Råd inför kurstart på lör av snart 6 mån pigg dotter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Karine16

Råd inför kurstart på lör av snart 6 mån pigg dotter

Inlägg av Karine16 »

Hej,

jag fick låna Sova Hela Natten av en kollega som var mkt nöjd med utfallet av kuren.En annnan kollega tipsade mig därefter om detta forum så här är jag nu!

Vi har egentligen haft tur när det gäller nattsömnen för vår snart 6 mån gamla dotter. Hon har sovit i sin egen säng (i vårt sovrum) sedan hon var 2 månader och har sedan 3 mån ålder sovit från kl 22-06 utan att vakna så sömnen (för vår del) har varit helt ok. Problemet är väl eg att hon knappt sover på dagen alls och har inte gjort det sedan hon var ca två månader. Hon är pigg och glad nästan jämt men hon får på tok för lite sömn.

Hon har ätit och tagit små powernaps när hon har känt för det men nu är det dags för lite struktur för oss allihop. Senaste veckan har hon plötslig vaknat varannan timme under natten och inte lugnat sig förrän hon fått komma till våran säng, så fort jag lägger ner henne i sin säng vaknar hon och gråter. Hon har blivit jättemammig och ska helst sitta i famnen hela tiden. Då hon knappt har gråtit en gång per dag ens sedan hon kom så är jag verkligen inte van vid gråt och skrik (om man nu kan bli van) så när hon sätter igång blir jag jättestressad.

För att skruttan ska orka med vardagen och kunna äta och sova ordentligt så har jag och min sambo bestämt att nu på lördag kväll sätter vi igång och kurar. Vi har gjort iordning hennes rum men det är en bit från vårt sovrum, ska jag ligga på golvet i hallen första fyra nätterna eller räcker det om jag springer dit när hon börjar gråta?

:?: Kan hennes säng stå kvar i vårat sovrum ett tag till eller är eget rum att föredra?

:?: Min kollega vagnade sina barn under hela kuren och uppföljningsveckan, kan vi göra det ist och att hon sedan får börja sova i sin spjälsäng efter uppföljningsveckan? Eller är det bättre med spjälsäng på natten och vagn under dagslurarna? Hon sover på rygg eller på sidan.

Schemat som vi tänkt införa:

Natt: 20.00 - 07.30
Äta: 07.30 (ammas)
Sova: 09.30 - 10.15 (45 min)
Äta: 11.00 (gröt, puré och ammas)
Sova: 12.30 - 14.00 (1,5 h)
Äta: 14.00 (ammas)
Sova: 15.30 - 16.15 (45 min)
Äta: 17.00 (gröt, puré och ammas)
Nattslurk: Ammas men ska introducera välling utöver
Sova natt: 20.00 - 07.30

Ser det ok ut?

:?: Hon helammar och får smakportioner med havregröt och lite puré än så länge men jag tänkte introducera välling till nattslurken imorgon. Idag har jag tjuvstartat med schemat ovan med mat- och sovtiderna, blev så ivrig, och det har funkat riktigt bra förutom att hon sov 30 min ist för 45 på fm och em.

:?: Angående schemat är jag lite osäker på om vi ska ha läggdags 20.00 eller 19.30, som det är nu är hon jättepigg (övertrött?) till 22.00 varje kväll.

:?: Angående ramsan, funkar " godnatt min skatt, sov så gott" ? och " sov så skönt, liten stund"?

På lördag har vi tänkt att sätta igång och jag är 100 % laddad och övertgad om att detta kommer att gå bra om jag bara klarar av att inte ta upp henne om hon nu skulle bli hysterisk... Det känns som att det skulle vara lättare att lugna henne i vagnen.

Jag är så tacksam för input på schemat och för alla ev tips och råd!!
Våran gullis föddes 5 januari 2011, kur påbörjas 26 juni 2011
frk Carlsson

Re: Råd inför kurstart på lör av snart 6 mån pigg dotter

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Karine16 och varmt välkommen hit!

