Tips för liten Olof

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Clara Cecilia

Re: Tips för liten Olof

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
tänk så här,
tokiga dagar är tokiga dagar för er
Men rutinen är densamma för övrigt.

(Jag har levt nära och älskat en liten, numera stor, akut laktosintolerant person i många år. Det Är knepigt med svåra allergier)

För varje svår dag, styr upp igen.
Jag tycker ni jobbar jättebra!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
videunge

Inlägg av videunge »

Tack Clara :heart:

9h i sträck i natt! \:D/

men en fråga. :?: hur brukar ni andra göra när nätterna blir längre och längre, nattmålet kommer ju snart väldigt nära morgoonen så att säga. Väcka? samtidigt vill jag ju att han skall få sova lääänge om han vill det vilket han verkar.

kram på er :heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Clara Cecilia

Hej,
bra jobbat,
kolla in Susan D med Linus röda tråd :heart: :D

Att vara lite lat och bara skaka en vagn med foten runt 05.00 har också varit min modell.
Mata dagtid i parti och minut och var sen lite skönt lat :heart:
Inget botar överkoncentration som behovet av att få sova :lol:

Clara
videunge

Inlägg av videunge »

Hej ! :D

jag tror du missförstod frågan Clara...
frågan gällde vad man gör när det känns som om nattmålet snart kommer så sent att det stör frukosten liksom. ideer? :lol: Kan inte låta bli att skratta att jag "klagar" på att skrutten vaknar så sent för att äta att det nästan är frukost...

förresten hur brukar ni göra är ni skall åka bil. Låta somna innan eller? har en liten som inte alls gärna vill somna där nämligen. Nu tar vi bussen och hämtar syster i det fina vädret!
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Clara Cecilia

Hej!

Nej jag förstod precis vad du menade!

Susan har en underbar förmåga att beskriva hur hon slocknar i soffan och vips var nattmålet översovet. :heart: :heart: :heart: Ungefär så gjorde jag också när Lilla L äntligen fått smak på sömnen nattetid. Ett skak i hantaget var allt jag orkade med sen kastade jag mig i slafen igen.

Detta när sömnen nattetid sitter bra och det där nattmålet faktiskt inte längre behövs.
Så var det för oss :D

Vad gäller bil så är båda mina helt olika. Den store pojken Vägrar sova i bilar Överhuvudtaget. Lilla L slocknar så fort motorn startar. Så där har jag inga råd annat än att ta bussen :D

Clara
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

Så är det återigen bevisat att MAT MAT OCH MAT gör en unge glad och kan sova. :D

Lille Olof har bestämt sagt upp bekantskapen med amningen efter ett vi provocerade för att få diagnos på sojaallergi ( vilket han har skrutten :( ) Blev dålig och då vill han inte amma för det blir jobbigt. Märker redan att han börjar må bättre. Vi har ju inte hittat alla allergier än och nu får han ju bara i sig tillägg.

Sen har vi börjat introducera smakisar. Var beredd på att det mesta skulle komma ut. lite från första skeden kom ut men sen. Allt bara slickades i sig och jag fick sluta för att han inte skulle få för mycket :shock: Då blev han arg. Såg ut som om han sa " VARFÖR har ni inte talat om att man kan äta så här? inget trams med att suga, bara ÄTA! verkar som att det i kombination med att amningen är avslutad fick upp aptiten. Gårdagens lunch blev smakis och 250 ml :shock:

I morse gick det i 200 ml på en kille som har förut fått kämpa med 120. sen satte jag honom i babyskyddet. mätt och go satt han och tittade på när syster lämnades på dagis, somnade med bara ett litet pip på hemvägen och flyttades lätt till sängen :D
så min teori att han inte fick tillräckligt verkar stämma.

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Härlig läsning! :D

Ja du har så rätt, mer mat är nästan alltid lösningen på sömn som krånglar.

Och när de små väl fått korn på den goda maten så vill de bara ha mer och mer av allt.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
videunge

Inlägg av videunge »

Det är superhärligt!!!!

:idea: vill dela med mig av ett något konstigt trick. När ungen krånglar lite trots ömma järngreppet låtsas jag helt enkelt somna. :sleep: Fungerar fantastiskt bra och ungen äter lugnt. Oftast fungerar det u att syssla med fågelskådning och så men ibland behöver jag visa att det är HELT lugnt. :D

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
videunge

Inlägg av videunge »

Hej
9h håller i sig! Smakisar går utmärkt. Tur det eftersom lillen satte i sig 300ml i går, bara till frukost! :shock: :!:
:?: När brukar ni låta barnen dela rum?

Har ni då samma sovtider på dem eller kan man dela lite? :?: lillebror deckar så att säga före storasyster som det är nu.

kram på er :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

videunge skrev: Sen har vi börjat introducera smakisar. Var beredd på att det mesta skulle komma ut. lite från första skeden kom ut men sen. Allt bara slickades i sig och jag fick sluta för att han inte skulle få för mycket :shock: Då blev han arg. Såg ut som om han sa " VARFÖR har ni inte talat om att man kan äta så här?
:lol: :lol: :lol:

videunge skrev: :idea: vill dela med mig av ett något konstigt trick. När ungen krånglar lite trots ömma järngreppet låtsas jag helt enkelt somna. :sleep: Fungerar fantastiskt bra och ungen äter lugnt. Oftast fungerar det u att syssla med fågelskådning och så men ibland behöver jag visa att det är HELT lugnt. :D
:lol: :lol: :lol:

Vad skönt att ni fått ngt litet svar på prickerierna! :heart: :heart: :heart: Härligt för lille Olof!

