Slippa kura - använda verktygen före 4 mån
Re: Slippa kura - använda verktygen före 4 mån
Usch, nu känns det tungt...
Igår hade vi ett riktigt skrattigt go'natt. Sambon och sonen busade så båda var helt svettiga efteråt. När det var läggdags somnade sonen lika lätt som för ett tag sedan. Vi behövde bara gå in och bädda om honom en gång. Men natten har varit hemsk. Redan halv tolv vaknade han och skrek. Han har ätit 3 ggr i natt och däremellan vaknat flera gånger och varit ledsen. Jag förstår inte vad vi gör för fel nu? Ju mer mat han får på dagen desto mer äter han på natten.
Jag läser kapitlet "säkerhet" i SHN igen men förstår inte hur man konkret ska gå till väga. Vad innebär det egentligen?
Idag är självförtroendet i botten och både jag och sonen är trötta och hängiga. Tänk att det är så här en del har det jämt, jag förstår inte hur de överlever...
Nu har vi tragglat med detta i över en månad och jag tycker inte att jag märker så mycket resultat. Suck, jaja, det är väl bara att fortsätta kämpa. Det är väl ingen som har sagt att det ska vara lätt.
Igår hade vi ett riktigt skrattigt go'natt. Sambon och sonen busade så båda var helt svettiga efteråt. När det var läggdags somnade sonen lika lätt som för ett tag sedan. Vi behövde bara gå in och bädda om honom en gång. Men natten har varit hemsk. Redan halv tolv vaknade han och skrek. Han har ätit 3 ggr i natt och däremellan vaknat flera gånger och varit ledsen. Jag förstår inte vad vi gör för fel nu? Ju mer mat han får på dagen desto mer äter han på natten.
Jag läser kapitlet "säkerhet" i SHN igen men förstår inte hur man konkret ska gå till väga. Vad innebär det egentligen?
Idag är självförtroendet i botten och både jag och sonen är trötta och hängiga. Tänk att det är så här en del har det jämt, jag förstår inte hur de överlever...
Nu har vi tragglat med detta i över en månad och jag tycker inte att jag märker så mycket resultat. Suck, jaja, det är väl bara att fortsätta kämpa. Det är väl ingen som har sagt att det ska vara lätt.
M april -13
Hej!
Vad fint ni jobbar med Godnattet! Jättebra jobbat! =D>
Säkerheten innebär i detta fall att man vet och visar vad som gäller. Har man fastnat i ett strulmönster så blir det om man inte gör ngnting åt det också ett befäst mönster. Själv var jag fast besluten att mata bort nattmålen för jag ville absolut inte kura utan ville verkligen lyckas med att mata bort nattmålen. I efterhand vet jag att jag började för sent med smakisar och redan befäst en nattcirkus. Det du inte behöver vara rädd för är att kura. I och med att du gjort detta fantastiska förarbete så kommer det gå så smidigt. Det fina med att kura är att man får "tjata in" ramsan ordentligt så att du har ngt att visa säkerhet med. Jag tror sonen just nu ber om att få besked om hur det ska vara på natten. "Ska man äta eller inte?" Just nu svarar du att "Ja man ska äta på natten". I och med kuren vet du hur du ska hantera hans frågor och har verktyg för att svara ordentligt med besked så att han kan slappna av och bara göra sitt jobb. Dvs att sova.
Det här fixar vi tillsammans. Ta det lugnt
Vi finns här.
Nimrah
Vad fint ni jobbar med Godnattet! Jättebra jobbat! =D>
Säkerheten innebär i detta fall att man vet och visar vad som gäller. Har man fastnat i ett strulmönster så blir det om man inte gör ngnting åt det också ett befäst mönster. Själv var jag fast besluten att mata bort nattmålen för jag ville absolut inte kura utan ville verkligen lyckas med att mata bort nattmålen. I efterhand vet jag att jag började för sent med smakisar och redan befäst en nattcirkus. Det du inte behöver vara rädd för är att kura. I och med att du gjort detta fantastiska förarbete så kommer det gå så smidigt. Det fina med att kura är att man får "tjata in" ramsan ordentligt så att du har ngt att visa säkerhet med. Jag tror sonen just nu ber om att få besked om hur det ska vara på natten. "Ska man äta eller inte?" Just nu svarar du att "Ja man ska äta på natten". I och med kuren vet du hur du ska hantera hans frågor och har verktyg för att svara ordentligt med besked så att han kan slappna av och bara göra sitt jobb. Dvs att sova.
Det här fixar vi tillsammans. Ta det lugnt
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Nätterna börjar gå åt rätt håll igen. Första matningen är allt senare. I natt var det bara en matning men den här natten kan inte riktigt räknas för vi var på fest igår och när vi kom hem vid 22.30 fick han lite mer mat innan han skulle sova eftersom det var lite tjurigt att äta när vi var borta.
Däremot så hade det tills igår flyttat in en varg i vagnen. Och under gårdagen flyttade det in fler och fler vargar. Till sist bodde det en hel skock där. Jag misstänker att den första flyttade in i torsdags när jag var så trött. Då försvann nog attityden. Så idag var det bara att plocka fram geväret. Det tog en kvart att få bort dem så det var ändå inte så jättefarligt men stackars sonen var så rädd så rädd. Skräcken lyste i ögonen på honom så det var alldeles hemskt. Jag MÅSTE verkligen bli mer konsekvent. Tills han sover ordentligt så får jag inte vara i byn när han ska sova eftersom jag då inte klarar ramsa och ha mig utan går honom till sömns. Fy skäms på mig!