Härligt att höra att ni är så taggade! :D Jag ska försöka svara på dina frågor efter bästa förmåga...
Karine16 skrev:Vi har gjort iordning hennes rum men det är en bit från vårt sovrum, ska jag ligga på golvet i hallen första fyra nätterna eller räcker det om jag springer dit när hon börjar gråta?
Första natten gäller OMEDELBAR bekräftelse, dvs ni går in och buffar vid minsta lilla pip. För att vara på den säkra sidan så skulle iaf jag spendera natten utanför dörren till hennes rum. Bädda med en madrass, bulla upp med tidningar och böcker och kaffe , plus ha SHN-boken till hands att bläddra i. Den läser man aldrig klart :wink: det finns ständigt nya saker att upptäcka i den. Efter första natten så märker ni ju hur det går och hur hon anpassar sig, och då kan ni ju själva avgöra om ni vill fortsätta ligga utanför dörren..har för mig att AW skriver att fr om natt 3 så kan man börja ligga i sin egen säng om man vill...så gjorde vi iaf, med bägge barnen...innan det var vi uppe och rantade och var på helspänn :mrgreen:
Karine16 skrev: :?: Kan hennes säng stå kvar i vårat sovrum ett tag till eller är eget rum att föredra?
Ni kan ställa in henne i eget rum redan nu om i vill, samtidigt kan det vara skönt att ta alla förändringar på en och samma gång, så det är en smaksak det där. Se till att det är KOLSVART i rummet där hon ska sova oxå.
Karine16 skrev: :?: Min kollega vagnade sina barn under hela kuren och uppföljningsveckan, kan vi göra det ist och att hon sedan får börja sova i sin spjälsäng efter uppföljningsveckan? Eller är det bättre med spjälsäng på natten och vagn under dagslurarna? Hon sover på rygg eller på sidan.
Jag tror att rådet är att man tillämpar sovning i sängen till så stor del som möjligt under kuren, det är ju ändå där de sover sina nätter. Vill man att de ska sova i vagn ngt pass/dag så är det givetvis OK under kuren, men då ska det vara samma pass varje dag. Vagningen slutar med man f rom dygn 2, då man även börjar backa från buffningen (de fyller samma funktion). Så f rom dygn 3 ska barnet somna i stillastående vagn om det ska ta sin lur där.

Schemat ser jättebra ut :thumbsup: Men! :arrow: Ni har 30 min för lite sömn (15 tim vid 6 mån). Enklast kanske är att ge henne en 12-timmars natt trots allt?

Se till att börja öka på smakisarna nu bara , kör på bara...man kan komma upp i stora kvatiteter på relativt kort tid om man bara gör det med självklarhet. I takt med att hon börjar sova kommer aptiten oxå att öka, så det är bara att kräma på! :mrgreen:

Jag tycker att era ramsor ser jättefina ut! Kör på dem.

Läs igenom SHN-boken ytterligare ett par varv innan lördag, man hittar alltid ngt som sagt. "Safarin - en allegori" är ett fint kapitel som beskriver själva grundtesen med SHN.

Ha det så bra och hör gärna av dig igen om det uppstår frågor! :heart: :thumbsup:

Vänliga hälsningar, Sanna
Karine16

Inlägg av Karine16 »

Tack snälla Sanna för snabbt svar!

En annan fråga dök upp :) vi har blivit tillfrågade om att sitta husvakter under ca 10 dagar fr o m måndag, kan det ställa till det under kurandet?
Är det bäst att ta 4 första dygnen hemma och uppföljningsveckan där eller köra fyra första dygnen också där?

Det är en fristående villa med trädgård så våra grannar i stan skulle säkert uppskatta det :) (vi bor i lght) och miljöombytet skulle göra hela familjen gott, vad tror du?

Min sambo har fortf inte läst hela boken, kan det fungera om han iaf läser kap Lugn, Säkerhet och Njutning? Han är införstådd med vad metoden innebär och hur bra det kommer att bli ;) och jag kommer nog att vara den som tar första nätterna?

