Osäker på uppföljningsveckans dagslurar!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
asalil

Osäker på uppföljningsveckans dagslurar!

Inlägg av asalil »

Hej!

Idag (torsdag) är uppföljningsveckans andra dag för Tova, 7 mån, och jag är lite osäker på hur vi ska göra med dagslurarna i fortsättningen.

Så här har vi gjort hittills: kurdag 1-3 sov hon ute i vagnen på mage. Men då var jag nog för passiv med verktygen, så dag 4 blev lite av en ”omstart” med dem. Nu i början känner jag mig inte så bekväm med att buffa och ramsa ute där folk kan se och höra, så därför fick hon sova inomhus i samma vagn på mage alla dagslurarna den fjärde dagen. Det gick hyggligt bra, hon somnade ganska snabbt och jag kände att verktygen "tog".

Men igår (uppföljningsveckans första dag) kom storebror Hampus (4 år) tillbaka från farfar (han fick bo hos honom under kuren för att vi skulle kunna fokusera så bra som möjligt på Tova), så då trodde jag inte att dagslurarna skulle funka så bra inomhus i vagn. (Skulle nog blivit konstigt för båda barnen.) Dessutom sov hon bara en dryg halvtimme av middagslurens 1,5 timme när hon sov inomhus i vagn.

Därför har jag tänkt göra så här: onsdag till fredag får hon sova alla dagslurar i sin säng, där hon sover på natten. Där är det mörkt (är en klädkammare) och jag kan "verktyga" ostört. Det funkade bra igår (onsdag). Jag hoppas också att tiderna då hinner sätta sig lite mer innan vi ska flytta dagslurarna till vagnen igen.

Då har de här första dagarna varit sig någorlunda lika, i alla fall lördag till tisdag och onsdag till fredag. Men sen kommer frågan: hur gör vi inför måndag, då Hampus ska till dagis och hon måste ta minst en av dagslurarna i vagnen? Jag har planerat schemat så att hon ska sova i vagnen på morgon och eftermiddag, i samband med att jag lämnar och hämtar Hampus. Middagsluren har jag tänkt att hon oftast kommer att sova inne i sängen.

Jag tänker mig att lördag-söndag tar man dagslurarna ute i vagnen och använder verktygen i den mån det behövs. (Får väl gömma mig i nån skogsdunge... ) :oops: MEN: ska man då köra alla tre lurarna ute i vagnen (för att vänja henne vid vagnen ordentligt) eller bara första och sista (för att det är så dagarna kommer att se ut från och med nästa vecka)?? Eller har ni förslag på något annat, bättre upplägg?

Om någon har tid att svara, så blir jag jätteglad om du förklarar VARFÖR det ska vara på det ena eller andra sättet. Då kan jag själv ta ställning, och känna mig mer säker på varför jag gör som jag gör! (För en starkare Attityd av Självklarhet...)

Tusen tack på förhand, det här forumet är ett superbra stöd!

Schemat:
7.00 vakna
7.15 äta
8.30-9.15 sova (ev till 9.00 istället, för nu har hon 15 tim totalt)
10.00 äta
11.00-12.30 sova
13.00 äta
15.00-15.45 sova (ev till 15.30 istället, för att få ner det till 14,5 tim)
16.15 äta
18.15 nattslurk
19.00 läggning
Hampus född februari -07 (kurad jan-08)
Tova född juli -10
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Osäker på uppföljningsveckans dagslurar!

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
asalil skrev:Nu i början känner jag mig inte så bekväm med att buffa och ramsa ute där folk kan se och höra ---
Buffandet "ersätter" ju vagnandet - och vagnandet har du ju gratis när du är ute och går. Utomhus brukar man alltså inte buffa och inte ramsa heller. Lite skak i handtaget från sida till sida på stillastående vagn kan ersätta ramsan :idea:
asalil skrev:Dessutom sov hon bara en dryg halvtimme av middagslurens 1,5 timme när hon sov inomhus i vagn.
Inomhus kan du ju både vagna och ramsa henne över "skarven".
asalil skrev:Jag hoppas också att tiderna då hinner sätta sig lite mer innan vi ska flytta dagslurarna till vagnen igen.
Du har fnattat rätt rejält :shock: och det har man inte riktigt råd med under kuren, själva de första fyra dygnen och sedan uppföljningsveckan. Medan barnet så att säga lär sig klockan - tiderna - är dessa oupplösligt förbundna med platsen i fråga. Därför bör man INTE ändra saker och ting under de elva dygn som kuren pågår utan tänka igenom innan, in i minsta detalj, hur man ska lägga upp det hela. Då bestämmer man kanske middagsluren inne i säng (i halvdunkel) och de andra två lurarna ute i vagn. Eller något annat - men man kör det konsekvent, kuren igenom, just för att tiderna ska kunna sätta sig så enkelt och lättfattligt som möjligt med minsta möjliga förvirring för barnet.

