Panik! Dagslurarna vill sig inte

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
heleanne

Panik! Dagslurarna vill sig inte

Inlägg av heleanne »

Hej!
Är i desperat behov av råd hur jag ska få dagslurarna att funka!
Vi började kuren för ca 2 veckor sedan och har fått nätterna att funka jättebra! Vår lilla kille var helt omöjlig innan, ville/kunde inte somna själv varken dag eller natt. Men som sagt natten funkar otroligt bra nu, vilken skillnad och lättnad!

Så till problemet. Vi började med att han skulle sova i vagnen på dagen.
Gick ok först men han reser sig upp direkt jag lämnar honom och risken är att han kommer trilla ur vagnen! Han ser det som en lek nu när jag kommer tillbaka för att lägga ner honom igen, jag gör solfjädern ibland just för att komma ifrån vagningen lite men då blir han störtarg och kämpar upp huvudet, börjar gasta,gnöla,göra pruttljud mm. Så då vagnar jag honom och då lugnar han sig, jag skakar lite och lämnar men direkt är han upp med huvudet igen osådär håller vi på! Och eftersom han klättrar ur vagnen måste jag vara i närheten (försöker pyssla med annat en bit bort bara som om att jag va väldigt upptagen med annat och när han reser sig går jag bestämt dit lägger ner tyst och börjar om) Nu har det gått så långt att vi fastnat i vagnträsket och måste nästan vagna honom till sömns. Han ligger lugn (efter ca 20-30min) men låter ganska högt. Slutar jag vagna så är han upp igen osså måste man vagna igen ja ni förstår säkert. En ond cirkel har det blivit och jag behöver hjälp att bryta den!
Vi har försökt att lägga honom i sängen även på dagen (med ljus o ljud enligt boken) men han bara ställer sig upp och blir tillslut jättearg och nästintill hysterisk (vet att man inte ska använda det ordet men det beskriver så bra) så kan vi hålla på ngn timme och då är sovtiden över...
Jag vet varken ut eller in just nu och det känner han väl såklart också. Vad gör vi för fel?
Vi har ju lyckats få honom att fatta att på natten sover man så nåt rätt gör vi ju där men dagarna är katastrof. Det känns som att han mycket väl vet vad som gäller egentligen men han "leker" med oss eller rättare sagt vi låter ju honom göra det.
Ja svårt att beskriva problemet rätt kanske men hoppas att någon har något råd! Eller skäller på oss så vi fattar vad vi gör för fel! :cry:

Han är 7,5 månad förresten.
Schemat är natt 19-07
08:45 45 min sova
12-13:30 1,5 h sova
oftast sover han ju inte sina minutrar här så han är supertrött på eftermiddagen så då lägger jag in 20 min vid 15:15.

Snälla hjälp oss att få dagarna att bli lite drägligare!
Nat

Re: Panik! Dagslurarna vill sig inte

Inlägg av Nat »

hej,

Mitt första råd är att besluta er för endera säng eller vagn och sen hålla er till det till 99 %. Jag skulle ha valt säng för ett så pass gammalt barn. Vi använde vagnen på dagarna tills sonen var typ 7 månader och insåg sedan att han var för stor och rörlig för att kunna sova gott där.

Er son verkar ju väldigt rörlig i och med att han kan ställa sig upp redan trots sina unga månader :D Det är ju jätte bra men förstår att det ställer till problem vid sovandet. Det ni kan prova är att öva att sätta sig upp, lägga sig ned, ställa sig upp, sätta sig ned o.s.v så att lillen vet hur man gör för att lägga sig att sova själv utan er hjälp. Han kanske helt enkelt inte riktigt förstår att han måste lägga sig ned.

Jag kikade på ert schema och jag tycker det ser bra ut. Men någon av experterna kan gärna få ge ett andra utlåtande.

