Efter kuren-massor med frågor och tankar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sanni

Efter kuren-massor med frågor och tankar

Inlägg av Sanni »

Hej Allihop :)

Snart är det 1 månad sen vi kurade vår då 9 månader gamla son (han blir 10 månader nästa vecka). Det har skett enorma framsteg men dock har vi stött på en del problem som har stört schemat och rutinerna och nu är det svårt att hitta tillbaka. Det är så att sonen blev sjuk i ca 10 dagar (har varit frisk i en vecka nu) efter kuren med förkylning,feber och hosta. Detta har medfört att han senast igår inte somnade föränn kl 21:00 (läggdags är 19:00) efter diverse verktygstilltagande :? kommer detta att gå över eller behöver vi göra nån sk "minikur". I och med sjukdomen har han inte ätit bra utan han spottar ut maten efter ett par skedar och är inte glad i speciellt frukosten :? Han får gröt som han inte vill ha, han äter dock den mosade bananen och avokado gillar han men det blir ingen fullständig frukost :? Har ni tips på annat till frukost som jag kan försöka med? Han har även blivit väldigt klängig och vill att jag ska hålla han hela tiden han blir orolig när jag typ bara försvinner i några minuter :?

Är oerhört tacksam för råd och stöd :heart:

Om jag är otydig så säg bara till då det snurrar i huvudet med frågor :?
Lihon 15 Juli-10 (påbörjad kur 16 april-11)
frk Carlsson

Re: Efter kuren-massor med frågor och tankar

Inlägg av frk Carlsson »

Hej :)

Min erfarenhet är att det brukar räcka med att strikta upp saker å ting. Lev efter schemat till punkt och pricka nu. Vik inte en millimeter. Se över schemat oxå! Är det ngt som kanske behöver ändras tror ni?

Och kanske backa lite avseende att använda verktygen :?: Låt honom hitta tillbaka till sig själv i egen takt. Våga stretcha ut litegrann avseende ramsandet etc. Ibland, när de nästan blitivt säkra sovare, då är det som att de föredrar att ligga själva och tjorva och ha sig framför att vi är där och påtalar "hur det ska vara", det stör mer än vad det hjälper. Lita på att han vet vad han ska göra! :) Svara bara när/om han frågar - inte om han är arg eller tjorvig eller för den delen glad och pratig.

Ge det några dagar så borde ni vara på banan igen. Och ffa: sträck på ryggen och förmedla det självklara (Attityden :mrgreen: den försvann väl inte i o m att han blev sjuk, väl?). Ni har redan gjort det tyngsta jobbet, den här ggn ska ni bara upp ur ett litet träsk :wink:

:thumbsup:
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej frk Carlsson och tack för ditt snabba svar :)

Ikväll blev det samma veva som igår kväll. Han blir alldeles uppjagad och arg och ledsen och gråter jättemycket när jag lagt honom i sängen och gått ut med ramsan. Såhär har det inte varit innan sjukdomen. Hur ska jag göra imorgon kväll? Jag brukar ge honom vällingen strax innan läggdags i vardagsrummet med tvn på men med lite lägre volym, han blir väldigt sömnig med vällingen i munnen men dricker upp allt (240 ml). Sen går jag med honom till hans rum, släcker lampan och lägger honom i sängen på mage och filten på, lätt solfjäder och ut med ramsa. Och efter några sekunder så händer det som jag skrev i början av texten. Om han gråter igen imorgon kväll ska jag invänta honom och sedan ramsa när jag känner att det behövs eller ska jag gå in och buffa på han när han är riktigt uppjagad (det känns som första kurnatten när han blir så uppjagad)?

Jag har ochså funderat på hans schema och skulle uppskatta jättemycket om jag kunde gå feedback på den. Hans schema från första kurdagen såg ut som följer dock så gjorde vi ändringar i den och det senaste schemat den som vi nu har följer som nr 2 :

Nr1
07:30 God morgon samt frukost
10:00-10:45 Sova
11:00 Lunch
12:30 Sova
14:00 mellanmål
16:45 Middag
18:30-19:30 bad.skoj välling

Nr 2 Det schema som vi nu har
07:00 God morgon
07:30 Frukost
09:00-09:45 Sova
11:00 Lunch
13:00-14:30 Sova
14:30 Mellanmål
17:00 Middag
18:00-19:00 Bad,skoj och välling
19:00 Sova

Tacksam för stöd :heart:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej igen!

