Svårt sova längre inne dagtid samt amningsfråga
Re: Svårt sova längre inne dagtid samt amningsfråga
:thumbsup:
Kram Susan
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
-
Algotsmamma
Hej igen!
Jag tänkte avge en liten delrapport så här efter första natten på mage.
Det gick bra efter att han somnat in strax efter åtta igår. Han sov som han brukar och skarvade inte
. Vid två snåret vaknade han till men jag vagnade honom så att han somnade om igen. Det har inte med magläget att göra, för det hade han tendenser till även med ryggläget. Även då vagnade jag bort det utom en natt när jag flög upp och trodde klockan var halv fyra
. Så det ska jag nog få bukt med.
På schemat står klockan fyra nattmat men eftersom jag kört med halvfyra tidigare, så tar jag den tiden istället. Det borde väl inte ställa till det? Jag tänker att han hinner bli hungrigare då till morgonkulan också och ställa om en halvtimme känns inte lönt mödan. Den ska ju ändå bort inom sinom tid.
Sedan vaknade han halv sju istället för sju. Jag vagnade och tog upp honom en kvart innan? Är det ok eller ska jag vara benhård med schemat i tre dagar för att sedan använda mig av marginalkvartarna? Susan du skrev att du ofta lägger en kvart före sovtid för att det ska bökas
, gäller det alla sömnpass eller bara till natten?
Jag följer schemat för tremånad som står i en länk här på sajten. Jag kan väl skriva in det för att förenkla:
07.00 Godmorgon
08.45 sova 45 min
09.30 vaken, mat kl 11.00
11.30 sova 2 tim
13.30 mat, social delaktighet
15.30 sova 45 min
16.15 mat, umgänge, nattslurk 18.30
19.00 gonatt
03.30 nattamat
Det här med att vakna och inte få mat på en gång kommer ju att vara annorlunda än förut men när vi åkte bil i helgen, så blev det så och det gick bra. Därför håller jag tummarna för att det ska fungera nu också. Nattslurken efter så pass lång vakentid är också något som jag hoppas fungerar. Men det ska det göra. Jag måste intala mig själv det, banne mig..
Ja, en liten rapport och några frågor
/ Algotsmamma
Jag tänkte avge en liten delrapport så här efter första natten på mage.
Det gick bra efter att han somnat in strax efter åtta igår. Han sov som han brukar och skarvade inte
På schemat står klockan fyra nattmat men eftersom jag kört med halvfyra tidigare, så tar jag den tiden istället. Det borde väl inte ställa till det? Jag tänker att han hinner bli hungrigare då till morgonkulan också och ställa om en halvtimme känns inte lönt mödan. Den ska ju ändå bort inom sinom tid.
Sedan vaknade han halv sju istället för sju. Jag vagnade och tog upp honom en kvart innan? Är det ok eller ska jag vara benhård med schemat i tre dagar för att sedan använda mig av marginalkvartarna? Susan du skrev att du ofta lägger en kvart före sovtid för att det ska bökas
Jag följer schemat för tremånad som står i en länk här på sajten. Jag kan väl skriva in det för att förenkla:
07.00 Godmorgon
08.45 sova 45 min
11.30 sova 2 tim
15.30 sova 45 min
19.00 gonatt
03.30 nattamat
Det här med att vakna och inte få mat på en gång kommer ju att vara annorlunda än förut men när vi åkte bil i helgen, så blev det så och det gick bra. Därför håller jag tummarna för att det ska fungera nu också. Nattslurken efter så pass lång vakentid är också något som jag hoppas fungerar. Men det ska det göra. Jag måste intala mig själv det, banne mig..
Ja, en liten rapport och några frågor
/ Algotsmamma
Prinsarna Algot född 2011 & Malte född 2013
Hej, vilken trevlig rapport.
Om du vagnar och tar upp en kvart tidigare är det verkligen ingen katastrof. Ju bättre han sover ju fortare kommer han sova tills du väcker honom på morgonen.
Har jag möjlighet lägger jag gärna tidigare på alla lurar, så har jag alltid gjort med mina barn för det minskar min stress att de inte somnar bums. Sen tar jag tiden från när de somnar och det brukar vara helt enligt schemat så då hamnar man i fas hela dagen lång.