För de allra flesta så brukar det vara så att nattsömnen kommer först och sedan tar det ytterligare någon vecka innan dagssömnen börjar fungera. För oss tog det rätt lång tid.

Lite allmänna tankar:
* har du riktigt mörkt även på dagen i sovrummet? om inte prova det
* Testa med riktigt mycket utomhuslek innan båda sömnstunderna. Överdriv..
* Skrattar han så han kiknar innan han läggs i sängen?

Jag tror att om ni är konsekventa och anger en säker attityd så kommer även dagssömnen att ordna upp sig, det tar bara lite tid..

En annan sak.. Om ni väljer att ha lillen i sitt sovrum vid alla sovtillfällen behöver du/ni inte bekymra er över saker som att vagnen skall välta eller att han skall krypa iväg från vagnen etc. Detta innebär att ni kan minska er aktivitet kring hans sömn. Alltså ni kan minska springet fram och tillbaka till honom vilket både stör och gör honom osäker på sin egen förmåga. En annan dålig bieffekt kan vara att barnen tycker det är skoj när mamma springer fram och tillbaka :D

Stort lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
heleanne

Inlägg av heleanne »

Tack snälla för svar!
Skönt att höra att det tar lite tid för andra oxå att komma in i rätt sovrutiner.

Precis så mina tankegångar går oxå att vagnen helt enkelt inte är det optimala när han är så stor och rörlig. Men de gånger vi testat sängen på dagen har det slutat i katastrof och då har jag blivit orolig att det ska förstöra nattsömnen.
Och precis som du säger så blir det till en lek i vagnen när jag måste gå till honom hela tiden.

Inatt sov han sina 12 h i ett sträck utan vår inblandning! jihoo! :D Så dagarna kanske kommer...

Ja då är det bara att köra på! Det ska funka!

En liten grej bara, hur länge ska man egentligen hålla på för att få de små liven att somna? Hela sovstunden eller? Det blir oftast så för oss nu och har vi tur får vi honom att sova 5 min sen måste vi väcka.. Men ibland inte alls.

Tack igen för råden!
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hejhopp,
och välkommen hit till forumet :D ! Ni har nått fina resultat ser jag...nu ska väl de där dagslurarna sätta sig oxå? Vi säger så :thumbsup: :heart:

Du har fått jättefina tips och råd av Nat :) :heart: Begrunda dessa.

Jag ska fylla i lite:

8.45 kan vara lite i tidigaste laget att ta första luren om man kliver upp kl 7. Lägg lur 1 kl 9.15 -10, är mitt tips. Det rek ju i boken att man ska ha 2-2.5 tim mellan lurarna. Kanske får ni skjuta på långa luren till 12.15 oxå?

Klart killen ska ha en 20-min lur på em! Oavsett om han sovit el inte tidigare på dagen :) . Är man snart 8 mån behöver man 3 lurar/dag. En 20-min där alltså tack! :) Och lite senare än 15.15 eftersom han sover sin långa lur fram till 13.30. :-k 16 tidigast tror jag. Men han ska inte sova längre än fram till 17, tänk på det :!:

Vid 9 mån tar ni bort em-luren helt och hållet och kortar dessutom ner fm-luren till 20 min.

Här står mer om rekommenderade antal tim sömn /dygn vid olika åldrar:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... n-per-dygn

Maten då? 5 mål mat/dag och mkt ska det va :thumbsup: 3-3.5 tim mellan målen. Det gör inget om det blir närmare mellan middagen och "kvällsslurken". Äter han "riktig" mat? Om inte så är det dax att börja friska i nu med portionerna :thumbsup: Han ska kunna få i sig en stor burk (el motsvarande om du gör egen) puré till lunch och middag och däremellan mellis och gröt el välling :thumbsup:

Och du! Inte "prova" eller "testa" sängen på dagtid [-X . Utan det är den som GÄLLER! Inga förhandlingar från er sida. Nu lämnar ni honom ifred och ger besked i form av ramsan - det här GÄLLER! Arg får man bli hur mkt man vill, och då brukar det oxå vara bäst att lämnas ifred.

