Efter kuren-massor med frågor och tankar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
frk Carlsson

Re: Efter kuren-massor med frågor och tankar

Inlägg av frk Carlsson »

Fint att höra! :thumbsup: Nu är ni tillbaka på banan igen och nu vet du oxå att det går att komma tillbaka och hur man gör :wink:

Hm, det där med att vara en säker sovare...Jag har resonerat såhär (finns säkert olika sätt att resonera): vänta 1 månad efter kuren eftersom man vet att det tar den tiden för att få det att sitta... Har man då en tydlig "trend" av nätter som är som de ska och dagslurar som funkar där man vill att de ska funka - då tänker jag att barnet är en säker sovare.

Ni har ju redan kurat för ett tag sen och sen kom allt det där andra emellan och kanske behöverinte ni riktigt tänka i de termerna (?)...men ni kanske kan ge er son 11 dgr iallafall (samma antal dgr som kuren+uppföljningsveckan)(?).

Sen får man prova sig fram...märker man att ngt inte funkar och att det blir knas så får man gå tillbaka till att leva lite mer strikt ett tag, precis som ni har gjort nu. Men inställningen ska ju såklart vara att det här funkar :thumbsup: För då gör det oftast det oxå :wink:

Ha det bra!

Kram Sanna
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej :)

Måste bara berätta att sonen sov 12 timmar inatt =D> :thumbsup: :heart:

Vid läggning blev jag dock lite orolig då han inte ville ha sin välling utan drack väldigt lite och var inte alls "sömntung" (han brukar blir väldigt sömnig med vällingen i munnen) men jag lade honom i sängen och ut. Han grät lite i ca 10-15 minuter och jag ramsade utanför bara sen blev det tyst :)

Jag tror vi är på banan igen och jag hoppas att det fortsätter såhär bra :) :heart:
Lihon 15 Juli-10 (påbörjad kur 16 april-11)
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

:thumbsup: :heart:
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej återigen:)

Det rullar på så bra med sonen och vi är nog på banan igen :)

Har en annan fråga..Jag funderar på det här med bilresor och att åka lite längre som i vårt fall ca 6 timmar. Vi tänkte köra på kvällen (om ett par veckor) strax innan sonen sover så han får somna i bilen men jag undrar om det blir jobbigt för honom att sitta/ligga i bilstolen och sova och kan det förstöra hans nattsömn??? Under vakentid går det inte att åka bil med honom det blir otroligt jobbigt för oss alla :(

Tacksam för tips inför bilresan :D :heart:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Det där avgör ni ju själva :wink: Vi har åkt på en längre biltur med Sigge, men bara 4 timmar, och då tog han både sin fm-lur samt lunchlur i bilstolen både dit och hem. Det blev väl inte riktigt lika länge som det skulle, men inom marginalkvarten iallafall. Är det bara en gång så må det ju vara hänt kanske :wink:

Men jag vet dom här som bilat på natten, kommit fram efter ett par timmar och lyft över barnet till sin säng och det har sovit vidare trots manövern då det lyftes över från bilen. Jag tror bara att det handlar om att man har en plan innan hur man ska gå till väga så att man inte börjatr tveka etc mitt i.

Man kan ju försöka skärma av så gott det går kring barnet oxå, kanske fästa ngn filt el ngt i taket eller så för att minska synintrycken (?)

Kan tyvärr inte säga mer än så, kanske ngn annan som har ngt klokt att komma med?

/Sanna
Sanni

Inlägg av Sanni »

Känns ingen bra att skriva det här blir ledsen och får dåligt samvete :( När vi äntligen var på banan igen så åkte vi på ett bakslag igen denna gång av lilla farmor :? Hon skulle sitta barnvakt förrigår efter sonen lagt sig. Han hade vaknat till vid kl 23:00 och hon fick inte riktigt till det med ramsan förmodligen så han hade blivit helt hysterisk varav hon gått in i rummet (vilket självklart resultera i att han skrek och grät ännu mer) och tagit upp honom!! Vi kom hem från en middag hos vänner och han var vaken tills kl 03:00 innan vi kunde få han att somna igen. Igår kväll fick konsekvenser då han vid läggning börja gråta direkt när jag lämnade rummet och grät i intervaller i ca 40 minuter innan han somnade då jag endast ramsade..hur mycket jag ska ramsa tycker jag är svårt :? vet inte om jag ramsade för mycket igår kväll men ska jag höja rösten när han stegrar eller ska jag hålla en lugn ton?

Tacksam för stöd :heart:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Aj då :? Tråkigt att det blev så när ni hade barnvakt. Det är lite trixigt det där när någon annan, som inte alls är påläst, ska in och ta över. Vi har fått jobba ganska hårt med våra föräldrar för att få dom att fatta vad det är som gäller. Att de får göra "studiebesök" hemma hos en är ett ganska bra tips :)

Jag tycker att din analys av det som hände låter ganska sannolik. Det inträffade säger nog ganska mkt , dels åt farmor inför nästa ggn hon ska sitta barnvakt :wink: men även till er.

