Vår Inga är här!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
titti_lie

Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

Nu fortsätter vår vardag med en flicka till i familjen. Inga föddes i fredags efter en fantastisk förlossning, så vi är redan hemma i vårt milda kaos. Utmanande nu är främst att räcka till för storasystrarna (som inte är så stora).

Hittills mår vi bara bra (Inga äter och sover), men jag gissar att jag framöver kommer att ha en massa frågor, så jag bäddar för oss och startar en tråd redan nu.
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Grattis till nykomlingen med det vackra namnet. :heart:

Tänk vilken lycka att få en lillasyster, och du har ju två storasystrar som hjälpa till med allt som behöver göras med den lilla.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Vi har underbara dagar. SM fungerar fantastiskt bra på dagarna. Oftast är det 1,5 h vakentid och 2-2,5 h sömn. Enda lyxproblemet är att Inga bara slocknar efter att ha ätit från ett bröst på natten. Jag kan sitta med henne i famnen i 20 min, peta på kinder och försöka ruska lite liv i henne, medveten om att hon borde äta mer.

Flera nätter har hon ätit runt ett och fem, men inatt blev det fyra måltider, vilket ju är lite onödigt. Hon äter ju inte "ordentligt" alla gånger.

Tips på hur man håller en liten vaken för att äta sig proppmätt?!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Tittie! :D

Grattis till den nya lilla skruttan, vad roligt! :heart:

Jag tippar på att det är den första ökningsperioden ni befinner er i och att om du bara håller i hatten och matar på i ett par dagar (och nätter :mrgreen:) till så kommer hon att gå tillbaka till det förtjusande mönster hon redan har etablerat. Och kanske rentav börja dra mot 6-timmarsnatt, redan. :shock:

Fortsätt så! :thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Hoppas att dethär ätandet går om snart, för nu är tre amningar under natten regel, inget undantag. Men påminn mig: hur många vakentimmar ska en tvåveckors komma upp i?
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej titti_lie!

Grattis till det lilla livet! :heart: Antal vakentimmar kan du hitta här:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn

Men eftersom ni fortfarande befinner i smekmånaden och den lilla mycket väl kan vara trött mer eller mindre dygnet runt :roll: :lol: så skulle jag nog avvakta med att försöka styra upp vakentiden. Vad tror du om att ha mörkt vid nattmaten, inte prata och försöka hålla målet kort, och så ha ljust/halvljust vid dagsömnen och förstås ljust och pratigt vid dagmatningen? Det brukar leda till att de får ordning på dygnsrytmen. Sen, om någon eller ett par veckor när den egentligen födelsen skett och ökningsperioden vid 3 veckor är över, så kan du börja väcka så inte dagssömnen blir för lång och försiktigt sträva mot vakentiderna. Vad tror du om det?

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Vi har alltid tyst och mörkt på natten och ljust och mycket ljud (svårt att undvika med två barn till som är ganska små...) under dagarna. Dessutom sover hon nästan alla dagslurar på kökssoffan, så jag tror nog att dygnsrytmen kommer på plats.

Största problemet nu är att jag verkar ha lite mjölkstockning på ena bröstet och att äta tar därför ganska länge för Inga. Svårt att få i sig mycket ur ett halvstockat bröst. Och ont gör det!

Inga har börjat ha ganska bra och långa vakenpass. Ibland för långa. Hon har vid tillfälle varit vaken både tre och, igår kväll, t.o.m. fyra timmar! På tok för länge. Jag funderar hur tidigt man kan påbörja natten. Eftersom hon gärna är vaken två timmar åt gången och ibland två och en halv innan hon somnar, har hon skramlat ihop sina vakentimmar redan vid åtta. Kan man göra natt så tidigt? Är rädd att det ska straffa sig på morgonkvisten, även om det i Ingas ringa ålder är ett lyxproblem.
Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Skönt med upplägget för dygnsrytmen, det blir säkert bra, precis som du skriver. Känner igen det där med att det är livat på dagtid, även om jag bara har en enda liten marodör! :)

Men hu så jobbigt med mjölkstockning. Jag har bara haft känning av det en gång, och ganska milt, men det var INTE roligt. :( En kompis med svåra problem fick tipset att amma åt "det håll" som knölen var. Dvs om hon hade en knöl på utsidan av bröstet så la hon bebisen som vid tvillingsamning. Eftersom bebisens underkäke är den som "trycker ut" mjölken så är det tydligen bra om den är vänd åt det håll där stockningen är. Har du i övrigt koll på vad man kan göra åt det? Det finns massor av tips här på forumet, men jag själv har som sagt aldrig haft stora problem och är därför inte rätt person att ge råd.