Man kan ju i princip låta barnen dela rum redan från början om man har en SS därinne. Men rent praktiskt kanske det är smartast när man inte har ngt nattmål kvar att ta hänsyn till. Man kan ha samma läggningstider eller n en diff på ngn halvtimme kanske. Här har vi egentligen samma tid klockan 19 men ofta får storebror vara uppe och mysa en halvtimme med mamma och pappa, mest för pappas skull. Han är ju en riktig SS och har inga problem med att sova vidare ens tund även om vi tar upp skruttan vid 7.

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
videunge

Inlägg av videunge »

hej och tack för stöttning och varma ord!:heart:

Faktum är att lillemannen nu kan andas ordentligt för första gången i sitt lilla liv. :D Det är ju så mycket som lilla vännen inte tål.. och nu är det ju lättare att ha koll på vad han faktiskt får i sig när det inte behöver gå via amningen. Har till exempel redan konstaterat att morötter inte går an... :(
Just nu sover båda barnen gott :sleep: och jag har passat på att sy lite kläder till dem. :-D

men en liten fråga jag har
:?: När jag gjorde smaskigt mos till storasyster så blandade jag i lite bröstmjölk för att få det lösare. Jag antar att det går lika bra med ersättning, men går det i så fall att frysa?

:?: är det någon som vet om det finns margarin som inte innehåller varken mjölk eller soja? eller kanske blanda lite olja i moset?

två frågor blev det visst...

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej!
videunge skrev:
:?: När jag gjorde smaskigt mos till storasyster så blandade jag i lite bröstmjölk för att få det lösare. Jag antar att det går lika bra med ersättning, men går det i så fall att frysa?
Om du med mos menar rotfrukter så borde det ju fungera fint. Jag kokar rotfrukterna och sen spär jag med kokvattnet tills det blir lagom konsistens.
videunge skrev: :?: är det någon som vet om det finns margarin som inte innehåller varken mjölk eller soja? eller kanske blanda lite olja i moset?
Jag hade blandat i ekologisk rapsolja, det skvätter jag på all mat till vår lillebror.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
videunge

Inlägg av videunge »

Hej

okej det går bättre och bättre MEN jag har lite systemfel här hemma så att säga. Problemet är att Olof blir hysteriskt övertrött på kvällen. trots typ 11,5h natt och 4,45 h sömn på dagen... det blir ju 16, 15h ! tror jag läste att en tremånaders bara behöver 15,5 :?: hur är det?

Det är ju fortfarande lite lösa tider men i princip ser varje dag likadan ut.

19.30- 07 natt

9-11 sova 2h. oftast pigg och allert tills det är dags att sova här. testade att lägga tidigare men det blev mest bara kortare sömn.

13-15 sova. ibland tar han marginalkvart och sover från 12.45.

nästa vakenpass brukar han bara klara 1,5.h.

han brukar sen sova vid 16,30-17.15 det passet är struligt. efter det är han inte speciellt hungrig och vi drar lite på maten men han vill inte ha så mycket ialla fall. blir bara ledsen. känns mest trött lillen... :oops: nattslurk tas i sjalen då han är så trött och ledsen. vill ju få i lite mat innan natten.,, :oops:

är det någon som kan tänka ut något bättre. inser att det blir väldigt tätt med maten på slutet. Försöka täta i hop målen på morgonen? typ sova 1,5 första passet?

som sagt nu är ju dagarna kanon fram till sen eftermiddag ( betydligt bättre än tidigare) men jag skulle vilja kunna ha honom lugn på kvällen.

Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej videunge :D

Sâ skönt att höra att lilleman äntligen fâr mâ som folk. :D Och att han fâr äta riktig mat!

Är han en tröttis sâ respektera det, tycker jag. (Vâr lillebror som är 17 mânader sover 14.5 timmar per dygn, alltsâ typ en timme mer än rekommenderat, och mindre sömn ger utslag pâ humöret direkt. Morgonluren släppte han för nâgra veckor sen... :roll:).

Vad har ni för er där efter sista luren? Badar unge herrn? Ett skönt bad och efterföljande myspys brukar vara aptitbefrämjande.

videunge

Inlägg av videunge »

Hej !

jo maken till tröttmössa... :sleep: lyckades sova 12, 2, 2, 45 som 3 mån...

problemet var att det vart för tight i slutet på dagen mellan maten, så nu har jag gjort om schemat

natt 19.30-07 ( 19.15-07.15 i praktiken)

sova 9-11

sova 13-14.30

sova16.30-17 (ok om det blir 1,5 här dock)

lite udda att ha längsta luren på morgonen, men han är jättetrött då och han har ju en relativt lång middagslur också. (Det var lite pussel för att få ihop det med dagistider då han vägrar att somna i babyskydd och ofrånkomligen vaknar om man försöker flytta honom till det sovandes. )det här gjorde underverk på aptiten på kvällen. efter en 200ml flaska fick jag fylla ut med potatismos igår, smask!
sen satt den !

10h natt! =D> =D> =D>

men nattmålet blev kl 05.15... :shock: inte jättebra för han trodde lite att det var morgon kändes det som. gnölade lite innan han somnade om. sov lite lätt kändes det som. ( fick dock väcka vid 07.15) så jag funderar på om ni tror att det kan vara vettigt att försöka tratta i mat typ innan jag går och lägger mig för att slippa få nattmål mitt i vargtimmen :?: eller blir han förvirrad om jag börjar införa det nu och vaknar på morgonen i alla fall?

kramar på er! :heart: :heart: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"