Kura eller vänta?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
M&Ms mamma

Kura eller vänta?

Inlägg av M&Ms mamma »

Hejsan!

Jag hittade inte min gaaaamla tråd, så jag startade en ny.

Jag var här i vintras och sömnskolade vår Melker, då 4 månader, nu 9 månader. Eftersom jag är här igen kan ni räkna ut att det gick som det gick... :cry:

Melker är ett så kallat öronbarn och har sen januari haft 7 öroninflammationer. Han har som bäst en på gång också. Nätterna är katastrofala, Melker vaknar med åtminstone två timmars mellanrum och somnar inte om han får slurka i sej välling. Han har haft lätt somna, men nu är det mycket problem där också eftersom han upptäckt hur roligt det är att stiga upp i sängen och slänga nappar i golvet.

Melker har också ett ljumskbråck som ska opereras, när vet vi inte än, men förhoppningsvis i början av sommaren. Samtidigt kommer han få rör i öronen.

Nu funderar jag hur vi ska orka fram till det. Det känns svårt att sömnskola före, eftersom han kan få ont av bråcket och det kan vara öronen som krånglar. (Jag har sömnskolat honom 2 gånger, men precis när vi fått ordning på nätterna har det kommit en ny ÖI med gråt och öronvärk)

Ska vi vänta till efter operationen?
Finns det något vi kan göra under tiden?

Råd och tankar mottages med tacksamhet :)

H. M&Ms mamma
:heart: Stora M (27.6 2009) sover hela nätter
:heart: Lilla M (26.7 2010) kurstart 23.11 2010
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Kura eller vänta?

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du (igen) :wink: :lol:

Oavsett allt, behöver ju lilla gossen sova. Det behöver vi alla. Helst skulle han ju sova sig frisk. Ingenting blir bättre av att han "vaknar med åtminstone två timmars mellanrum och somnar inte om han får slurka i sej välling" - jag antar du menar att han somnar om bara om han FÅR slurka i sig välling :?:

Det är bedrövligt med öroninflammationerna och stundande operation men som sagt - sova bör han och sova måste han få, i vilket fall. Du kan hjälpa honom till det. Du har inte fått kläm på Sova hela natten-kuren tidigare (som är just en KUR, ett botemedel - inte en "sömnskola") men varför inte genomföra SHN regelrätt den här gången :?: Det är faktiskt inte så svårt. Det är inte svårt alls :!:

Införskaffa Internationella Sova hela natten, tycker jag, och läs den i lugn och ro från början till slut. Sedan kan du se hur du ställer dig. Jag tror du kommer att se det hela med alldeles nya ögon den här gången.

LYCKA TILL :!:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Tack för svaret!

Vi har boken och hade pluggat på ordentligt förra gången, så jag tyckte vi gjorde som man ska. Men ändå fick vi inte riktigt kläm på det, så tydligen gjorde vi något fel.

Alla säger "ni måste vänta tills han blir frisk", men han blir ju aldrig riktigt frisk mellan varven... Stackars trötta Melker.

Jag ska läsa boken - igen - och återkommer sen.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

M&Ms mamma skrev:Alla säger "ni måste vänta tills han blir frisk", men han blir ju aldrig riktigt frisk mellan varven... Stackars trötta Melker.
:D Det beror på att folk tror - kanske du också :shock: - att Sova hela natten-kuren innebär en påfrestning för barnet, i stil med den gräsliga, hjärtlösa femminutersmetoden. Ingenting kunde vara mer felaktigt. SHN betyder HJÄLP. Aktiv, kärleksfull hjäp i det lilla BARNETS intresse =D>

Fråga "alla" vad de helst vill göra när de själva är sjuka, tycker jag. Gå i affärer på stan och shoppa :?: Parta på kvällarna med folk och fest och hålligång :?: Eller sova, sova, sova :?: :!:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Nej, nu går detta inte längre. På torsdag börjar vi kura! Jag antecknade när Melker var vaken inatt för att få det svart på vitt liksom och för att få se att vi inte bara inbillar oss. Dessa tider fick Melker flaskslurk: 22:15, 23:02, 23:20, 23:58, 01:04, 02:36, 03:40 och 5:42. Sen efter det somnade han inte om mer. Det är ju galet - så här kan vi inte ha det, jag och min man håller på gå under.

Jag har börjat plugga boken igen, läste den åtminstone två gånger före förra kuren. Och jag tror jag vet vad "felet" var: jag tyckte synd om Melker som varken fick napp eller flaska och istället för den självklara attityden tyckte jag också ganska så synd om stackars mej som inte kunde hjälpa mitt barn tillräckligt bra.

