Hjälp! treåring verkar på väg att bli utbränd

videunge

Hjälp! treåring verkar på väg att bli utbränd

Inlägg av videunge »

Hej

Vi har fått en rejäl fnurra. jag säger vi för jag tror ju att det är hos oss som föräldrar som det ligger men ve behöver hjäälp hur vi skall göra med lilla vännen. ( hade en tråd innan när vi kurade, skulle jag använt den?)

Det gäller vår stora tjej :heart: som blir 3 i juli. honhar varit en hel del sjuk sen lillebror :heart: föddes i februari. har därför börjat att sova middag varje dag. Innan sov hon bara de dagar hon var hemma då dagis inte klarade av att få henne att sova. (dvs de la henne inte om hon tex sa "vill inte") men nu när hon varit hemma flera veckor har hon alltså sovit men blivit bara tröttare och tröttare. Nätterna har dock varit bra. Hon håller på att bli torr och har varit upp kanske 1-2 gånger och kissat men sen gått och lagt sig igen. Så en vecka (3 dagar) på dagis utan sömn och allt kulminerar. Hon äter väldigt dåligt där också. kanske bara ngn tugga av lunchen och är då jättetrött och hungrig när jag hämtar och jag måste mata för att hon skall kuna sova men då blir sömnen jättesen... Drömde mardrömmar i förrgår, panikledsen. jag gick in och lugnade men det tog sin stund innan hon somnade igen. dagen efter var hon jättetrött och fick lägga sig och sova middag då vi var hemma. nattningen strulade.

vi la tjejen som vanligt, men hon studsade upp direkt. fick klättra i själv. Maken höll på så i nästan 2h. jag kom hem och lade henne tre och sa bestämt att nu fick det vara nog, ramsade och gick. hon somnade vid 21.30 och natt skalll vara vid 19.30.
Sov till 07 när det är morgon här, sov middag 1,5h idag.
samma katastrofläggning idag. studsade upp och ner. fick lägga sig i sängen själv, jag stoppade om , ramsade och gick, efter ca en timme av den varan verkade hon tycka att det var en lek istället. försökte då att inte följa med in utan stå i dörren och vänta tills hon lagt sig och sen stoppa om och ut. hon stod tillslut på golvet och vägrade gå i sängen, bara grät. flytta på mattan, jag behöver snyta mig, kissa, jag vill ha en tomtemössa! allt...försökte få henne att lägga sig men hon blev bara ledsnare och ledsnare. när pappa tog över vrålade hon efter mig. när jag var där vrålade hon efter pappa. tog några gånger upp ungen i famnen för att lugna, vred sig som en ål och illvrålade. stackars övertrötta lilla tjej. till slut efter att ha hålit tjejen i famnen tills hon lugnade sig kunde jag lägga. hon studsade en gång , men en kram senare kunde jag lägga. hon frågade om pappa var trött. ja svarade jag. jag MED sa hon med en liten darrning på rösten. hon somnade 2.5h efter att nattning påbörjats.

måste få ordning på det här för jag märker att lillan blir tröttare coh tröttare och inte orkar ha så roligt som hon kan. :(
Jag borde väl veta hur, men just nu vill jag ställa alla duma frågor jag har i huvudet. jag kan lugna en bebis, men hur göra med en treåring? :oops:

:?: hur bör vi göra bäst när hon studsar upp igen när vi lagt henne? efter skratt och bad och så.

:?: Hur gör vi åt det faktum att det känns som om hon tycker att det är rätt okej att vela fram och tillbaka mellan dörr och säng när en förälder går med? alltså att hon får ju uppmärksamhet när vi kommer och lägger ner och nattar igen liksom och då fortsätter hon, eller?

:?: Skall vi lyfta i säng eller bör hon klättra i själv?

:?: I så fall vad gör vi om hon bara står och vägrar klättra i på trots?

:?: vad gör vi om hon vägrar klättra i och är ledsen?

:?: eftersom hon håller på att bli torr har det blivit mycket frukost. när hon var liten så ramsade vi ju direkt när hon vaknade,men nu frågar vi om hon är kissnödig. blir lite konstigt om hon säger att hon inte är det då vi backat med ramsan, varvid hon alltid säger kissa oc får det? någon som har någon ide eller erfarenhet som kan tipsa hur ni gjort?

:?: vad gör man när liten övertrött unge lägger sig på golvet och vrålar mellan tårarna jag vill inte sova!

:?: vad göra när vi byter förälder och hon bara skriker efter den andra och vrålar åt den som är där GÅ!