Kolla in detta förslag och fundera lite över det;
7.00 väckning och frukost
9.00-9,45 Sova
10.30 Lunch
12.00-14.00 Sova
14.00 Mat
16.00-16.45 Sova
17.00 Kvällsmat
18.30 Nattslurk
19.00 Sova natt.
Då får du lite jämnare fördelning på maten med minst 3 tim mellan målen. Sen behöver han inte vänta så länge på lunchen om du lägger den något tidigare. Man kan tycka att nattslurken kommer tätt inpå kvällsmaten men det funkar bra, den ska ju bara fylla upp eventuella tomrum efter dagens matintag.
Med detta vill jag inte säga att ditt schema inte kommer fungera, absolut inte, vill bara ge lite förslag att fundera på.
Kram Susan
Du ser magläget är toppen och snart kommer han inte vilja sova på något annat sätt.Algotsmamma skrev: Det gick bra efter att han somnat in strax efter åtta igår. Han sov som han brukar och skarvade inte. Vid två snåret vaknade han till men jag vagnade honom så att han somnade om igen. Det har inte med magläget att göra, för det hade han tendenser till även med ryggläget. Även då vagnade jag bort det utom en natt när jag flög upp och trodde klockan var halv fyra
. Så det ska jag nog få bukt med.
Klart det inte ställer till det, väck du den lille och ge honom ett nattmål. Se till att du har mörkt omkring dig, jag tänder inte någon lampa alls utan ammar i mörker. Sen lägger du bara ner i vagnen, du behöver inte lägga tillrätta utan ner i vagnen och så filten på bara. På natten skakar jag inte i handtaget eller dunkar utan går bara därifrån och lägger mig. Man ska inte överarbeta saker och ting, han kommer knappt veta att han varit vaken och ätit.Algotsmamma skrev: På schemat står klockan fyra nattmat men eftersom jag kört med halvfyra tidigare, så tar jag den tiden istället. Det borde väl inte ställa till det? Jag tänker att han hinner bli hungrigare då till morgonkulan också och ställa om en halvtimme känns inte lönt mödan. Den ska ju ändå bort inom sinom tid.
Benhård och benhård, man ska ju må bra också.Algotsmamma skrev: Sedan vaknade han halv sju istället för sju. Jag vagnade och tog upp honom en kvart innan? Är det ok eller ska jag vara benhård med schemat i tre dagar för att sedan använda mig av marginalkvartarna? Susan du skrev att du ofta lägger en kvart före sovtid för att det ska bökas, gäller det alla sömnpass eller bara till natten?
Har jag möjlighet lägger jag gärna tidigare på alla lurar, så har jag alltid gjort med mina barn för det minskar min stress att de inte somnar bums. Sen tar jag tiden från när de somnar och det brukar vara helt enligt schemat så då hamnar man i fas hela dagen lång.
Så här tänker jag kring schemat; att det blir 4 tim mellan frukost och 11-målet, han måste vara vaken 1,5 tim innan han får äta dessutom. Kan bli tufft tycker jag. Sen blir det bara 2,5 tim mellan 11-målet och det som kommer 13.30 - lite kort tid. Och så knappt 3 tim mellan 13.30 målet och kvällsmaten - också lite tajt.Algotsmamma skrev: Jag följer schemat för tremånad som står i en länk här på sajten. Jag kan väl skriva in det för att förenkla:
07.00 Godmorgon
08.45 sova 45 min
11.30 sova 2 tim
15.30 sova 45 min
19.00 gonatt
03.30 nattamat
Kolla in detta förslag och fundera lite över det;
7.00 väckning och frukost
9.00-9,45 Sova
10.30 Lunch
12.00-14.00 Sova
14.00 Mat
16.00-16.45 Sova
17.00 Kvällsmat
18.30 Nattslurk
19.00 Sova natt.
Då får du lite jämnare fördelning på maten med minst 3 tim mellan målen. Sen behöver han inte vänta så länge på lunchen om du lägger den något tidigare. Man kan tycka att nattslurken kommer tätt inpå kvällsmaten men det funkar bra, den ska ju bara fylla upp eventuella tomrum efter dagens matintag.
Med detta vill jag inte säga att ditt schema inte kommer fungera, absolut inte, vill bara ge lite förslag att fundera på.
Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
-
Algotsmamma
Hej Susan!
Tusen tack för snabbt svar
. Kände själv att det blev alldeles för långt till lunchmålet och gav honom det 10.20 istället. Det var inte lätt att hålla lillgrabben nöjd och så vill jag inte ha det. Siktade på halv elva men det blev ohållbart.. Det kändes som att sovandet skulle kommit alldeles för tätt inpå maten och det kanske inte är så skönt att lägga sig proppmätt. Och dessutom vara vrålhungrig inför maten.
Jag har tittat på ditt förslag och tycker att det ser mycket bättre ut. Jag funderar om jag redan nu kan hoppa på resterande biten för eftermiddag och kväll. Jag har lagt honom för middagssömnen som ska vara till halv två. Om jag förlänger en kvart så kommer jag nästan in på ditt schema, så det ska jag göra
.
Smart att lägga en kvart tidigare men ändå räkna och ta upp den vanliga tiden. Det tar som sagt lite tid för dem att komma till ro och somna.
Som sagt, tusen tack för all hjälp. Vilken stöttning
.
/ Algotsmamma
Tusen tack för snabbt svar
Jag har tittat på ditt förslag och tycker att det ser mycket bättre ut. Jag funderar om jag redan nu kan hoppa på resterande biten för eftermiddag och kväll. Jag har lagt honom för middagssömnen som ska vara till halv två. Om jag förlänger en kvart så kommer jag nästan in på ditt schema, så det ska jag göra
Smart att lägga en kvart tidigare men ändå räkna och ta upp den vanliga tiden. Det tar som sagt lite tid för dem att komma till ro och somna.
Som sagt, tusen tack för all hjälp. Vilken stöttning
/ Algotsmamma
Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
-
Algotsmamma
Hej igen!
Dags för ytterliggare en rapport och några frågor
. Natten som var, var första natten han sov från att han skulle slockna sju. I vanliga fall har det varit halv åtta, åtta. Nåväl, han slockade tvärt och det behövdes ingen vagning utan han sov och sov
. Så skönt.
Fick dock upp och hoppa tre imorse. Somnade om men såg att han låg och vred och skulle vakna till när som helst igen och eftersom jag vill väcka så tog jag upp honom 03,15, alltså en kvart tidigare. Jag känner själv att det är ok, så länge det inte börjar krypa tidigare och tidigare liksom. Eller?
Runt fem vaknade han igen, brukar han inte göra. Så vid lugn stund tog jag upp, kollade blöja och sedan ner igen. Solfjädrade honom till lugn. Och sedan sov vi ända till sju. Helt fantastiskt
.
Igår sov han bra förmiddag och lunch och sov över sina skarvar..En jublande glad mor \:D/ . Dock strulade kvällsluren på 45 min. Vaknade lite tidigare och kom inte till ro många minuter.. Nåväl, allt kan väl inte gå spikrakt.
Idag ser det ut som mönstret upprepar sig, den bra delen iallafall. Sov sin 45 min och somnade in utan vagning, bara lägga ner
. Nu till lunchvilan blev det vagning men somnar nog på 2 minuter trots allt och han sover över sina skarvar =D> . Nu håller jag tummarna för att det här schemat med några dagar på nacken kommer att passa lillministern alldeles utmärkt.
Jo, en fråga efter förmiddagsturen ska han vänta 45 min på mat och det är inte så populärt. Jag höll ut till 10.20 men då var han ganska trött och nästan lite stressad. Han åt inte så bra men jag grejade lite med honom, bytte blöja, busade och han var passivt delaktig när jag grejade i köket. Sedan typ strax före timmen efter första matningen så lade jag honom till bröstet igen. Då åt han lite mer, inte jättemycket men lugnade ner sig. Är detta till att skapa en ful ovana? Sedan fick han vara uppe med mig i köket medans jag förberedde lunchen, så inte sömn rakt på amningen. Ungefär en halvtimme emellan. Den vakenperioden var han inte jättenöjd. Inte lika många leenden som jag är van vid.. Några tips?
Passar på att tacka på förhand
.
