Slippa kura - använda verktygen före 4 mån

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
emla

Re: Slippa kura - använda verktygen före 4 mån

Inlägg av emla »

Ja, idag testar vi en avslappnad inställning. Igår försökte min mamma få i honom ersättning igen. Då gick det inte alls. Och det känns som att ju mer vi försöker få i honom mat desto mindre äter han. Så idag ska jag inte tvinga alls och så får vi se hur det går.

Jag har i alla fall gett upp idén om att minikura nästa helg. Nu vill han äta 2 ggr/natt istället för 1 gång. Vid första uppvaket i natt försökte jag få honom att somna om och jag ramsade och buffade och hade mig. Till sist somnade han om men bara för att vakna igen efter 10 min och börja panikskrika. Då fick han mat och åt som en häst för att sedan somna jättefint och inte vakna förrän nästa gång han var hungrig.

Så egentligen var natten ganska bra. Läggning 20.30, skrek en liten stund men övergick sedan till grymtningar och bökande och ett och annat gnäll, somnade ca 21. Vaknade 00.30 fick till sist mat, somnade direkt. Vaknade 5, fick mat, somnade direkt. Vaknade 7.20 - god morgon.

Eftersom han äter 2 ggr på natten så är han ju inte lika hungrig på dagen som han borde vara och äter alltså inte lika mycket då som han hade gjort annars. Detta i sin tur gör att han är hungrig nästa natt och så fortsätter det så. På något sätt måste ju detta ändras. Om jag förstått rätt så tycker de flesta här att det är bättre att öka maten på dagen för att få bort den på natten. Det håller jag med om, det är ju trevligast för alla parter. Men när man kurar så kan man ju gå från betydligt fler måltider till ingen alls direkt. Hur går detta ihop? Går det verkligen att få barnet att sova om det är hungrigt? Jag har inga problem längre med att vara "hård" (eller bestämd eller tydlig eller vad man nu ska säga) för att få honom att sova så länge jag vet att han är mätt. Men är han hungrig så river det för mycket i mammahjärtat.
M april -13
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

emla skrev:Jag har inga problem längre med att vara "hård" (eller bestämd eller tydlig eller vad man nu ska säga) för att få honom att sova så länge jag vet att han är mätt.
Hinner inte skriva mer nu men dyker upp i kväll igen. Konsekvent! Konsekvent inte hård eller tuff. :) Det är BB i ett nötskal för mig :) .

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
emla

Inlägg av emla »

Ja, konsekvent var ett bra ord för det. :D
M april -13
emla

Inlägg av emla »

Woho, ikväll var det grötfrossa! Han åt 3 (!) smakportioner gröt innan han blev nöjd. Och var jag inte snabb nog med skeden så blev det sura miner. :D
Hoppas nu lilla magen inte mår dåligt av detta.
M april -13
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Se där! :D Vilken kille! Nu blir jag ju nyfiken på hur det kommer att gå för er i natt. Men ofta är det också så att det tar ett par dagar innan kroppen uppfattat det större matintaget och ställer om sig till att det är lugnt att sova vidare.

Inte ska vi ha ledsna barn här inte. :( Förbannade och ilskna barn kan vi backa ifrån men är de ledsna så hjälper vi naturligtvis till. Här kommer mammaöronen att tränas upp till vacker kommunikation er emellan. Mata på under lugn och trevlig samvaro under ett par dagar innan du börjar ngn kur så ska du se att han bara tacksamt tar emot den när du väl bestämmer dig för att köra.

emla

Inlägg av emla »

På dagarna och framför allt kvällarna kan vi nu tydligt höra när han är arg eller ledsen. För varje vecka som går så får han mer variation i sina uttryck. På nätterna däremot så låter han mer som tidigare, dvs det är jättesvårt att avgöra om han är ledsen eller arg. Men det kan ju till viss del bero på att jag då är dels trött och dels befinner mig precis intill honom. Annars är jag ju en bit ifrån när jag lyssnar.

I alla fall, i natt sov han till kl 2 då han började gnälla men han fick nappen och somnade om direkt. Sedan vaknade han vid 3 och ville ha mat vilket han fick. Därefter var det pang bom snark till kl 6 då han var hungrig igen. Sedan sov han tills det var nästan dags att vakna så då blev det snabb morgon.
Så fortfarande 2 nattmatningar men nu börjar de flytta sig åt rätt håll igen.