Så du har gjort det lite onödigt besvärligt för lilla barnet att tillägna sig det pågår, betyrggande igenkänningsbart från dag till dag, och får nog bereda dig på att kuren behöver få en vecka till på sig, efter uppföljningsveckan, för att tiderna ska sitta säkert. Då, men först då, kan du börja laborera med både platser och människor (under förutsättning att du och alla andra har schemat för ögonen och låter tiderna råda minutiöst! Möjligen med en marginalkvart till nöds).
asalil skrev:Då har de här första dagarna varit sig någorlunda lika, i alla fall lördag till tisdag och onsdag till fredag. Men sen kommer frågan: hur gör vi inför måndag, då Hampus ska till dagis och hon måste ta minst en av dagslurarna i vagnen? Jag har planerat schemat så att hon ska sova i vagnen på morgon och eftermiddag, i samband med att jag lämnar och hämtar Hampus. Middagsluren har jag tänkt att hon oftast kommer att sova inne i sängen.
Nu funderar du innan, och det är bra - det gjorde du kanske från början också, men du ändrade och ändrade igen. Gör inte det nu mera :!: Bestäm dig (och här sätter ju dagis villkoren, som det bara är att rätta sig efter :roll: Om du nu absolut måste ha Hampus där, förstås, trots att du är hemma själv :?: ). Ta ledningen och följ ditt schema till såväl sov- och matplats som tid nu, under uppföljningsveckan (och en till).
asalil skrev:Om någon har tid att svara, så blir jag jätteglad om du förklarar VARFÖR det ska vara på det ena eller andra sättet. Då kan jag själv ta ställning, och känna mig mer säker på varför jag gör som jag gör! (För en starkare Attityd av Självklarhet...)
Då hoppas jag du fann svaret ovan :wink: Små kurbarn kan inte frikoppla platsen från tiden förrän de kan det, och det kan de först när tiderna - sömnen till natten och alla lurar - satt sig pålitligt. Då, men först då, kan de sova var som helst, läggas av vem som helst, äta var som helst etc - BARA MAN HÅLLER TIDERNA.
asalil skrev:8.30-9.15 sova (ev till 9.00 istället, för nu har hon 15 tim totalt) ---
15.00-15.45 sova (ev till 15.30 istället, för att få ner det till 14,5 tim) ---
30 min är inget naturligt s k sömnrytmspass, vilket 20 respektive 45 min är. Och ännu mer ändringar vill vi inte ha :!: :? :!: Behåll schemat som det är och följ det slaviskt nu. Tids nog kan du justera (förslagsvis genom att korta ner e m-luren till 20 min) men genomför kuren först :!: I praktiken sover hon ju ännu inte sina fulla lurar ordentligt alla gånger.

LYCKA TILL =D>

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
asalil

Inlägg av asalil »

Stort tack Anna, för ditt snabba svar!

Jag har (tro´t eller ej) läst hela din bok, men hade inte uppfattat att platsen har så stor betydelse under kuren. Det är mycket att hålla reda på för en nybörjare! :roll:

Skulle behöva ett par förtydliganden bara, innan allt är glasklart: :?

1. Om hon inte protesterar när hon blir tillrättalagd i vagnen, då ska jag väl inte vagna? Ska jag bara dra ramsan direkt då? (Står ju på s. 138 att man ramsar även i vagnen...)

2. Ramsan: drar man alltid fyra verser första gången (vid "Beskedet"), natt som dag, i både säng och vagn? Eller låter man det så småningom räcka med en vers? När då i så fall?

3. Bekräftelseramsan: Ska jag alltid låta den få sista ordet, natt som dag - i både säng och vagn? Även om hon har lyckats komma till ro utan min hjälp, efter stora eller små protester? Hur länge ska jag i så fall fortsätta ge den sista ordet? De första 11 dygnen? I mitt fall ytterligare 7, eftersom jag har "fnattat" så mycket?

Tack på förhand!
Hampus född februari -07 (kurad jan-08)
Tova född juli -10
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Ojojoj, jag ser att du fått vänta på svar. Jag ber om ursäkt. :oops:

Hur har ni det med dagslurarna nu? Har allt hunnit sätta sig?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"