Dvs - att det som gäller är att låta bli så mkt som möjligt :wink: Backa och sträck ut linan så gott det går. Gör man det samtidigt som man är lugn och självklar, då förstår dom till slut. :arrow: Har vi stegrat rösten samtidigt som våra barn har gjort det så har det bara slutat i allmän stress i båda läger. Vi har istället kört på lugn ton och avvaktat emellan ramsningarna och låtit dem ta till sig det vi har sagt. Det man kan göra är ju att ramsa fler ggr än 4 - man får ramsa ända upp till 24 i ett svep om man måste :wink:

Min erfarenhet ang det där när de vaknar till i en lur eller under kvällen/natten är att avvakta in i det sista innan jag ramsar. Antar att din svärmor säkert satte in artilleriet direkt :wink: och då riskerar man ju bara att dra igång hela karusellen istället. Så att BÖRJA med att lyssna är nog viktigast, och sen se hur det utvecklar sig.Det här ÄR svårt, och det finns nog inga riktlinjer för vad som är fel eller rätt utan man måste hitta sin egen stil eftersom alla barn och föräldrar är olika.

Du ska se att det här som hände snart är glömt, med hjälp av stöttning från er föräldrar :heart: Du vet ju hur man gör!

:thumbsup:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

PS. Med lugn ton menar jag dock INTE att vi har ramsat "tyst" utan vi har ramsat lite högre än vanlig samtalston. Men inte följt barnet i deras stegring, utan hållt oss på samma volym hela tiden bara. Däremot har vi ökat antalet ramsor som sagt, t ex ramsat x 16 i ett svep och till slut lyckats "bryta igenom" gråten, dvs de har tystnat/lyssnat.
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej :)

Tack för ditt stöd...jag tog till mig det här med att ramsa fler gånger i rad och sonen somnade på 6 minuter trots protester när jag lämnade rummet :)

Det här med studiebesök tycker jag låter som en jätte bra idè och det ska jag absolut börja med :) Man vill ju kunna ha barnvakt ibland för att kunna komma ut lite :) och far och morföräldrarna vill så gärna sitta barnvakt :)

Ha en bra dag :heart:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

:thumbsup:
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej igen :)

Nu kommer en funderare :? Sonen har börjat strula med fm luren vilket han inte tidigare gjort. Han gråter när jag lägger ner honom och går upp ur vagnen :? Kan det vara så att han inte är sömnig eller ska jag flytta fram luren eller ska jag envist fortsätta som vanligt :?:

Tacksam för råd :heart:
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

hejsvejs,

jag utgår från detta schema som du angivit tidigare i tråden:

07:00 God morgon
07:30 Frukost
09:00-09:45 Sova
11:00 Lunch
13:00-14:30 Sova
14:30 Mellanmål
17:00 Middag
18:00-19:00 Bad,skoj och välling
19:00 Sova

Med tanke på att han nästan är 11 månader så skulle du kunna dra ner fm-luren till 20 min. Det borde göra susen :D
:arrow: Frågan är dock ifall han orkar hålla sig vaken sen ända till 13.00? Det där vet du bättre än jag dock...

Tänk på att ge honom 10 dgr för att ta till sig en schemaänding :wink:

Ha det!
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Ojdå, svarade visst inte helt och fullt på din fråga... Jag hade nog skjutit lite på fm luren oxå och lagt den typ 9.15 el 9.30, så att han hunnit vara uppe 2-2.5 tim sedan han gjorde godmorgon.
Sanni

Inlägg av Sanni »

Tack för ditt snabba svar :) :heart:

Måste bara fråga en annan sak ochså glömde ju bort det :?
Vi ska ha gäster som ska sova över hos oss imorgon kväll och ett par dagar fram, det här är första gången efter kuren som någon sover över hos oss. Då det kommer att vara lite mer ljud och rörelse i huset på kvällarna (vilket det annars inte är och det då är ganska tyst hemma förutom tvn och jag och min man som pratar) så undrar jag om detta kan störa sömnen för sonen?? Som jag har förstått det så ska det inte vara knäpptyst för att han ska kunna somna men jag är lite nervös inför att han ska reagera och inte kunna sova :?
frk Carlsson

Inlägg av frk Carlsson »

Åh, det låter underbart tryggt att få somna och sova medan det är lite liv och rörelse utanför dörren :D ! Precis som det ska vara! Han kommer inte att störas ett dugg, snarare tvärtom :wink:

Var inte rädd för att göra ljud i övrigt heller, även när ni inte har besök, - livet pågår och fortsätter utanför dörren när barnet sover.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"