3 veckor. Äter massor på natten trots SM!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Vanesa

Re: 3 veckor. Äter massor på natten trots SM!

Inlägg av Vanesa »

Konstigt. Ditt inlägg hamnade inne i mitt inlägg också. Så nu ser jag inte vad det var jag hade skrivit... #-o

Tack för bra råd! :)

Ja, vi har infört en ramsa men inte använt den så jättemycket eftersom han somnar själv. Bara sagt den en gång på vägen ut från sovrummet.

Några frågor... Vi flänger ju lite på sommaren och är mycket på landet och så. Är det bättre att köra mini-kuren när vi är hemma?

Och på din fråga ang mat så ger jag honom alltid ersättning efter purémåltiderna tills han är proppmätt och inte äter mer. Dock inte efter gröten han äter numera en hel portion) eftersom han får ersättning som kvällslurk nån timme senare.

Jag tror att det är vargtimmen som spökar lite här. Det är ofta vid 3-4 tiden han vaknar första gången och sen kan han vakna en gång i timmen fram till morgonen och man får ge honom nappen. Om man istället ger honom en slurk ersättning (typ 100 ml) vid 4-tiden så sover han dock utan avbrott till morgonen.

Tror iaf att jag väntar med kuren ytterligare nån vecka. Han blir ju 5 månader nästa vecka och då ska nytt schema in. Kanske bäst att han vänjer sig vid det nya schemat först?

Vanesa
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja men vad konstig det blev med våra inlägg. Kanske tryckte jag på redigera istället för citera. :) #-o

Okej, jobba på med ramsan, det är den som kommer bli det absolut bästa verktyget som ni har nytta av under många, många år framöver. Läs på, öva och använd den.

Minikuren kan ni köra när ni vill och var ni vill, huvudsaken är att ni är övertygade om att genomföra den. Velar ni eller känner er osäkra är det bättre att vänta.

Hur är det med puréerna då, äter han tills han inte orkar mer eller är det maten som tar slut först och så fyller du på med ersättning. Småttingar som närmar sig fem månader kan ju vräka i sig mat så man häpnar, så ös på med mer riktigt mat.

Satsa på mer dagtid så kan jag lova att han snart sover hela nätterna. Men jag hade kastat nappen för den ställer till det kan jag lova. Nu är han så stor så nappen behövs inte för att stilla ett enormt sugbehov längre.

Vänja sig och vänja sig med ett nytt schema. Det är ju inga jätteomvälvande förändringar så det ställer inte till det för er. Att göra alla förändringar på ett bräde är att föredra, ändra schemat, minikura och kasta nappen på en och samma gång.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Inatt började vi mini-kuren. Det gick mycket bättre än förväntat. Han nöjde sig med att suga på snutten eller handen. Han vaknade totalt 4 ggr och första gången tog det kanske 15 min att somna om men de andra gick det betydligt snabbare och sista gången han vaknade vid 05.45 så räckte det med att jag ramsade bara en gång.
Hoppas det går lika smidigt imorgon.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Heja heja!!! :)
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Ha ha! jag slutar aldrig förvånas. Kl är 06.38, fjärde natten sen kuren och jag hör nu lite rörelse från Leos säng. Han har sovit sin första 12 timmars natt! Han har ingen napp längre och han sov gott på magen hela natten lång! :o
Nu är det bara jag som måste vänja mig vid att sova hela natten själv :wink: för jag vaknade självklart ett antal ggr inatt av ren vana...
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Heja Leo, du är en liten hjälte. Nu ska bara mamma din kunna sova gott också.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Hej!
Det var en evighet sen jag skrev... uppdaterar lite bara.

Leo växer och utvecklas hela tiden. Drygt 6 månader nu. Så himla kul att se! Han kryper nog vilken dag som helst, för han jobbar verkligen hårt när han ligger på magen på golvet.

Han älskar frukt och är lite busigare när det gäller den vanliga maten. Man får trixa lite för att få i honom mat, vissa saker gillar han bättre än andra. Men skam den som ger sig! :wink:

Inatt flyttade han in till sin storebror och det var inga problem. Så skönt att ha sovrummet för oss själva igen.
Han är döbusig i sängen så det kvittar att jag lägger honom på magen när han ska sova, för han vänder sig till ryggläge varenda natt och ligger på alla möjliga ställen i sängen utom på det rätta :wink:

Vi har haft stora besvär med hans lilla mage, han har varit mycket förstoppad oavsett mängd katrinplommon, messmör och olja. Så det blev att doktorn ordinerade laktulos. Nu har han börjat bajja ordentligt så vi hoppas på att kunna trappa ner på det och skippa det till slut. Är inte alls glad att behöva medicinera en sån liten :(

Han har verkligen börjat leka och gillar redan storebrors leksaker mer än sina egna. Han gillar också att "hjälpa till" att plocka undan efter maten eftersom han alltid får följa med sittandes på min arm och bära med sig saker till köket.

Kramar på er! :)

/Vanesa
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vilken härlig uppdatering, det låter som om ni har det riktigt härligt.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"