Kura ett litet troll

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Kura ett litet troll

Inlägg av TorsMamma »

Hej, uppföljningsveckan startar direkt efter de där 3 dygnen man kurar. Nu gäller det att befästa allt det nya och alla rutiner så de blir en ny vana.

Marginalkvart är ok. Men försök i den mån du kan att hålla tiderna. Inget är förstört. Bara att köra på. :D 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
storastyggavargen

Re: Kura ett litet troll HJÄLP!

Inlägg av storastyggavargen »

I natt började ett nytt problem!

Vi vaknade klockan 24 av att lillen skrek, jag tyckte det lät lite konstigt så jag bad min sambo gå in och titta så han låg ok. Lillen hade vänt sig på mage och låg med huvudet ner i madrassen och kunde inte vända sig tillbaka :(

Han älskar att sova på sidan och vrider sig alltid till sidan när vi lagt honom. I natt däremot vaknade vi flera gånger av att han vänt sig på mage och inte kunde vända sig tillbaka. (Han gillar inte att ligga på mage, blir alltid arg och ledsen efter en stund, även på dagarna när vi lägger honom på mage för att "träna" och leka.) Saken är den att vi (främst jag) blir otroligt orolig då vi inte har något andingslarm (beställde dock ett i går) så hur gör vi innan det kommer? I natt gick vi in och vände på honom varje gång han lagt sig på mage och jag var så nervös att jag fick ont i magen och inte kunde sova :cry:

Christine
Christine

Wiggo 101221
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Prova rulla ihop en handuk och lägg under arm och ben så han har den framför sig.

Men annars, lär honom sova på mage. Med larm så klart. Oftast kommer de väldans fort!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
storastyggavargen

Hej

Om ett par veckor blir vår lille kille fem månader och vi behöver då göra om vårt schema. I dag använder vi det schema som står i boken (för en fyra månaders bebis). Det passar honom bra på förmiddagarna men han vill bara sova 45 minuter på andra dagsluren och inte 1,5 h som det schemat föreslår. Annars tycker vi att det är bra att måltiderna infaller när han vaknar efter dagslurarna.
Finns det någon som har nåt tips på ett bra femmånaders schema? :P

Christine
Christine

Wiggo 101221
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, bra rytmer för 5 mån är 12+45+1,5+45 eller 12+45+2+20

12 är nattid
fm lur
middags lur
em lur

Dessa lurar fördelar du sen efter barnets behov. Vanligen med 2 timmars mellanrum så där och sen typ minst 3 timmar vaken innan natten.

Skissa och räkna och fundera, vad passar damen bäst. Återkom så bollar vi. :D
Tor 2006

storastyggavargen

Hej

Vi har i dag 11timmars natt och eftersom det fungerar jättebra så undrar jag om du har något schemaförslag för en femmånaders med elva timmars nattsömn?

Christine
Christine

Wiggo 101221
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Oj, nej det är jag dålig på. Om du har 11,5 timmars natt skulle du kunna ha 11,5+45+2+45, kan det vara en kompromiss?

Annars 11+1,5+2+20 eller 11+1,5+1,5+45, fundera lite själva på vad som kan passa barnet, det skall ju passa alla.
Tor 2006

storastyggavargen

Tack! Det låter som ett bra förslag för då får man en längre period på dagen där man själv kan ta det lugnt samt att han får 45 min och inte bara 20 min på eftermiddagen. Har har mycket lättare för 45:or :D
Christine

Wiggo 101221
storastyggavargen

Behöver hjälp med nytt schema akut!!

Jag behöver hjälp med ett nytt schema akut innan allt raseras.

Fram till förra veckan körde vi med schemat Anna rekommenderar i sin bok för en fyramånaders bebis. Det har gått ok men det fungerar inte alls på dagarna med att han sover när han ska. Vi har försökt anpassa våra utflykter och liknande med hans schema men det resulterar ändå i att han somnar när han inte "ska" och är vaken när han borde sova. Det har inte varit så stora problem eftersom vi hållt mattiderna och att han ändå sovit på natten. Så hur är det egentligen med dagarna? Behöver man ett strikt schema om nätterna fungerar? Wiggo är nu fem månader och en vecka. Vi började kura honom i slutet av påsken. Wiggo behöver ganska mycket sömn, jag känner att han fortfarande behöver minst 15 timmar/dygn.