Jag har funderat en massa på att kura och tror att jag bestämt mig för att göra det om ungefär två veckor. Har kommit på att min syster är ledig och kan hjälpa mig om dagarna. Däremot så är sambon inte riktigt med på tåget ännu så vi får se. Eftersom det även är hans son så måste det ju kännas bra för honom också. Han är helt med på det vi håller på med just nu men känner sig tveksam inför att "tvinga" bort nattmålen istället för att låta dem falla bort naturligt samt att ta nappen. Han vill också ta nappen så småning om men gärna att vi väntar tills han är ca 6 mån.
Och så de obligatoriska frågorna:
Om jag börjar kura, kan jag fortsätta skriva i den här tråden eller ska jag starta en ny eller ska denna flyttas? Och kan jag ställa frågor om kuren här innan jag bestämt mig?
Vad kan jag förvänta mig av en kur? (Naturligtvis omöjligt att svara på men kanske är någon som vågar ge sig på en kvalificerad gissning?) Kommer det bli lika svårt och jobbigt som för många andra (har läst en del kurtrådar och tappar nästan modet när jag ser hur mycket skrik det verkar vara där)? Nimrah sa att det förmodligen inte blir så svårt pga vårt förarbete, fler som håller med om det och har erfarenhet?
Vår son har blivit en riktig nappknarkare sedan vi började med sm eftersom vi nu inte tar den precis innan han somnar som tidigare eftersom vi inte vill störa eller vara i närheten. Jag antar att det därför kommer att bli svårt med både läggningen på kvällen och vid uppvak. Men kommer han att vakna fler gånger av det? Som det nu är har han napp på kvällen när han somnar. När han vaknar försöker jag ge nappen, går det inte får han mat. Efter maten behövs ingen napp, han somnar direkt.
Glömde visst skicka. Nu har jag lagt honom för lunchvilan också. Visst frågar han en del om det verkligen är meningen att han ska sova nu och där men vargarna är i alla fall borta. Det är ingen skräck längre, bara frågor. Skönt att det gick så pass lätt att få bort vargarna när jag nu hade bjudit tillbaka dem till vagnen. De är luriga de där vargarna, smiter in så fort man inte är på sin vakt.
Däremot så hade det tills igår flyttat in en varg i vagnen. Och under gårdagen flyttade det in fler och fler vargar. Till sist bodde det en hel skock där. Jag misstänker att den första flyttade in i torsdags när jag var så trött. Då försvann nog attityden. Så idag var det bara att plocka fram geväret. Det tog en kvart att få bort dem så det var ändå inte så jättefarligt men stackars sonen var så rädd så rädd. Skräcken lyste i ögonen på honom så det var alldeles hemskt. Jag MÅSTE verkligen bli mer konsekvent. Tills han sover ordentligt så får jag inte vara i byn när han ska sova eftersom jag då inte klarar ramsa och ha mig utan går honom till sömns. Fy skäms på mig!
Jag har funderat en massa på att kura och tror att jag bestämt mig för att göra det om ungefär två veckor. Har kommit på att min syster är ledig och kan hjälpa mig om dagarna. Däremot så är sambon inte riktigt med på tåget ännu så vi får se. Eftersom det även är hans son så måste det ju kännas bra för honom också. Han är helt med på det vi håller på med just nu men känner sig tveksam inför att "tvinga" bort nattmålen istället för att låta dem falla bort naturligt samt att ta nappen. Han vill också ta nappen så småning om men gärna att vi väntar tills han är ca 6 mån.
Och så de obligatoriska frågorna:
Glömde visst skicka. Nu har jag lagt honom för lunchvilan också. Visst frågar han en del om det verkligen är meningen att han ska sova nu och där men vargarna är i alla fall borta. Det är ingen skräck längre, bara frågor. Skönt att det gick så pass lätt att få bort vargarna när jag nu hade bjudit tillbaka dem till vagnen. De är luriga de där vargarna, smiter in så fort man inte är på sin vakt.
M april -13
Hej,
Om det kommer bli lätt eller inte beror helt och hållet på vilken attityd ni har, darrar ni på manschetten och tappar tron på er själva så blir det jobbigt, lätt blir det om ni är helt övertygade och väldigt pålästa om kuren.
Nu är ju lilla barnet inte en sovtrasslare av rang så det borde gå ganska smidigt för er.
Så se nu till att ni bägge två är helt med på noterna innan ni börjar kura. Läs på ordentligt och öva verktygen så de sitter i ryggmärgen.
Kram Susan
Börja på en ny tråd inne på kurforumet när du bestämmer dig för att kura. Visst kan vi säkerligen besvara dina frågor om kuren innan du bestämmer om du ska kura eller ej. Vi är ju några här inne på SoS som även kurat småttingar.emla skrev:Om jag börjar kura, kan jag fortsätta skriva i den här tråden eller ska jag starta en ny eller ska denna flyttas? Och kan jag ställa frågor om kuren här innan jag bestämt mig?
