Svårt sova längre inne dagtid samt amningsfråga

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Algotsmamma

Re: Svårt sova längre inne dagtid samt amningsfråga

Inlägg av Algotsmamma »

Hej igen!

Nu har Algot sovit några nätter (4 =D> ) med 12 timmar och det går riktigt bra. Han vaknade inatt till vid två och tre men somnade om själv utan några högre tonarter. Han vaknade vid sex också men låg och grejade och somnade om och sov när jag väckte honom klockan sju. Hungrig och glad och go var han och är han när jag tar upp honom på morgonen.

Och det har faktiskt börjat klicka lite bättre på dagtid också och lösningen verkar vara att lägga tidigare. Han orkar inte alls länge verkar det som. Kvällspasset vill han helst sluta så fort som möjligt känns det som. Det blir natt oftast, nästan alltid halv sju, kvart i sju tar nattningen längre tid eftersom (jag tolkar det så iallafall) han är övertrött. Jag gör morgon vid sju så det blir ju tolv och en halv timme :-k . Dessutom sover han mer på dagen.
Jag kör 12, 1,15, 2, 45 min men det verkar trots allt inte räcka. Hur mycket sömn behöver han egentligen?? Eller är mitt umgänge för trist? :oops: . Ska tilläggas att tröttheten visar sig som gnällighet, inget passar, han kliar sig i ögonen, drar i örat osv.

Och det här med att lägga tidigare, tillsist är jag rädd att dagen blir superkort men jag vill inte förlänga sovpassen för mycket och det verkar inte fungera att förlänga vakenpassen heller.
Någon som själv haft en tröttmössa och har en lösning eller bara lite funderingar hur jag kan göra. Tar tacksamt emot tips.

På vakentid blir det oftast mage en stund, rygg, titta på när mamma grejar. Vid förflyttning utomhus använder jag babybjörnen. Det gillar han och det är dessutom en god lösning när han är så trött att det gör ont i kroppen...man kan ju tro det iallafall eftersom ingenting passar.

Tar tacksamt emot tips :heart: !
/ Algotsmamma :heart:
Prinsarna Algot född 2011 & Malte född 2013
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Det är många som har tröttisar och kör med scheman för mindre barn än de faktiskt är. :wink: Så lägg in sömn för jösse namn. Du kommer märka när det blir för mycket. :wink:

(viskar att egentligen hade AW faktiskt 1 timme mer än vad hennes rekommendationer säger till sina egna barn.....)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej :D !
Tack för snabbt svar. Känns skönt att höra att det finns fler tröttisar. Då försöker jag hålla mig till mitt schema och ger honom lite mer sömntid. När jag berättar för mamma att han sover så mycket, så säger hon men herregud-han sover hela natten, något måste han vara vaken... Jo, men jag märker trots allt att han är trött liksom. Men jag kör på min känsla så får vi se när han piggar på sig :wink: .

Hade väldigt struligt med honom och sömnen i början så han kanske behöver ta igen sig rejält nu när han fattat att det är skönt att sova :roll: .
/Algotsmamma :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

så tror jag det är. Och när man inser att man kan ligga och fnula lite för sig själv så ökar tiderna ännu mer. :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej igen :D !
Jag ska finurla vidare på schemat för förmiddagspasset efter första sovpasset som jag har på en timme och en kvart är det nästan så att han är trött bums igen.

Han får frukost sju, amning och sedan en halv banan och sedan läggs han 8.15 eller lite tidigare. Nästa pass är han nog hungrig på en gång men jag avvaktar för att det ska gå minst tre timmar, (tre och en halv fungerar inte, för trött på detta pass) mellan maten men han ligger och smackar febrilt på sina små. Idag gav jag honom gröt tidigare och sedan amning. Slutade med att han somnade vid bröstet. Jag gav honom två fem minutrar, ett vid varje bröst :shock: . Imorgon ska ha få en stadig frukost så han kan sova lite längre förmiddagspasset och sedan kanske han inte är vrålhungrig när han vaknar.

Vet att han kanske behöver en och halv timmes sömn på förmiddagen men det är svårt att söva om honom, så jag tar upp vid ett glatt tillfälle. Men med lite mer bastant mat i magen går det nog bättre. Det är min devis. Glad ska man ju få vara och inte trött och sliten.

