Slippa kura - använda verktygen före 4 mån

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
younikawa

Re: Slippa kura - använda verktygen före 4 mån

Inlägg av younikawa »

Emla!

Känner helt igen mig i den ynkliga sjuklingen. Befinner mig precis i samma jobbiga farvatten som dig gällande den biten.

Oroa dig inte för att saker och ting ska bli förstörda. Lita svajjigt och något bakslag ingår nog i livets långa SM resa, men eftersom man redan gjort allt en gång innan så tycker åtminstone jag att det gått enklare och snabbare att komma tillbaka till den fina tillvaron igen.

Har heller inte erfarit hur det är att ha ett sjukt barn, men skulle inte bli förvånad om jag blev lika orolig som dig och gick ifrån SM ibland - nu ska det ju egentligen inte behövas, men vi lär oss. Nästa gång den lilla blir sjuk, kanske du fått attityden att behålla SM :)

Upp med humöret nu, det kommer gå strålande ska du se.

**Youni**
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
emla

Inlägg av emla »

Idag har vi faktiskt lyckats hålla tiderna, förutom läggdags som blev lite för sent eftersom plutten ville äta i en halv evighet. Så jag behöver nog inte vara så orolig. Fortsätter vi bara nu så ska det nog bli bra. Och vilken skillnad från igår! Idag mådde sonen mycket bättre. Jag tror definitivt att det beror till stor del på att vi kört som vanligt med tiderna.

Nä, blir han sjuk på samma sätt igen kommer jag nog inte att köra SM. Om han spyr upp all mat direkt efter att ha ätit så klarar han sig självklart inte i 3 h till nästa måltid och han är för trött för att äta mer direkt. Men är det inte det som är problemet så ska vi självklart försöka följa de vanliga rutinerna så mycket som möjligt.
M april -13
prego

Inlägg av prego »

Hej Emla!

Jag sitter här med en 3 månaders liten grabb och har precis som du börjat använda verktygen för att slippa kura.
Vill bara säga att jag är i precis samma sits som du har varit och har haft väldigt mycket nytta av dina inlägg och frågor.

I går nattade min make lillkillen. Han hittade ingen napp och struntade därför i den. Själva nattningen tog någon minut längre än vanligt men grabben somnade och sov bättre än annars. Jag behövde inte stoppa in napp en enda gång. Är precis som du rädd för tummen och framtida tandställning.
Vid förmiddagsvilan idag förstörde jag naturligtvis genom att stoppa in nappen igen. :(

Jag helammar också och har kvar ett nattmål.
Hur gör du när din plutt sover över nattmålet? Det gör så sjukt ont i mina bröst, så jag ligger mest vaken och längtar efter att han ska vakna.

Prego
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

prego skrev:Vill bara säga att jag är i precis samma sits som du har varit och har haft väldigt mycket nytta av dina inlägg och frågor.
Precis sâ är forumet när det är som bäst. :D :thumbsup:

Prego, om brösten blir för sprängfulla där under natten sâ kan du lätta pâ trycket genom att pumpa lite (jag vet, man känner sig lätt som en kossa, men det är ju sâ skööönt att sen kunna sova :D).

Emla, precis som Youni säger sâ förstör man ingenting genom att vara mycket mer flexibel under sjukdom. Har man rutinerna i grunden sâ är det lätt att ta sig upp pâ banan igen när det känns bättre. Hos oss brukar jag vara extremt generös med sömn vid sjukdom, och sâ göra mitt bästa för att hâlla mattiderna nâgorlunda. Men fokus pâ att smâfolket fâr i sig vätska framför allt. Hoppas ni mâr bättre nu allihopa, du ocksâ!

:heart:

PS Prego, du är varmt välkommen att starta en egen trâd!
emla

Inlägg av emla »

Oh, vad roligt att någon har nytta av min tråd! :D
Mina bröst är lite märkliga för tillfället tycker jag. Ibland är de sprängfyllda och ibland är de som tomma påsar. När de är sprängfyllda har även jag haft svårt att sova. Någon gång har jag pumpat ut lite men oftast inte. I de flesta fall har det inte varit så långt till matdags så då har jag kunnat vänta. Och för det mesta blir inte mina bröst sprängfyllda längre. De har väl anpassat sig...