Jag tycker att ert nuvarande schema ser jättefint ut, han ska ju sova ca 14 tim/dygn och ni har 14.5 tim...det där är en smaksak hur man gör. Vi har valt en kortare lur på fm - 20 min -för vår kille som är ca 1 mån äldre än din, men å andra sidan så har ni den långa luren senare på dagen än vad vi har. Jag säger inte att ni måste ändra, utan det var bara en reflektion :wink:

I övrigt som sagt - mkt bra!

Nu gäller det att inta samma position som ni hade när ni kurade - attityden av självklahet är det som gäller! Här ska sovas och om man börjar skrika eller leva om när mamma el pappa går ut ur rummet så får man göra det bäst man vill och lugna ner sig sen efter det. 10-15 min innan insomning är inget ovanligt! Det kan det ta även för vår kille som är en säker sovare.

Vid nedläggning: Skriker han eller gråter efter att ni lämnat rummet så ramsa bara lite "lagom" (svår bedömning kanske, men vad jag menar är att ni kanske inte ska vara på himla "på").Gör ljud utanför rummet istället som omväxling - dammsug, spela musik, diska, plocka, gå omkring - och stick till honom en ramsa lite då och då. Tids nog märker han att ni finns där ute och att allt är som vanligt och att det inte händer så mkt mer...slutsats: man somnar :)

Vaknar han för tidigt mitt i en lur eller mitt i natten el för tidigt på morgonen så ger ni honom en pangramsa, dvs ni ramsar bara en ggnx4, glatt och upplysande.Och sen låter ni honom vara och stöttar istället med husljud eller klassisk musik som ska spelas högt för att överrösta ev gråt (eftersom de lätt blir rädda av sin egen gråt).

Bestäm om/när det är sk KRIS. I min värld ska det till ganska mkt, men det är jag det :wink: Att välja att gå in förmedlar mer än vad man tror, t ex att "du klarar inte det här själv" , men oftast tror jag faktiskt att man stör mer än man gör nytta :wink: Väljer man att gå in och solfjädra så står man kvar tills barnet håller på att glida in i sömnen.

Ingen buffning! Det ska ni ha lämnat bakom er nu :wink:

Jag tippar på några dygn då ni får jobba hårt med ramsan samt husljuden för att få honom att minnas den igen och minnas vad det var den hade för funktion (så därför är det ju som sagt viktigt att inte gå in i "onödan"). Och så schemat - strikt-så att kroppens klocka går igång igen (det tar ett par dagar).

Men - viktigast just nu - det är att han hör att ni FINNS där.Utan att ni verkar oroliga eller nojjiga :wink: Det ska vara tryggt att somna...du vet sådär som man minns ifrån när man själv var liten och hörde att mamma och pappa höll på ute i huset och grejade...

Och - ni glömmer väl inte skrattet till gonatten? Skratt och bus ända in i sovrummet :D

Läs "Safarin - en allegori" i SHN-boken, den har mkt klokt att komma med avs detta att "stå vakt". Och har du inte den så finns den här:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006

Ha det så bra och sov så gott! Det kommer att ordna till sig på ett par dagar om ni bara visar att ni står med fötterna på jorden!

Varma hälsningar, Sanna :heart:
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej frk Carlsson :)

Tack så innerligt för ditt stöd :)

Lillkillen somnade vid 19:20 med en ramsa. Han grät lite men då satt jag på köksfläkten som låter ganska högt och satt på kranen i köket :) han somnade :) än har jag inte hört något gråt..

Det är så lätt att bli nojig och faktiskt lite rädd för att man inte ska lyckas och få till det igen men ikväll gick jag in 100 % på att vara självsäker och bibehålla attityden. Ska kämpa på nu i några dagar och hoppas på att lillkillen återigen ska få njuta av sin sömn :)

Dock är maten fortfarande lite av ett orostecken då han äter lite och därav har jag en fråga. Får jag ge honom välling som komplement till frukost eller mellanmål tills dess att apititen återigen fungerar?

