Kurstart ikväll, några frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Sofia78

Re: Kurstart ikväll, några frågor

Inlägg av Sofia78 »

Hej Sanna,

Tack igen!

Så jag drar ihop ramsan med bekräftelsen på väg ut oavsett om han gråter eller är tyst?
Alfons är alltid glad innan vi lägger honom men börjar gråta en stund när vi lägger honom ner och då gråter han också när vi ramsar oss ut...

Sen om det blir frågor så påminner jag som vanligt. Men ska jag påminna fler än 4 ggr tex 8 ggr tills han lugnat sig och DÅ ta de två sista som bekräftelseramsa. Haha hoppas du förstår vad jag menar?! :lol: :lol:

Inatt behövde jag bara ramsa en gång kl 05 och en gång kl 07. Så tystnade han direkt. Det går framåt :D

//Sofia
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Härligt att höra :D !

Oavsett vad han gör nu vid nedläggning (dvs efter att du lagt honom på magen och markerat gnm en lätt tryckning på ryggen) så ramsar du dig ut x4, exakt :thumbsup: Upplever du att han är ledsen så får du stå kvar utanför och visa att du finns där gnm att sticka till honom ramsan då och då. Är gråten arg så låt honom vara.
Sofia78 skrev:Sen om det blir frågor så påminner jag som vanligt. Men ska jag påminna fler än 4 ggr tex 8 ggr tills han lugnat sig och DÅ ta de två sista som bekräftelseramsa. Haha hoppas du förstår vad jag menar?! :lol: :lol:
När du bedömer att det börjar vara slutramsat, tex om du hör att han lugnar sig - då lägger du in bekräftelsen som avslutning, exakt. :!: Sen kan han ju såklart göra sin stämma hörd efter det...men då avvaktar du bara och ser hur det fortskrider...och det kan vara här som man måste öva sig på att ramsa och backa i lagom dos, så att det inte blir för "mkt" ramsande.

Sov gott inatt :heart: :sleep:
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej Sanna (och ni andra)

I natt sov Alfons sin första hela natt!! Tjohoo!! Nja det saknades 20 min men han sov iaf från 20.00-07.40. Jag fick lite hjärnsläpp och var alldeles nyvaken så jag tog upp honom då. Egentligen borde jag väl kört en upplysingsramsa va? Vare sig han är pigg o glad eller ledsen?

Om han vaknar för tidigt på en dagslur, ska man ge upplysningsramsa eller påminnelseramsa då?

På fredag tänkte jag åka hem till jkpg i 3 nätter på min systersons konfirmation. Då är ju uppföljningsveckan slut. Det borde väl vara ok eller?
Jag tycker kanske att de känns lite tidigt men samtidigt vill jag ju vara där. Ska absolut hålla stenhårt med tiderna. Svårast blir nog dagslurarna men jag ska verkligen försöka. Hemma i spjälsäng funkar ju men jag har inte testat vagnen än. Tror ni att det löser sig med vagnen även om han bara sovit i spjälsängen nu under kuren?
Har även bett mamma köpa aluminiumfolie så jag kan göra det mörkt i sovrummet, hihi.

Tack! Ha en mysig mors dag!!
Kram Sofia
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

=D> Grattis! Snyggt jobbat! Fortsätt i samma stil nu.

Precis, du hade kunnat ge honom en pangramsa där 7.40 och sen lämnat honom och gjort husljud istället (börjat med frukosten etc...vattenkokaren har alltid funkat bra på min son :mrgreen: ).

Vaknar han mitt i en dagslur så hade nog jag kört på att påminna honom nu under uppföljningsveckan, bara för att ni fortfarande är i process som sagt. Senare så kan man nöja sig med en upplysningsramsa (det jag kallar pang-ramsa alltså, men det är samma sak).