Ofta är man oxå för "på" avseende att ramsa och stör och har sig och blandar sig i. Ge bara raka besked och låt säkra och lite "bestämda" - och ingen underhållning var det :mrgreen: Det i kombo med att fila lite på schemat borde göra susen.

Ja, man ger barnet hela luren att somna på, men som jag skrivit ovanför och som du själv kommit fram till - backa! Somnar han 5 min innan han ska upp - ge en marginalkvart!

:arrow: Spraya vatten på fönsterrutan, klappa på aluminiumfolie - voliá, där har ni et KOLSVART rum. Och ha dörren stängd för säkerhetsskull - även på dagtid. Det ska märkas att det är ngt annat på programmet helt plötsligt.

Kuren är en process, glöm inte det :) Det går upp och ner och alla har vi våra små områden som vi får fila på :) så, kör hårt nu :thumbsup:

Vänliga hälsningar/Sanna
heleanne

Inlägg av heleanne »

Tack snälla Sanna för snabbt svar!

Ja då matlusten är det inget fel på hos vår kille :D Han käkar 5 mål och MYCKET. Han har varit väldigt hungrig från dag 1! Där har jag gått efter schemat i boken så 3,5h mellan varje mål förtom nattmålet då.

Ja då ska vi finjustera schemat lite. Har oxå tyckt att det varit lite tätt med sömnen på fm och lite "naket" på efm.

Ja då blir det sängen from nu även på dagarna!
Och då blir det lättare för mig att inte vara ivägen och störa! [-X Vilket jag ju gjort för jag vet att han egentligen vet vad som gäller det märks tydligt!

Tack så väldans mycke för tipsen! Höll på att bli helt förtvivlad här hemma när jag måste "bråka" så mycket med honom hela dagarna!

Nu ska vi köra på :D
heleanne

Inlägg av heleanne »

:cry: Ok nu har vi lagt första sovstunden i sängen. Den är nästan slut och har skriker mer än nånsin!
Det värsta är att när jag lägger honom i sängen på dagen beter han sig som första kvällen på kuren! Det går inte att buffa eller solfjädra honom lugn! Han blir som galen när jag försöker hålla honom på plats och lugna.
Känns som att börja om?
Är det inte risk att natten förstörs när vi kämpar så i sängen på dagen???
Måste tillägga att han är sjukt stark och om jag ska hålla ner honom med solfjädern blir det våld. Känns inte bra. Nåt tips där???
Känner mig som sämsta mamman som inte kan lugna mitt barn! :cry:
Nat

Inlägg av Nat »

hej igen

jag är lite osäker på vilken teknik som är bäst när han skriker så pass mycket som han gör. Vår son kunde oxå göra det av och till och jag tyckte ofta det var lite jobbigt men fick mycket goda råd då av Sanna som gjorde att jag orkade köra på.

Mitt enda råd just nu är gällande din fråga om du kan "förstöra nattsömnen genom atthan skriker så mycket i sängen på dagen". Tyvärr har du helt rätt här, han kan få negativa associationer till sängen om han sitter där och skriker i timmar på dagen. Lösningen på det kan vara att du varje dag nånstans efter sista dagsluren och innan kvällsrutinen ägnar 3-5 min i hans säng. Du skaffar in några riktigt roliga leksaker som han inte får använda någon annan gång. Sen sätter du på musik och gör det mysigt och sitter med honom bredvid hans säng och låter honom leka med leksaker eller busar med honom i sängen så han riktigt skrattar. På detta sätt blir dagens sista minne av sängen ett stort skratt eller en utforskande lek med en leksak.
Vi gjorde så under typ 10 dagar innan dagssömnen satte sig.