Är så tacksam för all hjälp och peppning som detta forum ger :heart:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Härligt att höra :thumbsup: Som du säkert märker så är det till stor del vår egen attityd som det handlar om :wink: snarare än barnen :wink: Dom kan !

Du får ge honom vad du vill att äta :wink: Det finns inga restriktioner ang det.Tycker jag iaf :wink: Jag har alltid kört på principen att det som funkar det väljer man :) Mitt mellanbarn åt bara fyra olika rätter från HIPP mellan 6-11 månaders ålder. Det gick det med. Huvudsaken är att de blir mätta, och välling är ju ett jättefint komplement, det har vi oxå kört med under perioder då barnen varit sjuka el när vi varit utomlands och restaurangmaten inte smakat etc. Han kommer bli sugen igen, tids nog. Försök hitta "nåt" som smakar och kör på det vetja! Köttbullar och korv och små mackor som man får äta med händerna brukar vara toppen (iaf i det här huset :) )

Kör på nu! Ju säkrare du/ni är, desto "snabbare" kommer ni vara tillbaka på banan!

Ha det bra!

Kram Sanna
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej igen :)

Sonen sov fram tills 06:30 med 2 uppvak. Jag har en fråga gällande dessa uppvak. När han vaknade runt kl 02:00 så ramsade jag inte utan inväntade honom så somnade han om själv så jag behöver väl inte ramsa om han somnar in själv? Vid vargtimmarna så brukar jag höra honom gnälla och lite gråt men låter han vara och då somnar han om själv och då undrar jag över det här med pangramsan, ska jag köra den i vilket fall som helst eller låta bli då han somnar om själv? Han går nämligen igång på den när han hör mig och har mycket svårare för att somna om.

Tacksam för råd :heart:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Du gör HELT rätt! =D>

Det är bara när man är i kuren som man ska vara där på stört.Annars gäller att avvakta och vänta och lyssna.Bedömer man att det komemr en fråga - DÅ använder man pangramsan. Oftast löser dom det där själva, och vill - precis som du och jag - att det ska vara tyst och lugnt på natten om man skulle råka vakna till (inte som att VI skulle vilja att nån stod och gapade på oss om vi råkade vakna...).

Så kör på!

:thumbsup:
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej igen :)

Igår kväll blev ingen bra igen :( Jag förstår inte varför det har blivit så svårt för lillen att somna :? Jag la honom kl 19:00 som vanligt och gick ut. Efter några minuter började han gråta jag lät honom vara och bara ramsade när jag kände att det behövdes. Men han stegrade bara gråten och till slut blev det riktigt hysteriskt och han var riktigt ledsen (inte ens under kurningen har han varit så ledsen och gråtit som han gjorde igår kväll :? Det känns ganska tungt just nu och jag vet inte hur jag ska tänka inför ikväll om han blir så ledsen som igår kväll? Jag gick in och la tillrätta 2 ggr men han klamrade sig fast vid mig och stor grät. Min man tyckte att vi skulle försöka och vagga honom i vagnen och sedan lägga han i sängen, kan man göra så eller blir det bara förvirrat för sonen? Ska jag låta honom vara även om han gråter så mycket? Han somnade vid 21:00 och sov fram till 07:00. Kan det vara så att han kanske får för mycket sömn på dagen, eller lägga han lite senare?

Oerhört tacksamför stödet :heart:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

OK. Ta ett djuuupt andetag nu. Bara för att det var kämpigt EN kväll så betyder det inte att det ska vara så nu :thumbsup: Ikväll är en ny kväll med nya möjligheter och förutsättningar.

Jag skulle inte rek att börja vagga honom nu när ni börjat återinföra SHN-tänket, verktygen och schemat till 100%. Det är ju NU han behöver er - dvs att ni visar att ni står fast vid det som gäller. OK? Ändrar ni stil då blir han helt förvirrad!