/ Algotsmamma :heart:
videunge

Inlägg av videunge »

Hej!

nu är jag här och lägger mig i igen :wink:
absolut! stadig frukost om dt är möjligt! för oss mäkrtes det direkt på morgonluren när vi började blanda välling i ersättningen (att han sen inte tålde det är ju en annan femma :evil: ) varför inte morgongröt? smaskigt!
kan meddela att jag också har en tröttmössa så du är definitivt inte ensam :wink:

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Jag gillar att du lägger dig i :) . Nåväl idag blev det en mindre portion gröt och halv banan som jag lyckades få i honom. Han har inte jätteaptit så där tidigt. Kommer inte från mig som är fullkomligt vrålhungrig på morgonen :wink: . Nåväl, luren fungerade bättre men blev trots allt en timme och en kvart. Verkade pigg så jag struntade i den extra kvarten som trodde han behövde. Men passet var mycket bättre. Jag drog ut lite på tiden till nästa måltid och det gick bra.

Det krångliga för mig med lite taskig fantasi var att han brukade få gröt det målet men det verkar ju oerhört tråkigt med gröt på gröt. Så han fick sötpotatis men det är inte alls lika smarrigt som gröt... Ville dock att han skulle få i sig en del inför långa lunchvilan så uppblandat med katrinplommon slinker det mesta ner. Jo, vi har en lite katrinplommon älskande unge och än så länge är mängderna så att magen hinner med.

Videunge: Jobbigt med allergi. Tycker att du gör ett mycket bra jobb med lilla Olof trots lite bekymmer med maten. Hur ser era sov och ättider ut? Vad ger du honom vid varje mål? Eftersom målet efter lunchvilan brukar vara matigt alltså typ sötpotatis, men flyttades till innan långa vilan tänkte jag ge lite fruktpure efter lunchvilan och sedan gröt vid fem för att kunna sova gottare än gottast. Tar gärna emot tips på hur ni andra lägger upp måltiderna.

Det känns som att amningen fasas ut mer och mer. Han verkar inte kissa lika mycket i blöjan på nätterna men han verkar inte heller hård i magen. Jag har rätt mycket olja i maten och sedan katrinplommon förstås. När ska man egentligen börja med något annat att dricka till än amning?

Algot vaknade inatt vid tre tiden, en gammal vana tror jag. Jag gjorde inget som vanligt och han somnade om. Att han somnar om är väl ett tecken på att han fixar natten utan mat. Fick lite dåligt samvete kring det här med att sova hela natten eftersom han inte riktigt är fyra månader :? men i bakhuvudet intalar jag mig själv att han behöver den hela långa sömnen och inte upphackad.

videunge

Inlägg av videunge »

Hej!

Snabbt inhopp om våra matttider :wink:
vi har
07 vakna och välling (hittat en jag tror funkar igen)

9-9.45 sova 45 min men i princip alltid med marginal åt bägge håll.

10.30 lunchpuré. testa palsternacka! jättegott tycker skrutt. ersättning

12-14 sova 2h

14. frukt. i vårt fall banan. ersättning

16-16.45 sova

17.15 matpuré typ potatis och palsternacka, andra grönsaker...ersättning

18.45 välling och sen god natt!

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Tack för snabbt svar. Vi har ungefär likadant då med mattider och varianter. Förutom kvällsmaten som för oss är gröt och kvällsslurken är amning men det brukar inte bli så mycket. Gissar att han är ganska full då.

Flaskan diggar han inte helt, gröt är så mycket roligare :lol: och kladdigare.

videunge

Inlägg av videunge »

Hej igen! :D

om ungen tycker om kladd, testa riktigt mogen avocado. Du får vara beredd på en unge som liknar ett grönt träsktroll efteråt :lol: men gott är det och mättar skönt.

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej!
Ha, ha jag skrattade gott när jag läste ditt tips om avokado :lol: . Nu är det handlat och imorgon om den är tillräcklig mogen blir det nog till att testa och se ifall det blir ett litet träsktroll av honom :D .