:?: vad ligger sömnbehovet på egentligen för henne?

det känns ju som att hon bara blir mer upprörd när vi envisas med att hon skall klättra i och lägga sig, måsten ju lugna på något sätt...snälla hjälp oss så det blir rätt!

kramar
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
_lill

Re: Hjälp! treåring verkar på väg att bli utbränd

Inlägg av _lill »

Hej! Låter som om ni kommit in i en ond cirkel! Jag kan svara på en del frågor hur jag har gjort/skulle göra och sen får någon annan fylla på.... ang förskolan skulle jag haft henne hemma ett bra tag. Låtit världen vara liten igen. Min treåring sover inte på dagarna (går inte på förskolan) och har inte gjort det sen hon var drygt 2,5 men hennes vila är viktig, om hon inte vilar på dagen märker jag att hon lätt blir väldigt trött. Vi har löst det genom att hon ligger i sin säng och tittar på film en stund mitt på dagen. Inte optimalt men hon får en vilostund som hon behöver. I ert fall skulle kanske lyssna på en cd-sag vara ett bättre alternativ, då får hon möjlighet att varva ner och somna om hon behöver det.

Vaknar hon 1-2 ggr om natten skulle jag inte sluta med blöja nattetid än. Det blir för mycket spring. Ett alternativ om hon absolut inte vill ha blöja kan ju vara att ni tar upp henne innan ni lägger er och kissar henne i sömnen. Hoppa ni får fler tips!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
videunge

Inlägg av videunge »

Hej och tack för svar. :D

vi har sedan igår börjat att helt enkelt flytta henne tillbaka till sängen snabbt när hon kommer upp för att undvika långa pass därinne. Förut har vi ju envisats med att HON skall klättra i SJÄLV. men då kan hon stå på golvet och vägra det. blir inte så konstruktivt liksom.
låtit som en skiva på häng med glad ramsa som svar på allt. Leende på läpparna och attityd i ryggen och godag yxskaft liksom...vi parkerade också en pappersrulle och ett vattenglas brevid sängen så hon kan ta själv. nattning tog i går 1,5h men hon förstod till slut tror jag, för det blev längre och längre mellan frågorna och till slut somnade hon LUGN. Och då kan jag säga att hon gick igenom allt från ilska, gråt, nästan hysterisk när pappa tog över när jag skulle till jobbet, ville ha papper, började hosta, ville inte ha nallen, ville ha...till slut blev kraven mindre och mindre krävande. min man berättade att hon försökte febrilt komma på något som han skulle gå med på.

han fick hålla sig för skratt när ungen vrålar i dörren "jag vill gå och lägga mig!!!" javisst sa maken och bar tillbaka. :wink:

vi har ju insett att hon ställer frågor och inte fick svar ordentligt och varit jättefrustrerade över att ho inte verkade få svar ordentligt. läste runt lite på forumet och kom fram till det där att när hon skriker upp sig behöver hon klara besked om att det är sova som gäller. och det fungerar verkar det som! Ord når inte fram men handling. och lugn.

ang att kissa på natten.. hon HAR blöja, men hon vaknar av att hon är kissnödig själv.

Har infört sova 1,5h igen tills hon kommer ikapp lite i alla fall. oh hon la sig utan protester.

sen tänkte jag hämta tidigare från dagis så hon äter hemma i stället. tror att matstrulet blir lite också då det är väldigt tätt med maten på dagis. mellis vid 9.30 (frukost hemma vid 7.30) och sen lunch vid 11.30. då är hon inte så hungrig. nu får ho ta hemma vid 13 och sen sova direkt med MÄTT mage.

kram på er :heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag kan tänka mig att fylla på lite med svar.

Håller med om sova på dagen och vila, det är nödvändigt. Sen tycker jag ni kan lägga upp till 30 min tidigare på kvällen för att hinna svara på allt spring och frågerier. Hon är i trotsen och jo, vi (min son då) föll för det där med "dricka, kissa, nallen, snutte, kudde osv... Tills jag bestämde att 1 gång får man kissa och 1 gång får man dricka vatten. Sen är det ENBART ramsa som gäller.

Sen gäller det att sovrummet är KOLSVART så hon i princip inte kan se dörren, då brukar springet minska en aning. Men klättra tillbaka själv skall hon göra. Hon låter precis som in son, frågor så de haglar, allt i form av "handling" så svaret är, du kan sova i form av ramsan.

Man kan stå vakt utanför rummet ett par dagar om man vill för att mota Olle i grind så att säga.

Är det inget kul med att "springa upp och ner" och man märker att svaret är detsamma. Man skall sova oavsett, så lägger det sig fortare än du kan ana. Men börjar du tillgodose dessa "frågor" ja då blir det ju genast svårt. Men jo, jag tycker man får kissa på natten. Kan hon klättra ur kan hon kissa själv antar jag? Klättra tillbaka.

För min son var ALLT underhållning så det gällde att inte lägga sig i för mycket, utan stå utanför och bara säga gonatt, sov så gott. Och jo,han körde också hela registret från arg, glad, ledsen, och jätteledsen. Men till slut förstod även han.

