Efter kuren-massor med frågor och tankar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sanni

Re: Efter kuren-massor med frågor och tankar

Inlägg av Sanni »

Hej där :)

Har en fråga gällande dagslurerna. Jag har nu gjort så att han sover 9:30-10:15 dock så har han fått marginalkvarten på sig när jag har känt av att han är trött.På eftermiddagen så sover han inte längre än 45 minuter 13:00-13:45. Får han för lite sömn? Nätterna funkar bra han somnar 19:00 och vaknar vid 06:00 och somnar om till 07:00 då han ska väckas. Dock så har det blivit som ett mönster att han varje kväll vid 20:00 samt 22:00 gråter till och somnar om :? Kan det vara dagslurerna som spökar?

Tacksam för råd :heart:
Lihon 15 Juli-10 (påbörjad kur 16 april-11)
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej,

hade jag varit du hade jag dragit ner fm-luren till endast 20 min och så en 1.5 tim-lur efter att han ätit. Han är ju snart 1 år...då behöver de bara 1.5 tim sömn på dagen (om natten är 12 tim), men en del barn som befinner sig "omkring 1 år" kan behöva en liten 20-minuters på fm oxå. Märker man att 1.5-timmesluren strular så är det med allra största sannolikhet pg a att fm-luren är för lång el ligger för nära.

Ha det bra! :D
/Sanna
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej :)

Jag tror det stämmer det du säger. Jag lägger honom som vanligt 9:30 och väcker efter 20 minuter. Han lär bli ledsen men det går över hoppas jag :? och på eftermiddagen ska jag köra på som vanligt. Jag har även en annan fråga som jag skulle bli glad om jag kunde få stöd i. Sonen sover dagslurerna i sin vagn men jag skulle vilja att han sov sin fm lur i sin säng, hur ska jag gå till väga och blir det struligt för honom att ändra detta, att på fm sova i säng och em i vagn?

Tack än en gång för ditt stöd :heart:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Ge honom lika många dagar som du gjorde under kuren+ uppföljningsveckan att ta till sig det nya schemat. Blir han trött och gnällig - distrahera och uppehåll honom med ngt annat under tiden. Sen går det ju till sig i o m att han kommer sova precis lika mkt som han behöver :wink: Väck honom på samma glada sätt som du gör på morgonen :)

Det är många som kör en lur i vagnen och en lur i sängen.Grejen är ju bara att man är konsekvent med det och kör lika ungefär varje dag, så att man inte förvirrar :wink: Visst, man ska inte (och kan säkert inte) ha det så varje dag, men till en början får man vara konsekvent och fyrkantig så att barnet fattar galoppen. Ha 11 dgr som mått även här och ge honom chansen att se vad det är som gäller :)
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej :)

Kommer med en fråga :) Sonen har nu i ca 3 dagar börjat vakna mellan kl 4-6 och somnar inte om. Han skriker upp sig och ramsan tar inte riktigt :( vet ej om det kan ha någonting med dagssömnen att göra, vet inte om det kan vara så att jag endast ska övergå till en dagslur eller ska jag avvakta några dagar till och se om vi kan komma till rätta med detta??

Tacksam för råd och tips :)
Sanni

Inlägg av Sanni »

glömde skriva att jag har för övrigt börjat med 20 minuters lur på fm vilket har funkat ganska bra..han vill gärna sova längre...
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

hej Sanni,

vet du - det bästa brukar vara att avvakta och se vad som händer. Börjar du ändra i schemat nu, när du precis bestämt hur det ska vara så förmedlar du att du är osäker, och det vill du ju inte :wink:

Sånadär tidiga uppvak bemöter man bäst gnm en pangramsa, dvs en upplysningsramsa som är kort och glad och som endast sägs x 4. Sedan lämnar man barnet. Man kan gärna stötta m h a husljud om man vill. Börjar man gå in i ngn slags ramsningsdialog så resulterar det oftast bara i att de vaknar till liv och undrar varför de inte får komma upp.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119

I den tråden finns det ngr uttalade strategier för hur man bemöter sånt här.Gör man det med självklarhet så brukar det ge med sig efter ngr nätter! :thumbsup:
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej!

