Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Guldpuman

Re: Tips till två trötta tvillingföräldrar på gränsen till..

Inlägg av Guldpuman »

....vänta.. :D jag menar 18.15 – 05.30 såklart..
Bibbi & Harry
Födda 101022
Guldpuman

Som det ser ut nu..

Inlägg av Guldpuman »

Hej!

Nu, äntligen, har jag fått lite tid över till att skriva. Precis som Anna09 skrev så har jag både varit hattig och velig och jag insåg att det inte gick att kombinera med en kur som innebär attityd och lugn.. Så under natt 5 "gav jag upp" för mina skådespelartalanger gick inte ihop med känslorna som låg utanpå skinnet och osade :roll: Knoddarna skrek och skrek och lyssnade som sagt inte alls på vad jag hade att säga eftersom det jag sa var ihåligt. Jag insåg också att det inte ens var lämpligt för mig att fortsätta så eftersom knoddarna skulle bli så förvirrade av alla dessa känslor. Jag gick in och lugna...plockade tillochmed upp nån av dem och tänkte att nu går vi tillbaka till de som var förut. De somnade om och vaknade kanske nån gång till och så var det morgon igen.

Sen på morgonen när vi nu skulle "gå tillbaka till det som var förut" så insåg jag ännu en sak: Vi hade inget att gå tillbaka till! Mata på natten har vi inte gjort på länge (förutom några småslattar här och var) nappen hade de glömt bort under veckan som gått (Bibbi har iofsig börjat snutta på lite allt möjligt i sängen), schema under dagen har vi alltid använt oss av med några marginaler hit och dit.. Så den enda skillnaden skulle alltså vara att ramsa istället för att "prata lugnande" och buffa istället för att hålla om. Och att prata lugnande och hålla om har ändå aldrig fungerat speciellt bra.. :shock: Kan till och med minnas att de nog grät än mer. Så då förstod jag att jag ju lika gärna kunde fortsätta kura. Men nu hade jag ju en annan inställning till det hela. Mindre oro, kanske mer lugn och helt utan stress på att det SKA FUNGERA...NU.

Första natten efter det gick så mycket bättre. Jag började om från dag ett. Nu vart jag inte heller stressad över att de hojta om natten utan jag tog det med lugn och svarade likaså! :D Så skön känsla när de somnade om första gången utan att jag behövde gå in och buffa! Och så roligt när Bibbi hajade och sov sin första natt. Så nu är det bara Harry kvar..han vaknar fortfarande 2-3 gånger. Men i natt var han snabb på att somna om..inget buff där heller. Kul att se resultat! Visst är vi på god väg???

Vad gäller schemat om dagen så justerade jag kvickt några saker. Och Mia, du har rätt du med, tiden mellan 10-14 är en lång tid. De får en liten slurk välling innan de sover middag och så äter vi 13.30 istället. Den långa dagluren krånglig att få till då de sover som klockor och vaknar alltid efter 45 min. Nu har jag endast ramsat utanför dörren och kanske nångång gått in och buffat ifall de hakat upp sig. Men tiden rinner snabbt iväg och tillslut kanske de bara sov nån timme pga att de låg vakna och pratade en kvart och hojta en kvart. Ska jag buffa i 45 min skarven tycker ni?? Och om jag har hört att de varit på väg att börja gnälla när det endast varit 5-10 min kvar på vilan har jag glatt gått in och sagt hej istället för att satsa på att ramsa. Svårt att få till en glad stund annars ifall jag hör att de är på god väg att bli sura..är det fel? borde jag använda marginalkvarten åt andra hållet. Låta tiden rinna över istället och ramsa?

Vad gäller maten så ja, de har varit riktigt kräkiga förut också när de bara drack ersättning. Det vart mycket bättre när de fyllt 3 månader. Jag försöker nu mosa ev bitar i Harrys mat och så får det ta sin tid innan han klarar mer. Jag fyller på med ny mat ifall det inte gått bra och så en vällingslurk på det. En viss matvägran har också uppstått hos lilla Bibbi men jag försöker hålla skenet uppe om att mat är kul. Hon får också extra välling efter att jag trugat i henne frukt. Igår och idag har jag låtit dem leka med maten i sina stolar. Kladda och så vilket har gjort det mycket lättare att mata faktiskt. Idag åt de mer och så fyllde jag på med frukt på det. Så jag skyndar långsamt. Känns som att jag gör rätt i att inte tvinga i dem något de inte vill ha samtidigt som jag vill vara lite restriktiv med vällingen. Kanske räcker det med att ta en paus mellan mat och välling för att de inte ska fatta att om de inte äter maten så finns det ju ändå välling ifall man är hungrig. Håller ni med?

