Några frågor en bit in i kurningen

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Anna09

Re: Några frågor en bit in i kurningen

Inlägg av Anna09 »

Har du läst om 8 månaders ångesten? Minns att du inte vill ha ett klängigt barn när den är slut, tänk på hur du vill att han skall "komma ut ur den", dvs vilken personlighet han skall ha då.

Visst, det är mysigt med någon som vill klänga på en, MEN man vill inte ha ett barn som är beroende av en sedan, om du är med... Så finns där, men utan ord och utan att bekräfta någon oro, eller ängslighet.

Fortsätt med ditt, flytta ner aktiviteten du är så upptagen med på golvet och låt honom klänga på dig, men utan att avbryta det du gör. Då finns du där utan ord, utan att avbryta och bekräfta oron eller ångesten. Snart klättrar han ner och hittar på nåt annat att pyssla med, då ställer du dig upp igen och fortsätter med ditt, där du hade det från början.

Om man inte har nåt för händerna just då, så kan man sätta sig ner och bara låtsas titta på nåt jätteintressant som måste ha din uppmärksamhet just då, finnas där tills den lilla krisen är över. Det viktigaste är att du behåller ditt lugn, den yttre världen skall inte ändras.

Frågor och svar... precis som vid kurningen. AWs fina filosofi gällande hela tillvaron. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Minns att du inte vill ha ett klängigt barn när den är slut
Nej det vill jag ju så klart inte! :shock: Tack! Nu har jag läst på. Och din instruktion var bättre än det som står i Barnaboken :D
Men hur vet man att det är just 8-månadersångesten som knackar på dörren och inte vanlig förkylningskinkighet? Eller ska man agera likadant oavsett vad det är?
Bobo juni 2010 - kurad vid 5 månader
Bruno 28 mars 2014 - SM från 2 veckor, kurad vid 4,5 månader
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Jag tycker förhållningssättet från 8-månadersångesten går att ta till i alla möjliga lägen så det är inte fel att ha i bakhuvudet även i andra situationer.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

... och i andra åldrar pläglade av förändring. Förtrotsen inte minst. :wink:

Håller med du Emma! :D

Nu vid 2 kan Ester få gråtstunder, då hon bara behöver vara lite ledsen hos mamma eller pappa, utan ord tills det är dags för nästa projekt att utforska.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Smyger in och läser och konstaterar att här finns det tips som även jag kan ta till mig. Vi har ju samma visa här hemma som du vet Bobos mamma. :)
Minns att du inte vill ha ett klängigt barn när den är slut
Uj uj, det här var bra att jag läste. Får erkänna att det varit lite klängigt här hemma idag och efter en eftermiddagslur med 40 min oavbrutet raseriskrikande hade vi en mysstund på hela 15 min då vi bara satt och kramades och stirrade på tvn... Både räkan och jag behövde nog det...
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Hej alla!
Det var läääängesen jag var här inne och skrev. Som vanligt beror det på att allt flyter på så bra! Eller har flutit på bra rättare sagt.
Nu är Bobo ett år, så när som på en vecka. De senaste dagarna har han i stort sett vägrat somna själv i sin säng. Vi lägger honom som vanligt, men direkt när vi går ut ur rummet och drar ramsan så ställer han sig upp och protesterar. :roll:
I kväll höll han på i 1-1,5 timme innan vi gick in och tog upp honom, gav honom lite varm saft i famnen och Bobos pappa buffade honom lite lätt när han la honom i sängen igen. När pappa gick ut med ramsan var det samma visa igen, protester direkt. Men efter några minuter upphörde dom och nu hoppas vi att han sover.
Frågan är - vad ska vi göra? :?:
Hittills har han älskat att lägga sig i sin säng och krupit ihop direkt och somnat eller möjligtvis legat och småpratat lite först. :D Han är som förbytt och vi står handfallna.
Det känns inte bra att han inte somnar på över en timme.
Jag kanske bör nämna att han varit lite risig med hög feber i veckan, men sen i går är han frisk. Han har dock varit ganska klängig vissa perioder på dagarna.
Det hör kanske också till saken att det inte är becksvart i hans rum nu när det är så varmt ute. Vi har gläntat på mörkläggningstyget (vi har både mörkläggande tyg och mörkläggande rullgardiner) så att det ska komma in lite luft från det öppna fönstret.
Råd och tips tas tacksamt emot!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Kul att ni haft det bra. Liten skarv nu bara, ni kommer snabbt på banan igen :D !

Hur är det med sömn dagtid, en eller två lurar? Mat, tillräckligt? Utevistelse?

Det blir svårt att bryta trenden om ni tar upp honom ur sängen när de är sovdags, lätt att ta den goda sömnen för givet när den satt sig men försök hålla samma rutiner så slipper ni och han ifrågasätta den goda sömnen. Även om de är sjuka med feber så går det utmärkt att ge vatten i sängen, man kan vara nära vid sjukdom utan att direkt ta upp ur sängen. Min upplevelse är att de sover sig igenom sjukdom mycket bättre om man inte är inne och stör så mycket.

:D Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Bobos mamma

Inlägg av Bobos mamma »

Hej,
Tack för coachningen! I kväll gick det mycket bättre med nattningen, det var bara lite småprotester. Han var sjukt trött, kanske är han inte helt kry ännu även om febern är borta.

Han sover fortfarande två lurar, provade med en lur några dagar, men det var ohållbart, så trött som han blev. Ute är vi från morron till kväll :D Ibland känns det som att han blir nöjd att äntligen få komma in och ta det lite lugnt... :roll: Maten är det si och så med - lille vännen vill gärna äta själv, men det går så där. Vi försöker peta in några skedar här och där, men han går inte på det alla gånger. Vet inte hur man ska lösa det. Inte ens vällingen på kvällen slukar han längre, i kväll drack han inte ens en halvdeciliter. :?

Vi hoppas att det går bättre från nu och vi ska försöka låta bli att ta upp honom men ibland är det så svårt :oops:

Hej så länge!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"