Ensamlek

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Maria Hallon

Ensamlek

Inlägg av Maria Hallon »

Hej!
Jag är ny som SM-mamma här, men har (av och till) försökt hålla ett schema för lille S. Nu är han (efter korrigering av prematurveckorna) 3,5 månad och jag tänker att det börjar bli dags att styra upp saker och ting, som schema, social delaktighet etc. Maken är iväg och skaffar en extra spjälsäng att ha på nedanvåningen där lille S kan ta sig dagslurar när vädret är ruskigt och där han kan bedriva ensamleken. Någon som har bra tips kring vad som kan roa en sån liten herre en god stund? Om det funkar bättre med ensamlek senare på dagen - kan det funka?
Allt gott,
/Maria
Mamma till gossen S, född september 2010 (prematur med 7 veckor), Barnaboksbarn sen november 2010, och N, född december 2007.
Clara Cecilia

Re: Ensamlek

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Maria och hjärtligt välkommen till SoS!

Har du Barnaboken? Där finns Ensamleken underbart beskriven och en massa tips om fiffiga grejor. (Och boken är en varm och god vän att hålla i handen många år framöver)

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Tack för svar!
Jag har läst delen i Barnaboken igen mer noggrant, och nu är sängen laddad och klar! Har dock problem med att få in det i schemat på morgonen eftersom vi vissa dagar lämnar storebror på dagis vid 9-tiden. Jag ska försöka få till nåt slags schema och bolla med er här! Någon som har lagt in ensamleken vid annan tidpunkt på dagen och tycker det funkar bra?
/Maria
Mamma till gossen S, född september 2010 (prematur med 7 veckor), Barnaboksbarn sen november 2010, och N, född december 2007.
Clara Cecilia

Hej,

Ja..jag vill dra mig till minnes att det är några som lägger ensamleken på eftermiddagen (typ efter hämtning på dagis/utevistelse) och då kombinerat med möjligheten att ta en liten lur vid behov :-D

Hur går dina schemafunderingar?

Clara
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Hej!
Efter en dryg vecka av struliga nätter :? (jobbig förkylning), som kröntes i natt av att lilleman - som nu bara är en aning snuvig - vaknade ca 23, 02, 05.30 och ville äta. Jag jobbade på med att stoppa in nappen (har funkat bra innan) och buffa i rumpan, men han bara jobbade upp sig. Och jag känner irritationen komma, med minnet av det elände vi hade med storebror :( . Vi följer SM ordentligt, och innan han blev förkyld hade jag ett hopp om att slippa kura, eftersom han sov från 19-07 och enda nattmål vid 04-05.
Han kan räknas som fyra månader om en vecka, kan jag kura honom redan?
Schemat jag klurar kring är så här:
07.15 Mål 1
09.15 Fmlur (45 min eller aningen mer, han är en riktig tröttis)
10.00 Mål 2
11.30 Dagslur (2 h)
13.30 Mål 3 (Här hämtas storebror på dagis + ensamlek)
15.30 Emlur (45 min)
16.15 Mål 4 + en kortlur vid behov
18.15 Kvällsmål
19.15 God natt!
Jag laddar upp för att börja kuren redan i natt, så schemat följer jag redan idag. Den justering som kanske måste göras är att förlänga lurarna - men det kan ju vara att han sovit för mycket i veckan, och därför börjat stimma på nätterna??
Mycket trött och deppig för att behöva kura...
Bästa hälsningar,
/Maria
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Maria! :D

Jag tycker inte att du ska låta dig nedslås av att nätterna förlorar rytmen efter sjukdom. Istället tycker jag att du ska ge dig själv en viss tid, t ex två veckor så att han hinner passera 4-månadersstrecket, och bestämma dig för att (mini-)kura (bort nappen) då. På det viset gör du alla förändringar på ett bräde (mycket lättare för bebisen att hänga med på! :wink:) och du är säker på att han är tillräckligt gammal för att kunna ta till sig ramsan, klara sig utan nappen och sova hela natten utan nattmål. :D

Under tiden, de två veckorna, alltså, föreslår jag att du:
:arrow: Ser över hans matintag - förmodligen är det matintaget som gått ned när han har varit förkyld och fått sämre aptit/sämre ork att äta som gjort att nätterna börjat stöka. I kombination med den olyckliga kombon napp + snorig näsa. :mrgreen: Så börja med smakisar och/eller gröt om du inte har gjort det än - och kanske räcker redan det för att nätterna ska trassla ut sig igen.
:arrow: Börja följa schemat i alla fall, det ser bra ut och 12h natt + 45 min, 2h och 45 min är precis lagoma sömnpass för en 4-månadersbebis. :D Möjligen skulle jag försöka få lite längre mellan måltiderna (3h är absolut minimum) och låta kvällsslurken komma lite tätare inpå både middag och läggning istället för att öka hans chanser att få i sig så mycket mat som möjligt.