Vi har tappat jättemycket den här veckan känns det som. :( Helgen har inte fungerat så jättebra. Men helgerna brukar vara lite svårare eftersom det inte är som vanligt då. I veckan som kommer så blir det hårdkörning. Nu är vi uppe i två nattmatningar igen och har dessutom fått panikskrik på nätterna vilket det inte varit tidigare. Innan har det räckt att ge honom nappen och ramsa, nu måste jag plötsligt buffa! Det gillar jag inte. Men det hänger väl ihop med dagarna så jag hoppas det ordnar till sig under veckan.

Jag anser mig själv helt frisk (nåja, nästan i alla fall) och sonen är i alla fall bra mycket bättre. Han har återfått aptiten till stor del så nu kommer det i alla fall in mat och den åker inte ut igen direkt som tidigare. Tyvärr åker den inte ut i andra änden heller... :shock: Den lilla magen brukar vara som en klocka med tömning 2 ggr/dag men nu har det gått 5 dagar sedan sist! :? Jaja, får hoppas det kommer igång snart.

Det ger ju hopp om nappen. Jag känner att jag börjar så smått känna mig redo att ta den men vi väntar lite till. Sambon måste ju bli övertygad också.

Idag fyller sonen 4 månader! (Hurra, hurra!) Konstigt att det inte gått längre tid egentligen, känns ju som om vi alltid haft honom.
Det innebär ju att han bör klara sig utan något nattmål alls. Men jag har bestämt att vi kör på som tidigare i en månad till för att förhoppningsvis lyckas bli av med den på det sättet men går inte det så blir det nog en kur i alla fall. Och då ryker nappen i samband med det också.

Och det innebär också att inte ens bvc har något emot smakportioner. Ska nog testa gröt i veckan också. Spännande... 8)
M april -13
emla

Inlägg av emla »

Än så länge verkar veckan gå hyffsat. Känns som om vi kanske ändå inte hade tappat SÅ mycket. Men jag ska låta det vara osagt lite till.

När vi var sjuka höll vi uppe med smakisar men igår satte vi igång igen. Då gick det jättebra. Han smaskade glatt i sig potatisen även om en del naturligtvis hamnade utanför. Idag gick det sämre. Han åt visserligen glatt nu med men satte nog i halsen för han spydde upp det mesta sen. Inte lätt att äta när man bara druckit innan...

Ikväll har jag varit så sugen på att börja med gröt också men det får vänta till imorgon åtminstone. Om han spyr vill jag ju inte att han ska ha tömt brösten först och jag kom inte på gröten förrän han ammats en stund. Men han åt i 1,5 h nu på kvällen innan han blev nöjd så det känns som om jag inte har tillräckligt med mat nu igen. Så lite gröt dessförinnan skulle nog göra susen. Hoppas bara att han lär sig äta snabbt så att han inte spyr. Gör han det så förlorar han ju på att äta. :? Men någon gång måste man ju lära sig.

Idag har jag läst lite mer i Barnaboken och insett att det snart är dags för eget rum. Innan dess måste ju sonen ha sovit hela natten ett litet tag. Vi vill också ta nappen dessförinnan. Därför är det ju lite bråttom att få ordning på torpet.
Jag har kommit på att det är kristi himmelsfärd nästa vecka vilket innebär att sambon är hemma 4 dagar. Perfekt för en liten minikur tänkte jag. Så därefter ska nattmatningen vara borta. Får fundera i veckan om vi vågar ta nappen då också eller om vi väntar liiiite till med den.