Ni kan förvänta er ett litet barn som sover gott om nätterna och även på dagslurarna men det tarvas en del jobb av er föräldrar och att ni verkligen håller tider och är konsekventa så det inte uppstår förvirring i lägret.emla skrev:Vad kan jag förvänta mig av en kur? (Naturligtvis omöjligt att svara på men kanske är någon som vågar ge sig på en kvalificerad gissning?) Kommer det bli lika svårt och jobbigt som för många andra (har läst en del kurtrådar och tappar nästan modet när jag ser hur mycket skrik det verkar vara där)? Nimrah sa att det förmodligen inte blir så svårt pga vårt förarbete, fler som håller med om det och har erfarenhet?
Om det kommer bli lätt eller inte beror helt och hållet på vilken attityd ni har, darrar ni på manschetten och tappar tron på er själva så blir det jobbigt, lätt blir det om ni är helt övertygade och väldigt pålästa om kuren.
Nu är ju lilla barnet inte en sovtrasslare av rang så det borde gå ganska smidigt för er.
Anta inte någonting, ta bort nappen och så besvarar ni eventuella frågor som uppstår. Det är inte alls säkert att det kommer bli en massa extra trubbel bara för att ni inte har en napp att stoppa in.emla skrev:Vår son har blivit en riktig nappknarkare sedan vi började med sm eftersom vi nu inte tar den precis innan han somnar som tidigare eftersom vi inte vill störa eller vara i närheten. Jag antar att det därför kommer att bli svårt med både läggningen på kvällen och vid uppvak. Men kommer han att vakna fler gånger av det? Som det nu är har han napp på kvällen när han somnar. När han vaknar försöker jag ge nappen, går det inte får han mat. Efter maten behövs ingen napp, han somnar direkt.
Så se nu till att ni bägge två är helt med på noterna innan ni börjar kura. Läs på ordentligt och öva verktygen så de sitter i ryggmärgen.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
Vilket resultat vi kan förvänta oss förstår jag ju, det är ju därför jag vill genomföra kuren. 8) Det jag undrade var mest hur svår vägen dit behöver vara. Men naturligtvis har du rätt Susan, det är klart att det beror på vår attityd (eller min eftersom det är jag som ska göra det hela). Och just nu känns det som om det inte ska bli så väldans svårt. Jag har verkligen hittat attityden på dagarna känns det som. Visst frågas det men det skriks inte längre. Det är mest gnäll och gnyende som till sist övergår till gråt och då ingriper jag (med den förbannade nappen
). Enda problemet här är att han gärna gymnastiserar i vagnen innan han somnar och till sist hamnar han som en liten hoptryckt boll i fotändan och det är då han börjar gråta. Han gör samma sak i sängen på kvällarna men den är ju lite större så där får han plats för sina övningar.
Innan jag går över i kurforumet skulle jag gärna vilja ha lite förberedande hjälp av er här.
Mitt schema är som sagt:
Natt 20.30-7.30 (11 h)
Frukost 7.30
Vila 1 9-10.30 (1,5 h)
Lunch 10.30
Vila 2 12-14 (2 h)
Mellanmål 14
Vila 3 15.30-16.15 (45 min)
Middag 16.50
Vila 4 18-18.45 (45 min)
Kvällsgröt 19
Kvällsslurk 20
Vår sena läggning beror på att pappan inte kommer hem förrän kl 19 och vi vill gärna att de ska hinna umgås lite före sänggående. Jag har till och från funderat på att slå ihop de sista två vilorna för att få färre läggningar men än så länge har vi kvar det så här.
Anledningen till att vi har valt att ha det så här är för att han ska vara så pigg som möjligt när pappa är hemma. Vi äter middag kl 19 och vill då gärna att sonen är med så att han får vara en del av gemenskapen. Än så länge är han inte så snabb med att äta så det kan lätt ta 45 min innan han är nöjd. Efter det brukar vi toppa med så mycket bröstmjölk som går i. Han är alltid sur när jag lägger honom till bröstet men när han lugnat sig kan han äta ganska mycket. Vi varvar bus och bröstmjölk.
Förutom att han är sur vid bröstet fungerar maten på kvällen bra. Han äter nästan en hel portion gröt och som sagt ganska mycket mjölk sen. Resten av dagen går det däremot sådär...
Frukost så äter han olika mycket vid bröstet beroende på hur dags på natten han åt men oftast är det rätt ok eftersom han är så trött då och gärna vill få vila lite till (och han har kommit på att så länge han äter så får han vila i min famn 8) ). Ibland har jag toppat med lite gröt även om det oftast bara går ner en smakportion, om ens det. Problemet är att han sedan är så mätt vid lunch att han knappt vill äta då och gör han inte det riskerar vila 2 att bli orolig.
Till lunch serveras än så länge endast bröstmjölk. Vid mellanmål har han ibland fått gröt men oftast bara bröstmjölk eftersom han annars inte orkade middagen...
Middagen börjar med smakportion potatis, som han fortfarande avskyr. (Jag trodde inte att smaken skulle påverka ännu men han verkar verkligen inte tycka om potatis. Gröten hugger han efter medan han ryser av potatisen och försöker skrapa ut den från tungan med händerna.) Det blir nu ofta sura miner vid bordet. Middagen avslutas med bröstmjölk som han äter med lite motstånd.
Någon som kan hjälpa mig med hur vi ska lägga upp måltiderna? Mina önskemål är att han ska bli så mätt som möjligt, naturligtvis, men att det ska ske med så mycket bröstmjölk som möjligt (och sedan toppas av så mycket annat som behövs) och gärna att han får äta sin gröt med oss kl 19.