Det tog oss typ 4 veckor innan alla lurar satt. Sen tog det ytterligare 4 veckor innan han var en ganska säker sovare. Och ytterligare 2 innan han alltid alltid alltid sov oavsett vem som lade honom.. som sagt var för vissa barn och för vissa kurare kan det ta lite tid men det kommer.. om du orkar hålla ut så kommer sömnen till er och då blir allt helt perfekt. En lugn och glad kille som bara skrattar och busar på dagarna och sover som en prins på nätterna... sååå skönt
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej där,

hur har resten av dagen varit då?

Du är inte världens sämsta mamma [-X så får du inte tänka el känna. Kruxet är bara att ni måste hitta en nivå att mötas på du och sonen :wink:

Som sagt - schemaändringarna kommer att göra sitt, men han måste få ett par dagar på sig att känna in dem, okej ? :wink: Tänk minst en vecka, gärna 11 dygn, som under kuren :wink:

Det andra - attityden, självklarheten, tryggheten. Det kan bara du/ni bidra med. Väljer du att gå in till honom så ska det vara med självklarhet, inte för att det är synd om eller för att rädda. Utan för att handfast visa vad det är som gäller. Är man hemskt otrygg kan man behöva väldigt handfasta och konkreta bevis på att mamma och pappa finns där.

Läs gärna den här tråden -
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=24223

den handlar dels om 8-månadersångesten (jag har själv ingen egen erfarenhet av denna, men den här tråden är bra, plus att det står en hel del i BB om detta oxå. Läs för att förstå vad det kanske är som händer :roll: och hur man bemöter det). Anna09 berättar oxå om ett väldigt konkret tips på hur man kan solfjädra på ett mer distinkt sätt. så läs hela tråden och fundera.

Lite allmänt om "panik" plus att Torsmamma berättar om 2 olika strategier och sätt att tänka och handla:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=24696

Min personliga favoritlänk: "Förhållningssättet, det som avgör"
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Jag måste tyvärr vara såhär jobbig och be dig läsa och fundera och tänka på om du skulle kunna hitta sätt att bemöta din pojke med ... A och O är den egna säkerheten, som du vet :wink: Hur hittade du/ni den på natten där under kuren?

Natten kommer bli lidande på sikt om inte dagslurarna funkar. MEN! Känn ingen panik över det NU utan fokusera på att komma till rätta med dagarna. Och som sagt, schemaändringarna komer göra sitt :wink: men ha tålamod. Det bästa ni kan göra i övrigt är att lugna, trygga och visa att ni finns där. En fast hand, lugn känsla, stötta utanför rummet med husljud snarare än ramsan kanske (?) för att visa att allt är som vanligt därute. Solfjädern gör man lääääänge, tänk på det! Och som sagt - kolla in Anna09:s tips på hur man liksom formar händerna som ett "tak" ovanför barnet, snarare än att man håller fast . Fokusera på egen andning, avslappning, försök syssla med annat medan han går an (förutsatt att han inte är ledsen såklart).

Kapitlen "Lugnet" och "Säkerheten" samt "Safarin" tåls att läsas ett par varv ocå, bara för att sätta sig in i barnets situation :wink: och så BB såklart, med ovärderliga tips kring den specifika ålder som barnet befinner sig i.

Tja, det var väl det jag kunde komma på just nu :roll:

Det här kan vara en snårig väg, men ni kommer att komma rätt på banan förutsatt att ni får tillbaka samma känsla ni hade under kuren, för den har ju bevisligen funkat :)

:thumbsup: :heart:
/Sanna

PS. Social delaktighet och lek mellan sovpassen! Men avsluta i god tid innan sovstunderna, det kan vara nog så provocerande att bli avbruten i ngt roligt...Ser att Nat har gett dig en massa fina tips :D
heleanne

Inlägg av heleanne »

Tack snälla för ert engagemang!
Har läst dessa trådar tidigare men väldigt bra att läsa igen! Så mycket klokt :D

Vi ska få ordning på det här! Det är formodigen min osäkerhet som spökar mycket. Blir ju så olycklig när han är olycklig och då försvinner min säkerhet!