När det gäller vakentid så var min lille vaken långa pass i början också. I hans fall var det nog så att han hade behövt lägga sig långt innan jag förstod att han var trött... :roll: Det tog rätt länge innan jag lärde mig hans signaler. När han väl blev övertrött så sov han bara korta pass vilket jag tolkade som om han inte var trött... men så var inte fallet. Han är nu fyra månader och är fortfarande bara vaken 1,5 timme på morgonen innan han sover 2,5h som en liten stock... :shock: I ert fall behöver det ju inte alls vara så, utan du kan ju ha en piggis istället. Hur det påverkar morgonen att lägga tidigare vet jag inte, men här tog det fram till 2 månader innan det var läge att lägga vid 20-tiden. Du kanske måste testa, helt enkelt?

Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Tack för svar!

Med mjölkstockningen är det definitivt på bättringsvägen, snart vill jag förklara mig helt frist från den (tack och lov).

Har märkt på lilla Inga, efter att ha lagt strax efter åtta vid tre tillfällen, att det går mycket lättare att få henne att komma till ro och somna vid just åtta-tiden. De gånger det drar ut till tio är det ett litet projekt att få henne att komma till ro. Hon ammas, läggs i sängen, men börjar gny och böka inom loppet på ett par minuter. Hon tas upp, ammas, men vill inte äta. Bara ligger och tittar. Hon läggs i sängen, inte nöjd nu heller. Och så där håller vi på i kanske en timme. Jag märker ju att hon inte är hungrig, så äta vill hon inte. Hon "borde" vara trött, eftersom hon har varit vaken sina timmar.

Finns det hinder för att göra natt redan vid åtta-nio?!

Det har inte straffat sig på morgonen desto mer, det att göra natt vid åtta-nio. Igår vaknade hon kl 06 och det var kanske inte önskvärt, men inte på tok för tidigt heller. 06 är tidig morgon, med 05 är ju fortfarande natt.

I natt ammades hon vid 01, 04, 05 och 06. Vad håller hon på med?! För hungrig är hon ju INTE, det märker jag ju.
Elle

Inlägg av Elle »

Om juvelen signalerar att hon vill ha natt runt 20 så häng på!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
titti_lie

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

Måste bara titta in och berätta att det går så fantastiskt bra med lilla Inga, som i dagarna är tre månader (och idag har fått smaka liiite majsvälling).

Sedan ca två månader har hon haft ett schema som hon från dag ett följer i stort sett utan undantag. Dessutom sover hon natt mellan 20 och 07 utan att pipa till eller vilja äta. Mest av allt känner jag stor tacksamhet.
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

åhhh, vad fantastiskt! njut!

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Underbart! :-({|= :heart:
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Det går fortsättningsvis mest bara bra med Inga. Nu har hon dock de senaste fyra dagarna vaknat till och börjat gny lite onödigt tidigt på morgonkvisten. Fem-sex-tiden kan hon låta första gången och vi behöver inte "göra" någonting (men en gång buffade jag lite), och vi tar upp henne vid sju, när hon äter. Hon skriker alltså inte för sitt liv på något sätt.

Märkte att vi inte har dragit ner på hennes sömn, utan hon sover fortfarande 16 h/ dygn. Vet inte hur vi ska lägga om schemat så hon sover en halv timme kortare. Vet inte heller om man kan kräva 12 h natt av henne (hon är ju inte fyra månader). Läste på schemainspirationen och det lät lite väl krångligt att hon ska sova fyra ggr/ dag. Vill gärna hålla det till tre, bara för att det är mindre tider att passa då (känns det som iaf). Har någon idéer?

För övrigt går det bra med majsvällingen. Vi har kämpat med flaska i två månader stort sett varje kväll, men nu har det gått bra fyra kvällar i rad. Jag är hoppfull.
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej titti_lie :) !

Det verkar ju gå fantastiskt bra för er! =D> Hur ser ert schema ut nu?

/Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"