Vänliga hälsningar och glad midsommar
Karine
Våran gullis föddes 5 januari 2011, kur påbörjas 26 juni 2011
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen Karine,

hm, svår fråga det där med husvaktandet. Jag kan bara svara utifrån mig själv... Jag hade nog valt att starta kuren där, i huset, faktiskt :wink: Ni kan ju såklart åka dit och vara där dagarna innan, så får er dotter bekanta sig med miljön oxå tänker jag. Varför jag tänker så är för att kuren i sig innebär så stora förändringar, och ska man då dessutom flyttas till andra "lokaler" så att säga , mitt i allt det där, så kanske det kan bli lite väl mkt (?).

Du har säkert läst i SHN-boken om att det ska vara så lugnt som möjligt under uppföljningsveckan avseende nya intryck osv eftersom såväl barn som föräldrar behöver få landa i allt det nya...jag tolkar dock det som att det i första hand gäller vardagliga aktiviteter, springa på stan, träffa folk etc etc, men det tål att tänkas på...

Nån annan, och en liten del av mig oxå faktiskt, hade säkert sagt att det inte spelar roll, att det som räknas är att ni föräldrar finns där och förmedlar trygghet och är konsekventa (och att det finns ett rum som går att mörklägga till 110%).

Så, sorry :wink: Har nog inte bättre svar än så att komma med avseende det... Jag tänker om SHN , att det är en jättestor beteendeförändring som innebär en enorm omställning för er dotter (och för er oxå, men ni har ju mer utvecklade förmågor att hantera den på) - i klass med att sluta röka, gå ner i vikt...you name it. Jag jmfr med en av de 2 stora förändringar JAG gjort i mitt liv, nämligen när jag bestämde mig för att gå ner i vikt och gick med i VV och tog det på allvar - och följdaktligen lyckades gå ner 13 kg. Det tog en massa energi och tid och reflekterande och var en enorm process...och då var jag vuxen och kunde deala med det på ett helt annat sätt än vad ett litet barn kan (m a o - föräldrarna är SÅ viktiga för det är vi som visar hur det ska vara!). Du fattar hur jag tänker va? :wink: Med det vill jag bara förklara varför jag resonerar så "allvarligt" kring att man går in i kuren. Sen är det ju egentligen bara en enda stor självklarhet :D ...men bara för att förtså själva "processen" :roll:

Ja, men nu skulle jag inte fördjupa mig i det...
Karine16 skrev:Min sambo har fortf inte läst hela boken, kan det fungera om han iaf läser kap Lugn, Säkerhet och Njutning? Han är införstådd med vad metoden innebär och hur bra det kommer att bli och jag kommer nog att vara den som tar första nätterna
Dom tre kapitlen är jättebra för att sätta sig in i grunden bakom SHN :D Där har jag kunnat hitta stöd, och tröst de ggr det känns knaggligt.
Jag rekommenderar även kapitlet om "Safarin". En del försöker hoppa över de delarna i boken och går direkt på själva verktygandet etc, men då missar man själva essensen och risken att misslyckas är stor. Om du tar första natten så kommer du att kunna berätta för honom hur du gjort och hur det har varit och du kommer även kunna visa oxå. Som jag säkert skrivit tidigare så tycker jag att SHN-boken är en sån bok som man spar och bläddrar i, använder som uppslagsbok etc etc under kurens gång, men även efteråt :)

Här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621
hittar du olika klistrade favorittrådar (de ligger även på forumets startsida) med svar på vanliga frågor och företeelser som kan dyka upp. Läs gärna "Förhållningssättet - det som avgör" - en av mina personliga favoriter!

Jag önskar en trevlig midsommar tillbaka och all lycka till!
Hör av dig om det är ngt, vi finns här!
:heart:
/Sanna
Senast redigerad av frk Carlsson den tor 23 jun 2011, 09:09, redigerad totalt 2 gång.
Anledning: ändring av formulering
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"