Problemet är väl främst att eftersom han äter så långsamt så känns det som om han äter hela tiden och då är det ju inte konstigt att han aldrig är hungrig...
Innan jag går över i kurforumet skulle jag gärna vilja ha lite förberedande hjälp av er här.
Mitt schema är som sagt:
Natt 20.30-7.30 (11 h)
Frukost 7.30
Vila 1 9-10.30 (1,5 h)
Lunch 10.30
Vila 2 12-14 (2 h)
Mellanmål 14
Middag 16.50
Vila 4 18-18.45 (45 min)
Kvällsgröt 19
Kvällsslurk 20
Vår sena läggning beror på att pappan inte kommer hem förrän kl 19 och vi vill gärna att de ska hinna umgås lite före sänggående. Jag har till och från funderat på att slå ihop de sista två vilorna för att få färre läggningar men än så länge har vi kvar det så här.
Anledningen till att vi har valt att ha det så här är för att han ska vara så pigg som möjligt när pappa är hemma. Vi äter middag kl 19 och vill då gärna att sonen är med så att han får vara en del av gemenskapen. Än så länge är han inte så snabb med att äta så det kan lätt ta 45 min innan han är nöjd. Efter det brukar vi toppa med så mycket bröstmjölk som går i. Han är alltid sur när jag lägger honom till bröstet men när han lugnat sig kan han äta ganska mycket. Vi varvar bus och bröstmjölk.
Förutom att han är sur vid bröstet fungerar maten på kvällen bra. Han äter nästan en hel portion gröt och som sagt ganska mycket mjölk sen. Resten av dagen går det däremot sådär...
Frukost så äter han olika mycket vid bröstet beroende på hur dags på natten han åt men oftast är det rätt ok eftersom han är så trött då och gärna vill få vila lite till (och han har kommit på att så länge han äter så får han vila i min famn 8) ). Ibland har jag toppat med lite gröt även om det oftast bara går ner en smakportion, om ens det. Problemet är att han sedan är så mätt vid lunch att han knappt vill äta då och gör han inte det riskerar vila 2 att bli orolig.
Till lunch serveras än så länge endast bröstmjölk. Vid mellanmål har han ibland fått gröt men oftast bara bröstmjölk eftersom han annars inte orkade middagen...
Middagen börjar med smakportion potatis, som han fortfarande avskyr. (Jag trodde inte att smaken skulle påverka ännu men han verkar verkligen inte tycka om potatis. Gröten hugger han efter medan han ryser av potatisen och försöker skrapa ut den från tungan med händerna.) Det blir nu ofta sura miner vid bordet. Middagen avslutas med bröstmjölk som han äter med lite motstånd.
Någon som kan hjälpa mig med hur vi ska lägga upp måltiderna? Mina önskemål är att han ska bli så mätt som möjligt, naturligtvis, men att det ska ske med så mycket bröstmjölk som möjligt (och sedan toppas av så mycket annat som behövs) och gärna att han får äta sin gröt med oss kl 19.
Problemet är väl främst att eftersom han äter så långsamt så känns det som om han äter hela tiden och då är det ju inte konstigt att han aldrig är hungrig...
M april -13
Hej hoppar in med lite tankar kring dina frågor.
Kram Susan
Min erfarenhet säger mig att det är sent för en småtting att lägga sig 20.30, det brukar vara svårt att hålla dem på topp så sent. Men det betyder ju absolut inte att det är omöjligt och jag förstår att Pappan också vill ha sin tid med sonen och vice versa. Jag hade dock lagt om lurarna på dagen och haft tre istället för fyra för att undvika så många läggningar och väckningar. Tycker det blir lite för upphackat, dessutom blir det bättre kvalité på sömnen om passen blir lite längre.emla skrev:Mitt schema är som sagt:
Natt 20.30-7.30 (11 h)
Frukost 7.30
Vila 1 9-10.30 (1,5 h)
Lunch 10.30
Vila 2 12-14 (2 h)
Mellanmål 14
Middag 16.50
Vila 4 18-18.45 (45 min)
Kvällsgröt 19
Kvällsslurk 20
När äts nattmålet? Kanske dags att ställa klockan och mata vid en fast tidpunkt för att få dagen att fungera bättre?emla skrev:Frukost så äter han olika mycket vid bröstet beroende på hur dags på natten han åt men oftast är det rätt ok eftersom han är så trött då och gärna vill få vila lite till (och han har kommit på att så länge han äter så får han vila i min famn 8) ). Ibland har jag toppat med lite gröt även om det oftast bara går ner en smakportion, om ens det. Problemet är att han sedan är så mätt vid lunch att han knappt vill äta då och gör han inte det riskerar vila 2 att bli orolig.
Skit i potatisen, det är ju bara larv att man ska börja med det för att ungen inte ska bli tokig i sötsaker. Det är väl ganska få som skulle säga att smaken av mosad potatis är det godaste som finns. Kör på med majs, ärtor, palsternacka, sötpotatis osv. Det finns ju en massa goda smaker att smaka på istället. Kör på med mer mat, man behöver inte gå igenom alla smaker innan man matar på med mer riktig mat. Sura miner vid middagsbordet ska det inte vara, skippa det. Rivet äpple är också gott, rivet päron, skrapad banan, mosad kiwi.emla skrev:Middagen börjar med smakportion potatis, som han fortfarande avskyr. (Jag trodde inte att smaken skulle påverka ännu men han verkar verkligen inte tycka om potatis. Gröten hugger han efter medan han ryser av potatisen och försöker skrapa ut den från tungan med händerna.) Det blir nu ofta sura miner vid bordet. Middagen avslutas med bröstmjölk som han äter med lite motstånd.