/ Algotsmamma
Dags för ytterliggare en rapport och några frågor
Fick dock upp och hoppa tre imorse. Somnade om men såg att han låg och vred och skulle vakna till när som helst igen och eftersom jag vill väcka så tog jag upp honom 03,15, alltså en kvart tidigare. Jag känner själv att det är ok, så länge det inte börjar krypa tidigare och tidigare liksom. Eller?
Runt fem vaknade han igen, brukar han inte göra. Så vid lugn stund tog jag upp, kollade blöja och sedan ner igen. Solfjädrade honom till lugn. Och sedan sov vi ända till sju. Helt fantastiskt
Igår sov han bra förmiddag och lunch och sov över sina skarvar..En jublande glad mor \:D/ . Dock strulade kvällsluren på 45 min. Vaknade lite tidigare och kom inte till ro många minuter.. Nåväl, allt kan väl inte gå spikrakt.
Idag ser det ut som mönstret upprepar sig, den bra delen iallafall. Sov sin 45 min och somnade in utan vagning, bara lägga ner
Jo, en fråga efter förmiddagsturen ska han vänta 45 min på mat och det är inte så populärt. Jag höll ut till 10.20 men då var han ganska trött och nästan lite stressad. Han åt inte så bra men jag grejade lite med honom, bytte blöja, busade och han var passivt delaktig när jag grejade i köket. Sedan typ strax före timmen efter första matningen så lade jag honom till bröstet igen. Då åt han lite mer, inte jättemycket men lugnade ner sig. Är detta till att skapa en ful ovana? Sedan fick han vara uppe med mig i köket medans jag förberedde lunchen, så inte sömn rakt på amningen. Ungefär en halvtimme emellan. Den vakenperioden var han inte jättenöjd. Inte lika många leenden som jag är van vid.. Några tips?
Passar på att tacka på förhand
/ Algotsmamma
Hej, vilken härlig rapport! :thumbsup:
Så skönt att ni sov ända fram till sju sen, toppen.
Nu måste jag samla in mitt gäng som håller till ute i trädgården, misstänker att viss sanering kommer behövas.
Kram Susan
Så kan det vara och det är som sagt ingen panik i butiken. Helt ok att ta upp en kvart tidigare och jag snart kommer han sova längre så du får väcka rätt tid.Algotsmamma skrev: Fick dock upp och hoppa tre imorse. Somnade om men såg att han låg och vred och skulle vakna till när som helst igen och eftersom jag vill väcka så tog jag upp honom 03,15, alltså en kvart tidigare. Jag känner själv att det är ok, så länge det inte börjar krypa tidigare och tidigare liksom. Eller?
Men du behöver ju inte ta upp honom, stick ner nosen och lukta, är det ingen illalukt är det ok. 8) Ju mindre man lägger sig i ju bättre kommer det gå för lilla barnet att somna om.Algotsmamma skrev: Runt fem vaknade han igen, brukar han inte göra. Så vid lugn stund tog jag upp, kollade blöja och sedan ner igen. Solfjädrade honom till lugn. Och sedan sov vi ända till sju. Helt fantastiskt.
Så skönt att ni sov ända fram till sju sen, toppen.
Äsch, den däringa eftermiddagsluren kan vara lite knepig ibland. Är det något som krånglar här hemma så är det den. Men jag tänker att det ändå är den som ska bort först sen så jag gör ingen stor affär av det hela. Det känns lite som om den är en "sömnslurk" - ibland sover de igenom hela för att de behöver sin sömn och andra gånger kanske de vaknar tidigare eller har svårare att somna för de, av någon anledning, är lite mindre sömniga. Huvudsaken är ändå att de får förutsättningar för att kunna sova gott, sen kan vi ju inte sova åt dem.Algotsmamma skrev: Igår sov han bra förmiddag och lunch och sov över sina skarvar..En jublande glad mor \:D/ . Dock strulade kvällsluren på 45 min. Vaknade lite tidigare och kom inte till ro många minuter.. Nåväl, allt kan väl inte gå spikrakt.
Toppen! Njut och kom nu ihåg detta när det går så bra med läggningarna, det kan man behöva ha i huvudet om det någon dag blir lite krångel.Algotsmamma skrev: Idag ser det ut som mönstret upprepar sig, den bra delen iallafall. Sov sin 45 min och somnade in utan vagning, bara lägga ner. Nu till lunchvilan blev det vagning men somnar nog på 2 minuter trots allt och han sover över sina skarvar =D> . Nu håller jag tummarna för att det här schemat med några dagar på nacken kommer att passa lillministern alldeles utmärkt.
