Hej igen, här kommer jag med en massa åsikter igen.
Sigge-Mamman skrev:
Jag har gått lös med stavmixern här idag (ärtor, sötpotatis, palsternacka å morot har blivit puré). Så jag fortsätter med katrinplommonen imorgon, låter ju jätteenkelt att göra!
Härligt jobbat! :thumbsup:
Sigge-Mamman skrev:Sigge fick smaka havregrynsgröt till mellis, sisådär tyckte han, men med lite katrinplommonpuré på så gick det ner (det mesta går ner med katrinplommonpuré, hehe).
Och så tar det ju ett par dagar innan man vänjer sig vid nya saker så bjud igen och igen och igen.
Sigge-Mamman skrev:Jag bytte nappstorlek till 3ans napp och Sigge drack ur flaskan utan att böka! Kanske det som var koden? En gång är ingen gång iofs, men jag fortsätter att testa...
Många bebisar kräver större nappstorlek för att bli nöjda när de äter. Här hemma är det tvärtom, Linus vill absolut bara äta ur den minsta nappstorleken, men sån är han. Fortsätt du bara med den nappen.
Sigge-Mamman skrev:En annan fråga: Jag gick över till schema 12-45-2,5-45 för ngr veckor sen, gav det en vecka, men Sigge blev bara tröttare och tröttare och kvällstrasslet som nästintill försvunnit blev om möjligt ännu trassligare.
Vad kan hans trötthet bero på? Är det efterdyningar av min dumma schemaändring?
Vad gör han på sina dagar, är han ute och får frisk luft? Ligger han på mage och tränar på golvet med lite skojiga saker att titta och röra på? Ligga ute på gräset är också skoj.
Vissa småttingar är tröttmössor och sover mer än andra av den piggare sorten. Då får man gilla läget och erbjuda den sömnen som behövs. Saker och ting kan förändras ganska snabbt så rätt som det är har du för mycket sömn på schemat och då skalar du bara bort lite.
Men fundera lite på vad han gör under sin vakentid och då speciellt vid de tillfällena du tycker att han börjar tröttna ordentligt på att vara vaken.
Sigge-Mamman skrev:I nuläget ser det ut såhär:
7.00-7.15 vakna å äta
8.45 sova 1,5 h
10.15 vakna, äta 10.30
12.15 sova 2 h
14.15 vakna å äta
16.00 sova 45 minuter
16.45 vakna
17.15 äta
18.30 nattslurk (OM det blir nån öht, brukar försöka ge 18.15 å lägga 18.30, powernaps funkar dåligt här, gör ingen större skillnad och kan ta uppemot en halvtimme att få till å då blir hela kvällen förskjuten...)
19.00 gonatt! Sover hela natten.
Jag har aldrig använt mig att 5-min powernaps eller 20-min, det har aldrig behövts. Däremot kan jag lägga 30 min tidigare på kvällen och en kvart innan en dagslur för att få lite extra sömn när så behövs.
Schemat ser bra ut tycker jag, kör på och så kommer du märka när det är dags att skära ner på sömnen.
Sigge-Mamman skrev:Jag undrar om jag gör ngt fel? Eller kan små tröttisar reagera såhär vid schemaändringar även om han har ökat i sömntimmar/dygn? Eller är jag lite för snabb i min utvärdering?
Det tar ett tag innan barnen ställer om sig och orkar med alla vakenpass när man går över till ett nytt schema. Men har man kört i vecka och du bara tyckte att han blev tröttare så behöver han mer sömn, så är det bara.
Kram Susan