Hej igen!
Jag tycker att ert nuvarande schema ser jättefint ut, han ska ju sova ca 14 tim/dygn och ni har 14.5 tim...det där är en smaksak hur man gör. Vi har valt en kortare lur på fm - 20 min -för vår kille som är ca 1 mån äldre än din, men å andra sidan så har ni den långa luren senare på dagen än vad vi har. Jag säger inte att ni måste ändra, utan det var bara en reflektion
I övrigt som sagt - mkt bra!
Nu gäller det att inta samma position som ni hade när ni kurade - attityden av självklahet är det som gäller! Här ska sovas och om man börjar skrika eller leva om när mamma el pappa går ut ur rummet så får man göra det bäst man vill och lugna ner sig sen efter det. 10-15 min innan insomning är inget ovanligt! Det kan det ta även för vår kille som är en säker sovare.
Vid nedläggning: Skriker han eller gråter efter att ni lämnat rummet så ramsa bara lite "lagom" (svår bedömning kanske, men vad jag menar är att ni kanske inte ska vara på himla "på").Gör ljud utanför rummet istället som omväxling - dammsug, spela musik, diska, plocka, gå omkring - och stick till honom en ramsa lite då och då. Tids nog märker han att ni finns där ute och att allt är som vanligt och att det inte händer så mkt mer...slutsats: man somnar
Vaknar han för tidigt mitt i en lur eller mitt i natten el för tidigt på morgonen så ger ni honom en pangramsa, dvs ni ramsar bara en ggnx4, glatt och upplysande.Och sen låter ni honom vara och stöttar istället med husljud eller klassisk musik som ska spelas högt för att överrösta ev gråt (eftersom de lätt blir rädda av sin egen gråt).
Bestäm om/när det är sk KRIS. I min värld ska det till ganska mkt, men det är jag det

Att välja att gå in förmedlar mer än vad man tror, t ex att "du klarar inte det här själv" , men oftast tror jag faktiskt att man stör mer än man gör nytta

Väljer man att gå in och solfjädra så står man kvar tills barnet håller på att glida in i sömnen.
Ingen buffning! Det ska ni ha lämnat bakom er nu
Jag tippar på några dygn då ni får jobba hårt med ramsan samt husljuden för att få honom att minnas den igen och minnas vad det var den hade för funktion (så därför är det ju som sagt viktigt att inte gå in i "onödan"). Och så schemat - strikt-så att kroppens klocka går igång igen (det tar ett par dagar).
Men - viktigast just nu - det är att han hör att ni FINNS där.Utan att ni verkar oroliga eller nojjiga

Det ska vara
tryggt att somna...du vet sådär som man minns ifrån när man själv var liten och hörde att mamma och pappa höll på ute i huset och grejade...
Och - ni glömmer väl inte skrattet till gonatten? Skratt och bus
ända in i sovrummet
Läs "Safarin - en allegori" i SHN-boken, den har mkt klokt att komma med avs detta att "stå vakt". Och har du inte den så finns den här:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006
Ha det så bra och sov så gott! Det kommer att ordna till sig på ett par dagar om ni bara visar att ni står med fötterna på jorden!
Varma hälsningar, Sanna