Nu har jag lite dålig fantasi för tillfället men här äts det tuttemjölk till frukost klockan sju, 10.30 är det mat ca 230 gr kött eller fisk, potatis, grönsaker och sås, frukt till efterrätt och så en skvätt ersättning eller tuttemjölk som topping, 14.30 en vuxenportion havregrynsgröt med rivet äpple, katrinplommon eller banan i och så lite tuttemjölk eller ersättning som påfyllning, 18.00 serveras kvällsmat som är detsamma som lunchen och så avslutas dagen med nattslurk tuttemjölk 18.45. Vi har ju 12 tim natt och läggning klockan 19 men du kan ju använda dig av denna informationen som vägledning för hur du ska snickra ihop dagen med mat och sömn.emla skrev:Någon som kan hjälpa mig med hur vi ska lägga upp måltiderna? Mina önskemål är att han ska bli så mätt som möjligt, naturligtvis, men att det ska ske med så mycket bröstmjölk som möjligt (och sedan toppas av så mycket annat som behövs) och gärna att han får äta sin gröt med oss kl 19.
Nej det vill ju till att det blir lite längre uppehåll mellan måltiderna också. Kanske äter han långsamt för att han faktiskt inte är så hungrig. Kanske får han upp farten om magen är hungrig och inte halvmätt hela tiden.emla skrev:Problemet är väl främst att eftersom han äter så långsamt så känns det som om han äter hela tiden och då är det ju inte konstigt att han aldrig är hungrig...
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
-
Clara Cecilia
Klokaste coolaste mamman i landet har talat.
Jag skriver under på vartenda ord!
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Även jag tycker att SusanD verkar superklok men om hon är landets klokaste mamma vet jag inte, ni är ju så många kloka här.
Ni som svarar här måste vara i toppskiktet på kloka mammor. Och vänliga med som lägger er dyrbara tid på att hjälpa vilsa själar som jag.
Återigen, stort tack till alla som hjälper till! Ni är guld värda!
Det kommer att bli en kurning inom snar framtid även om jag inte vet exakt när. Är svårt att hitta så många dagar när inget är inplanerat. Jag håller även på och informerar sambon så att han ska tycka att det känns bra. Han vill inte läsa boken så det ställs lite krav på min förmåga att förklara. Vilket är bra då jag får se att jag själv verkligen förstått. När vi pratade om det igår såg jag att han nästan blev ledsen och frågade varför. Då sa han att han tyckte synd om sonen. Visade sig att jag inte förklarat att jag ska buffa och så första natten. Han trodde att jag från början skulle bara ramsa utanför dörren.
Nu är han lite mer med på noterna men vi får nog prata lite till och så ska jag ha lite högläsning ur SHN. Vill ju inte att han ska känna att jag misshandlar vår älskling.
Fram till kurningen vill jag få till dagen så bra som möjligt med mat och så. Potatisen är redan skippad. Jag får svälja stoltheten och inse att min potatismos kanske inte var så god som jag tyckte.
Igår provade vi med morot men det var tydligen lika illa. Men jag undrar om den inte var för klumpig trots mixning och mosning. Nu har jag passerat den genom en sil så att det verkligen är puré, kanske går det bättre då. Jag ska även köpa lite burkmat för att kunna jämföra konsistens. Banan har vi börjat med och det går bättre än moset. Men gröt är fortfarande godast.
Särskilt med katrinplommon i.
Anledningen till att jag vill kura är att det känns som om vi fastnat i nattmatningen nu. Han äter 2 ggr per natt, nästan exakt samma tid varje natt så det har blivit en befäst vana. Vi måste bort från den och en kurning känns som det mest skonsamma sättet. Dessutom känns det bra att ta det i samband med nappborttagning. Men jag har en fundering. Vi ska slå ihop de två sista vilorna till en har vi bestämt. Men ska det ske omedelbart eller i samband med kuren?
Återigen, stort tack till alla som hjälper till! Ni är guld värda!
Det kommer att bli en kurning inom snar framtid även om jag inte vet exakt när. Är svårt att hitta så många dagar när inget är inplanerat. Jag håller även på och informerar sambon så att han ska tycka att det känns bra. Han vill inte läsa boken så det ställs lite krav på min förmåga att förklara. Vilket är bra då jag får se att jag själv verkligen förstått. När vi pratade om det igår såg jag att han nästan blev ledsen och frågade varför. Då sa han att han tyckte synd om sonen. Visade sig att jag inte förklarat att jag ska buffa och så första natten. Han trodde att jag från början skulle bara ramsa utanför dörren.
Fram till kurningen vill jag få till dagen så bra som möjligt med mat och så. Potatisen är redan skippad. Jag får svälja stoltheten och inse att min potatismos kanske inte var så god som jag tyckte.