Kram!
Bibbi & Harry
Födda 101022
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag tror du har äntligen fått till det. Det är ju "attityden" som är den som avgör och när någon hittar den så märks det direkt i HUR de skriver också. Ni har jobbat på strålande! =D> =D> =D>

Ang. mat. Att efterjaga med välling ser jag inga problem med. Hellre tätt inpå maten än efter en längre Paus. Så kör på det så DU vet att de blir mätta. Snart kommer plockmaten vara grejen så de dricker inte välling efter varje måltid i en evighet. :P

Min son var "frukt" kille. SKulle jag då säga du får inte frukt efter maten? Nej, han fick äta mat tills det tog stopp, sen hur mycket frukt han ville. Det är ju inte onyttigt. Vissa dricker ju välling även som vuxna, så det är liksom ingen stor grej tänker jag. Visst? :wink:

Visst kan man gå in och buffa "förebyggande" i ett par dagar, men sen måste man även backa från det. Allt handlar ju hela tiden om att göra mindre och mindre, visa mera förtroende för barnet. Ta fram en plan du kan leva med, håll dig till den och behåll attityden är mitt råd.

MIn son var tvungen att sova långa luren i säng i KOLSVART sovrum, för att sova hela sin lur. Sen kan man "ramsa" förebyggande också. :wink:
För oss var faktiskt "Husljud" grejen att "förebygga" med. Blev det för tyst på dagen så vaknade sonen. Så jag hade alltid TV på ganska högt så han hörde den. Sen ställde jag en äggklocka och sov själv. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Guldpuman

Inlägg av Guldpuman »

\:D/ Nu, två nätter tillbaka sover Harry hela natten också!! Trodde vi skulle behöva knåda på den där lilla ett tag till men så blev 2 uppvak 1 och natten därpå 0! Fortfarande tidiga mornar från 05.00 med prat och tjo ända fram tills väckning. Vi gör såklart ingenting men jag brukar vara lite nervis ju närmare klockan blir 06.00. Tänker alltid att det skulle vara jobbig att behöva ramsa när det endast är 5 min kvar. Nu har vi iaf passat på att gå upp lite tidigare, vi vuxna, och gjort kaffe, bakat scones och väntat ut de små tills det är dags. Tidigare var de ju ledsna men nu två dagar tillbaka har de bara varit glada och jollrat. Kan det ha något att göra med att de närmar sig 7 månader (22 maj) och en lur kanske behöver kortas ned...eller är det bara vargtimmen som spökar? Vad tror ni?

Bra tips med att ramsa i förebyggande syfte!! Det fungerar ju bättre än att buffa genom skarven. Om jag har fattat det hela rätt så börjar jag ramsa lite smått när skarven närmar sig och så ungefär 5 min in i de andra 45 minutrarna? Ibland fungerar det ibland inte men då ramsar jag bara utanför dörren tills det blir lugnt. Ibland somnar de inte om men ligger tysta och tittar.

Det här med att de närmar sig 7 månader får mig att fundera på hur man gör när man kortar ner lurar, det har jag ju aldrig gjort. Är det bara att korta ned eller förflyttas hela schemat lite grann? För det kan vara riktigt kämpigt att få dem hålla sig vakna mer än 2,5 timme än så länge men däremot så är det ju två vakentider som endast är på 2 timmar. Så det är ju passande att det endast är 2 timmar där innan gonattet, kanske bara är att korta ned em-luren? Det är väl dags så snart de börjar vakna ur sina lurar tidigare och tidigare?

