Svårt sova längre inne dagtid samt amningsfråga

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Clara Cecilia

Re: Svårt sova längre inne dagtid samt amningsfråga

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Visst är världen intressantare nu! Med rätta!
Ett råd jag läst om (ammade inte själv) var att ta båda brösten i ett svep nästan i sömnen utan nåt emellan.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej!
Tack för rådet :D , har också läst det och försöker anamma det. Byter jag blöja emellan så är det kört men det går oftast bra om jag tar båda på en gång. Trugade lite mer idag eftersom jag tycker att han äter på så kort tid. Resulterade i flertalet kräkningar efteråt, så nog måste han få i sig tillräckligt. Han ökar i vikt stadigt iallafall.

Jag skrev innan att det gick så bra med lunchvilan och vi klarade utan skarvar, några dagar men nu känns det som att vi gått tillbaka ett par steg. Han skarvar i lunchvilan men jag kan vagna honom till sömns igen.. men det känns verkligen trist. Jag tänker att vi kanske har varit iväg och flängt lite för mycket och jag nu tar några dar hemma för att få in flytet igen. Vad tror ni om det?

Sedan har han börjat att vakna ett eller två på natten, jag vagnar och han somnar om sedan tar jag upp mellan kvart över tre och halv fyra för matning. Och nu två dagar i rad har han vaknat till runt sex, halv sex. Vagnar om och han somnar... men vad är det för fasoner han har lagt sig till med? Någon som varit med om samma sak och som kan vittna om att det går över med tålmodighet? Jag tror ju faktiskt det men det känns trist att vi kanske har gått några steg tillbaka.
Jag försöker visa honom vår värld. Vi har dammat lister, torkat golv och varit ute i vaket tillstånd. Han får åla på bordet med bara fötter och gör det riktigt bra, han är stark den lille grabben :D .

Något annat som jag funderar över är på morgonkulan pallar han oftast inte två timmar utan jag lägger honom en kvart tidigare men tar upp efter 45 min eftersom det ska vara en sådan lur och för att han skarvar då, ibland vagnar jag så att han sover en kvart till. För sedan blir det inte mat på 45 min och det blir en timme om jag lägger honom en kvart tidigare. Förstår ni hur jag menar? Flyttar ni målet en kvart närmare eller låter ni de små vänta den kvarten extra. Det är ju egentligen samma tid bara längre vakentid efter luren.

Jag kan också känna att han allt mer reagerar när jag ska lägga honom. Jag vagnar tills han lugnar ner sig, tycker ni att jag ska släppa tidigare och gå tillbaka tio/tjugo gånger istället? Just nu känns det faktiskt ganska långt borta att kunna lägga honom i spjälsängen.. :( .

Ja, lite frågor ifrån mig.
/ Algotsmamma
Prinsarna Algot född 2011 & Malte född 2013
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej igen!
Jag har läst lite andra trådar och fått lite inspiration att kanske inte kasta mig in och ge för mycket hjälp och det verkar som att det fungerar någotsånär.

Idag när jag lade honom för lunchvilan så var det protester men jag vagnade, lämnade och sedan tog jag fram dammsugaren. Det behövdes absolut dammsugas precis just när han skulle somna :lol: . Och det verkar som att det har haft effekt. Han sov över skarven men just för att jag satte mig för att skriva, så vaknade han till #-o men faktiskt några snabba drag och han somnade om =D> .

Jag tror att jag har hamnat i för mycket hjälp fällan. Jag ska coola ner och inse att pojken dör inte för att inte jag är där och vagnar vid minsta knyst. Jag läste någon text att de måste få tid att hinna reagera. Jag tar åt mig och skärper till mig bums :) .