Det tar tid innan alla tiderna sätter sig ordentligt och magen och tröttheten hänger med och infaller när de ska så att säga.Algotsmamma skrev: Jo, en fråga efter förmiddagsturen ska han vänta 45 min på mat och det är inte så populärt. Jag höll ut till 10.20 men då var han ganska trött och nästan lite stressad. Han åt inte så bra men jag grejade lite med honom, bytte blöja, busade och han var passivt delaktig när jag grejade i köket. Sedan typ strax före timmen efter första matningen så lade jag honom till bröstet igen. Då åt han lite mer, inte jättemycket men lugnade ner sig. Är detta till att skapa en ful ovana? Sedan fick han vara uppe med mig i köket medans jag förberedde lunchen, så inte sömn rakt på amningen. Ungefär en halvtimme emellan. Den vakenperioden var han inte jättenöjd. Inte lika många leenden som jag är van vid.. Några tips?
Nu måste jag samla in mitt gäng som håller till ute i trädgården, misstänker att viss sanering kommer behövas.
Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
-
Algotsmamma
Hej!
Tack för snabbt svar åter igen
.
Det har fungerat riktigt bra med schemat och det verkar som det passar oss alldeles utmärkt
. Inatt fick jag väcka honom halv fyra, var nästan så att han blev lite ledsen att jag kom och störde men han tog tacksamt emot den goda mjölken
. Somnade om på stört och vaknade till vid fem, hade lite gaser som släpptes fria och sedan var det lugnt igen
. Samma sak vid sex men då hann jag upp och vagna en kortis sedan somnade han om.
Imorse fick jag väcka den lille herren. Vad skönt det känns när han sover så gott. Och idag är ytterliggare en ljuvliga dag när han sover över sina skarvar på lunchvilan =D> .
Vilken utvilad och trevlig mor jag blir av att allt fungerar så bra. Nu vet jag att det kanske blir en del bakslag men i bakhuvudet så har jag ju vetskapen om att det fungerar.
Det gick bättre idag att vänta på maten, mycket gladare tills att det var dags att fylla på. Det är som du säger, Susan, magen och knoppen vänjer sig så småningom.
Funderar på om det är något jag ska ha i åtanke nu när han är tre månader. Jag vet att jag kan börja smyga in ramsor när han är alldeles inför att somna. Är det något mer som jag kan tjuvstarta med eller tänka på i övrigt?
/
Algotsmamma
Tack för snabbt svar åter igen
Det har fungerat riktigt bra med schemat och det verkar som det passar oss alldeles utmärkt
Imorse fick jag väcka den lille herren. Vad skönt det känns när han sover så gott. Och idag är ytterliggare en ljuvliga dag när han sover över sina skarvar på lunchvilan =D> .
Vilken utvilad och trevlig mor jag blir av att allt fungerar så bra. Nu vet jag att det kanske blir en del bakslag men i bakhuvudet så har jag ju vetskapen om att det fungerar.
Det gick bättre idag att vänta på maten, mycket gladare tills att det var dags att fylla på. Det är som du säger, Susan, magen och knoppen vänjer sig så småningom.
Funderar på om det är något jag ska ha i åtanke nu när han är tre månader. Jag vet att jag kan börja smyga in ramsor när han är alldeles inför att somna. Är det något mer som jag kan tjuvstarta med eller tänka på i övrigt?
/
Hej, vilken trevlig läsning, jag blir så uppriktigt glad och lycklig för er skull.
För övrigt så är det dags att, på allvar, börja åla runt lite på golvet. Lägg honom direkt på golvet, av med strumporna och så några spännande grejer framför honom. Själv kan du ju läsa en god bok och sitta så han kan ta stöd mot ditt ben med sina små fossingar.
Och du, livet går upp och ner för alla, både stora och små. Så är det bara och visst kommer det komma dagar och nätter där liten inte är nöjd och sömnen inte sitter som gjuten. Men då vet du vad du ska göra, du har dina verktyg för att hjälpa till god sömn och då behöver du aldrig stressa upp dig och hamna i något orosträsk.