Nu kommer jag med lite nya frågor:

:arrow: När vi ska minikura nästa vecka, ska han då sova i sängen eller i vagnen? Han brukar sova bra fram till kl 2, sedan kan han eventuellt vakna någon eller några gånger men somnar snabbt om om han blir omstoppad och får nappen. Kl 4-5 är han hungrig. Då hjälper det inte att stoppa om utan han skriker som en tok. Det är alltså först vid denna tiden som problem lär uppstå. Går det att buffa eller bör vi lägga över honom i vagnen och vagna? Vi kommer naturligtvis att försöka proppa honom full med mat under dagen men jag misstänker ändå att det kan bli problem eftersom han är van vid att äta rätt mycket på natten.

:arrow: Varför strular dagarna mer än nätterna? Har förstått att det är så för många men är det någon som vet varför?

:arrow: Någon (kommer tyvärr inte ihåg vem just nu) sa att hon hade kolsvart på natten och dunkelt på dagen när det var sovdags. Min son sover i vagnen på dagen, oftast utomhus för den friska luftens skull. Om jag hänger något över vagnen för att göra det dunkelt så får han ju inte lika mycket frisk luft på sig. Hur ska man tänka här?

Kan förresten säga att idag kände jag att ramsan tog för första gången. Jättekul! :D Jag behövde inte vagna någonting utan kunde ramsa/stoppa om tills han blev nöjd.
M april -13
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,
emla skrev: Nu kommer jag med lite nya frågor:
Och här kommer svaren :wink: :)
emla skrev: :arrow: När vi ska minikura nästa vecka, ska han då sova i sängen eller i vagnen? Han brukar sova bra fram till kl 2, sedan kan han eventuellt vakna någon eller några gånger men somnar snabbt om om han blir omstoppad och får nappen. Kl 4-5 är han hungrig. Då hjälper det inte att stoppa om utan han skriker som en tok. Det är alltså först vid denna tiden som problem lär uppstå. Går det att buffa eller bör vi lägga över honom i vagnen och vagna? Vi kommer naturligtvis att försöka proppa honom full med mat under dagen men jag misstänker ändå att det kan bli problem eftersom han är van vid att äta rätt mycket på natten.
Jag hade haft honom sovande i vagnen, men det är för att jag trivs bättre med att vagna än att buffa småttingar. Tycker man kommer för nära med buffningen, att det är lättare att hamna i ett träsk. I det stora hela spelar det ingen roll utan det handlar om hur ni som föräldrar vill ha det så ni känner er säkra på vad ni ska göra.
Äter han vanlig mat eller ammar du bara?
Nappen kan ni ju passa på och ta bort i samband med överflytten till eget rum, allt på en gång så blir det smidigast. Själv är jag inte mycket för att vagna bort nattmål men det är för att jag vet att de faller bort av sig själv så småningom och alla mina fyra barn har sovit 12-tim natt med början kring 4 månaders ålder. Men det är bara att bestämma sig, det går fint att vagna eller buffa bort nattmålet men räkna med att ni får kura tre-fyra nätter innan lilla barnet är med på noterna.
emla skrev::arrow: Varför strular dagarna mer än nätterna? Har förstått att det är så för många men är det någon som vet varför?
Därför! :) Jag tror att det är vi ömma föräldrar som blir lite för aktiva när det gäller dagslurarna. Vi är på tårna och erbjuder för mycket hjälp istället för att lita på att barnet kan fixa både att somna själv och somna om ifall de vaknar. Det är min teori, det finns nog fler.
emla skrev: :arrow: Någon (kommer tyvärr inte ihåg vem just nu) sa att hon hade kolsvart på natten och dunkelt på dagen när det var sovdags. Min son sover i vagnen på dagen, oftast utomhus för den friska luftens skull. Om jag hänger något över vagnen för att göra det dunkelt så får han ju inte lika mycket frisk luft på sig. Hur ska man tänka här?
Jag har ett lakan, ett ljusgrönt, över vagnen när sonen ska somna. Han är dryga 5 månader och gillar att titta ut över kanten och se vad som händer. Lakanet gör det lite dunkelt i vagnen och hindrar honom att ligga och spana istället för att sova. När han somnat drar jag bort lakanet över halva vagnen så att det kommer in frisk luft. Ljust är helt ok bara det inte finns en massa spännande saker att titta på och har man somnat så sover man ju.
emla skrev:Kan förresten säga att idag kände jag att ramsan tog för första gången. Jättekul! :D Jag behövde inte vagna någonting utan kunde ramsa/stoppa om tills han blev nöjd.
Se där, då vet du hur ramsan ska fungera. Vackert är det när man uppnår kommunikation.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
emla