:arrow: Ni skulle kunna dra ner fm-luren till 20m minuter , då får han strax under 14 tim sömn/dag. Men ändra för att ni är säkra på att det behövs och inte som ngn hastig åtgärd för att komma till rätta med nattningarna. Förstår du hur jag menar? :wink: Det är Ni som leder honom nu!

Läs gärna den här tråden: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=24223 där Anna09 har en del fina tips på hur man kan ta sig upp ur sk "träsk".

Jag kikar in igen senare ikväll och ser ifall du skrivit ngt.

/Sanna
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej Sanna :)

Har lagt han nu 19:00 och han har ännu inte protesterat hoppas att han kan sova ikväll min lilla äskling :)

Jag gick in på den länk du hänvisade till och som jag förstår så är det solfjädern som gäller. Jag har aldrig använt mig av den under lång tid alltså hålla han tills han somnar. Tvekar lite på om jag klarar av just solfjädern då jag är lite "svag" för att hålla han så och jag vill inte utsätta han för den om jag inte kan göra den 100% :? Han är väldigt stark i kroppen och det är inte lätt att hålla "fast" honom :? Kanske jag får träna lite innan och om jag känner mig säker på det så gör jag den, vad tycker du?

Han sov sina 45 minuter på fm men på em så sova han bara 45 minuter och jag börjar fundera på om 1 1/2 h är för mycket för honom på em :? Kan jag låta honom bara sova 45 minuter på em ochså eller blir det för lite sömn?

Tackar gudarna för att ni hjärtebarnskontrollanter finns som bryr sig så och hjälper till TACK!

Nu ska jag passa på och tvätta lite så får vi se om han vaknar till....

Tack än en gång!
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Solfjädern ja, det är ett ganska mäktig verktyg och jag tycker precis som du säger att du ska känna dig säker innan du kör den. Tänk dig att du breder ut bägge händerna bredvid varann(tumme mot tumme) så att de täcker hans rygg, överdelan av rumpan och ev ngt finger upp på bakhuvudet. De ska vila tungt på honom, men absolut inte trycka. Innebörden är "jag finns här".

Om du läser Annas inlägg i tråden jag rekommenderade så ser du hur hon beskriver att man kan hålla händerna som ett "tak" ngn millimeter ovanför barnet, så att det inte kan resa sig ifall det blir stökigt och det inte accepteras att man håller på ryggen el att man upplever att man inte "orkar" hålla emot utan att det blir för mkt "fasthållningskänsla".

Klarar av det - det gör man :wink: Har läst här om att många andra tipsar om att man ska fokusera på sin egen andning i de här situationerna då man får stå länge, andas in gnm näsan och ut gnm munnen, för att härda ut :wink: Eller räkna tyst för sig själv, för att hålla tankarna på annat än barnet.

Känslan av att man "håller fast" kan nog smyga sig inpå,även fast att det inte är det man gör såklart :wink: . Jag ser det mer som ett tydligt tillrättavisande och ett väldigt konkret bevis på att man "finns där". Ungefär på samma sätt som vi brukar krama vår tjuriga 3-åring och hålla om henne och sitta med henne när hon får sina "ryck".Till slut ger hon sig.

När jag kurade mina barn så tyckte jag att det var oslagbart att ha Forumet till hands och jag har startat trådar även efteråt, just för att det ständigt dyker upp frågor :wink: Alla här är ju i samma sits och har gårr igenom/går igenom samma processer , så man vet vad man talar om.

Hoppas ni får en skön natt!

:thumbsup: :heart: :sleep:
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej :)

Igår kväll gick nattningen bra han sov hela natten förutom ett uppvak pga katten som lyckades ta sig in i köket och jama högt :shock: men lillen somnade om själv :)

nu har jag lagt honom och hoppas på att ikväll ochså blir en bra kväll :sleep: :)
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Du ser - ny natt, nya förutsättningar.

Så är det :heart: :thumbsup:
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej Sanna :)

Sonen sov hela natten förutom ett uppvak mellan 01:00-02:00 då han med intervaller grät. Jag ramsade en gång under denna tid sen somnade han om :)

Jag har en fråga om det här med "säkra sovare". När vet man att barnet är där liksom?

/Sanni
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"