Ha målet i sikte, lägg in lite extra lång natt tycker jag. MIn son har fortfarande 18.30-07.00 som natt för att hinna med lite oavklarade saker innan han skall sova. Så här ljusa tider tar det en stund för melatoninet att träda i kraft.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge

Inlägg av videunge »

Hej Tors mamma och alla andra.

tack för svar! :D känner mig bara lite korkad som inte hänger med....Förra fnurran körde vi med att hon skulle lägga sig själv. Och när det kändes som om hon tyckte att det var världens underhållning att vi stod där och väntade när hon klättrade i så gick vi ut och sa säg till när du är färdig. när hon klättrat i så stoppade vi om. Samma sak om hon var uppe och kissade.

problemet denna gång är att hon kommit på att man kan vägra detta för att få mamma eller pappa att stanna kvar. Försöker vi gå följer hon efter, skrikandes och storgråtandes. Vill ju inte att hon skall komma ut i hallen heller.

:?: Så rent praktiskt, hur skulle man i så fall göra? Stå som en stoppkloss i dörren bara och ramsa eller vad menar du? som vi tänkt nu tänkte vi liksom att hon snabbt kommer i sängen blir mindre underhållning än att stå och vänta ut henne...? jag kan ha fel. vill gärna ha input på detta. Eller skall man säga åt henne att klättra i? Alltså hur gör ni när ungen studsar upp?

Att ge hnne två alternativ att välja mellan fungerar tyvärr inte. Lilla klipska tjejen kan lätt hålla tre eller fler alternativ i huvudet... :shock:

:?: När hon väl klättrar i, stoppa om? Det har vi inte gjort speciellt nu utan bara lagt över täcket. I kväll gick det på 1h. altså snabbare än igår. kändes som om hon prövade mig eftersom jag gick till jobbet igår och inte fick sista ordet så att säga.

Skönt att lillebror sover igenom alltihop...han lär ju träna in ramsan ialla fall. hört den typ flera hundra gånger nu :wink: Han sov för övrigt 9h i sträck trots cirkusen på kvällen. :thumbsup:

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Alltså för mig, rent konkret om jag var i din situation hade jag.

Sagt, klättra i sängen. Om hon (eller min son) står där och inte klättrar i, så "jaha, då stänger jag dörren + ramsa" typ. då är det inte så skoj att stå där i mörkret så länge.

AVVAKTA! Här gäller nerverna. Nu avvaktar du. Kan hon se tillräckligt för att krypa tillbaka, vänta. Kan hon inte så öppnar man (NÄR HON BER OM HJÄLP, det hörs) så öppnar du en springa, låter henne krypa ner och lägga på sig täcke själv. Ramsa och stäng dörren.

Gör sen husljud, rejäla! Kommer hon upp. Led till dörren, säg klättra i. samma igen. Ingen underhållning ingenting. Gå in när hon sovit 10 min och stoppa om om det behövs. Men barn över 1 år kan lägga på sig täcke själva när de behöver det.

Min son hittade underhållning i att komma upp, nu leder jag inte ens tillbaka utan säger, gå och lägg dig + ramsa. Svarar inte på frågor ingenting.

Var jättetråkig, det är nyckeln.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge

Inlägg av videunge »

Hej TorsMamma och alla ni andra! :D

tack för svar. Vi skiftade taktik. Nu får hon klättra i själv, ingen service. bara "gå och lägg dig" och sen ramsa. Vardagsrummet och köket är städat, disken diskad...tvätten inplockad OCH bägge barnen sover! :thumbsup:

Tjejen somnade 20 min efter "natt", hallå, det är ju nästan inom marginalkvart. :wink: Sen att vi la en halvtimme tidigare... bra tips alltså! :D bara hoppas att hon sover hela natten [-o< Och tack TorsMamma för att du tar dig tid att förklara när det känns lite tomt i skallen :heart:

Men en sak som jag inte riktigt har greppat :oops:
:?: Du skrev att om hon inte vill lägga sig säg "då går jag" och ramsa och avvakta. problemet är att hon kommer ut direkt då. Nu sa vi bara "gå och lägg dig" igen. låter det vettigt? om vi säger att hon står i dörren och vägrar gå och lägga sig, skriker upp sig till exempel. vad göra då? Så blev det nämligen innan vi började lyfta i ( eller rätare sagt vi började lyfta i just därför.) Nu känns det i och för sig som att det går bra men det är bra att ha en plan. Små trotsare kan ju få återfall för att testa om det VERklingen stämde...

jag har det så mörkt det bara går. (mörkläggningsgardin, persienn och markis nere 8) )

vi har satt väckarklocka så att det definitivt märks när det är morgon.