För min egen skull är jag rätt nöjd med hur vi har det nu. Jag klarar mig lätt på den nattsömn jag får, vi har en go och glad pojke på dagarna som nästan alltid sover sina dagslurar som han ska, det är sällan så värst mycket skrik när han ska sova på dagarna längre och oftast (för nu har det tydligen vänt igen) inga större besvär när han ska sova på kvällen heller.
Men, vi är ju inte i mål förrän vi har vår 11-h natt. Jag tror att vår goa glada pojke kan bli ännu goare och gladare om han får sova ännu mer på natten. :heart:

:arrow: Jag har förresten en fråga som någon kanske kan hjälpa mig med. På flera ställen här på forumet har jag stött på Gina Fords metod. Jag har förstått att den är snarlik AW's men mycket mer än så har jag inte förstått. Jag var inne på hennes hemsida också men den var ju inte riktigt i samma klass som den här informationsmässigt... Eller så hittade jag inte rätt. Vad går GF's metod ut på och vad skiljer GF och AW? Tro nu inte att jag tänker byta, så dum är jag inte, jag är bara nyfiken.

:arrow: Det var någon i min tråd, tror det var Clara Cecilia men kommer inte ihåg :oops: som sa något om mörkläggning med sopsäckar och schampoo på resande fot. Hur går det till? Vi har små fönster över våra dörrar så där blir det ljust på morgonen. När sonen flyttar in i sitt eget rum ska jag sätta upp gardiner men vill helst inte behöva borra i väggarna i vårt sovrum, skulle därför behöva en temporär lösning som inte förstör något.

Och så slutligen en liten reflektion. Vid ett par tillfällen har jag sökt på AW på google och det är inte rolig läsning då. Det bara haglar ju av anklagelser om barnmisshandel och att soc borde ta barnen från dem som använder hennes metoder. HUR kan så många fått så felaktiv uppfattning om AW? Egentligen borde jag ju veta eftersom även jag hade det men jag skulle aldrig gett mig på att skriva en massa om det innan jag haft vett att läsa på. Möjligtvis skulle jag försynt frågat om det men aldrig kommit med några påståenden om att så här är det. Och till mitt försvar så lånade jag ju faktiskt SHN och läste den trots allt med tanken att jag behöver ju inte följa råden om jag inte tycker om dem. Och här är jag nu! :lol: Men det är ju fruktansvärt att hennes namn släpas så i smutsen av forumister och läkare och alla möjliga när det bara är barnets bästa hon värnar om. Hur kan inte folk se det? Jag kommer i alla fall att fortsätta predika om detta när mina kompisar får barn.
M april -13
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Emla! :D

Jag tycker att du verkar läsa av din pojke och se sambanden alldeles föredömligt. :thumbsup: Tänkte försöka svara på detta:
emla skrev: Eftersom han äter 2 ggr på natten så är han ju inte lika hungrig på dagen som han borde vara och äter alltså inte lika mycket då som han hade gjort annars. Detta i sin tur gör att han är hungrig nästa natt och så fortsätter det så. På något sätt måste ju detta ändras. Om jag förstått rätt så tycker de flesta här att det är bättre att öka maten på dagen för att få bort den på natten. Det håller jag med om, det är ju trevligast för alla parter. Men när man kurar så kan man ju gå från betydligt fler måltider till ingen alls direkt. Hur går detta ihop? Går det verkligen att få barnet att sova om det är hungrigt? Jag har inga problem längre med att vara "hård" (eller bestämd eller tydlig eller vad man nu ska säga) för att få honom att sova så länge jag vet att han är mätt. Men är han hungrig så river det för mycket i mammahjärtat.