Har varit på långresa med sonen vilket har gått ganska bra med sömnen och rutinerna. Men han har så svårt att komma till ro hemma i sin säng :( . Igår kväll grät han och var verkligen arg i ca 20 minuter sedan somnade han för att igen vakna vidd 22:00 och han var riktigt ledsen och arg. Jag försökte att ramsa endast men efter någon timme kände jag att det inte gick längre och gick in och lade till rätta och buffade lite. På väg ut började han igen och grät i ca en halvtimme till och var riktigt ledsen och andades tungt. Jag gick in och försökte lägga til rätta men det slutade med att jag tog upp honom (jag vet ju att man inte ska ta upp dom men jag klarade inte av det då han var riktigt ledsen :( )och han somnade inte förrän 03:00!! Jag blir lite förtvivlad när ramsan inte tar och jag är orolig inför ikväll :? hur ska jag göra??

Lite peppning och råd skulle vara så bra:) :heart:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Ok, du ska få pepp :)
Ett litet bakslag...det betyder INTE att det ska bli likadant inatt, förutsatt att du är med på noterna :thumbsup: Nu handlar det här om dig, tänk så. Din son väntar bara på att du ska visa honom hur han ska göra.

Det tål att sägas hur många ggr som helst -oron är det som förstör och pajjar för oss...Om du känner dig darrig kanske hans pappa kan ta över i natt helt och hållet?

Jag tänker såhär - när ett färdigkurat barn vaknar och meddelar sig (dag som natt) så är det i 9 fall av 10 bäst att först avvakta och sen endast ge pangramsan och sedan lämna.Om du tror att han behöver stöttning så ge husljud eller spela klassisk musik på hög volym (så det överröstar hans gråt). Risken är stor att man ger sig in i ngn slags kommunikation (el rent ut av STÖR) där man man ställer sig och ramsar, och det är ju inte meningen :wink: Och så till slut så glömmer man varför man ramsar och för vems skulle ...och så pang så står man där med ungen i famnen :cry: ...precis som det inte ska vara!

Var beredd dock på en hel del frågor inledningsvis eftersom han kanske är lite förväntasfull över att få se dig :wink:

Finnas till hand rent konkret får man göra, m h a solfjädern, men då står du läääääääänge och håller...tills han i prinsip somnat om. och detta gör ju enbart vid KRIS, inte för att ramsan inte verkar ta eller ngt sånt (att låta vara och lämna lååånga pauser mellan ramsningarna är isf bättre ).

:arrow: Ramsan ska ju enbart vara en påminnelse, en upplysning och vad det är som gäller egentligen. Och enl min erfaranhet så är pangramsan överlägsen då eftersom det blir ett kort och koncist besked, men att husljuden sedan befäster att "mamma och pappa finns här ute". För det är allt dom behöver få vet :wink:

Läs "Safarin"-kapitlen i boken och begrunda igen. Hur många ggr man än läser det så hittar man alltid ngt nytt.

Inget mer spring in i sovrummet nu! Absolut inte! [-X

Jag hade en sånhär lite mer darrig period i vintras där jag sprang in och ut till min son, i tron att han inte kunde vända sig själv. Det slutade med att jag fick ta 2 nätter då jag körde ganska hårt på att inte gå in och sonen var vääääldigt frågande över varför jag helt plötsligt hade bytt strategi, dvs han levde om en del - men det fick jag ta på mig som sagt :wink:

Så, kom igen nu och ge dig f-n på att det ska bli bättre ikväll/inatt.

:thumbsup: :heart:
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej!