Eftersom han sover så gott på morgonen vid 07 så har vi låtit honom sova till 08. (Vi lägger honom kl. 20.00 och nu sover han till 08.00 och det passar både oss och honom mycket bra.)

Så hur ska vi lägga upp dagslurarna? Han klarar inte av att vara vaken mer än två timmar i stöten och han vill äta var tredje timma dvs. 08.00, 11.00, 14.00, 17.00 och kvällsslurk 19.30. Jag har förskt att göra tusen olika scheman men sitter nu här och river mitt hår... Känns som att vi behöver hjälp så inte allt raseras nu när han sover så gott på nätterna! Sedan funkar som sagt inte schemat på dagarna om vi är i väg någonstans...

Christine
Christine

Wiggo 101221
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

OK, schema kommer här.

Natt 20-08

Fm lur 09.45-10.30
Dagslur 12.30-14.00 (tröttis, tröttis kan ha 2 tim, då får du skjuta på sista luren lite)
Em lur 16.00-16.45

Det perfekta schemat för en 5 mån, jag lovar!

Peta sen in maten mellan dessa tider. 3,5 tim kan man absolut ha mellan målen.
Tor 2006

storastyggavargen

Tack söta du för hjälpen! Ska börja med detta redan i morgon :D

Bra att ha en längre lur på dagen eftersom det är den luren han kommer ha kvar längst!

Sedan undrar jag bara, finns det något knep för hur man ska göra när man är ute och "rör på sig"? (Han somnar som sagt när han inte ska och tvärt om.) Ex. han kan somna eller inte somna i bilen när vi åker (det är oftast det som är problemet). Eftersom vi bor på landet så har vi lite körväg när vi ska ta oss någonstans... Jag har provat både att åka i väg med bilen när det är sovdags och att åka när han ska vara vaken. Givetvis somnar han när han ska vara vaken och är vaken när han ska sova [-X

Tusen tack för att ni finns och svarar på alla frågor!
Christine

Wiggo 101221
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Njae du, det tar ju för de flesta 10-14 dagar att sätta sitt nya schema.

Men jag som också bor på landet har gjort så att vi har åkt typ 10 min innan han skall sova och sen kört i 45 min (bara åkt på kortlurar) tills han skall vakna och då stannat bilen. Ibland har detta betytt att vi åker förbi en avfart på motorvägen och sen vänder. Sen lärde han sig att sova även när vi stannat bilen så då stannade vi och väntade till 45 min hade gått.

Spenderat långa luren i resesäng och sen åkt hem igen till korta luren på em. Det passade oss bäst.

Annars får du åka direkt när ni vaknat och ge en muta i bilen ha måltid när ni kommer fram. osv...

Det gäller att inte åka för nära en lur innan. Utan hellre på eller direkt efter. Sysselsätt och hålla vaken med alla medel är tillåtet. Ge mutor osv. mycket skoj att åka bil får det vara om man skall hålla sig vaken. :wink:

Jag kan också lova dig att riktigt snart är han en skalman och kommer att sova precis när schemat säger. Det är inte långt dit. Så ha lite tålamod. 8) :lol:
Tor 2006

storastyggavargen

Hej!

Vår lille skrutt går mot sju månader nu den 21 juli och vi kör nu på det schemat du föreslog ovan. Det har fungerat bra men nu börjar vi märka att han inte är lika trött, är det dags att ändra om schemat?

Är vi hemma så somnar han när han ska på sina lurar men är vi i bilen eller i vagnen så går det fortfarande inte så bra. Vi tycker ändå att det är ok eftersom han sover gott på natten (20-08). Visst hör vi att han ligger och "pratar" och mummlar före klockan åtta på morgonen men han brukar somna om.

Hälsningar Christine
Christine

Wiggo 101221
storastyggavargen

Schemahjälp!

Hej igen, nu är Wiggo snart åtta månader och börjar verkligen bli förstor för sitt "femmånadersschema". Skulle någon kunna hjälpa mig med ett nytt schema för 8-9 månader?

Wiggo sover natt 20.00 till 08.00.
Christine

Wiggo 101221
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Pris och beröm för vackert genomförd kur :wink: :lol: Säger jag inte minst å lilla barnets vägnar :heart:

Ett klassiskt åttamånadersschema har en 45-minuterslur på förmiddagen, en 1,5-timmes middagslur mitt på dagen och en 20-minuterslur på eftermiddagen. Med 12 tim nattsömn ger det ca 14 tim 35 min sömn/dygn, vilket vore lagom för henne nu.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"