Anledningen till att jag vill kura är att det känns som om vi fastnat i nattmatningen nu. Han äter 2 ggr per natt, nästan exakt samma tid varje natt så det har blivit en befäst vana. Vi måste bort från den och en kurning känns som det mest skonsamma sättet. Dessutom känns det bra att ta det i samband med nappborttagning. Men jag har en fundering. Vi ska slå ihop de två sista vilorna till en har vi bestämt. Men ska det ske omedelbart eller i samband med kuren?
M april -13
emla skrev:Jag håller även på och informerar sambon så att han ska tycka att det känns bra. Han vill inte läsa boken så det ställs lite krav på min förmåga att förklara.
Du kan lägga ihop lurarna redan nu om du känner att ni behöver det. Det finns ingen anledning att vänta till kuren med detta.
PS. Hur gör ni nu när han ska somna? Får han somna själv eller behöver ni hjälpa till ibland? Avslutar ni innan han helt somnar in?
Det är precis det så kuren också går till. Bara det att man är mycket tydligare
Det är precis det så kuren också går till. Bara det att man är mycket tydligare
Vid läggningen på kvällen så får han äta bröstmjölk i soffan varvat med bus (efter en stunds ätande börjar han ofta skrika och vill upp och rapa, bästa sättet att få honom att rapa är att busa en stund, sedan kan han äta lite till). När han inte äter mer så tar vi lite bus till om han inte är alldeles för trött. Sedan flyger han flygplan in i sängen, vi lägger honom och släcker ner. Han får nappen och snutten och blir omstoppad ordentligt. Pappa säger god natt och sedan jag. Därefter ramsar jag mig ut. Han är i stort sätt alltid nöjd och tyst i det här läget. Efter en stund börjar han grymta och gnälla, det övergår ofta till ilsket skrikande och slutligen gråt. Först då går jag in, varpå han tystnar direkt eller nästan direkt. Han får nappen och jag stoppar om honom igen och ramsar mig ut. Sedan dröjer det allt mellan 10 s till 5 min innan han börjar grymta igen. Så här kan vi hålla på från 0-10 ggr/kväll men inom en halvtimme sover han.
Hade det inte varit för att jag "måste" in och ge honom nappen hade jag nog kunnat avvakta mer men under de förutsättningar vi har innan nappen tas bort tycker jag att vi är ganska duktiga på att avvakta på kvällen.
Tyvärr är vi/jag inte lika duktiga på dagen, ofta går jag nog till honom lite för tidigt men jag försöker hela tiden bli bättre på att avvakta. Det beror nog delvis på att vi har för mycket att göra på dagarna så att det aldrig blir någon riktig säkerhet. Men under kuren (som nu är fastställd till efter midsommar med hjälp av min mamma) ska ju detta fixas till genom lugn och ro och konsekvens. (Jag borde ju överleva 2 veckor utan några aktiviteter.)
Igår hade vi namngivningsfest och jag har fixat och stressat en massa i veckan vilket har märkts på sonen. De två sista nätterna innan festen sov han jättedåligt och åt 4(!!!) gånger. Så igår var vi rätt möra båda två. Dagen var stressig innan gästerna kom så sonen kunde naturligtvis inte komma till ro och sova. Till sist fick mormor kallas in som hjälp så att han skulle få lite lugn och ro. Festen var lyckad och en trött liten gosse somnade utan större svårigheter. Men han märkte nog att jag slappnade av under eftermiddagen och kvällen för i natt sov han och sov och sov. Han vaknade bara en gång och åt. Sedan sov han till morgonen.
Nu ska jag kämpa för att få bästa möjliga förutsättningar innan kuren.
Hade det inte varit för att jag "måste" in och ge honom nappen hade jag nog kunnat avvakta mer men under de förutsättningar vi har innan nappen tas bort tycker jag att vi är ganska duktiga på att avvakta på kvällen.
Tyvärr är vi/jag inte lika duktiga på dagen, ofta går jag nog till honom lite för tidigt men jag försöker hela tiden bli bättre på att avvakta. Det beror nog delvis på att vi har för mycket att göra på dagarna så att det aldrig blir någon riktig säkerhet. Men under kuren (som nu är fastställd till efter midsommar med hjälp av min mamma) ska ju detta fixas till genom lugn och ro och konsekvens. (Jag borde ju överleva 2 veckor utan några aktiviteter.)
Igår hade vi namngivningsfest och jag har fixat och stressat en massa i veckan vilket har märkts på sonen. De två sista nätterna innan festen sov han jättedåligt och åt 4(!!!) gånger. Så igår var vi rätt möra båda två. Dagen var stressig innan gästerna kom så sonen kunde naturligtvis inte komma till ro och sova. Till sist fick mormor kallas in som hjälp så att han skulle få lite lugn och ro. Festen var lyckad och en trött liten gosse somnade utan större svårigheter. Men han märkte nog att jag slappnade av under eftermiddagen och kvällen för i natt sov han och sov och sov. Han vaknade bara en gång och åt. Sedan sov han till morgonen.
M april -13
Nu när det är bestämt att det blir en kur så hänger jag även i den här tråden http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 08#p273808 där jag får superhjälp av bland andra AW herself.
Men tänkte att det kanske är bättre att fråga om mat o dyl i den här tråden.