Är det någon mer än jag som har en lilleman som har försmak för katrinplommon? Det mesta går ner i honom om det finns en hint av katrinplommon i det. Jag försöker avvänja honom sakta men säkert så att allt inte ska vara katrinplommon smak. Jag har testat sötpotatis, palsternacka, broccoli+morot, ärtor men portionerna blir större med lite krydda av katrinplommon :wink: . Nu vill ju jag att han ska äta bra så att nätterna fortsätter att gå så bra som dom gör.. så när det börjar ta emot blandar jag i lite katrinplommon. Bör jag ta det lite försiktigt med att krydda med katrinplommon?

Sedan har jag läst tror jag i Susans tråd att magdroppar ska di små ha. Är det Sempers för sådana småttingar som Algot? Jag tycker att han har varit lite kjorvig med magen. Hjälper droppar mot det eller är det bara bakteriekulturen som balanseras?

Annars går det riktigt bra för oss. De flesta lurar på dagarna går bra, inte alltför mycket hjälp ifrån mig. Sedan har vi förstås dagar när läggningen för lurarna blir lite sämre, som idag men det tar jag som tillfälligheter. Jag ska fortsätta vara lugn så ska det nog ordna sig. Nätterna är som en dröm...knappt man vågar tänka hur bra dom är :shock: .

videunge

Inlägg av videunge »

Hej

smakade avocadon? har du ett träsktroll? :wink:
tänkte en sak när du sa att du måste "krydda " med katrinplommon.min stora älskade kryddor. Det mesta utom salt går ju bra. Här var favoriten persilja. Det är dessutom jättenyttigt. bra att blanda i moset innan mixning. Även dill är gott. tänk dig färskpotatis med dill... :D . lite lite lite vitpeppar är också gott till.
grattis till fina nätter! =D>

kram. :heart: :heart:

hon gillade också allt med katrinplommon. trodde tillslut att det skulle stå ur öronen på henne. men det gör det inte :lol: :wink:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej!
Det blir premiär för advokadon nu efter långvilan. Blir spännande att se hur han tar emot den.

Smart med andra kryddningar. Det har jag inte tänkt på, har mest tänkt att allt ska vara lite neutralt. Skönt att höra att det inte står katrinplommon ur öronen på din tös, då finns det hopp för min grabb också :lol: .

Jag skrev ju att grabben var lite kjorvig i magen och igår när jag tittade runt på forumet hittade jag ett tips som fungerade utmärkt. Tänkte att jag kunde delge tipset här för det kanske är andra som ha samma problem. Man ska lägga knytet på rygg och göra cykelrörelser med benen och sedan försiktigt föra benen mot magen. Jag tänkte att jag provar och så får vi se men det gav resultat på en gång :shock: . Det är härligt att man kan hitta så mycket bra information på forumet :) .

videunge

Inlägg av videunge »

Hej. :D

bara lite nyfiken...hur går det för er ?

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Tack som frågar :D . Det går bra för oss, bättre iallafall. Vi hade en dag då det bara var protester vid varje läggning och jag funderade på vad jag gör för fel men tänkte att jag glömmer denna dagen och så tar jag nya tag nästa dag. Dagen efter gick tre utav fyra läggning grymt bra :D . Så det går lite upp och ner. Svårast är dagslurarna, just läggningar.

Jag har prövat att använda mig av ramsam mer och mer, igår fungerade det bra. Idag på förmiddagsvilan provade jag och jag tyckte det lugnade ner sig men sedan kom han igång igen. Så efter ett tag buffades han lugn och så avslutade jag med ramsan när han var så där lugn och bekväm.

Videunge: Hur går det för er med läggningarna? Använder ni ramsan uteslutande? Sover er krabat i sängen?

Vi har köpt hem mörkläggningsgardin för snart är det väl dags att han får sova i sin egen säng iallafall för natten. Än så länge sover han i vagnen som står i hallen. Så han är van att sova i ett eget rum :wink: men nu när han flyttar till sängen får han flytta in till oss :? . Inte lätt det där med eget rum när man bara har en tvåa.

Hur gör ni andra när de är så stora att man använder sittvagn ute. Det är tydligen inte lika skönt att ligga på mage i en sådan eftersom den inte blir helt plan. Tar ni bara kortlurarna ute och resten i sängen?

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"