Nu ska jag fila schemat och sen presentera det här för att få åsikter och råd.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Härligt att du kommit till insikter som är så värdefulla! :thumbsup:

Skriv gärna ner även matschema - vad och hur mycket han äter när ni äter. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Detta schema har jag tänkt:

7 Godmorgon!
7:30 Frukost (gröt + plockbitar)
9:15 Sova 45 minuter
11 Lunch (Köttburk + plockmat)
12:30 Sova 1,5 h
14:30 Mellis (tex fruktburk)
16:30 Middag (Köttburk + plockmat)
18:30 Kvällsslurk (=gröt)
19 Gonatt!

Så här ser hans matintag ut nu (han äter bra) och även hans andra sovtur är alltid 12.30 (passar med storsyrrans lur). Mattiderna är lite täta där på kvällen, gör det något, det brukar funka bra?

(Ikväll har jag varit till doktorn med Melker igen. Antibiotikan han fick i torsdags har inte bitit och öronen ser riktigt fula ut :( Han har ont trots värkmedicin och svårt sova pga värken. Stackars liten!)
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Hej igen!

Jag har ändrat lite på schemat och vi kommer använda följande:

7:00 Godmorgon!
7:30 Frukost (gröt+plock)
9:15 Tupplur 45 min
11 Lunch (8-månaders köttburk + plockmat)
12:30 Tupplur 1½h
14:30 Grötmellanmål
18 Kvällsmat (8-månaders köttburk + plockmat)
18.30 Bad, gonattslurk och skratt
19 Sov gott!

Detta schema känns bra och skiljer sej inte så mycket från hur vanliga dagar ser ut nu.

Ikväll somnade Melker bums av sej själv! Jag började fundera på kurstarten sen imorgon, det behövs väl inte buffas om det går lika bra då? Är det okej då att bara sätta ner superglad, buffa lite snabbt som markering före jag ramsar ut? Jag ska ju inte buffa tills han sover ändå. Läste i boken att det ofta tar länge första kvällen, men Melker somnar ibland så här bums bara själv.

Tupplurarna kommer Melker från och med kurstart sova inomhus i spjälsängen och inte ute i vagnen som nu. Vagnen börjar bli liten och varm nu när det är varmare ute och dessutom har lillpilten börjat gilla försöka krypa ur den. Så istället för sele kör vi inne.

Det är roligt att se att Melker nu de senaste veckorna har börjat föredra magläge - det bådar gott. Jag tror hårt på att det ska gå vägen denna gång!

Att misslyckas är inget alternativ nu - nu bara MÅSTE jag få till rätt attityd, för nu måste den här lilla familjen få sova!! =D>
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Sängen är bäddad enligt konstens alla regler, mörkläggningsrullgardinerna upphängda, napparna är borta för alltid, barnet har blivit iproppad så mycket mat som möjligt och har varit ute massor idag.

Nu kör vi!!!
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Så där ja! Nu sover han efter 1 h 10 min envist kämpande. Skulle han ha kunnat svära skulle det nog ha kommit en lång ramsa där på slutet, DUMMA mamma som inte gav napp eller flaska! :D

Men nu sover han så sött, så sött. Det var bara resten av natten kvar då!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, härlig attityd du har. Det kommer att gå strålande skall du se. Läs i boken och på forum i natt, du kommer att hitta mycket matnyttigt.

Lycka till med kuren! :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Pust, det är VÄLDIGT starka reaktioner här! Vilken envis unge jag har!! Han har nu varit vaken i 50 min (första uppvaket somnade han på 10 min).

Jag har svårt avgöra om han är ledsen eller arg, kanske han är bådadera? Melker är ju van ha både napp och slurka flaska stup i kvarten, så jag förstår att han är upprörd. Men vi jobbar vidare!
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Godmorgon!

Snart är första natten avklarad och jag tycker vi skött oss rätt bra båda två. Melker har varit vaken 20:50 (10 min), 22:54 (1 ½ h), 02:39 (10 min), 03:55 (5min) och nu vaknade han 5:42 (för 20 min sen) men ligger och pratar och protesterar lite mellan varven.

Där kring 11 var han riktigt, riktigt förbannad, men gav tillslut med sej. Nu hoppas jag han ska somna om innan 7 så jag får göra riktigt glad morgon. :)

Idag ska Melker sova sina tupplurar i spjälsängen för första gången - spännande!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt och jag kan säga att natten du haft är ingen ovanlig natt för många kurare. Man buffar lugn och går med ramsan. Inatt så buffar du vid kris och jobbar med ramsan lite extra. Glöm inte bekräftelsen x4 alltid.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
M&Ms mamma

Inlägg av M&Ms mamma »

Ja, vi jobbar vidare inatt! Ska jag ingripa vid minsta pip med ramsa eller kan jag avvakta lite? (sökte i boken men fick inget klart svar)

Tupplurarna har gått bra, första somnade han på 10 min och jag fick väcka sen, andra tog det 20 min somna och sen vaknade han prick klockan 14 när luren var klar.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"