Jag tror inte det blir ngr problem för er att övernatta annorstädes, bara ni gör som ni brukar :thumbsup:

Ang att sova i vagnen för första ggn - man kan ju stöta på patrull eftersom det blir helt nya bud helt plötsligt,men då är det bara att meddela hur det ska vara så löser dom det (Attityden av Självklarhet :) :thumbsup: ). För Sigge kunde det ta 20-30 min sådär första gången, men härdar man bara ut och visar dom vad det är som gäller så känner dom snabbt igen sig :wink: Se till att du har en MÖRK filt som inte släpper igenom nåt ljus, som du lixom täcker hela vagnen med.

:heart: :thumbsup: :sleep:
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej och tack för ditt svar,

Tror också att det löser sig bra när vi åker bort. Känner att jag har rätt attityd och inte är tveksam :D
Där i jkpg brukar jag och Alfons sova i samma rum. Han i resesäng. Hemma har han ju ett eget rum. Hur ska jag ramsa då om han vaknar mitt i natten. Springa och ställa mig utanför dörren eller kan jag ramsa i samma rum men inte vid sängen? Känns som jag väcker hela övriga familjen annars :? :lol:

Jag brukar få väcka Alfons nästan vid varje dagslur. Ska jag fortsätta så eller öka någon dagslur?

Tack för att ni finns!
Kram Sofia
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Huvudsaken är att han inte kan se dig :) . Vinhar oxå sovit i samma rum som Sigge och då har vi haft honom i andra änden av rummet och sen har vi fäst en filt i taket, som ett draperi som avskärmat honom. Annars kan man ju hänga ett lakan över huvudänden eller bara ställa resesängen på så sätt att han inte kan se dig, även om han kikar upp. Du kan absolut ramsa från din säng...ljud är ingen fara...det är dom där synintrycken som ställer till det :wink:

Jag får oxå ofta väcka Sigge , både under dagslurarna samt på morgonen. Jag tar det som ett bevis på att han helt enkelt sover gott och mår bra :mrgreen:

Ha det!
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej på er,

Två små frågor har dykt upp nu :D

När vi ska ut och han ska sova i vagnen har jag vagnat några tag och sen stannat,hängt över en filt och ramsat. Sen har han fått ligga själv tills han somnat. Det har då tagit kanske 10 min. Är det rätt att göra så? Men sen om man efter en stund har gått iväg och sen stannat så brukar han ändå vakna innan hans dagslur är över. Hmm...

Vi har natt mellan 20-08 men han brukar vakna runt 07.00. Jag har då kört pangramsan så har han gnällt sen tystnat och sen börjar han igen efter en kvart. Ibland somnat om i en halvtimma så jag fått väcka honom. Jag har bara kört lite husljud eftersom han tystnar ganska snabbt men sen börjar han ju ändå igen. Ska jag fortsätta göra husljud då även när han är tyst?

Tack Ha en trevlig kväll!
Kram Sofia
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Alltså, man får vara beredd på att det tar tid innan de helt vänjer sig vid, och klarar av att sova till 100% i vagnen. Det är ju ett ytterligare moment :wink:

Det låter väl OK att låta honom somna där som du gör? Grejern är ju den att man inte ska rulla/vagna dem till sömns , men det gör du ju inte.
Sofia78 skrev:Vi har natt mellan 20-08 men han brukar vakna runt 07.00. Jag har då kört pangramsan så har han gnällt sen tystnat och sen börjar han igen efter en kvart. Ibland somnat om i en halvtimma så jag fått väcka honom. Jag har bara kört lite husljud eftersom han tystnar ganska snabbt men sen börjar han ju ändå igen. Ska jag fortsätta göra husljud då även när han är tyst?
Husljuden är ju till för att visa att allt är som vanligt och att man finns där. Så tystna inte för hans skull om det är så att du är inne i ngt, tex dammsuger el plockar disk eller så :wink: Däremot så verktygar man ju inte om barnet inte frågar, så är det inget som du behöver avsluta så kan du lika gärna vara tyst. Försök att fokusera på det DU håller på med ist för honom :wink: Jag tror dom märker ifall man är för överkoncentrerad på att göra husljud oxå...men det är bara jag det :wink:

/Sanna
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej på er,

Gud va många frågor det dyker upp på vägen :D

När Alfsons sover i vagnen så vaknar han ofta tidigare än vad han ska. Kan jag då vid nästa tupplur lägga honom en kvart tidigare, som marginalkvart för att han ska få sin sömn samt att det kan vara svårt att hålla honom vaken? Eller kan det bli tokigt när man gör så?
Har kanske gjort lite fel som vissa gånger gått med honom i vagnen tills han somnar. När jag då stannar/kommer hem har han vaknat...

