Dottern bet mig, hur hanterar jag det här???

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Bellan

Dottern bet mig, hur hanterar jag det här???

Inlägg av Bellan »

Hej!
Idag har min dotter varit jätte frustrerad, arg :twisted: i hela kroppen helt plötsligt och bara skrikit och bitit i det som varit nära henne. Mig högg hon i axeln :shock: men hon har bitit i stolsdynor och burkar också. Jag vet inte vad som är fel och jag vet inte alls hur jag ska hantera det :(

Vi är mitt i att fixa till en schema ändring som blev lite tokig och vi har kommit en bit på väg men hon är fortfarande övertrött, och mornarna sitter inte helt än (har tidigare skrivit och fått hjälp med det i min tråd på "kura 4-12 månaders", kort kan jag säga att hon var/är för trött för att ha en vila mitt på dagen, vilkent vi märkte efter ändringen, så nu lägger vi henne 30 min tidigare för att kompensera att hon får för lite sömn och ger en extra mini-vila på förmiddagen om hon är supertrött). Ofta är hon trött när det är dags för mat och hon äter mindre än förut fast hon äter. Dottern är 14 månader kanske jag ska berätta, hon är i början av att lära sig gå (hon går mot möbler och har börjat släppa taget när hon står). Vi har haft mycket folk i huset senaste veckan, men det är bara mor-och farföräldrar som hjälper oss med att bygga lite (inget som påverkar något inomhus) och så var vi iväg till Stockholm för två veckor sen men den helgen gick det helt ok med sömnen och maten och rutinerna. Jo, hon blev vaccinerad för 1 vecka sen också.

Jag vet inte vad som är fel och jag vet inte hur jag ska hantera det :? När det händer sitter hon och undersöker något/leker och så visar hon på ett eller annat sätt att hon vill något och tydligen så blir nått fel för hon blir jätte arg :twisted:, jag gör inget annat än jag brukar göra. Hon har varit lite hängig och gnällig och mammig i några dagar men inte alls som det här. Hur hanterar jag henne när hon blir så här arg? Vad kan vara orsaken?
Jätte tacksam för hjälp [-o< :heart:
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan

Re: Dottern bet mig, hur hanterar jag det här???

Inlägg av Bellan »

Vill lägga till att vi har utomhusvistelse och social delaktighet så jag tycker att det borde räcka :-k . Vi är ute varje dag både på förmiddagen och eftermiddagen, minst 2 timmar men ibland upp till 4 timmar. Hon hjälper till när vi lagar mat (sitter på köksbänken mitt i allt matlagande och hjälper till med det hon vill), diskar, tvättar, vattnar blommor osv. Hon har i och för sig varit med min mamma ute de senaste dagarna och då vet jag inte på vems villkor utomhusvistelsen är på :?
Liten, nyår -18
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Att lära sig bemästra nya konster är inte alltid det lättaste! Och att lära sig gå kan ofta leda till stor frustration. Det kan du hitta fler trådar om bland favoriterna. Bits hon kan hon få något som är ok att bita i - bitleksak, äpple...

Har hon svårt att orka lunchen kan en 5-minutare på fm göra under. Den behöll jag i flera månader sedan jag infört en lur per dag. Kan enkelt ske i vagnen ute under utevistelsen. Se bara till att väcka efter 5 minuter så stör den inte.

/e
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack för svaret Ewa
Bits hon kan hon få något som är ok att bita i - bitleksak, äpple...
Det har du ju helt rätt i. Jag får se till att vara snabb och ha nått annat till hands. Jo, frustrerad är hon. Gårdagen gick ganska bra, hon bet bara några gånger och då i andra saker än mig :| .

Jag håller på att läsa Barnaboken och försöker se till att vi alla får njuta av 1-åringen :wink: Hon är ju faktiskt jätte glad över alla småsaker i livet. Och jag gör allt för att inte hindra eller säga ifrån (föröker få mina föräldrar att få samma inställning, men det är lite mer klurigt)

Det kan nog vara rätt att lägga in en 5-minuters vila. Vi har gett henne 20 minuter (eller en kortare lur i bilen om vi varit på väg någonstans) och det har ställt till det lite med lunchvilan, så 5 minuter är nog bättre. Det ska vi testa med och se om vi inte kan få till schemat tillslut.

Tack för dina ord!
Glad midsommar!
/Bellan
Liten, nyår -18
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"