Här hemma har vår tjej precis fyllt 3 år. Hon trotsar en del, men tack vare forumet så löser vi de flesta situationer. Tack för det.
Nu till mitt/vårt problem.
För ett par månader sedan började våra, tidigare så trevliga, badstunder att spåra ur. Det visade sig tex. genom att hon plötsligt inte ville tvätta håret, utan var rädd för att få vatten i ögonen, något som inte bekommit henne tidigare... Hon började försöka förhandla bort badningen, något hon aldrig lyckades med osv. Här hemma badar och tvättar Hanna håret 2 ggr/vecka. Detta beteende har förvärrats och numer är badstunden bara en hemsk upplevelse för alla inblandade.
Numer börjar jag redan dagen innan att förbereda Hanna på att det är dags för bad. (Nånstans har jag läst att det är bra om barnet får gott om tid på sig att förbereda sig på vad som skall hända). Vi talar om det på morgonen och sedan talar vi om det när vi kommer hem från förskolan. Hanna får själv välja om hon vill bada före eller efter maten, oftas blir det efter...
Hanna skriker som en tok innan vi ens kommit ner i Badkaret
Vid ett tillfälle passade vi på att ta en dusch hemma hos mormor, då badade syrran henne, jag höll mig undan. INGA SOM HELST PROBLEM [-o<
Jag inser ju att detta är en situation som jag och pappa på nått sätt försatt oss i själva genom att agera på fel sätt, men hur skall vi göra för att bryta och hitta tillbaka till våra mysiga badstunder igen.
Känner mig förtvivlad.
//Cilla