Tack & Kram
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Man ska ju hålla schemat så långt det går, även om de inte sover som de ska. Annars är ju risken att man skjuter schemat hejvilt fram och tillbaka, och även om det bara handlar om marginalkvartar så kan resultatet bli lite pajjigt.

Så, välj dina tillfällen med omsorg, skulle väl jag vilja säga :wink:
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej på er,

Vi har nu varit borta i jönköping i 4 dagar och nu sover han sämre på nätterna. Det var två veckor sedan vi började med kuren och det har gått jättebra tills nu. (Sov oftast från 20.00-08.00 med lite ljud efter 07 men somnade om själv...) Nu de två första nätterna gick bra men sen har han vaknat och varit ledsen. Han sover i en resesäng i mitt rum där det är mörkt. Inatt var han vaken till och från mellan kl 01-04. Han gråter blir tyst gråter blir tyst. Ibland är han tyst i 10 min sen början han igen. Ska jag påminna varje gång han vaknar på nytt? Tillslut fick jag göra solfjädern och då tystnade han efter en stund. Annars tänker jag på att inte ramsa mm för mycket men det är lite svårt att veta ibland.
Nu känns det lite tungt och man blir rädd att det förstördes nu när vi åkte iväg. Det blir mycket aktiviteter och intryck plus att det har varit flera varma dagar. Kan sånt påverka sömnen? Känns som han har sovit väldigt oroligt på nätterna nu och får ingen ro. Han har också ätit lite sämre nu...
Imorse vid 07 började han gråta korta stunder och tyst däremellan. Då gjorde jag ingenting för han lugnade ner sig snabbt men börjar ändå efter en stund igen. Borde jag köra pangramsan vid minsta pip som det står i boken även om jag känner att han lugnar ner sig själv?

En annan sak: Oftast när jag nattar honom på dan och natt så gråter/gnäller han allt från 2 min till 15 min. Är det "ok"? Då låter jag honom bara vara oftast...

Ikväll åker vi hem igen. Skönt :D

Ska jag fortsätta på samma sätt eller vad ska jag tänka på så vi kommer tillbaka till de sköna nätterna igen? Hemma sover han i eget rum...

TACK!!
Kram Sofia
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hej på er,

Vi har nu varit borta i jönköping i 4 dagar och nu sover han sämre på nätterna. Det var två veckor sedan vi började med kuren och det har gått jättebra tills nu. (Sov oftast från 20.00-08.00 med lite ljud efter 07 men somnade om själv...) Nu de två första nätterna gick bra men sen har han vaknat och varit ledsen. Han sover i en resesäng i mitt rum där det är mörkt. Inatt var han vaken till och från mellan kl 01-04. Han gråter blir tyst gråter blir tyst. Ibland är han tyst i 10 min sen början han igen. Ska jag påminna varje gång han vaknar på nytt? Tillslut fick jag göra solfjädern och då tystnade han efter en stund. Annars tänker jag på att inte ramsa mm för mycket men det är lite svårt att veta ibland.
Nu känns det lite tungt och man blir rädd att det förstördes nu när vi åkte iväg. Det blir mycket aktiviteter och intryck plus att det har varit flera varma dagar. Kan sånt påverka sömnen? Känns som han har sovit väldigt oroligt på nätterna nu och får ingen ro. Han har också ätit lite sämre nu...
Imorse vid 07 började han gråta korta stunder och tyst däremellan. Då gjorde jag ingenting för han lugnade ner sig snabbt men börjar ändå efter en stund igen. Borde jag köra pangramsan vid minsta pip som det står i boken även om jag känner att han lugnar ner sig själv?