/Algotsmamma :heart:
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Oj vilken bra insikt! :thumbsup: :thumbsup:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej igen!
Jo, visst är det en bra insikt. Men jag inser att det inte är så lätt att avvakta. Han gillar inte alls att bli nerlagd i vagnen och jag tycker liksom inte att det avtar skrikandet heller. Nu för eftermiddagsvilan blev det en del skrik, lugnade sig när jag vagnade men kom igång igen. Jag gick fram och tillbaka några vändor, tillslut lugnade han sig och jag smög in ramsan och gav några dunk i handtaget. Han somnade, vaknade till när jag prasslade med en påse men somnade om :) . Jag hoppas att det kommer att gå bättre dag för dag.
:)
Det enda man vill är ju att ha en glad, nöjd och utvilad påg :D .

För övrigt har våra lister aldrig varit så rena och så många skjortor så välstrukna :lol: .

/Algotsmamma
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Algotsmamma,

men i det stora hela tycker jag att det går bra för er. :)

Nu är väl lilla barnet tre månader och då brukar det vara lite hungrigt igen, en ökningsperiod och lite allmänt svajigt. Här gäller det att inte bryta ihop, inte göra för mycket, inte för lite, mata mer och så lite till och så hålla rutinerna.

Det är en liten svacka som de flesta går igenom, för en del blir det tydligare än för andra. Men det gäller att hålla sig cool, fortsätt i samma goda stil så ska du se att ni ganska snart är på banan igen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej Susan!

Tack för stöttning! Jo, i det stora hela går det bra. Han reagerade nu ikväll men jag tränar på att backa och tillsist fungerade det och han låg och röt lite för sig själv, smakade lite på händerna och sedan somnade han fridfullt. Känns otroligt skönt :D .

Det kanske är en ökningsperiod men jag tycker inte att han vill äta mer, försöker truga så gott det går. Fortsätter han att vakna på nätterna så överväger jag att ge honom ersättning på kvällen, vad tror du om det? Jag tycker ändå att det har gått mer än tre nätter och han fortsätter att vakna till vid två, tre..Fast snart kanske jag kan introducera något annat mättande på kvällen. När är det som man kan börja med välling eller gröt? Är det alldeles på tok för tidigt?

Jag ska se till att han får tillräckligt men inte för mycket intryck men inte heller för tråkigt. Lätt som en plätt :wink: .

Som sagt, tack för stöttning. Det gör det lättare att tro på det man gör.

titti_lie

Inlägg av titti_lie »

Hej!
Har inte läst hela tråden, men tänkte ändå att jag kan svara på matfrågan. Vi har börjat ge majsvälling vid tre månader. Nestlés. Det står 6 mån på paketet, men tidigare lär samma innehåll ha varit från 4 mån. Börja långsamt så att magen hänger med (vi var lite väl snabba med vår första flicka och det blev en skrikig dag som följde på vår iver).

Ungefär samtidigt började vi med mild havregröt, nån tesked bara, vid femtiden på eftermiddagen.

Lycka till!
mamma till edith, född den 25 september 2007,
astrid, född den 23 juni 2009 och
inga, född den 12 november 2010.
videunge

Inlägg av videunge »

Hej!

jag flikar in jag med och kan säga att jag haft en hungrig liten kille och även jag startade några dagar före 3 mån tom... :shock: men oj vad bra lille skrutten mådde. Här äts det potatis mest än så länge. Vissa små magar vill ha riktig mat helt enkelt. men som sagt börja lugnt.

kram till dig :heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej!
Tack för snabba svar :D .

Ja, det kanske kan vara en idé alltså att ge något mer mättande. Tusen tack för tipsen! Jag ska truga lite till med bröstmjölken men sedan ska jag nog ge det ett försök.
Ger ni det lilla extra efter bröstmjölken eller innan?

Videunge: Du och jag har fått barn med en dags skillnad :D . Kul att läsa om någon som är i samma stadie som en själv. Går det bra för er med dagslurar och nätterna?

/ Algotsmamma :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Algotsmamma :D

Ge skedmaten först och fyll pâ med amningen sen. Har du läst i Barnaboken om introduktion av fast föda? AW beskriver det hela helt underbart i 3-4mânaderskapitlet. :D

Bon appétit!

Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej :D !
Tack för tipset! Jo, jag har läst men det tåls att läsas igen så man får in den där attityden att allt är som det ska vara :) .

Är det Nestles majsvälling som är vanligast att börja med? Är den någotsånär snäll mot små magar?

Tänkte åka och handla idag eller imorgon, så finns det hemma. Ska jag börja med att ge vid ett och samma tillfälle varje dag. Har för mig att AW rekommenderar det? Och bara några skedar till att börja med eller hur?

Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej igen!
Jag måste fråga igen, det här med nätterna. Algot vaknar ett, kanske två ibland också och jag vagnar så att han somnar om. Tar upp och matar honom vid halv fyra. Sedan brukar han vakna till halv sex, sex men vi ska inte göra morgon förrän sju. Så det är bara till att somna om igen.

Borde han inte vant sig vid att det blir mat halv fyra och inte ett, två? Är det hungern som spelar in trots att jag kan söva om honom?

På morgonen är han oftast väldigt trött innan två timmar har gått. Jag tänker att jag ska lägga honom tidigare men problemet blir att 45 min vilan skulle jag också vilja förlänga isåfall men det är ju svårt eftersom han skarvar och hela dagen blir lite fel. Vakentid över två timmar ger ju bara en mer trött, ledset och svårlagt barn? Ger det sig efter ett tag att han inte kommer att skarva och därmed är saken löst?

Lite funderingar från mig.
/ Algotsmamma :heart:
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej!

Det där med fasta mattider under natten hade vi nog aldrig riktigt om man ser på det så här i efterhand. Vissa perioder vaknade Tia kl 23-24 och 03, nästa månad var det något nytt. Det är alltså inget "fel" att killen inte fattat galoppen ännu tycker jag. Hur länge har du vagnat över nattmål runt kl 01?

Gällande morgonen tänker jag att jag definitivt lagt för sömn tidigare om lillen inte riktigt orkar med 2h. För oss gällde 1,5h vaken första passet till Tia var 4 månader. Sen var jag ganska flexibel med förmiddagsluren ett bra tag. Skarvade hon runt 45 min tog jag upp, men sov hon gott i 1,5h så lät jag henne ta igen sig lite extra (Tia var en riktig tröttis). Glöm heller inte bort marginalkvartar - Lägg 15 min tidigare/senare beroende på om den lilla verkar trött/pigg. Dessa utnyttjade vi ganska flitigt stundtals och används även idag.

**Youni**
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
Algotsmamma

Inlägg av Algotsmamma »

Hej :D !
Tack för svar. Jo, nog ska jag lägga honom tidigare. Jag bär runt på honom sista stunden och visar honom lite grejer för att han ska vara nöjd. Det skulle nog räcka med en och halv timme på förmiddagen för honom också.

Jag försöker förlänga passen för honom men han skarvar oftast och mest men idag gick det ganska snabbt för honom att somna om. Han kanske håller på att vänja sig vid att det lugnt att sova vidare och att jag tar upp honom. Kan det vara så att han kanske är en tröttis och att en längre lur på förmiddagen skulle göra gott för honom? Kan nämligen tycka att han är väldigt trött passet efter 45 minuters vilan och när han fått vänta på maten, som han gör i 45min och sedan ska äta blir han väldigt trött och vill nog helst sova. Jag har i två, tre dagar gett honom en 20minuters vila där och sedan tagit upp och skojat med honom innan jag lagt honom för att sova igen, sitt två timmars pass. Det har fungerat ganska bra men han kanske klarar det passet bättre om han fått en längre vila före. Vet inte om jag inte skriver så tydligt men istället för en 45minuters vila, så kanske jag ska sikta på att förlänga en kvart/halvtimme.

Vad gäller nattmålet så har jag nog vagnat i en vecka, kanske... blir lite dagförvirrad. Tycker att dagarna bara flyger i väg men en vecka en och en halv kanske.

Hoppas det inte blev alltför invecklat :wink: .
/Algotsmamma
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"