Igår tog jag till ett knep, vet inte om det är rätt? När han hade röjt ett bra tag, arg och olugnbar, inte mottaglig för solfjäder eller ramsa så kände jag att jag var tvungen att bryta och få honom lugn utan att ta upp. Så jag la tillrätta, tog tag i sängens ende och skakade den typ som man gör med vagnen när man vagnar. Han blev tyst och somnade på 2 sek! Ramsade beskräftelse ut.
Antar att han somnade dels av utmattning kanske men han gillar att bli vagnad. Var tvungen göra lika på sovstunden mitt på dagen oxå. Men då försökte jag sluta innan han somnat helt och fick göra om proceduren några gånger. Är jag helt fel ute om jag fortsätter med detta när det blir kris. Verkar vara det sätt jag kan få honom lugn på och om man gör mindre och mindre för varje gång?

Idag är en ny dag, nya tag!
Ska försöka med solfjädern som tak! Det var ett bra tips. Och ATTITYD även när han hetsar upp sig :!:
Återkommer hur det har gått senare!

Och återigen tack! Får nya krafter av era svar!
Vi har fått en envis kille men han brås ju som tur e då på sin mor som är ännu envisare :)
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Härligt! Du skall helt klart köra på ditt lilla "skak" om det är det som får honom lugn, det är ju ändå det som är huvudsaken eller hur?!

Konsekvens och efter ramsa ut, servera gärna behagliga husljud att lyssna till när man häver ur sig svordomar, som en fön med tillhörande skönsång från mamman, eller dito dammsugning med visslingar eller annat hörbart pyssel. DETTA är också svar på frågor - att allt är i sin ordning så att säga.

:wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Ja, bra idé, det där med skaket. Så skaka på bara , tids nog blir han trygg med det ska du se.

Härligt jobbat!

=D>
heleanne

Inlägg av heleanne »

Hej igen!
Tack! Ja men det verkar funka!
Nu tog det ca 5 min så sov han!
Phu skönt, nu kanske vi har hittat vår "grej" min lilla grabb och jag! \:D/

:heart: till er som gett mig fina tips och råd!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Härligt, kör på och fortsätt ditt fina arbete! Klart ni är ett team, ni två.

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
heleanne

Inlägg av heleanne »

Hej igen!
Nu är jag här igen...Alltså det funkar inte för oss detta på dagarna! Det är kaos.
Ena dan kan det vara ok (ok är att det ändå är skrik innan han somnar och att han ställer sig upp några gånger) nästa är det jättesvårt att få honom att somna, nästintill omöjligt.
Det är skrik vid varje läggning på dagen (även på kvällen dock inte lika mycket). Han måste vara dödstrött för att inte "bråka" så mycket. Dvs att han hoppat över någon lur på dagen. Det är så oerhört slitsamt och bråka med honom 3ggr per dag och då i minst 20-50min. Det förstör glädjen med att ha en underbar liten bebis.. Det blir oxå svårt att hitta på saker med andra eftersom jag måste hem och in när han ska sova. Det skulle vara helt ok en period och det har jag varit inställd på men nu har snart hela sommaren gått och det enda jag gör är att kämpa med sömnen på dagen med honom...Ja jag vet att det låter gnälligt från min sida men det är oerhört jobbigt att se honom arg och ledsen 3ggr varje dag. Tror inte att han mår så bra utav det.

En annan grej är att nätterna går oxå upp och ner är det normalt eller beror det på att vi inte får till dagarna?
Ena natten kan ha lugnt sova sina 12 h men så som inatt vaknade han varje timme och gastade, fick honom att somna om igen på ramsan men ändå.. Känns som att vi går tillbaka hela tiden utan att komma framåt längre.

Kommer inte kunna lämna bort honom till barnvakter för hur 17on ska dom få honom att sova på dagarna, känner mig helt låst och sååå less på det här nu, bråkar hela dagarna känns det som.

