somna om utan välling, men med mozart. Min man somnade också om med Mozart :) Jag åt frukost i godan ro, det tycker jag är guld. Läsa tidningen och dricka morgonkaffe under tystnad.

Rotade fram väckarklockan också, som ringde strax efter 07 (men då hade hon vaknat för en minut sedan). Sedan GLAD morgon. Vi har varit ur-usla på att göra glad morgon. Kanske för att morgonen oftast inte har känts speciellt glad. Men NU. Känns som att vi har verktyg! Jag är peppad!
videunge

Inlägg av videunge »

Heja heja :D :thumbsup:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Tackar för det!

I morse blev det mozart en timme innan klockan ringde. Hon somnade alltså inte om, men kanske det händer imorgon :D Skrek aldrig upp sig när mozart ganska långt stod för underhållningen...
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Jag är så rädd att det ska bli krångel igen, så jag vågar knappt säga det, men jag troooor att våra problem med tidiga mornar är borta. Numera sover tre älsklingar i samma rum :D

Hoppas vintertiden inte ställer till med elände, men det brukar den ju inte.
videunge

Inlägg av videunge »

peppar peeppar alltså? [-o< Klart ni fixar det! :D :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10