Hej
Vi har fått en rejäl fnurra. jag säger vi för jag tror ju att det är hos oss som föräldrar som det ligger men ve behöver hjäälp hur vi skall göra med lilla vännen. ( hade en tråd innan när vi kurade, skulle jag använt den?)
Det gäller vår stora tjej

som blir 3 i juli. honhar varit en hel del sjuk sen lillebror

föddes i februari. har därför börjat att sova middag varje dag. Innan sov hon bara de dagar hon var hemma då dagis inte klarade av att få henne att sova. (dvs de la henne inte om hon tex sa "vill inte") men nu när hon varit hemma flera veckor har hon alltså sovit men blivit bara tröttare och tröttare. Nätterna har dock varit bra. Hon håller på att bli torr och har varit upp kanske 1-2 gånger och kissat men sen gått och lagt sig igen. Så en vecka (3 dagar) på dagis utan sömn och allt kulminerar. Hon äter väldigt dåligt där också. kanske bara ngn tugga av lunchen och är då jättetrött och hungrig när jag hämtar och jag måste mata för att hon skall kuna sova men då blir sömnen jättesen... Drömde mardrömmar i förrgår, panikledsen. jag gick in och lugnade men det tog sin stund innan hon somnade igen. dagen efter var hon jättetrött och fick lägga sig och sova middag då vi var hemma. nattningen strulade.
vi la tjejen som vanligt, men hon studsade upp direkt. fick klättra i själv. Maken höll på så i nästan 2h. jag kom hem och lade henne tre och sa bestämt att nu fick det vara nog, ramsade och gick. hon somnade vid 21.30 och natt skalll vara vid 19.30.
Sov till 07 när det är morgon här, sov middag 1,5h idag.
samma katastrofläggning idag. studsade upp och ner. fick lägga sig i sängen själv, jag stoppade om , ramsade och gick, efter ca en timme av den varan verkade hon tycka att det var en lek istället. försökte då att inte följa med in utan stå i dörren och vänta tills hon lagt sig och sen stoppa om och ut. hon stod tillslut på golvet och vägrade gå i sängen, bara grät. flytta på mattan, jag behöver snyta mig, kissa, jag vill ha en tomtemössa! allt...försökte få henne att lägga sig men hon blev bara ledsnare och ledsnare. när pappa tog över vrålade hon efter mig. när jag var där vrålade hon efter pappa. tog några gånger upp ungen i famnen för att lugna, vred sig som en ål och illvrålade. stackars övertrötta lilla tjej. till slut efter att ha hålit tjejen i famnen tills hon lugnade sig kunde jag lägga. hon studsade en gång , men en kram senare kunde jag lägga. hon frågade om pappa var trött. ja svarade jag. jag MED sa hon med en liten darrning på rösten. hon somnade 2.5h efter att nattning påbörjats.
måste få ordning på det här för jag märker att lillan blir tröttare coh tröttare och inte orkar ha så roligt som hon kan.
Jag borde väl veta hur, men just nu vill jag ställa alla duma frågor jag har i huvudet. jag kan lugna en bebis, men hur göra med en treåring?
så

hur bör vi göra bäst när hon studsar upp igen när vi lagt henne? efter skratt och bad och så.

Hur gör vi åt det faktum att det känns som om hon tycker att det är rätt okej att vela fram och tillbaka mellan dörr och säng när en förälder går med? alltså att hon får ju uppmärksamhet när vi kommer och lägger ner och nattar igen liksom och då fortsätter hon, eller?

Skall vi lyfta i säng eller bör hon klättra i själv?

I så fall vad gör vi om hon bara står och vägrar klättra i på trots?

vad gör vi om hon vägrar klättra i och är ledsen?

eftersom hon håller på att bli torr har det blivit mycket frukost. när hon var liten så ramsade vi ju direkt när hon vaknade,men nu frågar vi om hon är kissnödig. blir lite konstigt om hon säger att hon inte är det då vi backat med ramsan, varvid hon alltid säger kissa oc får det? någon som har någon ide eller erfarenhet som kan tipsa hur ni gjort?

vad gör man när liten övertrött unge lägger sig på golvet och vrålar mellan tårarna jag vill inte sova!

vad göra när vi byter förälder och hon bara skriker efter den andra och vrålar åt den som är där GÅ!

vad ligger sömnbehovet på egentligen för henne?
det känns ju som att hon bara blir mer upprörd när vi envisas med att hon skall klättra i och lägga sig, måsten ju lugna på något sätt...snälla hjälp oss så det blir rätt!
kramar