Tack för peppningen:) sonen somnade snabbare idag så vi får se hur kvällen framskrider. Men om han börjar skrika och gråta igen så ska jag ramsa en pangramsa och låta han vara och göra husljud etc uppfattade jag det som?

Fick även en funderare på det här med att resa bort med honom i framtiden :? . Är det så att det kan ställa till det för en för det känns ingen bra att han ska bli så ledsen pga resan vi gjorde trots att han sov ganska bra och så....Vet inte om jag missat nått eller gjort något fel under resan....ska ta mig en funderare på det...

Tack för all peppning :heart:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Smyger in här igen.

Alltså, man kan aldrig veta vad såna där strulnätter beror på :wink: . Det är ju så, att SHN utlovar ju icket att barnet kommer att sova 12 tim/natt resterande återstoden av sitt liv, det kommer alltid att finnas små saker som kan strula. Men skillnanden är ju att vi har ett sätt att bemöta de där bakslagen (el vad man vill kalla det) :thumbsup:

Kolla över ert schema oxå, är det så att det måste justeras eftersom han blivit äldre sen ni kurade? Är sovrummet tillräckligt mörkt (kolsvart ska det va :) ). Äter han ordentligt på dagarna? Kör ni med skrattet till gonatten? Det är viktigt att vara på superbra humör när man läggs ned, busa järnet på väg till sängen och på väg ner i sängen.

Vet man med sig att allt detta flyter så är det bara att stå pall och framhärda. Som sagt - det är oftast en själv det handlar om :)

Mer pepp: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Jag tycker det är jättebra att du funderar över vad det gör med din son att vara ute på resande fot. :!: Inte med det sagt att man inte ska resa eller så :wink: utan snarare att man kanske får en inblick i hur ett litet barn kan uppleva byte mellan olika miljöer etc etc. På så sätt kan man ju oxå vara lite mer beredd på att det kanske blir lite stökigt ngr dgr efter man kommit hem eller så :wink: :roll:

Låter han nu ikväll el i natt så avvakta först utan att göra ngt alls. Och med avvakta menar jag att vänta och höra hur det hela utvecklar sig. Lyssna på gråten, är den ledsen eller är det missnöje/irritation över att han vaknade? Försök att syssla med annat om det går, allt för att hålla oron borta.

Bedömer du att han sen låter LEDSEN (inget annat) så skulle jag ge en pangramsa och sen stötta m h a husljud utanför dörren, och var inte rädd för att inte låta, han behöver få veta att du/ni finns där ute :). Var beredd på att det kan ta sina modiga 30-45 min för honom att somna om igen och gråten kan komma och gå i olika styrkor under tiden. När jag har gjort så har jag ibland frestats att ändå sticka till min son en ramsa ett tag efter pangramsan...och mötts av arga skrik typ "håll truten jag försöker sova!", så bestäm innan vilken strategi du ska köra.

Eskalerar det hela och du bedömer att nä, han är otröstlig och behöver min hand på sig för att känna trygghet så ger du Solfjädern.Men stå då länge, tills han somnar om igen, i princip. Inget hastande in och lägga handen på och dutta för att sen slinka ut igen, med en förvirrad och upprörd son som resultat. Du förstår skillnaden?

Kanske kommer han ha en orolig natt i natt igen, det vet vi inte. Huvudsaken är dock att DU backar från det sättet du använde dig av igår och kör enl "manualen" dvs - lugn och trygg och självklar. Här ska sovas! :thumbsup:

Hör gärna av dig imorgon och berätta hur det gick!
/Sanna
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej Sanna :)

Sonen sov jättebra inatt :) Han sov i princip hela natten med ett uppvak vid 23:00 men somnade om själv :D

Gälande schema så har jag för inte så längesedan ändrat till 20 minuters lur på fm och 1,5 h på em. Tycker du att det är ok? Han fyller ju 1 år snart :D men jag tror att han kommer att behöva sin 20 minuters lur ett tag till men jag vet inte riktigt hur länge till jag ska hålla den....