Så här tänker jag kring att sova över nattmål själv resp kura bort dem:
:idea: Många barn sover över av sig själv. Det är naturligt, och, som du skriver, bekvämt. :wink: Därför brukar många av oss här på forumet också rekommendera till folk som vill vagna bort nattmål enl Barnaboken att ha lite is i magen först och se om det inte ramlar bort av sig själv.
:idea: Sedan finns det de som inte sover över av sig själva, vilket oftast hänger ihop med matintaget på dagen. Antingen kan det vara matstrul, eller nån illa-tajmad sjukdomsperiod - eller så är det helt enkelt svårt att koncentrera sig på mat på dagen för det händer så mycket annat skoj då (det är ofta småsyskon som det blir så med, av något skäl... :lol:). Och då får man hjälpa dem att äta på dagen genom att sluta mata på natten. För det är ju inte bara så att de äter på natten för att de inte har ätit tillräckligt på dagen, utan också tvärtom: de äter inte tillräckligt på dagen för att de har ätit massor på natten.... ](*,)
:idea: Det finns många standardmodellade barn som sover hela 11- eller 12h-nätter före 4 mån, men det är inte förrän efter 4 mån som vi (eller Anna, förstås :heart:) rekommenderar SHN-kuren. Och det är just för att barnet före 4 mån kanske fortfarande behöver äta en gång på natten (det är ju ganska vanligt att folk vagnar bort "överflödiga" nattmål tidigare, enl BB), och har man kommit på sniskan med mycket nattätande så blir det ju en natt då man måste "vrida dygnet rätt", som om man vore jet-laggad, ungefär. Och den natten kanske barnet blir hungrigt, men klarar det utan att få överlevnadsångest, vilket inte nödvändigvis ett yngre barn gör. Ev hunger första natten av SHN-kuren blir därför på sin höjd ett obehag, inte en existentiell fråga. Men det gör att barnet får bättre aptit dagen därpå, och bättre matintag på dagen är ju precis vad som krävs för att få bukt med nattätandet. Det är också därför vi i allmänhet rekommenderar fast föda innan man ger sig på att ta bort det sista nattmålet, eller SHN-kura. På bara BM finns ju risken att barnet faktiskt äter allt som finns utan att få tillräckligt.
:idea: Dessutom ligger det en fostransaspekt även i detta: Vår uppgift som föräldrar är att visa, leda och lära barnen hur det funkar i tillvaron. Och så länge vi låter barnen leda oss ("han vill äta på natten") smiter vi i någon mån undan vår fostansplikt. :roll: Det är vår uppgift att lära barnen, när de har blivit tillräckligt gamla för att ta till sig det, att på natten sover man. :sleep: Äter gör man på dagen. Och en del barn behöver, av olika skäl, få detta visat för sig, med SM och/eller SHN-kur. Medan andra faller in i det av sig själva, med eller utan SM (fast oftast med :wink:).

Förlåt uppsatsen. :oops: Jag har också funderat mycket på hur det hela hänger ihop, och detta är min tolkning. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Chokladkaninen! =D> =D> =D>

Och så var det där med mörkläggningen: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 177#205177

Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
emla skrev: :arrow: Det var någon i min tråd, tror det var Clara Cecilia men kommer inte ihåg :oops: som sa något om mörkläggning med sopsäckar och schampoo på resande fot. Hur går det till? Vi har små fönster över våra dörrar så där blir det ljust på morgonen. När sonen flyttar in i sitt eget rum ska jag sätta upp gardiner men vill helst inte behöva borra i väggarna i vårt sovrum, skulle därför behöva en temporär lösning som inte förstör något.
Jo visst var det jag :D men inget schampoo är inblandat :lol:
Köp Tjocka svarta sopsäckar - gärna den sorten för trädgårdsavfall, dom är tjockare. Klipp till dom så dom passar fönsterrutan perfekt. Ta en sprayflaska med vatten, duscha rutan med vatten och "klistra" upp sopsäckarna. Mycket enkelt att ta med sig när man reser också.

Hemma har vi kompletterat med mörkläggningsgardin från IKEA och sen tjocka sammetsdraperier. Det är så mörkt i rummet nu så jag har svårt att hitta barnen :lol:

Vad gäller Gina Ford så har jag ingen aning. Det lilla jag hört här på forumet är att hennes idéer om sömn verkar stämma med Barnaboken men det som verkar saknas är Helheten. Sömn, mat, social delaktighet och utevistelse. Och det viktiga som Choko skriver om - att som förälder Visa, Lära, Leda! I den ordningen! Dessutom är hennes forum fullt med reklam och man måste visst betala för att vara med - om jag förstått det rätt.

Vad gäller illasinnande rykten och påståenden om Anna som person och om SHN så upphör det inte att förvåna mig. Vad är så provocerande med att hjälpa sitt barn till ett rikt och roligt utsövt liv? Men det kan vi prata mer om på Kackelforum :wink:

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
emla

Inlägg av emla »

I min tråd behöver man aldrig be om ursäkt för uppsatser. Jag ÄLSKAR uppsatser! :D Ännu bättre är det ju när innehållet är bra så tack chokladkaninen.