En annan sak: Oftast när jag nattar honom på dan och natt så gråter/gnäller han allt från 2 min till 15 min. Är det "ok"? Då låter jag honom bara vara oftast...

Ikväll åker vi hem igen. Skönt :D

Ska jag fortsätta på samma sätt eller vad ska jag tänka på så vi kommer tillbaka till de sköna nätterna igen? Hemma sover han i eget rum...

TACK!!
Kram Sofia
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Sofia,

visst kan det vara så att det har blivit för mkt intryck för honom nu, han var ju relativt nykurad när ni for iväg :wink: .

När ni kommer hem så kör precis lika fint som ni gjorde under kuren: passa alla tider, håll er hemma, ha det lugnt och skönt och lugn och självklar. Han kommer komma tillbaka i gamla spår igen på ngr dgr förutsatt att ni hjälper honom :)

Du gör helt rätt som avvaktar och låter honom försöka reda upp situationen själv. Klarar han inte det så är det ramsan som gäller i första hand, SEN in och solfjädra läääänge tills han i princip sover.

Det tar ca 1 mån innan kuren sätter sig helt och hållet, tänk på det. Så, ett djupt andetag nu och friska upp minnet avseende hur bra det gick under kuren, det visar att han faktiskt fattar galoppen, men han behöver lite mer hjälp ännu samt lite lugn och ro :wink:

/Sanna
Sofia78

Inlägg av Sofia78 »

Hejsan,

Nu är vi hemma igen och lillen sover som vanligt igen, 20.00-08.00.
Nästan varje gång vi lägger honom så gråter han va 15 min. Ibland mindre. Jag ramsar och han skriker mer först men lugnar sig sedan. Ska det behöva vara så eller är det ok? Skrattet till godnattet gör vi en stund innan han ska sova. Eller ska man göra det på väg till sängen? Känns som han blir helt uppspelt då. Massa bus och sen bara bums i säng liksom.
Kan det hjälpa att vi är lite mer i hans rum dagtid? Leker och busar? Som det är nu är vi nästan aldrig där..

Sen en sak till:
Jag har tänkt att börja på Mamma boot camp nästa vecka. Det är 3 ggr/v kl 12.oo i 45 min. Alfons har ju sin långa dagslur 12.30-14.00 och jag får ju då lägga honom i vagnen. Vet inte om jag är egoistisk som börjar på detta innan hans dagslurar satt sig helt. Han brukar somna efter en ramsa och ibland några tag men sen vaknar han ofta glad när jag efter en stund går iväg och sover max 50 min. Då blir det ju svårt att hålla honom vaken till nästa lur. Några tips? Känner att jag gärna vill detta men vill inte förstöra för mycket för honom...

Tack!
Kram Sofia
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Hej Sofia,

va bra att det ordnat upp sig med nattsömnen :-) Det var nog bara så enkelt som att ni behövde få vara hemma i lugn och ro ngr dgr för att det skulle sätta sig igen.

Du gör ju som DU vill avseende det där med att han ska sova i vagnen medan du tränar...jag hade dock resonerat som så att det är mitt barns välbefinnande som går i första hand och sett till att lösa min träning på annat sätt :wink: Iaf tills jag bedömde att barnet var en säker vagnssovare :wink: Jag tänker att det kan bli svårt att somna in i vagnen omgiven av en massa andra barn och mammor samt en instruktör som står och tjoar :wink:

Det är helt OK att det tar 15 min för honom att somna in på kvällen. Låter han ledsen så visar du att du finns där - låter han arg så lämna honom ifred! Visst kan det hjälpa att vistas mer inne i det egna rummet om dagarna, han kan t om spendera egen vakentid i sängen, det är bara bra - sovrummet och sängen ska vara en rolig och trygg plats. Läs gärna mer i "Barnaboken" om vikten av ensamlek och hur AW resonerar kring det.

Ha det så gott!
/Sanna
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"