Lite tålamod och borsta upp Attityden, så löser du detta utan problem. :D SM-barn behöver sällan kuras i stor stil. :thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Hej och tack för svar! :D
Detta är ju världens bästa stöd för en trött mamma!
Redan i natt blev det (lite) bättre, han ville bara äta vid midnatt och ca 04. Jag har insett att den där nappen visserligen just nu är enkel att ta till, och han snuttar så gott... Men så fort han vaknar till det lilla minsta och upptäcker att han inte har den i munnen, så blir det ledsamt. :oops:
Så jag har redan börjat ladda för att ta bort den och samtidigt köra en lite mindre kurning. Får hinna det innan han är för stor för vagnen, för jag har nog varken rygg eller Attityd nog för att buffa...man kommer liksom närmre då, tänker jag.
Idag fick vi ett genombrott med maten, han ville gärna äta någon tesked gröt, några teskedar banan och 50 cl havrevälling. Bytte från majsvälling idag, som han inte verkar gilla alls.
Jag har också bestämt mig för att ge mer ersättning, jag har problem med att truga med bröstet, han blir mest förbannad och tvärvägrar. :(
Jag känner lite sorg för att trappa av amningen, det är troligen sista gången jag ammar en bebis :cry: , men det är ju inte mina känslor det handlar om i första rummet...
Tusen tack igen, det är så skönt att få bolla tankar så här!
/Maria
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Hej!
Jo en minikurning får det bli, han hänger fast vid två nattamningar, i natt vid 23 och 05.

Mitt (ena) problem är att han inte kommer igång ordentligt med smakisar, men jag läste på en annan tråd att det kan gå bättre om man börjar med purén/gröten och sen fyller på med bröstmjölk/ersättning. Så får det bli! Jag tycker generellt att han äter ganska lite jämfört med tidigare, vill oftast inte ha mer än ett bröst. Det har blivit lite bättre sen jag körde hela målet i ett svep, alltså ingen påfyllning efter blöjbyte etc, utan direkt erbjuda andra bröstet.

Förutom den vanliga oron för en förstagångskurare har jag dessutom mer praktiska problem kring detta, eftersom jag inte vill störa storebrors värdefulla sömn - någon som har erfarenhet av sånt? När jag vagnade S för drygt en månad sen för att få bort den tidiga nattamningen (då vi lyckades så bra - men sen kom tillbaka efter förkylningen...) höll vi till i andra änden av ovanvåningen, men då sov jag i samma rum och lille S protesterade inte så vilt. Men nu ska ju vagningen så att säga fasas ut med hjälp av ramsan, så då kan det antagligen bli mer högljudda protester.

Men det här hör ju mer ihop med kurningarna, så jag kanske ska flytta mina funderingar dit fr.o.m. nu?
/Maria
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Maria Hallon :D
Maria Hallon skrev:Mitt (ena) problem är att han inte kommer igång ordentligt med smakisar, men jag läste på en annan tråd att det kan gå bättre om man börjar med purén/gröten och sen fyller på med bröstmjölk/ersättning. Så får det bli! Jag tycker generellt att han äter ganska lite jämfört med tidigare, vill oftast inte ha mer än ett bröst. Det har blivit lite bättre sen jag körde hela målet i ett svep, alltså ingen påfyllning efter blöjbyte etc, utan direkt erbjuda andra bröstet.
Ja, jag tycker ocksâ att det âts bättre när man började med maten och erbjöd bröstet sen (amningen blev liksom mâltidsdryck, men inte huvudmâl :wink: ).
Maria Hallon skrev:Förutom den vanliga oron för en förstagångskurare har jag dessutom mer praktiska problem kring detta, eftersom jag inte vill störa storebrors värdefulla sömn - någon som har erfarenhet av sånt? När jag vagnade S för drygt en månad sen för att få bort den tidiga nattamningen (då vi lyckades så bra - men sen kom tillbaka efter förkylningen...) höll vi till i andra änden av ovanvåningen, men då sov jag i samma rum och lille S protesterade inte så vilt. Men nu ska ju vagningen så att säga fasas ut med hjälp av ramsan, så då kan det antagligen bli mer högljudda protester.
Om storebror är van att ramsas sâ kommer han nog inte att störas av kuren. Vad han behöver veta om han skulle vakna till är att nâgon annan (ni!) har koll pâ läget. Blir han övertygad om det sâ kan han lugnt sova vidare. Vi har haft nâgra tuffa nätter hos oss vid sjukdom, dâ de smâ (som delar rum) vaknat en och en varannan timme och levt om rejält. Oftast sâ sov den ena när den andra härjade som värst och vice versa.
Men tänker ni en regelrätt kur sâ kan ni ju om ni har möjlighet lâta dem sova i olika rum tills det hela satt sig lite.
Tänker du dig en kur sâ är det superviktigt att du är extremt pâläst, allt stâr och faller med den berömda attityden som uppnâs av att du verkligen vet ut i fingerspetsarna vad du gör. Har du Internationella Sova Hela Natten?
Maria Hallon skrev:Men det här hör ju mer ihop med kurningarna, så jag kanske ska flytta mina funderingar dit fr.o.m. nu?
Du fâr jättegärna hänga kvar här :D , men vill du ha svar av kurproffs sâ kan du starta en trâd inne pâ kurforum. Glöm bara inte bort att matintaget dagstid är helt avgörande för att kunna sova hela natten, sâ börja inte kura förrän du känner att maten gâr ner bra. Vem vet, det kanske räcker med att ni fâr ordning pâ maten dagtid för att han självmant släpper nattamningarna? SM-barn har ju en tendens att sova som folk sâ länge magen är full. :D

Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Jag kör även en tråd på kurningsforumet, för säkerhetsskull :D
Nej, storebror är inte van att ramsas, så det kan bli lite stökigt, men det ska nog ordna sig.
Än är jag inte säker på om det blir regelrätt kurning, inatt tänker jag ta ett tag med vagning på det tidigare nattmålet, så får vi se vad som blir kvar, så att säga. Men nappen måste ut, och så vill jag sätta en ramsa, så någon form av kurning blir det allt.
Det går fortfarande inte så bra med smakisar, han accepterar liiiite banan, och ibland en aning gröt, men han är inte alls förtjust över konsistensen. Välling tycker han inte om alls. Men jag står på mig, så något får han varje dag, men det känns ganska jobbigt att det inte blir nåt genombrott efter 2-3 veckors rörande, mosande och blandande... :?
/Maria
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej!

Hur går det med fruktpuréer? Jag vet att man brukar rekommendera att börja med det tråkiga men det ska ju vara roligt att äta eller hur? Få igång intresset så att säga. Gröt med fruktpuré på skeden kanske är roligare?

/Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Hej och tack för svar!
Jo, jag har redan innan varit skeptisk till att man ska börja med potatis och sånt... :shock:
Vi har kört med banan, morot och selleri, ja och så gröt. Men idag var det faktiskt första dagen han åt någon tesked gröt utan att "klökas" som man säger här i Skåne =D> . Vet inte vad det beror på, men kanske har det betydelse att jag i natt vagnade bort nattmålet vid 02 och 05 och istället bara ammade vid 04. Det målet som sen ska bort vid kurningen nästa eller nästnästa helg! :D
/Maria
Clara Cecilia

Hej,
jag lägger bara till majs! Passerad majs eller sötpotatis med Smör =P~
Det är Gott det även för små sötsaksälskare.

Clara
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Sedan kan det ju också vara så att ibland får man kväljningar för att maten rinner ner lite för snabbt och är ovan i konsistensen och medan detta händer ser det ju ut som om de inte tycker om det fastän det egentligen är munmotoriken som spökar. Fram med lite fruktpuréer du, man kan ju alltid ge till efterrätt. Jag köpte burkar i början med allehanda pureér och frös in dessa i små smakisar, det går ju inte åt så mkt i början och jag orkade inte göra egna småsmakisar. Det är ganska bökigt att själv få till det där släta som finns i burkarna. Det tycker jag blir roligare sedan när det blir mer matsmakisar, där vill jag ha lite annat än vad som finns på burk och så blir det ju billigare förstås.

Bra jobbat med vagningen! =D>

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Man tackar :D jo, man blir ju lite stolt - och generad över att man inte gjort det förr när det går så lätt :oops:
Det intressanta med allt detta är att det mesta löser sig så lätt bara man putsar upp Attityden och har ett leende på läpparna. När jag igår som vanligt bullade upp lille S mot kuddarna på golvet för lite gröt drog jag igång en trevlig liten busstund, där mamma sjöng och spexade och loooooog :D medan jag stoppade in gröt i den glada lilla munnen. Och då går det givetvis hur bra som helst!
Bra tips med majs, sötpotatis och smör, minns att storebror också uppskattade det!
Sen har jag upptäckt att det går mycket bättre med ersättning (ska fasa ut amningen nu) och välling om jag istället för att se glad och uppmuntrande ut när jag stoppar in flasknappen istället bär runt honom och lite sådär nonchalant i förbigående stoppar in den. 8)
Samma grej med storebror när vi ville få honom att använda pottan: vi ställde fram några pottor på strategiska ställen i huset, tog av killen byxor och blöja så där i förbifarten, visade lite nonchalant att det finns pottor här och här - och lät det vara. Och då gick det hur bra som helst! =D>
/Maria
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"