Inlägg av emla »

Tack för snabba svar SusanD!
Att jag inte kom och tänka på det själv, att man kan ta bort filten eller vad man nu har efter att de somnat... Hm, ibland är lösningen för enkel. Ska leta reda på något att hänga över vagnen för han är också väldigt nyfiken av sig nu.

Nä helst hade jag också sluppit att vagna/buffa bort nattmålet men det känns som att han lägger för stor del av sitt dagliga energiintag där. Jag har helammat hela tiden fram tills nu ungefär. Vi har börjat med smakisar men tyvärr kommer det ut mer än det kommer in. Men vi kämpar på. Antingen ikväll eller imorgon ska vi börja med gröt på kvällen eftersom det känns (nu igen) som om han inte blir riktigt mätt. Han suttar och suttar frenetiskt under en lång tid. Inatt vaknade han dessutom tidigare än vanligt och var hungrig så jag är säker på att han inte fick tillräckligt mycket igår.

:arrow: Jag hade gärna gett lite tillskott på kvällen i flytande form om det gått men jag lyckas inte få honom att ta flaskan. Någon som har tips på hur man ska gå till väga här eller om någon flaska är bättre än annan? Eller ska vi bara köra på gröten och hoppas att han lär sig äta fort?
M april -13
emla

Inlägg av emla »

Ikväll testade vi att ge havregrynsgröt. Och oj vad gott det var tydligen! Han högg efter skeden och åt upp allting. Betydligt bättre än potatismosen som han oftast spyr upp igen.

Dagen har gått rätt bra. Jag har inte vagnat någonting utan endast ramsat. Som sämst gick sista vilostunden, då tog det 15 min innan han somnade och så vaknade han och skrek innan vi hann ta upp honom.

Efter havregrynsgröten var han på strålande humör ända tills det var dags för lite bröstmjölk men efter lite knotande gick även det bra. Problemen började först när det var läggdags. Tidigare kunde han bli gnällig innan vi la honom men han var alltid glad när han väl kom ner i sängen. Skrek gjorde han bara om han var mer hungrig och fick han då äta lite till så var han helt nöjd när han lades ner igen. De senaste dagarna däremot har han skrikit som en tok direkt när vi lagt honom i sängen, varje gång. Vi har då tolkat det som att han är hungrig och gett honom mer mat. Oftast har han ätit men inte alltid direkt som tidigare utan det har fått trugas en hel del innan han tar bröstet. När han väl gör det så kan han äta relativt mycket. Men när jag lägger honom igen så skriker han ändå. Inte så länge visserligen, det tar nog bara ca 3 min innan han lugnar sig, men ändå.

Frågor på detta:
:arrow: Jag förstår att jag inte borde ta upp honom ur sängen när han skriker men jag är orolig att han är hungrig. Hur ska jag vara säker på att han inte är det? Jag försöker verkligen truga men han tar inte varje bröst mer än en gång. Om han får gröt ca 1 h före läggdags och sedan bröstmjölk ca 30 min innan och då dricker från båda brösten borde han väl inte kunna vara hungrig?

:arrow: Någon som kan komma på anledningen till att han plötsligt börjat göra så här?

Nu äter han alltså potatismos vid ett tillfälle samt gröt vid ett annat. Hans vanliga måltider är:
7.30
10.30
14.00
17.00
20.00

Han får moset ca 16.30 och gröten ca 19.00. Anledningen att han får moset så sent och inte vid lunch är för att han vid lunch vaknar precis före matdags men att han på sena eftermiddagen och kvällen är vaken en stund innan det är mat. På detta sätt är han sugen men inte vrålhungrig när det är dags för smakis.

