Vår Inga är här!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
titti_lie

Re: Vår Inga är här!

Inlägg av titti_lie »

Nytt schema:
12, 1,5, 1,5, 20. Och det funkar jättebra! I fyra mornar har vi sovit tills väckarklockan ringt. Hurra!

Tack för hjälpen!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Härligt!

(Och kom gärna in i trådar och hjälp andra du rara :heart: )

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Och nästan alltid när jag här har deklarerat fina resultat, vänder det igen. Nu vaknar hon var och varannan morgon ganska långt före 07. Imorse kl 06, jag ammade, lade ner och hon somnade om. Vi steg upp 07. Dumt? Kanske.

Har också märkt att hon har svårt att sova 1,5 h på morgonen inomhus. Då vaknar hon alltid i 45-min-skarven.

Tänker att vi kan köra nytt schema IGEN med målet 12, 45, 2, 20. Passar det en tös på 6 månader? Eller är det för mycket sömn och borde i så fall den långa 2-timmarsluren vara bara på 1,5 h?

Jag vet inte HUR många scheman jag har föreslagit för den här unga damen, men perfekt tycks det aldrig bli.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej titti_lie :D

12-45-2-20 lâter finemang för en liten sexmânaders. Glöm inte den allra viktigaste ingrediensen vid förändringar: TÂLAMOD. Det tar ett par (tre :D ) dagar för att genomföra en förändring, och sen gärna en vecka eller mer pâ det för att det ska sätta sig. Sâ fundera i förväg, schemat ska passa hela familjen och sen tar du pâ dig Attityden och Genomför. :thumbsup:
titti_lie skrev:Jag vet inte HUR många scheman jag har föreslagit för den här unga damen, men perfekt tycks det aldrig bli.
:lol: Sen hör det ju till sakens natur att smâfolk växer och att deras behov ändras. Men ju större de blir desto längre blir perioderna dâ allting flyter. Igen, tâlamod! :D

:heart:
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej!

Smyger in på din tråd. Vi har också stundtals ändrat schema ganska ofta (iofs ganska små justeringar). Jag upplever att vi ibland inte riktigt hängt med i lillans minskade behov av sömn och ökade behov av längre vakenpass. Tycker att skarvning på förmiddagsluren kan vara ett mycket bra skäl att genomföra en ny förändring, en 6 månaders behöver inte så mycket. Vi har alltid bytt och kortat ner förmiddagslur och eftermiddagslur, när vi sett att läggningen varit extremt svår under någon vecka, eller att det skarvas hej vilt. Den enda lur jag behöll ganska länge var lunchluren, men även den kortade vi ner runt 6 månader till 1,5. Vårt sömnschema var 12-45-1,5-45.

**Youni**
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Nu är det nog svårt med lilla Inga. Hon har haft feber och både hon och ena storasystern har varit dåliga i magen och Inga är fortfarande. Hon har varit gnällig och extremt trött och haft dålig matlust. Vi har låtit henne sova ganska mycket. Idag vaknade hon 06. Inte konstigt med tanke på hur lite hon ätit dagtid. Hon höll på att gå under av trötthet redan 07.30 och hon sov 20 min. Sedan 45 på förmiddagen efter lek och timmen som följde var inte rolig. Tre timmar sov hon mitt på dagen... Svårt att veta hur man ska göra såna här dagar med tider och så.
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Igår åt Inga som vanligt igen, men med mycket trugande och lite skrik mellan skedarna. Inatt vaknade hon vid 03, händer ju aldrig. Vi ramsade, men det tog som inte. Tänkte att KAN hon verkligen vara hungrig, så jag ammade. Inga var inte nämnvärt intresserad. Hon somnade inte om på en gång efter det heller. Var kanske vaken en timme.

Trodde nog aaaaldrig att jag skulle amma en sexmånadersbebis på natten! Jag "vet" ju hur man gör... Jag förstår inte varför vi inte får det att funka. Fast igen, mycket fungerar ju faktiskt ypperligt. Dagtid är det aldrig problem, hon somnar alltid när vi lägger ner henne, hon har bra matlust och i regel hör vi inte ett pip på natten. Många skulle kalla det en drömnatt för en bebis som är ett halvt år. Det där med perspektiv... Och tålamod.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

titti_lie skrev:Trodde nog aaaaldrig att jag skulle amma en sexmånadersbebis på natten! Jag "vet" ju hur man gör... Jag förstår inte varför vi inte får det att funka. Fast igen, mycket fungerar ju faktiskt ypperligt. Dagtid är det aldrig problem, hon somnar alltid när vi lägger ner henne, hon har bra matlust och i regel hör vi inte ett pip på natten. Många skulle kalla det en drömnatt för en bebis som är ett halvt år. Det där med perspektiv... Och tålamod.
:lol: En gâng är ingen gâng och nu vet ju Du att Hon vet att Pâ Natten Äter Man Inte när man är sâ stor som sex mânader :wink:
Perspektiv och tâlamod, ja, det kan man grunna pâ länge länge... :lol:

Hoppas att ni alla mâr bättre nu och att nätterna blir därefter.

PS Skulle det bli KRIS sâ har man ju faktiskt buffning eller solfjädring ocksâ. Bara man kommer ihâg att göra allra minsta möjliga. Det är lätt att störa mer än man hjälper, en balansgâng det där... :roll: :lol:
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

05.56 och liten har varit vaken i en timme... Ramsa, buffa och solfjäder, men inte ens under en skönt tung solfjäder finner hon ro. Hon suger på tummen i tre sekunder, men fortsätter gråta efter det. Och så håller det på. Men hon kan väl inte vara hungrig?! Hon äter ju som en liten häst!
Clara Cecilia

Hej!

Är magsjukan helt över?
Jag fick råd av Chokladkaninen på min tid om att små som varit magsjuka kan vara Grymt hungriga upp till två veckor efter avslutad magsjuka.

Så satsa på sjukt mycket mat dagtid, plus goda efterrätter (bär med grädde ex) och fyll upp med frukt+ välling efter alla mål. Det är på något sätt som dom försöker ta igen de kalorier dom förlorat och missat :D

Clara
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Jo, jag skulle absolut friskförklara flickan. Hon äter och är på bra humör och imorse sov hon till 06.45! Hurra!
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

titti_lie skrev:Trodde nog aaaaldrig att jag skulle amma en sexmånadersbebis på natten! Jag "vet" ju hur man gör...
Jag har själv varit där :oops: och vänt igen :D . Du vet ju hur man gör :) . Håller med föregående talare att det kan ta tid innan magen är full igen. Under tiden styr ni tillbaka skeppet i lugn och ro precis så där som ni vet att man gör. Var lite extra konsekventa så är ni snart i hamn igen.

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Nu tror jag vi är på banan igen!

Vi har börjat ge Inga gröt istället för välling före natten och det har visat sig vara lyckat. Tidigare fick vi truga i henne ca 100-150 ml och nu äter hon gladeligen en stor portion gröt. Nu har vi flera mornar fått väcka henne vid 07. Vi har t.o.m. campat hela familjen i samma tält och det gick kanon. Hade med mörkläggningstyg som vi hade över resesängarna till de minsta två. Fint när man har rätt verktyg för att få det att fungera.

Jag hoppas jag kan hålla mig borta härifrån nu ett tag! :)
Clara Cecilia

Men så härlig rapport!

(Och håll dig inte härifrån är du rar :) stanna och hjälp andra :D !)

Clara
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Jag håller också med Clara! Stanna och hjälp andra :) . Och sedan. Det låter såååå mysigt att campa med de små.
:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"