För det är just maten jag har lite problem med just nu (igen). För några dagar sedan gick det jättebra och jag lyckades trycka i honom en hel del mat och avslutade sedan med bröstmjölk, precis enligt planen. Men nu är sonen så trött och hängig hela tiden och då börjar han gråta så fort jag sätter honom i hans stol. Att mata ett gråtande barn känns inte så bra så jag försöker få honom glad och tar sedan upp honom. Det enda han vill är att ammas. Möjligen är det så att vi båda lyckats snappa upp någon bacilusk (eller troligare virulusk 8) ) igen för även jag är helt under isen just nu. Till råga på allt har vi haft ett gäng dåliga nätter så vi är båda rejält trötta.
Hur ska jag hantera det här? Ska jag fortsätta försöka mata trots att han är ledsen? När han blir så ledsen är han i det närmaste okontaktbar och det är supersvårt att få honom att höra på mig eller titta på mig. Eller ska jag amma först och försöka ge mat sedan (har testat detta och då går det i alla fall ner en del mat innan han blir ledsen)?
Hur ska jag tänka under kuren (fasen också, nu blir det fel tråd i alla fall, men ni kanske kan hjälpa mig ändå)? Då lär han ju vara ännu tröttare och ledsnare, i alla fall första dagen/dagarna.
Men tänkte att det kanske är bättre att fråga om mat o dyl i den här tråden.
För det är just maten jag har lite problem med just nu (igen). För några dagar sedan gick det jättebra och jag lyckades trycka i honom en hel del mat och avslutade sedan med bröstmjölk, precis enligt planen. Men nu är sonen så trött och hängig hela tiden och då börjar han gråta så fort jag sätter honom i hans stol. Att mata ett gråtande barn känns inte så bra så jag försöker få honom glad och tar sedan upp honom. Det enda han vill är att ammas. Möjligen är det så att vi båda lyckats snappa upp någon bacilusk (eller troligare virulusk 8) ) igen för även jag är helt under isen just nu. Till råga på allt har vi haft ett gäng dåliga nätter så vi är båda rejält trötta.
Hur ska jag hantera det här? Ska jag fortsätta försöka mata trots att han är ledsen? När han blir så ledsen är han i det närmaste okontaktbar och det är supersvårt att få honom att höra på mig eller titta på mig. Eller ska jag amma först och försöka ge mat sedan (har testat detta och då går det i alla fall ner en del mat innan han blir ledsen)?
Hur ska jag tänka under kuren (fasen också, nu blir det fel tråd i alla fall, men ni kanske kan hjälpa mig ändå)? Då lär han ju vara ännu tröttare och ledsnare, i alla fall första dagen/dagarna.
M april -13
-
Sarisparis
- Rådgivare/advisor
Hej emla
Kurfrâgorna lämnar jag till kurproffsen, men vad gäller maten sâ kan ett tips vara att inte mata just i hans stol om det är dâ han bryter ihop. Mata honom i ditt knä, kanske? Sâ kan du lättare varva med amningen, mâlet är ju en mätt unge, vilken ordning det sker i är ju inte hela världen. Och sâ se över matsedeln, kanske favoriterna accepteras nâgorlunda även nu när han är hängig?
Lycka till med kurandet!

Kurfrâgorna lämnar jag till kurproffsen, men vad gäller maten sâ kan ett tips vara att inte mata just i hans stol om det är dâ han bryter ihop. Mata honom i ditt knä, kanske? Sâ kan du lättare varva med amningen, mâlet är ju en mätt unge, vilken ordning det sker i är ju inte hela världen. Och sâ se över matsedeln, kanske favoriterna accepteras nâgorlunda även nu när han är hängig?
Lycka till med kurandet!
Tack för svaret sarisparis!
Jag läste faktiskt runt en massa igår efter att jag frågat och hittade en tråd där de pratade lite om maten och tipsade om att byta ställning eftersom de kanske blir trötta i ryggen av stolen. Så när det vid middagen började bli lite gnälligt i stolen så fick han flytta till babysittern och där klämde han i sig en halv banan!
Jag blev överlycklig men också lite orolig att det ska bli tjorvigt i magen av det så idag tryckte jag i honom en massa katrinplommon till frukost.
Jag har också märkt att det går bättre med lite underhållning. Att bara stirra på mamma blir han tydligen inte så hungrig av. Om pappa är hemma däremot så går det ner betydligt mer mat eftersom han har någon att titta på och det är lite prat och så. När min syster var här igår så gick det ner massor av mat till både mellis och middag.
Vi behöver inte spela pajas eller så, bara att det sitter någon ner vid bordet och att vi pratar gör susen. Jag får väl låtsas att jag har multipel personlighet och börja prata med mig själv här...
All mat gjorde susen för natten. Han vaknade en gång vid 23 men somnade snabbt om efter napp och ramsa. Sedan vaknade han först kl 5 och åt. Stackarn fick ju kämpa som en gnu för att få ut något ur det sprängfyllda bröstet, imorgon får jag nog gå upp och pumpa ur lite. Vid 7 vaknade han och det krävdes napp och ramsa två gånger med sedan snusade han fint tills jag väckte honom. Härligt! Känns som att vi snart är tillbaka där vi var innan han blev sjuk.
Tänkte en sak till, hur mycket ensamlek bör man sikta på för en 5 månaders? Nu vill han inte alls längre, innan gick det i alla fall 5-10 min. Ska han få ligga kvar trots att han gnäller eller är det viktigare att han är glad hela tiden han leker? Jag måste också ta tag i att leta reda på roliga saker till honom och organisera upp det lite. Innan var han nöjd av att ligga och titta på vår stormönstrade tapet men efter 5 månader är den lite
. Han kan greppa men är inte jätteimpad av det, det är fortfarande mycket roligare att bita på händerna.