Kram Susan
Härlig natt för alla inblandade!Algotsmamma skrev:
Det har fungerat riktigt bra med schemat och det verkar som det passar oss alldeles utmärkt. Inatt fick jag väcka honom halv fyra, var nästan så att han blev lite ledsen att jag kom och störde men han tog tacksamt emot den goda mjölken
. Somnade om på stört och vaknade till vid fem, hade lite gaser som släpptes fria och sedan var det lugnt igen
. Samma sak vid sex men då hann jag upp och vagna en kortis sedan somnade han om.
:thumbsup:Algotsmamma skrev: Imorse fick jag väcka den lille herren. Vad skönt det känns när han sover så gott. Och idag är ytterligare en ljuvliga dag när han sover över sina skarvar på lunchvilan =D> .
Japp, det tar lite tid innan saker och ting faller på plats men när de väl gjort det så sitter det.Algotsmamma skrev: Vilken utvilad och trevlig mor jag blir av att allt fungerar så bra. Nu vet jag att det kanske blir en del bakslag men i bakhuvudet så har jag ju vetskapen om att det fungerar.
Du kan ju riktigt njuta av honom, av solen och värmen, av livet, av vänner och familj.Algotsmamma skrev: Funderar på om det är något jag ska ha i åtanke nu när han är tre månader. Jag vet att jag kan börja smyga in ramsor när han är alldeles inför att somna. Är det något mer som jag kan tjuvstarta med eller tänka på i övrigt?
För övrigt så är det dags att, på allvar, börja åla runt lite på golvet. Lägg honom direkt på golvet, av med strumporna och så några spännande grejer framför honom. Själv kan du ju läsa en god bok och sitta så han kan ta stöd mot ditt ben med sina små fossingar.
Och du, livet går upp och ner för alla, både stora och små. Så är det bara och visst kommer det komma dagar och nätter där liten inte är nöjd och sömnen inte sitter som gjuten. Men då vet du vad du ska göra, du har dina verktyg för att hjälpa till god sömn och då behöver du aldrig stressa upp dig och hamna i något orosträsk.
Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
-
Algotsmamma
Hej igen!
Ja, det där att det går upp och ner fick jag tyvärr känna på igår
. Jag ska förstås inte hänga läpp men det är ju ändå lite frusteration kring det.
Det började med kvällen, var något svår att lägga och fick påminna honom att jo, det är visst kväll. Sedan vaknade han elva? tolv? och till sist tre? En mörbultat mor idag kan jag tala om och Algot också för den delen...
Nu på långa eftermiddagsvilan, så är det frågor i skarven och lite däromkring?? Attans.. Jag säger lite fula ord inombords och till pappan och sedan tar jag mig i kragen som att allt är som vanligt... Det räcker gott att bara skriva av sig allt
.
Tack för tipsen om vad jag kan göra. Nu ska det ålas
. Jag har haft honom på bordet och hållt emot fötterna men bara någon gång. Men nu satsar vi på det
.
Och jag tar till mig att njuta. Jag gör faktiskt det i massor, just för att det finns verktyg jag kan använda för att få vardagen att fungera. Algots mormor är grymt imponerad av att han sover så bra, svärmor också för den delen. Och jag är också imponerad med tanke på hur den första tiden var för oss. Jag hann aldrig riktigt med en smekmånad, så det blir bara bättre och bättre för oss.
Så, nu tar jag ditt ord. Bort med orosmolnen, det är ju bara en natt och en dag...
.
Tack igen för oerhörd stöttning. Jag har läst en del i din tråd om Linus och jag blir mycket inspirerad.
Kram Algotsmamma
Ja, det där att det går upp och ner fick jag tyvärr känna på igår
Det började med kvällen, var något svår att lägga och fick påminna honom att jo, det är visst kväll. Sedan vaknade han elva? tolv? och till sist tre? En mörbultat mor idag kan jag tala om och Algot också för den delen...
Nu på långa eftermiddagsvilan, så är det frågor i skarven och lite däromkring?? Attans.. Jag säger lite fula ord inombords och till pappan och sedan tar jag mig i kragen som att allt är som vanligt... Det räcker gott att bara skriva av sig allt
Tack för tipsen om vad jag kan göra. Nu ska det ålas
Och jag tar till mig att njuta. Jag gör faktiskt det i massor, just för att det finns verktyg jag kan använda för att få vardagen att fungera. Algots mormor är grymt imponerad av att han sover så bra, svärmor också för den delen. Och jag är också imponerad med tanke på hur den första tiden var för oss. Jag hann aldrig riktigt med en smekmånad, så det blir bara bättre och bättre för oss.