Nu har jag ändå gett det så länge tycker jag. Och jag ser ingen förbättring vi står o stampar på samma ställe. Och jag har verkligen kört enligt alla råd, varit självklar i attityd, tröttat ut honom ute o lekt, stimmat skrattat och busat.

Just nu är jag helt gråtfärdig för har hållt på i 55- 60min för att få honom att sova. Tillslut efter att han varit superledsen/arg, tårar sprutar och han var på väg och bli hysterisk, var jag tvungen att krama om honom i sängen och lägga ner, stå solfjäder och vagga på sängen tills han somnade. Nu känns det som att allt är förstört igen och vi kommer få börja om igen nästa gång han ska sova och sen ikväll.. Alltså jag orkar inte mer... Vad 17on ska jag göra???
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Ack ja, oavsett anledningar (och dem stöter du och blöter ju så bra och riktigt själv :roll: ) så har det gått troll i dagslurarna, och detta trista, negativa mönster måste brytas.

Nu har han sannolikt dragit på sig sömnbrist också, och det är det som börjar påverka de fina nätterna. Dem måste vi rädda :D Har du gått in för frk carlssons perfekta schemaförslag :?:

:arrow: Återgå till vagnen. Den ska vara rymlig (och givetvis plan) nog att tillåta honom sträcka ut benen och dra ner armarna utmed sidorna. (Billiga begagnade hederliga barnvagnar för magsovare finns att köpa på Blocket.)

:arrow: Införskaffa en sele. Det finns "lösa" selar som man fäster som man tycker på vagnen, med barnet på mage. Sela honom och lägg tillrätta.

:arrow: Införskaffa ett svart lakan och klipp det mitt itu. Med ett så pass stort sjok täcker du hela vagnen, vilket har två stora fördelar: 1) luft kan cirkulera "inne" i vagnen, 2) han har utrymme att lyfta huvudet utan att kunna dra ner lakanet eller se ut (suffletten får vara drygt halvuppfälld). Fäst lakanet med klädnypor så det inte blåser iväg eller låter sig dras undan av de små händerna.

:arrow: Gå ut. Gå. Prick på tiden, alla tre lurarna. Sikta nu på tiderna, att de ska sätta sig, så att han får in dem i lilla kroppen (och skallen). Då ska man göra det enkelt för sig. Barnvagnspromenader funkar sövande på alla små bebisar i denna värld. Det betyder inte att du får gå och gå och gå i evighet amen, alltid. Nu är det KUR :!: När tiderna sitter, kan vagnen stå stilla både ute och inne. Och då kan du så smått introducera sängen för den långa vilan om du tycker det, men det ska du akta dig för nu ett bra tag.

:arrow: Blir det stormprotester under promenaden, gå bara fortare. Vagna inte, prata inte, titta inte efter under lakanet, känn inte heller. När han somnat igen och sovit i tio minuter (inte tjugo) kan du försiktigt spana in och se att allt är som det ska, utan att han märker det.

:arrow: Ramsa inte ute, aldrig. Vagna inte heller. Gå, långsamt respektive fort, och ställ också vagnen då och då, när han sover. Men vagna inte - gåendet funkar som vagning. När du ställer vagnen kan du möjligen skaka den från sida till sida några markerande gånger. Men det är definitivt slutvagnat :!:

:arrow: Håll tiderna exakt (dem du fick). Bär dig åt som om han sovit som en sten när du "väcker" honom - på riktigt eller på låtsas - och gör det med stor glädje och tjo och tjim :lol:

:arrow: Laborera inte med marginalkvartar nu utan jobba exakt på minuten, med klockan framför dig :wink: :lol:

Ge den här lilla minikuren 3-5 dagar och rapportera sedan om en liten gosse som börjat lära sig klockan och njuter av det :lol: O:) =D>

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"