Den där tråden om mörkläggning har jag redan läst och jag planerar att fixa mörkläggningen i hans rum mha en ram som MamMalin gjorde. Jaså inget schampo, vad fick jag det ifrån? Men tack för en utförligare förklaring Clara Cecilia. Ska köra på det tills vi flyttar över honom i sitt rum. Till råga på allt blir kanske fönstret lite renare också. Det kan behövas. Haha!

Oh, finns det ett sådant forum också? Jag måste verkligen surfa runt lite mer här inne...

Måste bara säga hur trevligt vi hade det här nu precis innan han skulle sova för lunch. Vi var ute och traskade i trädgården en stund och luktade på blommor. Det är jättekul så länge han slipper ha blommorna vid näsan. Sedan gick vi till en liten damm här bredvid och tittade på änderna. Att sitta i mitt knä var inte kul men att stå på marken och titta var superspännande. Till sist gick vi in för att mamma behövde gå på toa. Då låg han på golvet och skrattade trots att det bara var 5 min till vilan. De sista minuterna busade vi så att vi båda kiknade av skratt. Slutligen la jag honom i vagnen, han gnydde tills han fick nappen, jag ramsade och gick och... ingenting! :D

Tyvärr vaknade han efter 40 min men nu sover han igen. Han fick en dålig rytm här mitt på dagen efter att min mamma tagit fel på tiden och väckte honom för tidigt när hon var barnvakt i helgen.
M april -13
emla

Inlägg av emla »

Inga frågor nu, bara rapport. 8)

Igår kväll var det återigen grötfrossa. Det är fasligt vad god den där gröten måste vara... Tyvärr visar det sig fortfarande inte på natten. Han vaknade kl 2 och kl 5. Vid 6 vaknade han till men somnade om efter att ha fått nappen och ramsan.

Idag har vi varit modiga och varit på öppna förskolan igen. Blir vi sjuka nu så ska jag aldrig mer gå dit. När vi kom hem var det mellis vilket vanligtvis består av bröstmjölk. Idag bestod det av först så mycket bm som han ville ha, sedan 1 smakportion gröt. Från och med imorgon ska han även få gröt till frukost, efter bm. Just nu håller jag på och kokar palsternacka och sötpotatis. Tänkte testa sötpotatisen idag först.
Jag avlägger rapport senare om hur det går med maten.

Tyvärr har vilorna idag gått sådär. Först på morgonen var det toppen, han somnade nästan i luften på väg ner i vagnen men sedan vid lunch var det svårt och även nu. Jaja, upp och ner. Men det vagnas i alla fall inte längre. :D Fast jag funderar på om det är värmen som stör honom lite. Trots att vagnen står i skuggan och han ligger i bara body med en supertunn scarfs över sig (som han sedan sparkar av sig) så är han svettig när jag tar upp honom. Nu tog jag faktiskt in vagnen eftersom det är lite svalare inne. Jag längtar INTE efter sommarvärmen. Undrar hur det ska gå då... :?
M april -13
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej igen! :D

Vad har du för underlag i vagnen?
Vi bodde en gång i varmt klimat, och där var madrasserna i spjälsängarna av någon märklig anledning plastade. Så det blev ju hur svettigt som helst genom lakanet för vår lilla dam. Med det löste sig när vi lade några badlakan på madrassen under lakanet. Så om du har plastig botten på vagnen kan det vara värt att testa att lägga något emellan. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
emla

Inlägg av emla »

Det är inget plast i vagnen, däremot har jag tidigare haft en filt för att det skulle bli lite mysigare men den åkte bort nu. Får hoppas det hjälper tillräckligt.

I natt hade vi det fruktansvärt varmt i sovrummet. Idag ska jag köpa myggnät så att vi kan öppna fönstret. Hur jag än letar hittar jag inte det gamla... Vi funderar även starkt på att köpa en ac så att vi och framför allt sonen överlever sommaren. Här blir helt otroligt hett då. Förra sommaren fick vi flytta ner sovrummet i källaren för att överleva.

Natten blev som tidigare: lite småsvårt att somna men blev lugn så fort vi gjorde något, vaknade 1 och 5 för mat, vaknade vid 6 men somnade snabbt om efter att ha fått nappen.

Nu på morgonen åt han jättelänge. När det inte gick ner mer mjölk/mjölken var slut (?) så fick han gröt och åt ungefär 1 smakportion.
Jag råkade göra gröten lite för hård och det gjorde att han spydde av den. Sedan spädde jag ut den med mer vatten och då var det inga problem. Detta fick mig att tänka att jag kanske ska spä ut moset ännu mer, kanske kommer vi tillrätta med problemet då. Ska testa i eftermiddag.