Så, nu tar jag ditt ord. Bort med orosmolnen, det är ju bara en natt och en dag...
Tack igen för oerhörd stöttning. Jag har läst en del i din tråd om Linus och jag blir mycket inspirerad.
Kram Algotsmamma
-
Algotsmamma
Hej igen!
Hur lång tid tar det innan man kan flytta till vanliga sängen? Jag har läst att de flesta har sina barn i vagnen tills de sover hela natten. Alltså fyra månader.
Ska ramsan vara så inarbetad då att den räcker som verktyg och att vangning inte behövs? När börjar man använda ramsan på allvar?
Den här tre dagars kuren för att sova hela natten. Den genomför man trots att man följt sm ett tag eller kan det vara så att lillen sover över själv med lite mer bastant mat i magen? Vid närmare eftertanke, så gissar jag att det ger sig
. Ja, lite funderingar iallafall. Jag ser också att mitt förra inlägg kan missförstås, jag skäller inte på pappan
, snarare får lite utlopp för att det inte gick lika bra som förut
.
/Algotsmamma
Hur lång tid tar det innan man kan flytta till vanliga sängen? Jag har läst att de flesta har sina barn i vagnen tills de sover hela natten. Alltså fyra månader.
Ska ramsan vara så inarbetad då att den räcker som verktyg och att vangning inte behövs? När börjar man använda ramsan på allvar?
Den här tre dagars kuren för att sova hela natten. Den genomför man trots att man följt sm ett tag eller kan det vara så att lillen sover över själv med lite mer bastant mat i magen? Vid närmare eftertanke, så gissar jag att det ger sig
/Algotsmamma
Hej!
Jag föreslår att överflyttning till säng sker när 12h nätterna fungerar bra, eller att den lilla klarar omsomnandet själv om nätterna efter nattmatning. Vi väntade nog till månad 4-5 någonstans där då nätterna gav med sig iom. fast föda under dagen.
Tycker som du själv säger att det är bra att vänta lite med överflyttning tills ni inte behöver verktyga så mycket med vagning, det påverkar om inte annat attityden hos mamma och pappa - vilket är a och o för förändringar.
Gällande ramsan är jag lite osäker, vi började smyga in den redan runt 3 månaders ålder, tillsammans med andra verktyg. Jag var även noga med bekräftelseramsan, som kom precis när lillan somnat eller var på väg in i sömnen. Sedan tog jag helt enkelt bort buffande, vagning o liknande och bara körde ramsa.
**Youni**
Jag föreslår att överflyttning till säng sker när 12h nätterna fungerar bra, eller att den lilla klarar omsomnandet själv om nätterna efter nattmatning. Vi väntade nog till månad 4-5 någonstans där då nätterna gav med sig iom. fast föda under dagen.
Tycker som du själv säger att det är bra att vänta lite med överflyttning tills ni inte behöver verktyga så mycket med vagning, det påverkar om inte annat attityden hos mamma och pappa - vilket är a och o för förändringar.
Gällande ramsan är jag lite osäker, vi började smyga in den redan runt 3 månaders ålder, tillsammans med andra verktyg. Jag var även noga med bekräftelseramsan, som kom precis när lillan somnat eller var på väg in i sömnen. Sedan tog jag helt enkelt bort buffande, vagning o liknande och bara körde ramsa.
**Youni**
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
-
Algotsmamma
Hej!
Tack för tips
. Satt faktiskt och läste i din tråd och såg sedan att jag hade fått svar ifrån dig
.
Vi har nog honom kvar i vagnen tills allt sitter lite bättre. Nätterna fungerar oftast väldigt bra för oss
(ta i trä), det är snarare dagtid som lillen inte vill sova. På nätterna är det oftast bara att stoppa ner med huvudet först och sedan är det snark.
Jag ska ta och bläddra lite i boken. Det är lätt att fastna och få inspiration ifrån alla frågor här på forumet men boken är inte att förglömma.