Såhär ser schemat ut nu:
06.00 godmorgon och välling
07.00 grötfrukost
8.30 – 9.15 vila
10.00 lunch
11.00 Vällingslurk inför vilan
11.15 – 12.45 middagsvila
13.30 mellis
15.15 – 16.00 vila
16.30 middag
18.00 gonattvälling
18.15 lampan släcks

Och så en sak till som jag har märkt – Folk runt om vill ibland inte erkänna att "sova-hela-natten-kuren" fungerar. Hur kan folk kan säga att det är knoddarna själva som börjar sova bättre efter de blivit 6 månader när vi nu kämpat så hårt för detta? Jag bara skakar på huvudet! Ghaaa..Nej nej nej nej nej. De har aldrig kunnat sova och hade vi fortsatt i samma anda som förut hade de varit än mer gnälliga på dagen och inte sovit alls på natten. Men vi bryr oss inte mer om det utan skålar i champagne och är så glada över allt som vi fått lära oss av våra små och av Anna! Skål och tack!! :heart:
Bibbi & Harry
Födda 101022
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Jag sticker emellan bara för att säga skål och hurra! :lol:

Vad roligt att höra att det har gått så bra för er! :thumbsup:

Och vad fantastiskt bra jobbat =D> =D> =D> - kan man kura tvillingar i en etta så har man använt sin Attityd och Övertygelse på helt rätt sätt! :wink:

Lycka till även i fortsättningen, och var stolt över att du har givit dina barn detta! :heart:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

verkligen grattis säger jag med! :D

vilket jobb du gjort! var stolt över dig själv!

kram maria
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

hur går det för er?

kram.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

Guldpuman

Inlägg av Guldpuman »

Hej hallå!

Jo de sover faktiskt fortfarande bra tycker jag. Magi med mycket arbete bakom :D
Fast jag märker att när man väl fått försmak på sömn så vill man ha mer!! :D Nu nöjer vi oss inte helt med att de sover ända fram till 05.00..

...så nu när jag får chansen att klaga av mig lite kommer några rader om det.. :P
Förut vaknade de vid 04.30 och pratade en halvtimme och sen brukade de bli lite less på att vänta så då fick vi buffa och hoppas att radio och husbuller gjorde saken klar, men det fungerade inte riktigt. Då köpte jag mörkläggningstyg så nu är rummet helt kolsvart. Efter det så har Harry vaknat närmare 05.00 mer ledsen än babblandes. Han kan också med några nätters mellanrum vakna riktigt ledsen runt 01.00. Där har vi haft lite olika taktiker. Den ena var att vänta och se om han nöjer sig efter en stund själv, därefter ramsa. Då har han blivit än mer ledsen vilket har slutat med att vi buffat och ramsat. Så tror man att han har somnat och så efter 5 minuter vaknar han (eller så är han hela tiden vaken?) Det brukar ta 3-4 gånger tills han lugnat ner sig och somnar helt. Den andra taktiken var att direkt ramsa, vid minsta pip. Men det har också slutat med att vi fått buffa några gånger. Grejen är den att han blir snabbt tyst när man kommer fram till spjälsängen och tillrättalägger honom och blir snabbt ledsen så fort jag går iväg. När jag sen solfjädrar så vill han inte ligga still - blir ledsen för att jag håller över den lilla skuttandes rumpan...osv. Men efter ett tag vi pratar kanske 10-15 minuter som det hela tar så sover han ju och det händer som sagt inte varje natt vilket gör det lite svårt att upprätthålla någon slags metod på hur vi ska göra eftersom det är så stora glapp mellan nätterna, just om man tänker i banorna "i morgon buffar jag än kortare...i morgon ramsar vi bara..."

På mornarna så har de däremot börjat att somna om lite mer frekvent och det händer allt oftare att vi vaknar och har försovit oss. Måste alltså börja ställa klockan! Men när Harry väl vaknar på morgonen och är ledsen är det sällan som han nöjer sig med en ramsa som svar. Men som sagt jag är så nöjd trots dessa små uppvak. Det är ju inga konstigheter egentligen, gäller bara att hålla uppe attityden, inte sant? Eller ser ni något nu mellan raderna som jag missar så hojta till! :roll:

Har läst de 3 tipsen för tidiga uppvak men hänger inte riktigt med när det står att man ska låta musik, husljud annat gott och blandat överrösta skriken för att sedan när de är dags för väckning tända lampan och hurra för morgonen. Hur blir det då med tanken att man inte ska ta upp barnet ur spjälsängen så länge det är ledset, utan lugna på plats?