:arrow: Låter det ok eller bör jag flytta något av målen? När han verkligen lät sig äta ordentligt tänkte jag slå ihop smakisarna med det efterföljande bröstmjölksmålet lite mer.

:arrow: Eftersom det gick så bra med gröten ser jag inte riktigt någon anledning att försöka introducera välling i nuläget. Rätt?
M april -13
emla

Inlägg av emla »

Ni får ursäkta om jag skriver lite väl mycket och lätt blir lite långrandig. Det är bara så skönt att skriva av sig ibland till folk som har samma filosofi som en själv. Sambon blir så trött på mig när jag ständigt pratar sömn även om han är helt med på det här.

Igår hade jag så höga förväntningar inför läggningen och natten. Läggningen blev ju som sagt så där och sedan blev det bara värre... :( Redan när jag gick och la mig vid 22 kunde jag höra att sonens mage kurrade. :shock: Och två timmar senare vaknade han och ville ha mat. Eftersom jag hört kurret så hade jag inte styrkan att få honom att somna om även om jag försökte en stund. Så han fick mat och somnade sedan pang bom. Men vid 2 var det dags igen. Då fick han ingen mat men jag fick kämpa länge med ramsa och till och med lite buff för att han skulle somna om. Även kl 4 vaknade han med ett panikskrik, då fick han mat och somnade sedan om relativt lätt. Sista gången han vaknade var vid 7. Då skrek han så att han bajsade på sig.

Så här dåliga nätter har vi inte haft sedan han började sova i egen säng. Jag förstår verkligen inte vad det är som hänt. Precis innan han blev sjuk sov han i 8-9 h innan han ville ha mat, ibland vaknade han inte alls dessförinnan, ibland vaknade han och gnällde men somnade om relativt lätt.

Just nu känns det väldigt tungt och 12 h-natten känns långt borta... Jag trodde att nätterna skulle bli bättre när dagarna blev det men det verkar bli tvärtom. Ju bättre dagar desto sämre nätter... Märkligt.
M april -13
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Han är hungrig, inget tvivel.

Min lilla L åt i samma ålder ungefär så här

Frukost Välling 250 ml + extra frukost med familj med mosad banan med smör
Mellis Fruktmos (hemkokt frukt i rinnig konsistens)
Lunch Mos
(passerad majs, ärtpuré, sötpotatismos, palsternacksmos ect + välling ca 200 ml)
Mellis välling
Middag mos samma som ovan + fruktmos
Kvällsslurk välling.

(Gröt var aldrig stort hos oss.)

Har ditt potatismos fast eller rinnig konsistens? Blanda ut det med bröstmjölk eller välling så det blir rinnigare, då är det lättare att svälja. Och massor av smör eller rapsolja i!

Jag vill också slå ett slag för sötpotatis. Den är lika näringsrik som vanlig potatis men sötare i smaken och det brukar passa små bröstmjölkare (den är söt :D )
Prova också att koka fryst majs och passera den i en sil, samma med små fina ärtor.

Annars rekommenderar jag Johanna Westmans Andra Mosboken, fylld av bra bebisrecept. Finns på bibblan! :D

Mer mos och välling åt småfolket!
Mamma till V 2008, L 2010
emla

Inlägg av emla »

Hans mamma måste fatta att han inte är en liten plutt längre... Jag blir ledsen av att inte längre kunna helamma honom, dumt nog. När jag fick barn visste jag inte att det skulle bli såhär, jag trodde att man kunde helamma i minst 6 mån. Blir lite konstigt att ställa om sig nu.

Men idag tvingade min mamma honom att äta lite ersättning. Vi ska öva mer i helgen så att vi kan ge välling sen. Tills dess blir det gröt. Ska testa att ha i ännu mer bröstmjölk i potatisen. Bra tips med sötpotatis med.