Nåja, nu är det söndagkväll. Lillen sover, utan att skarva =D> , en kompis kommer över och soffan, prat och teve står för kvällen
. Skönt!
/Algotsmamma
Tack för tips
Vi har nog honom kvar i vagnen tills allt sitter lite bättre. Nätterna fungerar oftast väldigt bra för oss
Jag ska ta och bläddra lite i boken. Det är lätt att fastna och få inspiration ifrån alla frågor här på forumet men boken är inte att förglömma.
Nåja, nu är det söndagkväll. Lillen sover, utan att skarva =D> , en kompis kommer över och soffan, prat och teve står för kvällen
/Algotsmamma
Hej igen,
Låter som en superkväll! BB är finfint att gå tillbaka till då och då. Eftersom varenda mening i boken innehåller mycket sund och tänkvärd information/inspiration, har jag säkert läst om samtliga kapitel minst 3-4 ggr.
Daglurarna var också svåra för oss, men började komma igång sakteligen efter att insomnandet för kvällen och natten skedde helt på egen hand av lillan. Jag tror att ni snart kommer se en förändring i detta mönster. Fortsätt vara tydlig med den lilla om att sova på dagen är bra och också hur länge de bör sova, så kommer poletten snart trilla ner.
**youni**
Låter som en superkväll! BB är finfint att gå tillbaka till då och då. Eftersom varenda mening i boken innehåller mycket sund och tänkvärd information/inspiration, har jag säkert läst om samtliga kapitel minst 3-4 ggr.
Daglurarna var också svåra för oss, men började komma igång sakteligen efter att insomnandet för kvällen och natten skedde helt på egen hand av lillan. Jag tror att ni snart kommer se en förändring i detta mönster. Fortsätt vara tydlig med den lilla om att sova på dagen är bra och också hur länge de bör sova, så kommer poletten snart trilla ner.
**youni**
**Youni**
-
Algotsmamma
Hej igen!
Ja, nog kan man behöva läsa det båda en och två gånger, för man missar oftast något som sedan förstås nästa gång
.
Ja, jag ska vara tålmodig och tjata tider och att det är skönt att ligga kvar och somna om.
Känner mig just nu inte jätteflexibel med att träffa folk, förutom om dom kommer hit. Men jag är säker på att det ger sig när vi får in tiderna och läggningen går enklare. Idag var jag till en kompis som bor en längre promenad ifrån. Jag förlängde förmiddagsluren en kvart och sedan tog jag mig hem på lunchvilan, 2 timmars. Så går det ju att göra och visst går det att gå med honom vaken men inte när det störtregnar
. Men jag ska försöka med det, har mest gått ute med babybjörnen i vaket tillstånd och slängt sopor och tittat på träden
.
Jag har märkt en ökad tendens att brösten inte är lika intressanta som omgivningen längre. Jag läste Susans råd i din tråd att de tar igen det vid nästa mattillfälle och jag har det i åtanke när jag tycker att han bara ammat ett tag och sedan hellre bränner av ett leende till mig och sedan tittar sig glatt omkring och är inte det minsta intresserad av mat..
Spännande utveckling det här!
/Algotsmamma
Ja, nog kan man behöva läsa det båda en och två gånger, för man missar oftast något som sedan förstås nästa gång
Ja, jag ska vara tålmodig och tjata tider och att det är skönt att ligga kvar och somna om.
Känner mig just nu inte jätteflexibel med att träffa folk, förutom om dom kommer hit. Men jag är säker på att det ger sig när vi får in tiderna och läggningen går enklare. Idag var jag till en kompis som bor en längre promenad ifrån. Jag förlängde förmiddagsluren en kvart och sedan tog jag mig hem på lunchvilan, 2 timmars. Så går det ju att göra och visst går det att gå med honom vaken men inte när det störtregnar
Jag har märkt en ökad tendens att brösten inte är lika intressanta som omgivningen längre. Jag läste Susans råd i din tråd att de tar igen det vid nästa mattillfälle och jag har det i åtanke när jag tycker att han bara ammat ett tag och sedan hellre bränner av ett leende till mig och sedan tittar sig glatt omkring och är inte det minsta intresserad av mat..
Spännande utveckling det här!
/Algotsmamma