Ensamlek

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Elle

Re: Ensamlek

Inlägg av Elle »

Härligt, bra jobbat!! =D>

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Nu är kuren igång för lille S och jag har satt detta schema, men är fortfarande osäker kring förmiddagsluren:
07.00 Godmorgon och mål 1 (ersättning och välling)
08.00 Fm lur 45 min
Lämna storebror på dagis (oftast)
10.15 Mål 2 (ersättning + puré/gröt)
11.30 Dagslur 2h
13.30 Mål 3 (ersättning och gröt/puré)
15.30 Emlur (45 min)
16.30 Mål 4
5-minutare vid behov (föreligger)
18.30 Kvällsslurk (amning/ersättning och välling)
19.00 God natt!
Problemet är att det är alldeles för lång vakentid för lille S mellan 8.45 och 11.30, idag fick jag lägga honom till 2 st 5-minuterslurar eftersom han bröt ihop helt! Men samtidigt är han så genomtrött där på morgonen så han orkar inte heller hålla sig vaken över dagislämningen (som tyvärr måste ske med bil) och istället sova mellan 09.30-10.15. Vad göra??
/Maria
Mamma till gossen S, född september 2010 (prematur med 7 veckor), Barnaboksbarn sen november 2010, och N, född december 2007.
Elle

Inlägg av Elle »

Om han signalerar att han vill sova mer på fm så låt honom göra det. Du kan ju ha 1,5+1,5+45 istället. Han kanske han är en liten "tröttmössa" som behöver lite mer sömn än Annas rekommendationer. Fundera, du känner lillen bäst!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Nu har vi kurat lille S och är snart förbi uppföljningsveckan!
Schemat har blivit så här:
07.00 God morgon!
07.05 Välling/ersättning
08.15 Liten lur 5-20 min beroende på hur dags han tröttnar
(Lämna storebror på dagis)
09.30 Fm lur 45 min
10.15 Ersättning, puré
11.30 Dagslur 2 h
13.30 Ersättning, gröt
15.30 Emlur 45 min
16.45 Ersättning och ev bröstmjölk
ca 17.45 femminutare
18.30 Nattslurk Välling
19.00 God natt!

Detta känns bra, MEN jag har ett problem med att han är så grinig de sista två målen, 16.30 och nattslurken, så han äter ganska lite då, vad göra? Jag märker att han är jättejättejättehungrig när han vaknar (väcks) kl 07, så jag får själv pallra mig upp innan och förbereda flaskorna, för vi kan inte vänta en sekund...

Kvällsvällingen har han tjurat mycket över, men idag upptäckte jag av en slump att han inte alls gillar flasknappen med större hål i, utan hellre vill ha nappen med mindre hål i. Tänk om det kan vara så enkelt? :roll:

:heart: Maria
Mamma till gossen S, född september 2010 (prematur med 7 veckor), Barnaboksbarn sen november 2010, och N, född december 2007.
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej, så bra att ni är på spåret! Fint jobbat!

Jag tycker att ert schema ser fint ut men jag undrar om det inte är dags för ett mål mat till :D Jag tjatar om detta med mat, jag vet, men många små som trasslar behöver stadigare saker i magen.

Vad tror du om att förgylla tillvaron för lille S med ett mål lagad puré där vid 16.45 följt av ersättning som topping vid behov?
Maria Hallon skrev: Kvällsvällingen har han tjurat mycket över, men idag upptäckte jag av en slump att han inte alls gillar flasknappen med större hål i, utan hellre vill ha nappen med mindre hål i. Tänk om det kan vara så enkelt? :roll:
Japp! Det finns en viss humor i att sköta om små människor eller hur! :D

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Tack Clara Cecilia!
Jag ska försöka hinna med lite puré där också (det är ju mycket där vid den tiden med laga middag osv...), men han är fortfarande så gnölig med fast föda. Oftast blir han jättesur när jag kommer med den lilla skeden lastad med goood mat och jag kämpar verkligen med att hålla glaaaad min :D och sjunga och göra miner... så jag stoppar in flaskan med ersättning och ger purén efter istället - och då får han ju inte ner mer än någon tesked #-o
Många har sagt att tricket är just att ge den fasta födan först och ersättning/bröstmjölk efteråt - men lille S blir så arg/olycklig!
Vad göra?
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Maria Hallon :D

Nâgot som är väldigt poppis här i Frankrike (men som jag inte provat själv dâ mina smâ uppskattat skedmat frân start) är att ge mycket matigare innehâll i flaskan än bara ersättning. Alltsâ blanda puréer med ersättning och ge i flaska (större napphâl kan krävas :D ). Pâ sâ vis fâr du i lite mer näring.
Men ge inte upp skeden för det, han kommer att lära sig det sinomtid, var inte orolig. Jag skulle nog fortsätta att börja med sked, bryta med flaskan om det krisas och avsluta med sked (kanske nâgot mer efterrättsliknande, typ päronpuré, brukar vara poppis).

Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Tack Sarisparis för ditt spännande förslag - det låter så annorlunda så det måste jag bara prova :D !
Nej, ge upp är inte min melodi, har precis kurat lille S så han sover gott hela natten lång (tja ibland tycker han det är morgon en halvtimme tidigare) och kurar nu storebror. Jag sa igår till min man att 'om jag så ska hålla på i tre år så ska bägge barnen sova till kl 07'...SÅ envis är jag!
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Då kommer du att lyckas!
(Med bra mörkläggning och enorma strapatser i parken dagtid tillade hon en smula mör i rumpan :D :D :D :D )

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Jag måste bara prisa det eminenta tipset från Sarisparis jag fick om att blanda upp lite puré med ersättning och ge i flaskan. Lille S är mycket nöjd med detta och han får i sig mycket mer puré än han gjorde innan!
Vive la France :D De där fransyskorna kan mat!
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Se där! :D

Félicitations! \:D/

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Nu har lille S hunnit bli nästan 10 månader i "verklig tid", men drygt 8 månader utvecklingsmässigt, eftersom han föddes 7 veckor för tidigt. Han sover som en dröm :D , och vi har justerat schemat enligt rekommendationerna här på forumet.
Problemet är maten... Det tog lite tid för lille herrn att acceptera purén, och så har vi nog glömt bort att han väl inte precis behöver mjölkersättning längre :oops:
Så nu har vi en lite gosse som fortfarande äter 6-månaderspuré (bara de mest finmalda varianterna :oops: ), ca en halv burk per måltid, och så har vi fyllt upp med mjölkersättning som dryck. Nu har jag insett att han troligen inte blir tillräckligt mätt på detta, eftersom han när det är dags att sova dagslurar är jättesur och inte kan somna förrän vi gett mer puré/ersättning... #-o
Väldigt rörigt och frustrerande för alla, med andra ord!
Vi försöker med alla möjliga sorters grövre puré men han blir så sur och arg och spottar ut det efter tuggande med plågad min :roll:
Snälla, hjälp en frustrerad mamma! Jag inser att vi låtit detta spåra ur, men nu måste vi få ordning på torpet.
Hälsar,
/Maria Hallon - i ett sommarvackert Skåne
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

pepping pepping, fram med attityden! 8) Den gör verkligen massor. Så här skall det vara punkt slut liksom.

:idea: Sen tänker jag en sak till. Det kanske inte är bitarna som gör att man blir mätt...? :roll: Ett konkret tips är att göra lite egen barnmat. då är det lätt att variera monsistensen och lättare att få en mjuk övergång mellan passerat och bitar. Jag kommer ihåg att det var ett väldigt glapp mellan 6 och 8 mån burkarna. helt plötsligt skall lillen äta jättebitar liksom. gillades inta här i början heller kan jag säga. Hemlagad mat innehåller dessutom mindre vatten så man blir helt enkelt mättare. :D Prova gärna lite goa kryddor. Dill är jättegott liksom persilja. Om man verkligen vill ha burkmaten så kan man köra den genom potatispressen men det är lite opraktiskt i längden :roll: Lycka till!

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
videunge

Inlägg av videunge »

Hej och ursäkta att jag kommer med ett till svar... :roll:

men du, fylla på med ersättning precis innan sov? [-X Det blir ju tyvärr en ond cirkel som säger att han inte är tillräckligt hungrig för att äta som folk nästa mål. så sluta med det och servera mat när det är mat. han kommer förmodligen inte vara hellycklig på dig första gången ( han har ju lärt sig att man måste få mer mat för att kunna somna,,,) men att sluta är nog enda sättet att bryta det hela. Satsa redan på morgonen med något gott, gröt kanske? och kör sen enl schema med ett stort leende och attityd upp till öronen. 8) Satsa på god hemlagad mat som mättar gott. :D

kram :D
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Jo, nu börjar semestern så då blir vi två vuxna hemma, mer tid att fixa hemlagat, och mer ork att upprätthålla attityden! :D
Det är också lite trixigt hur han ska sitta/halvligga när han äter, han är inte riktigt så stark i ryggen att han orkar sitta ett helt mål i barnstolen- måltiderna är ganska långa eftersom vi får truga och truga :roll: - utan vi sitter fortfarande i soffan med lille S i famnen. Ibland halvligger han mot min vänsterarm på amningskudde, ibland och allt oftare vill han sitta upp. Några tips kring detta?
Jag minns när storebror kunde sitta i barnstolen längre stunder, att måltiden gick mycket bättre när han kunde pilla med något kul själv, så slevade jag in mat under tiden.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"