Idag (torsdag) är uppföljningsveckans andra dag för Tova, 7 mån, och jag är lite osäker på hur vi ska göra med dagslurarna i fortsättningen.
Så här har vi gjort hittills: kurdag 1-3 sov hon ute i vagnen på mage. Men då var jag nog för passiv med verktygen, så dag 4 blev lite av en ”omstart” med dem. Nu i början känner jag mig inte så bekväm med att buffa och ramsa ute där folk kan se och höra, så därför fick hon sova inomhus i samma vagn på mage alla dagslurarna den fjärde dagen. Det gick hyggligt bra, hon somnade ganska snabbt och jag kände att verktygen "tog".
Men igår (uppföljningsveckans första dag) kom storebror Hampus (4 år) tillbaka från farfar (han fick bo hos honom under kuren för att vi skulle kunna fokusera så bra som möjligt på Tova), så då trodde jag inte att dagslurarna skulle funka så bra inomhus i vagn. (Skulle nog blivit konstigt för båda barnen.) Dessutom sov hon bara en dryg halvtimme av middagslurens 1,5 timme när hon sov inomhus i vagn.
Därför har jag tänkt göra så här: onsdag till fredag får hon sova alla dagslurar i sin säng, där hon sover på natten. Där är det mörkt (är en klädkammare) och jag kan "verktyga" ostört. Det funkade bra igår (onsdag). Jag hoppas också att tiderna då hinner sätta sig lite mer innan vi ska flytta dagslurarna till vagnen igen.
Då har de här första dagarna varit sig någorlunda lika, i alla fall lördag till tisdag och onsdag till fredag. Men sen kommer frågan: hur gör vi inför måndag, då Hampus ska till dagis och hon måste ta minst en av dagslurarna i vagnen? Jag har planerat schemat så att hon ska sova i vagnen på morgon och eftermiddag, i samband med att jag lämnar och hämtar Hampus. Middagsluren har jag tänkt att hon oftast kommer att sova inne i sängen.
Jag tänker mig att lördag-söndag tar man dagslurarna ute i vagnen och använder verktygen i den mån det behövs. (Får väl gömma mig i nån skogsdunge... )
Om någon har tid att svara, så blir jag jätteglad om du förklarar VARFÖR det ska vara på det ena eller andra sättet. Då kan jag själv ta ställning, och känna mig mer säker på varför jag gör som jag gör! (För en starkare Attityd av Självklarhet...)
Tusen tack på förhand, det här forumet är ett superbra stöd!
Schemat:
7.00 vakna
7.15 äta
8.30-9.15 sova (ev till 9.00 istället, för nu har hon 15 tim totalt)
10.00 äta
11.00-12.30 sova
13.00 äta
15.00-15.45 sova (ev till 15.30 istället, för att få ner det till 14,5 tim)
16.15 äta
18.15 nattslurk
19.00 läggning