Till kvällsslurken är ju meningen att han endast ska äta bröstmjölk men tidigare har han fått gröt vid ca 7 och då ätit med ganska stor aptit. Det känns som om det inte finns tillräckligt med mjölk i brösten på kvällen (har känts så ganska länge) och jag skulle nog vilja komplettera med något så att vi kan vara säkra på att alla hål i magen är fyllda. Det jag funderar på är om vi ska fortsätta ge gröt, vilket han då äter 1-3 smakportioner + katrinplommonpuré av, eller om vi istället ska försöka ge välling. Han har fortfarande inte riktigt fattat det här med flaska men tycker att det är kul att leka med den och bita på den och för varje gång slinker det ner lite mer i magen (30 ml igår). Någon som har någon kommentar eller förslag?
Eftersom han snart är 5 månader så ska egentligen den sista vilan på kvällen tas bort (insåg för en vecka sedan att jag hade lagt 30 min för mycket sömn under ett dygn!) men som en liten övergång har vi nu haft 20 min istället för 45. Vissa dagar behöver han det och somnar direkt men andra är det svårare. Igår somnade han inte alls, men efter napp och ramsa vid 3 tillfällen i början så låg han sedan stilla och vilade med öppna ögon resten av tiden (fick en del av marginalkvarten också men somnade ändå inte). Jag blir så impad att han kan ligga och bara vila så pass lång tid utan att säga ett knyst.
Duktiga, duktiga pojke! *megastolt mamma*
På ett sätt vill jag inte kura nu när det börjar gå så bra igen. Så här hade jag kunnat tänka mig att ha det. Men jag har förstått av att läsa trådar att om man inte går framåt så går man bakåt, så vida man inte är helt i mål (och även då måste man gå framåt tycker jag mig ha förstått). Så ingen rast och ingen vila förrän vi är där vi vill vara!
Jag läste faktiskt runt en massa igår efter att jag frågat och hittade en tråd där de pratade lite om maten och tipsade om att byta ställning eftersom de kanske blir trötta i ryggen av stolen. Så när det vid middagen började bli lite gnälligt i stolen så fick han flytta till babysittern och där klämde han i sig en halv banan!
Jag har också märkt att det går bättre med lite underhållning. Att bara stirra på mamma blir han tydligen inte så hungrig av. Om pappa är hemma däremot så går det ner betydligt mer mat eftersom han har någon att titta på och det är lite prat och så. När min syster var här igår så gick det ner massor av mat till både mellis och middag.
All mat gjorde susen för natten. Han vaknade en gång vid 23 men somnade snabbt om efter napp och ramsa. Sedan vaknade han först kl 5 och åt. Stackarn fick ju kämpa som en gnu för att få ut något ur det sprängfyllda bröstet, imorgon får jag nog gå upp och pumpa ur lite. Vid 7 vaknade han och det krävdes napp och ramsa två gånger med sedan snusade han fint tills jag väckte honom. Härligt! Känns som att vi snart är tillbaka där vi var innan han blev sjuk.
Eftersom han snart är 5 månader så ska egentligen den sista vilan på kvällen tas bort (insåg för en vecka sedan att jag hade lagt 30 min för mycket sömn under ett dygn!) men som en liten övergång har vi nu haft 20 min istället för 45. Vissa dagar behöver han det och somnar direkt men andra är det svårare. Igår somnade han inte alls, men efter napp och ramsa vid 3 tillfällen i början så låg han sedan stilla och vilade med öppna ögon resten av tiden (fick en del av marginalkvarten också men somnade ändå inte). Jag blir så impad att han kan ligga och bara vila så pass lång tid utan att säga ett knyst.
På ett sätt vill jag inte kura nu när det börjar gå så bra igen. Så här hade jag kunnat tänka mig att ha det. Men jag har förstått av att läsa trådar att om man inte går framåt så går man bakåt, så vida man inte är helt i mål (och även då måste man gå framåt tycker jag mig ha förstått). Så ingen rast och ingen vila förrän vi är där vi vill vara!
M april -13
-
Clara Cecilia
Hej,
jag har redan skrivit en hel del till dig om mat, kolla in det igen.
Här är en annan länk för inspiration:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 21#p273921
Ensamleken och lämpliga leksaker finns väl beskriven i BB, kolla upp och läs på. Förutsättningarna måste vara spännande och roliga, gärna med en skorpa i handen men lite gnäll är ingen fara.
Du jobbar jättebra! Läs igenom din egen tråd ordentligt från början vid tillfälle så har du chans att själv se vad som fungerat och när du gått på grund
Clara
jag har redan skrivit en hel del till dig om mat, kolla in det igen.
Här är en annan länk för inspiration:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 21#p273921
Ensamleken och lämpliga leksaker finns väl beskriven i BB, kolla upp och läs på. Förutsättningarna måste vara spännande och roliga, gärna med en skorpa i handen men lite gnäll är ingen fara.
Du jobbar jättebra! Läs igenom din egen tråd ordentligt från början vid tillfälle så har du chans att själv se vad som fungerat och när du gått på grund
Clara
Mamma till V 2008, L 2010