Har en fråga om marginalkvarten ochså...när sonen lagt sig för fm luren och jag vill ge honom exempelvis en extra kvart att sova om jag märker att han behöver det, kan det påverka den övriga sömnen under dagen/kvällen?

Jag har funderat lite på resan och jag tror att han inte hann bekanta sig med rummet som han skulle sova i ( då vi var på besök hos två olika familjer där han hos den första familjen hela dagen utforskade rummen och miljön :) och sov utan problem men inte hann göra det hos den andra familjen där vi endast sov över en natt) samt att det faktiskt inte var riktigt så mörkt som han brukar ha det. Vi var lite stressad när vi kom fram och det var läggdags för han direkt när vi kom fram :? Ska tänka på detta till nästa gång :D

Tack för dina tips och råd :D
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Fint att höra Sanni :D Som sagt, strulnätter kommer och går - har vi bara en strategi för att bemöta det så är vi strax tillbaka på banan igen :wink: Din son K A N sova! Glöm inte det!

Kör med en 20-minuterslur på fm så länge det går. De brukar själva säga till när det är dax att slopa den...vår Sigge sa till för 2 v sen dels gnm att inte vilja somna alls där på fm, plus att han sen tog uppemot 30 min på sig att komma till ro på 1.5 tim-vilan efter lunch. Så nu sedan 6 dgr tillbaka så har han bara 1.5 tim-vilan (han fyllde 1 den 9 juni).

Marginalkvarten är just en kvart (och inget mer) eftersom en kvart hit eller dit inte påverkar schemat, dvs när de tar sina lurar el får sin mat. :arrow: Det gäller även det totala antalet minuter sömn/dag, förutsatt att du bara har gett honom EN marginalkvart under dagen såklart... :wink: Annars är man snabbt upp i 30 el kanske 45 min extra sömn/dag...och så mkt extra ger man ju bara om de är sjuka , så håll räkningen... :wink: :roll:

Men det är klart att man inte ska använda marginalkvarten hur som helst, utan hålla schemat så gott det går, men det uppfattade jag som att du gör :) Vissa dagar behövs en lite längre lunchlur el så behöver man få lägga sig en kvart tidigare på kvällen, pg a olika omständigheter, så är det bara :) Det vet man ju själv oxå hur det är.
Sanni skrev:Jag har funderat lite på resan och jag tror att han inte hann bekanta sig med rummet som han skulle sova i ( då vi var på besök hos två olika familjer där han hos den första familjen hela dagen utforskade rummen och miljön :) och sov utan problem men inte hann göra det hos den andra familjen där vi endast sov över en natt) samt att det faktiskt inte var riktigt så mörkt som han brukar ha det. Vi var lite stressad när vi kom fram och det var läggdags för han direkt när vi kom fram :? Ska tänka på detta till nästa gång :D
:thumbsup: Kanon! Det var ungefär det jag försökte säga i förra inlägget...man ska visst hålla på och resa och ha sig 8) ...men vara noga med att det blir på barnets villkor, dvs att man håller tiderna som man ska (planering :!: ) och inte jäktar med omställningar. Eller, det tycker jag iaf :D

:arrow: Ett tips till nästa ggn ni ska sova borta: ta med en sprayflaska med vatten och en rulle aluminiumfolie - spraya på fönsterrutan och smacka på foliet :thumbsup:
Blir garanterat kolsvart!

Ha det så bra!
/Sanna
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej Sanna :)
Nästa gång blir det sprayflaska och aluminiumfolie :)

Föresten har jag varit inne och kikat på din blogg och måste bara få säga så underbart fint ni bor med den vackra utsikten :D ser så fridfullt ut :)

Nu ska vi snart ut i det fina vädret ha de bra och tack för att du finns och hjälper till när det strular :heart:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Tack :D Ja, vi har verkligen hittat vårt ställe här på jorden :heart:

Ha det så bra :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"