Kura eller vänta?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Kura eller vänta?

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ramsa inte på minsta pip tycker jag. Men på alla frågor. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Lillpilten somnade på 5 minuter nu till natten! Jag lade ner honom och berättade att ojoj vad skön säng du har och sååå skönt det sk bli sova. Sen stoppade jag om honom och ramsade ut. En påminnelseramsa x 4 och sen blev det tyst efter en stund. Bekräftelsermsa x 4, lite glatt prat hördes från rummet och sen tyst :shock: :D :shock: Vad han kan!!!

Inatt försöker jag att inte buffa visst, utan jobbar med ramsan. Är det okej att gå in och lägga ner honom eftersom han oftast stiger upp eller ska jag låta honom göra det själv?
:heart: Stora M (27.6 2009) sover hela nätter
:heart: Lilla M (26.7 2010) kurstart 23.11 2010
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Helst vill du att han lägger sig själv. Du kan gå in när han har sovit i 10 min och lägga rätt honom. BER han om hjälp, ja då går du in och lägger ner. Går ut med ramsan.

Strålande jobbat! =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

God morgon!

Riktigt bra har natten gått! Melker grät till lite kring 22, men tystnade genast och somnade utan ingripande. 01:50 vaknade han igen och grät lite halvhjärtat, inte alls så argt som förra natten. Ramsa och tystnar, men börjar låta om sej igen en stund efter bekräftelsen. Snabbt in för att stoppa täcket och så buffar jag lite, men märker att han är ju tyst, varför står jag här?? :) :shock: Ut snabbt som en blixt med ramsa. Vakentid 15 min.

4:21 följande uppvak, vaken då ca 20 min. Ramsa, ett varv snabbt in och lägga tillrätta och lite ramsa till sen. Melker är tyst ett par minuter mellan varven. Jag lägger på Mozart och han somnar.

5:46 Lite gnäll, tystnar själv.

6:22 Vaknar och ligger (sitter?) och pratar för sej själv, väldans pigg låter han :D Jag ska dra ut på det så länge som möjligt och sen GOD MORGON.

Det känns riktigt bra efter natten! Ramsan börjar ta och jag tror 100% på det här. Och så här länge i sträck har Melker inte sovit på vem vet när!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt bra underbart jobbat!

En liten parantes. Säg inte ramsan för att sen gå in. Då betyder ju ramsan, jag kommer. Utan skall du in så går du in och sen ut med ramsan. Annars är det ditt jobb och se till ATT ramsan tar, även om du måste ramsa X50. + bekr. ramsa. :wink: 8)
Tor 2006

M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Tack för parentesen! Jag går inte in strax efter ramsa, utan vid nästa ingripande så att säga. Han behöver än (?) hjälp lägga sej om han stigit upp, han kommer sej liksom inte för det. Men kanske så småningom?

Inatt ska det jobbas ännu mer med ramsan. Kan jag nu dra ihop påminnelse med bekräftelse om han tystnar under ramsa? Är det okej att han klagar lite efter och jag inte gör något och han så småningom tystnar eller är det viktigt att ramsan alltid får sista ordet än?

Dagen har gått över förväntningarna! Båda lurara gick bra, somnade på ca 5-10 min (jag ramsade inte så mycket, för han lät inte ledsen, bara arg. Rätt visst?). Första fick jag väcka, andra vaknade han efter prick 1½ h, precis när det var dax för honom vakna. Nu håller han på somna till natten, ligger och pratar så jag ingriper inte utan han får prata på.

Det är en sån otrolig lättnad att det har gått så bra hittills. Jag är förberedd på bakslag och försöker undvika fällor, men hittills har det gått så SUPER tycker jag!! =D> :D =D> Jag är så stolt över min son! Framtiden känns så mycket ljusare nu när nätterna verkar börja funka, vi kommer ju kunna (och orka!) leva och njuta så mycket mer allihopa! :heart: :heart: :heart:

Och tusen tack till dej Anna som lagt ner själ och hjärta i små barn och deras sömn. :heart:

Nu sover plutten och jag ska gå ut på gården och plantera tomatplantor. God lördagkväll!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Ja, verkligen, du är värd allt beröm i världen. Visst kan bakslag komma men ta det med ro så går de över fort. :wink:

Om du har ork, så skulle jag ta separat bekr, denna natten också. och sen baka ihop dem till i morgon. Mest för att vara säker på att DU har sista ordet.