Jag däremot "vaknar" dock nästan varje natt och drömmer att jag lagt barnen i vår säng och att jag måste hålla koll på att de inte faller ner. Så där sitter jag i mörkret och klappar på min kille som brukar vakna och fråga vad jag håller på med och då svarar jag som är helt klarvaken fast "galen" att jo, Bibbi ligger ju här...måste se tills så hon inte faller ner! :roll: Hehehe. Så egentligen är det väl bara jag som är kvar nu. Får se till så mannen buffar mig till sömns kanske? :D

Daglurarna går bara bättre och bättre. Bibbi somnar väldigt ofta prick på klockslaget men är lite småklurig att hålla sovandes på långvilan. Vi mörklägger numer under långvilan och det kan hända att hon vaknar efter 45-70 minuter och vill upp och stoja ändå. Ibland somnar hon om snabbt ibland inte och då låter vi vilan dra över en kvart eller så så hon får den sömn hon behöver. Harry vaknar också och då är det som jag beskrev tidigare – en del spring trots att vi verkligen är noga med att inte springa in för mycket. Den här veckan så har min kille varit hemma och det har tydligen gått riktigt bra! De har tydligen somnat om allt snabbare. Förut var de ju vakna ganska länge. Den sista vilan är sen länge nedkortad till 20 minuter och de är sååå tussiga när man väcker dem med sina sovstreck i hela ansiktet :heart: :heart: :heart:

Börjar fundera på hur det kommer se ut sen med schemat. Har försökt skissa på hur det kan se ut med bara två lurar men får det inte riktigt att hålla hela vägen. Skulle verkligen vilja ha lite tips på hur andra gått tillväga när de tagit bort luren på 20 minuter. Flyttas mat- & sovtiderna lite överallt?

Så här har vi det nu:
06.00 välling och väckning
07.00 frukost
08.30 vila 45 minuter
09.15 väckning
10.00 lunch
11.00 liten vällingslurk
11.15 långvila 1,5 timme
12.45 väckning
13.15 mellis
15.15 vila 20 minuter
15.35 väckning
16.00 middag
17.50 vällingslurk
18.00 sova natt

Kram till er alla fina som hjälper oss med stöttning och pepp! Hurra! :heart:
Bibbi & Harry
Födda 101022
Guldpuman

Inlägg av Guldpuman »

Jo just det...glömde skriva att vi har köpt en ny vagn som inte riktigt går att fälla ner helt och hållet. Den förra vagnen har blivit lite för trång. Så jag ser med spänning på hur vi de små löser de två kortare sovstunderna ute nu. Lite nyfiken på hur det gick för er andra? På sidan?...rygg?

Och så funderar jag på hur länge ni väntade med att röra på er lite mer. Visst ska man vänta till schemat satt sig men det är ju lite som en levande organism det här schemat :P lever och rör sig hela tiden precis som de små. Två veckor är milslång utveckling just nu! VI skulle väldigt gärna ta oss upp till Norrland en månad i sommar men just nu känns de så meckigt med flygtider, tågtider och bilerier.. Speciellt när de gärna vill ha det lite mörkare under långvilan? Någon som rest en längre bit?

Nyfiken är jag...

Kram igen!
Bibbi & Harry
Födda 101022
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

roligt att det i stort går bra för er fortfarande! lite snabba svar på det jag kände jag kunde bidra med så här direkt. vårat schema för elias. (gör om så det passar er :) )

07 godmorgon
08 gröt och smörgåsbitar
09.30 sova 45 min
11.15 lunch
13.30 mellis, gröt
mellan 14-14.30 sova 1,5 timme. vi har den tiden lite flytande alltså när han somnar
16.15 middag
18.30 gröt
19 godnatt

det är bra att behålla den långa luren till em eftersom den luren kommer vara kvar länge sen när barnet (barnen) går över till en lur, runt året. då förläggs den ju ofta direkt efter lunch men det brukar inte vara några problem att flytta fram den då.

håller helt med att schemat är en "levande organism" bra förklarat! :lol: tycker jag bytt schema här hemma var och varannan vecka. :roll: men nu sen tvålurars schemat börjat gälla så är det mer stabilt. (även om vi också dras med de tidiga mornarna till och från, gaaah! :evil: ).