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nej,nej, du går inte. Du säger "Nu stänger jag dörren" och stäng dörren. Stå kvar utanför, hon kommer nog och öppnar eller skriker tills hon går och lägger sig. Öppnar hon, säger du bara "gå och lägg dig". Stäng dörren. Är det mörkt är det inget skoj, händer inget när man öppnar dörren så händer inget mer.

Så tills hon klättrat tillbaka får ni stå utanför och stänga dörren. När hon klättrat i, då går du! GÖR STORA HUSLJUD. Klättrar hon då ut, DÅ går du dit och säger "gå och lägg dig!", lägger hon sig inte då stänger du dörren. Dötrist.

Jag har EN gång gjort som AW skriver i BB och sagt ok, DU FÅR inte lägga dig. Han fick sitta i mörkret utanför och vänta. DET blev STOR underhållning. Så det funkade inte för oss. Och jag rekommenderar det INTE för de som är "lätt underhållna" .
Tor 2006

videunge

Inlägg av videunge »

HEJ! och god morgon.

JO, TorsMamma jag testade också den varianten och underhållningen visste inga gränser.

:idea: Bra att du påminde om att det gäller att "stänga dörren" och inte nu går jag" menade ungefär samma sak men det blir ju skillnad för henne så klart.... :oops: Ibland ser man inte de små detaljerna. Kan tilläggas att jag inte gick utan bara var utanför dörren men det är ju bra att tänka på vad man säger också :shock:

Tricket var att bara stå i dörren och säga "det är natt, gå och lägg dig och sen ramsa. Hon vaknade 2 gånger i natt. efter att hon var uppe och kissade haglade frågorna i 30 min. sen vaknade hon igen efter 45min. då frågade hon bara i 10 min och sov sen tills klockan ringde! :thumbsup:

Sen kan tilläggas att hon idag har en solskensdag hittills. Igår trotsades det om det mesta och idag är det hittills LUGNT. Goa unge. :D

skall hämta tidigare från dagis sen så hon får hem och äta och VILA

kram på :heart: :heart: :heart: er
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt jobbat. Jo trotstider är en prövning för föräldrarna, och om det nu är det kan man ju bara ana vad det är för barnet? :shock:

Kram tillbaka! :heart:
Tor 2006

videunge

Inlägg av videunge »

Hej!

Jo TorsMamma vi märker ju att det tar på henne och därför blir vi ju extra ledsna när hon inte får sova ordentligt.

MEN! inatt somnade hon om på bara ramsa. =D> inget hopp upp ur säng alltså. och toaletten är städad... :lol:

:?: men en sak gör mig osäker. När hon vaknar på natten låter hon oftast lite ledsen. Det är mycket sällan som hon säger till exempel att hon behöver kissa även om behovet kan vara stort när hon väl får pottan så jag tror att hon egentligen vaknar av det. Innan har vi därför direkt frågat om hon behöver kissa i stället för att ramsa. I natt glömde jag det och ramsade direkt i stället. Skall vi fortsätta fråga eller vad tycker ni? Hon sover med blöja och var innan sömnfnurran nästan torr.

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, för att klassas som "Nattorr" tycker jag att blöjan skall ha varit torr i minst 2 veckor.
Dock är det så att min son vaknar också "ledsen" och behöver kissa. Det ser jag inget fel med om man kissar, MEN märker man "underhållning" av det hela. Det är då man drar öronen till sig. Allt är en avvägning.
Tor 2006

videunge

Inlägg av videunge »

Hej

Verkar ha väldigt lätt att bli underhållning här hemma. Så nu fick jag backa ett steg till och bara säger det är natt, gå och lägg dig =; och stänger dörren så att det bara är en springa så hon ser att hitta tillbaka. Mycket tråkigare tydligen 8) ingen panik eller påståenden, bara tassande som var över på ca 20 min. \:D/ Läggningen gick kanon, blev mycket flams och trams. Stod och gjorde grimaser i spegeln (rekommenderas starkt!)

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jo, jag känner igen det där. Man får satsa på att prata bort, kissa, och dricka ordentligt INNAN, sen skratta massor så man faktiskt ÄR trött. Sen DÖTRIST. 8)
Tor 2006

videunge

Inlägg av videunge »

Hej

Sprudlande glad dotter kom ut med väckarklockan i hand och skrek God morgon mamma, det är MORGON! :heart:

hörde henne ligga och muttra igår efter att jag sagt åt henne att gå och lägga sig " ja ja, jag ska gå och lägga mig, mamma säger bara det hela tiden, jag ska men jag måste bara kolla. suck...bara kolla lite. nu skall jag vila lite " sen var det tyst :wink: det hela tog 10 min. :shock: goa unge :heart: kan man säga det bättre?

kram på er! :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"