Prat, gnöl, gnäll och andra ljud har man rätt och göra utan ingripande. Du jobbar på exemplariskt! :heart:
Tor 2006

M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

God morgon! :D

En mycket bra tredje natt! Melker vaknade kring 00.30, men somnade om på 4 minuter och 2 rams-omgångar. Nästa uppvak var vid 05.30 (!!). Då låg han och babblade en stund, inte alls ledsen så jag ingrep inte. Efter 20 minuter blev det tyst och sen sov han till 06.50. Helt fantastiskt!

Morgonluren (9.15-9.45) kommer behöva flyttas en kvart tidigare, han blir för trött annars. Annars kör vi på stenhårt och håller schemat minutiöst.

Vi har egentligen familjesim idag på eftermiddagen (30 minuter). Det krockar inte med något i schemat. Är det smartast att hoppa över det idag eller kan vi fara tycker ni? Det är ju absolut inte värt att riskera något i detta tidiga skede.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, krockar det inte med schemats lurar tycker jag ni kan köra på. Se bara till att lurarna inte äventyras. Maten är lite mera flexibel. :wink:
Tor 2006

M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Lillen har feber :( :( :(

Men troligtvis beror det på någon tand och inte öronen *hoppas, hoppas* Lurarna inomhus har gått fint, jag har fått väcka båda gångerna. Lite längre tog insomningen första luren, men andra gick det destu snabbare.

Vi fortsätter som förr med orden "ingenting blir bättre av att han inte får sova" i bakhuvudet. Eventuellt blir det värkmedicinpåfyllning inatt, men det kan ju göras i sängen.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

vill bara slå hål på en myt och även få dig att känna dig lite bättre till mods, dvs skjuta dina vargar:

Tänder är inget barn blir sjuka av, det är den största myten kring små, tillsammans med att de inte vill sova. :shock: :roll: Däremot kan de vara infektionskänsliga i den åldern då de får sina tänder. Men mota nu vargen direkt - alla som är lite krassliga mår tusen gånger bättre av att sova. Du kan gott lägga 30 minuter tidigara på kvällen.

Om tänderna bråkar, ge något kallt att suga på och andra tuggis-grejer under dagtid. Du kan också hjälpa till med dina egna rena fingrar att "klia" på tandköttet - om smärtan inte är för stor så klart.

Bums i säng säger jag, tänder eller inte - sova bör man annars... :wink:

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Hejsan!

Natten gick kanon till att börja med, Melker somnade bums och vaknade första gången klockan 2. Då bökade han på lite, men somnade snabbt om själv utan ingripande.

3:45 vaknade han igen, gråtet av annan karaktär än innan. Jag ramsar x flera och far sen in en snabbis för att stoppa om och lägga tillrätta. Melker ordentligt febrig, så han får supp i sängen. Det går smidigt och bra och han somnar om efter en stund.

5:34 gråter han till i sömnen.

5:52 Vaknar och är ledsen och gråter. Jag ramsar och sätter på Mozart, ramsar mera sen. Tyvärr somnar han inte om, så jag gör glad morgon 06.35 före han blir ännu mer upprörd.

Det var alltså lite mer uppvak och bök och stök inatt. Men jag antar vi kan skylla det på febern och ont i munnen (ja, det syns han har ont).

Idag är Melker gnällig och ur form, men han somnade snabbt första luren. Andra luren har just börjat och jag tänkte ta hjälp av marginalkvart så han får sova lite eftersom han inte är riktigt i skick.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Underbart ju! Stort grattis till den fina natten, och det fina arbetet!
Så duktiga ni är :D Fortsätt så!

Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Tack Acnaib! :D

Kvällens nattning var en riktig 10-poängare! Nu tror och hoppas jag på en god natt med mycket sömn. Det var ju tänkt Melker skulle få sova 15 min extra till 14.15 idag, men visst vaknade han nästan prick 14 :) Han verkar ha programmerat in det klockslaget, han har inte missat det en enda dag!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

:D =D> :mrgreen: :wink:

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"