det är klart ni ska ut och resa i sommar! resdagen blir som den blir. mer eller mindre sömn. mat- så mycket som går i när det passar och verkar hungrigt. sen när ni är på plats är det bara att koppla på attityden igen och återgå till schemat precis som hemma. de anpassar sig snart efter de nya förutsättningarna. ge dem ett par dagar på nya stället!

ang mörkläggning när man är borta kan man spraya vatten (med vanlig vattenspryflaska) på fönstren och trycka fast folie. ska tydligen fungera bra. har inte testat själv men tänkte prova nästa vecka då vi ska till sommarstugan på öland. jag har tidigare tagit med ett mörkläggningstyg och fäst upp med häftstift. men det kommer ju in ljus ändå då....

och glöm inte att ha semester och njuta! skulle något inte fungera som det "ska" så släpp det. låt det inte förstöra er lediga tid tillsammans. vardagen kommer snart åter och då kan ni styra upp när ni är hemma igen!

kramar!

ja just ja, ang daglurar i vagn. elias sover på rygg i sin sittdel som inte heller är fullt liggläge på. funkar bra! både 45 min och 1,5 timme.

Guldpuman

Inlägg av Guldpuman »

Hej mia! Tack för ditt svar! :heart:
Nu är vi på minisemester i min pappas stora sköna lägenhet. Barnen får äntligen sova i eget rum! Vi kör folie på fönstren - vilken grej!! :thumbsup: Hur lätt som helst att fixa till med lite småpill i hörn och kanter. Tack för tipset!. :D Fast jag säger som du - gaaah de där mornarna!! Jag tror minsann att det är dags för B&H att sova lite mindre på dagarna. Kanske endast 20 min på förmiddagen till att börja med? Eller ska jag slå på stort och gå direkt på 2 lurar? De är ju ganska trötta och gnälliga på dagarna...fast vem är inte det som är uppe alldeles för tidigt på morgonen?! :roll:

Sen är det ju som jag skrev lite krångligt när trassel inte uppstår var dag/natt utan sker varannan eller var tredje dag. Jag kommer liksom inte riktigt vidare.. Men det kanske löser sig när vi korrigerat daglurarna?

Sen måste jag läsa på om 8-mån ångesten som jag känner börja komma. Mycket gnäll är det. Inte så mycket aggressivitet, utan mer vilja vara nära (kryper efter mellan rummen), gråter lätt när saker inte blir som de tänkt sig osv.. Om det nu är en liten ångest i antågande ska jag ta det lugnt med att korrigera schemat?

Jag tänkte mig något så här (tog lite från ditt och gjorde om)
06.00 godmorgon
07.30 gröt och smörgås
08.15-9.00 sova 45 min
10.30 lunch
11.30-13.00 sova 1,5
14.00 mellis
16.30 middag
18.00 godnatt

Nu ska vi äta lite frukost Ha det så mysigt på semestern!! :heart:
Bibbi & Harry
Födda 101022
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej hopp!

gå över på två lurar du! det skulle jag göra. schemat ser bra ut. möjligen skulle du kunna skjuta fram em luren (kanske en halvtimme) så blir det inte så långt till kvällen...

vi har haft en toppen semester på öland i 5 dagar. och det härliga vädret verkar ju hålla i sig!

jag har samma problem som du. trasslet kommer och går vilket gör att man inte riktigt orkar ta tag i det....

så dina små kryper! elias står och vinglar fram och tillbaka men tar sig inte frammåt. men hasar bakåt! :) =D>

jag märker också av att ångesten börjar komma. han är mycket mer restriktiv för främmande människor. och blir ledsen om jag lämnar honom ensam. tur att han har två fantastiska storasystrar som underhåller om mamma behöver göra annat.

kram kram!

Guldpuman

Inlägg av Guldpuman »

Hej!!
Vad härligt med Öland! Och vilket vackert väder vi har nu, härliga tider!