Dagslurarna funkar i alla fall rätt bra. :)
M april -13
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

En tröstens tanke - ammningsperioden är en så kort del av barnets och ditt liv tillsammans. Du har ammat! Du kan fortsätta ammma! (men om du vill att liten ska sova på nätterna så behöver du ge mer riktig mat :D )

Många här på forumet har märkt samma sak som du och känt en sorg över att inte räcka till Helt för sitt barn så länge som dom trott.

Från mitt perspektiv, som inte kunnat amma något av mina små skrutt (utom en kort katastrofal period med amningsnapp) så har övergången till mat snarare varit en känsla av äventyr och av att Nu kan jag ge mitt barn något som Jag lagat till!

Du har en klok mamma som gav ersättning. Ni kan introducera välling/ersättnings blandning också för större mättnad. Jag rekommenderar NAN 2, den är mjukare mot magen än Sempers.

Så - mod i barm och kom ihåg att snabbare än du förstår så står ni i hallen tillsammans och ska gå ut och stjärnan sätter på sig skorna själv och säger: mamma nu går vi va?! :D

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
emla

Inlägg av emla »

Ja visst har jag en klok mamma. Klokare än vad min son har i alla fall. :roll: Å andra sidan hade min mamma Barnaboken hemma när jag var liten men hon läste aldrig den. Så klokheten har nog kommit med tiden. :wink: När jag är mormor är jag nog superklok också. Eller farmor menar jag ju.

Nu är det "mission mat" som gäller. Jag antar att det kan ta ett litet tag innan jag får i honom så mycket mat som du Clara Cecilia fick i din L men man måste ju börja någonstans. Idag försökte jag ge honom gröt på morgonen efter bröstmjölken men han spydde bara upp gröten. Igår lyckades vi inte få i honom vare sig mos eller gröt men det kan vara för att vi inte var hemma.

Kanske är det ändå så att det är ersättning eller välling vi får sikta på i första hand samtidigt som vi fortsätter med smakisar vid sidan om. Min mamma ska komma hit idag igen och försöka med flaskan. Nu har vi NAN1 hemma och vi kör på den över helgen i alla fall. När han börjar äta lite mer ur flaskan får vi självklart byta ut den. Man kan ju inte ha bebismat när man är stor pojke. 8)

Om någon har mer handfasta råd på hur vi ska få honom att vilja äta mer på dagarna så tas det tacksamt emot. Det känns liksom lite som att han är nöjd med hur vi har det nu.
M april -13
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

emla skrev:Det är bara så skönt att skriva av sig ibland till folk som har samma filosofi som en själv. Sambon blir så trött på mig när jag ständigt pratar sömn även om han är helt med på det här.
:D :D :D Vi pratar nog lite mer sömn än vanligt vi AW:are. Men å andra sidan är vi lite mer konstruktiva än de med det gnäll man vanligtvis hör. "Åhhh, jag är så trött! Han VILL inte sova." och så hör man hur bäbisen är så övertrött och inte vill annat än att få klarar besked och lite hjälp att komma till ro... :shock:

Mitt tips är att slappna av med maten. I situationen runt maten menar jag. Ha roligt! Tänk inte "nu måååste han få i sig mat" utan "åh nu ska du få smaka sötpotatis! Det är så gott!" Ge honom först lite mat och sedan efterrätt. Bra att avsluta med ngt riktigt smaskigt. Mat ska vara kul! Det tar ju ett tag innan de lär sig hur man hanterar den här nya maten så simma lugnt. Det kan ju bli lite svajigt så här när man inte hängt med (Jag hängde inte heller med kan jag säga. Båda gångerna! :D ) men då får det väl vara det. Du vet hur du hjälper honom till ro om han behöver. Du matar på bäst det går. Du ser till att han får komma ut och upptäcka världen. Ut i friska luften som gör under för aptiten. Gunga lite i mammas knä, smaka på grässtrån. killas av grässtrån o s v. Då är du snart på banan igen!

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"