För första gången har han i alla fall bajsat annorlunda. Så han borde ju definitivt ha fått i sig mer fast mat nu. Jag tycker bara att det är så konstigt att det inte märks på nätterna. Före förkylningen var vi ju nere i 1 nattmatning, efter var det först 2 men blev sedan 1 igen. Men sedan helt plötsligt blev det ju 2 igen. Varför? Jag förstår inte det.

Nu står jag i valet och kvalet om jag ska:

1. Fortsätta som nu och försöka få honom att sova över nattmålen själv med tiden.
2. "Kura" bort ett nattmål nu i helgen och sedan fortsätta som nu.
3. Kura helt och hållet nu i helgen.

Det är ju inte helt ultimat att bestämma sig så här sent men om vi ska köra någon kurvariant så måste det bli nu, annars kan jag inte få hjälp förrän i augusti. Jag vill ju egentligen inte behöva kura men just nu känns det hopplöst att klara sig utan det.

En fråga förresten:
:arrow: När det gäller välling, vilken sort kan man börja med redan nu? Det står ju från 6 mån på alla. I alla fall alla jag sett. Eftersom gröten är en sådan hit tänkte jag att det kanske är lättare att få honom att ta flaskan om det är liknande smak däri.
M april -13
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

ville bara säga att 6mån vällingen var märkt med 4 mån tills för inte så länge sen. Det ändrades när WHO rekommenderade 6 mån amning. Så du kan lugnt börja med välling nu. :D Introducera lite försiktigt om du är osäker. Lite osäker om du kör med ersättning också :oops: tyckte jag såg det någonstans i din tråd. då kan du ju börja med att blanda 1/4 välling och resten ersättning för att sedan när det går bra öka till 1/2 osv. ta det i er takt. Om du bara ammar kan du ju ge vällingen som "topping" efteråt liksom.

Men jag tyckte också att jag såg att det var lite si ock så där med viljan till flaska eller? :oops: min stora vägrade minst sagt välling men mumsade gröt med god aptit så hon fick det som "kvällslurk" det går det med. 8) LIllemannen är redan under vällingupptrappning och han är en månad yngre än din juvel :D här siktar vi på att få riktig mat vid fler och fler mål och gradvis blir sömnen bättre. (när han tål maten ialla fall)

kram från mig :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
emla

Inlägg av emla »

Skit, mitt meddelande försvann. :evil:

Får väl skriva igen. Jag vet om den där ändringen på paketen. Det jag egentligen menade var om det finns någon sorts välling som är bättre än någon annan att börja med?

Hm, sedan skrev jag något mer men det kommer jag inte ihåg...

Kan istället berätta att nu gick sötpotatismosen ner utan problem. \:D/ Tänk att det kunde vara så enkelt som att jag inte spätt ut den tillräckligt, den var nog bara för tjock för honom. Det var fortfarande inte så glada miner som vid gröten men han gapade och svalde hela tiden i alla fall. Hela smakportionen försvann i ett nafs och vi hann till och med börja på en ny innan det tog vrålstopp. Men både före och efter slank det ner lite mjölk också. Nu är jag inte längre missnöjd med att han åt lite mindre till lunch och mellanmål. Vi har ju haft en riktig brakfrukost och en rejäl middag idag. Det är ju inte illa. Och det märktes när det var läggdags nu, han somnade pang bom.

Min mamma tycker att jag är dum som fokuserar så mycket på sömn och mat. "Han är ju världens snällaste, goaste, nöjdaste unge" säger hon. Och det håller jag med om. Jag får kämpa för att inte hamna i överkoncentrationsträsket. Men när jag har ett mål kämpar jag verkligen mot det.

Enligt mamma börjar han likna Buddha, enligt mig är han så smal och spinkig. Men den oron går nog i arv. När jag var bebis var mamma så orolig över min vikt och att jag var för liten, tittar man nu på bilder från den tiden så pöser fläsket över åt alla håll. :lol:

Nu kom jag på vad jag skulle skrivit innan. Han tar inte flaskan nej. Enda gången var när min mamma lyckades få i honom 40 ml efter mycket om och men. Vill gärna fortsätta prova lite men får kanske ge upp. Han dör ju inte om han inte tar den. Gröt funkar ju det med. Även om det är väldigt kladdigt. :D
M april -13
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"