Visst är det svårt när trasslet bara kommer och går?! Det har iaf visat sig att de senaste dagarnas gnäll och det tråkiga trista vart en förkylning och feber. Igår och idag har varit mycket bättre! Så jag mår också mycket bättre :D Är lite rädd för att ropa hej nu lite för tidigt....men troligvis har vi sett en ljusning när det gäller tidiga mornar. Vi ville ju gärna vänta och se vad det var för gnäll och tråk innan vi ändrade i schemat men så har de de två senaste dagarna självmant börjat vakna ur första luren efter 20 min så då har vi kört på det och nu är de fasligt tidiga mornarna borta. Nu sätter Bibb igång och snackar vid 05.40 och Harr sover faktiskt ända fram till 06.00. Och den där mittinattenvaket som Harr kör med behövde jag bara tillrättalägga. Känns som att jag borde ha ändrat i schemat för lääänge sedan! Trodde det var min attityd som var vek men så var de kanske pigga som attan och ville upp! Tänk som jag har kämpat mot den där morgonvargen...

Du, ditt schema är ju så mycket bättre ser jag ju nu. Mitt är ju bara knas. Varför tidigarelägga första vilan? Och jaaa, det blir för lång emellan långvilan och natten.. Vet inte riktigt hur jag tänkte :shock: :oops: Så ditt är taget! Vi börjar idag!

Ja mina kryper...eller Harry är på G. Inte framme där riktigt än. Han tar sig fram lite smått men vill nu mest stå hela tiden. Stå är tydligen grejen just nu :D Gulligt med vingel och vangel...OCH bakåthas =D> :lol: Så fint! Det är lätt att bli trött av att vara klätterställning men jäklar vad imponerande det är att se dem kämpa och kämpa. Tänk om detta driv och framåtanda kunde smitta av sig lite i värmen så att man kunde renovera klart både i båt och lägenhet :lol:

Men nu kör vi på det här ett tag och så ska jag lyda ditt råd och njuta...slappna av :D

Allt gott!! :heart:
Bibbi & Harry
Födda 101022
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

hoppas det går bra med nya schemat! anledningen till att du flyttade fram första luren var väl för att dina har morgon kl 6 och min kl 7. hoppas ni kom fram till bra sov och mat intervaller som passar dina barn iaf!

vi har haft struligt med elias emlur. han har skarvat under många veckor. så för ett par dagar sedan flyttade jag om lurarna och la långluren på fm istället. (vi har alltid väckt då efter 45 min tidigare.) och peppar, peppar så verkar detta passa honom mycket bättre. så nu sover han 9.30-11 och 14-14.45 istället. ofta med en kvarts förskjutning framåt då det tar tid för honom att somna.

ville bara tipsa om det ifall det strular hos dig med...

somriga kramar!

Guldpuman

Inlägg av Guldpuman »

Hej i solen! Tack för tipset :) fast här är det tvärtom - Piggelin på morgon så pass mycket att de gärna sover 20 min istället för 45 min. Men sen orkar mina små inte riktigt hela vägen med de långa timmarna tills vila o gonatt. Så tidigare har jag inte gett mig på att ändra nåt på riktigt, men nu när jag varit galen nog att flyga upp ensam med tvillingarna till Norrland passar jag på när det ändå blev så knasigt med flygtiden, långa förseningen och vällingslurkarna :) (jag säger merci till den franska damen på flyget som var så förtjust i barn att gråten inte störde alls, hon bara knåda, sjöng o lekte tills B somna i hennes famn :D)

Då de nu både är piggelin o tröttisar i ett tänker jag testa att köra först 3 vakentimmar före 45 minuters-luren (kanske fungerar det bättre då de varit uppe längre?) Sen 3.15 timmes vakentid innan långvilan o sist 3.5 timme innan natten.. Sen får de numer bara en liten vällingslurk innan frukost då de annars inte är hungriga nog för en duktig påfyllning av gröt vilket leder till skriande små magar till lunchen.. Men det fungerar ganska bra med slurken.

Så här ser schemat ut som jag tänkte testa nu (med några funderingar/kommande ändringar):

6 morgon o vällingslurk
7 frukost gröt o plockmat
9 fm vila 45 min
10 lunch med plockmat
12.45 (ska bli 13?) mellis än så länge kör vi på välling då de var på tok för trötta för att sitta till bords..
13 (ska bli 13.30?) middagslur 1.5 timme
16 middag
17.45 vällingslurk
18 gonatt

Ser det fint ut?
Kram!
Bibbi & Harry
Födda 101022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"