Börja kura Oliver 5 månader 8/4 - lite frågor!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Luvisen

Re: Börja kura Oliver 5 månader 8/4 - lite frågor!!

Inlägg av Luvisen »

Hej igen! :D
Så efter 25 min gick jag in, la tillrätta, megakort buff och ut, han somnade nästan direkt. Då tänkte jag att jag skulle gått in direkt o vänt honom så hade vi sluppit 25 min skrik.... men då lär han kanske sig att om jag vänder mig på rygg o skriker så kommer hon. Rätt tänkt
Rätt tänkt. :thumbsup: Vändningscirkusar jobbar man bort på vaken tid med övningar i att vända sig. När man vänt sig får man stående ovationer \:D/ . Här kan du läsa mer om cirkusar. :P

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055
Men det här med ledsen/arg... Ibland hör jag ju att han bara är sur o jämrar sig (låter nästan som att han sjunger) men när han väl skriker tycker jag att det är SÅÅÅÅ svårt att höra om han är arg eller ledsen!!! För mig låter ju det mesta skrik förtvivlat och jag vill använda verktygen och om han är ledsen och jag inte gör något låter jag ju honom skrika sig till utmattning och det ska man ju inte heller! Hur vet man ?
Ja, det kan vara knepigt. Inte minst när man själv har ett känsloliv som en bergodalbana ( jag vet, för det hade jag :wink: ). Om barnet skriker i samma tonläge och inte har några avbrott i sitt skrik då kan det vara läge att verktyga. Om det låter som att barnet "fastnat", om du förstår hur jag menar.

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
MariaOliversMamma

Inlägg av MariaOliversMamma »

Ah, vad bra att få läsa hur man ska göra! Då ska jag ta till strategi 2 i vändningscirkusen om det sker i natt, tror det blir bäst. Han kan vända sig från rygg till mage, gör det oftast när han ligger i gymmet, men han blir oftast tjurig då han inte trivs på mage än så får man gå o vända honom till rygg igen - alltså precis tvärt om vad vi gör på natten... :?

Ja det där med skrikandet är verkligen jättesvårt. Idag fick min sambo nog och tog upp honom efter 30 min skrikande (planerad 45 förmiddagslur). Jag frågade chockat "Tog du upp honom!?!?" - märks att det är jag som är mest fokuserad på den här metoden även om skrikandet är lika jobbigt i mina öron som i hans. Jag brukar försöka hålla mig från att använda verktygen innan han skriker så mycket att han nästan inte får ut några ljud, förstår du hur jag menar? Men usch ja, känslomässig bergochdalbana här med...

Hur tänker ni med det här när man är borta på kvällarna :?: :?: Igår var vi på middag, nattade honom på sin nattningstid men i vagnen så det blev ju förvirrat för honom. Han tog 30 min på sig att somna... Sen vakna efter några timmar, i bilstol, somna i bilen, in i huset, vakna, pyjamas o liten extra nattslurk och sen somna i sängen. Snurrigt värre för lilla hjärtat men vad ska man göra...? Man kan ju inte tacka nej till allt heller. Natten blev bra ändå, ett par ramsor vid 6-tiden som funkade bara. Idag har han dock bråkat lite vid lurarna... Hur tänker ni att man gör vid sånna tillfällen :?: :?:
Oliver född 2010 kurades vid 5 månader :heart:
Elliot född 151126 ska kuras inom kort! :D
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ja, ta upp är ju ett big no no. Mkt bättre att gå in och lugna i handling då med buff om det känns som man inte kan stå emot.

Och än bättre är ju givetvis att läsa i lilla SHN-boken om lugnet och säkerhet så att det verkligen känns bra och naturligt att lägga det lilla livet för luren. :P Ramsa glatt, även när ni kör med mkt magstöd. :idea:

Borta kvällar ja. Kanske ni kan ta med en resesäng som lillen kan sussa i? Bäst är väl en rymlig variant som Babybjörn som man hänger ett svart lakan över om nu rummet inte är beckmörkt som lillen ska sussa i.

Annars finns en mer praktisk variant tycker jag själv, den här:

http://www.littlekidscorner.se/sv/produ ... era-farger

Jag lägger numera in ett dubbelvikt vuxentäcke i botten så det inte finns ngnstas där ungen kan råka rulla ned i ngt "dike".

När man lagt så har man. När det är dags att gå hem får man se till att INTE väcka barnet allt för mkt. Utan försöka få hem dem i så lite ljus och ljud som möjligt och sedan lyfta över till sin egen säng. När jag lagt över vår älskling när vi väl kommit hem så har jag låtit allt vara släckt och tyst och bara hivat ned honom i sin säng i sitt rum som jag redan mörklagt innan. 8) Det har gått jättebra. Sedan har jag dragit igen dörren, tänt i resten av hemmet och fortsatt med mitt. :wink: That's it. :D

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
MariaOliversMamma

Bra idé det där med att smuggla ner honom i sin säng i mörker, det ska vi göra nästa gång. Han är dock en som vaknar lätt så när vi skulle hem (i lördags) blev han klarvaken och log som en solstråle när vi sa hej då och åkte hem.

Nattningen igår kväll var den värsta hittills :cry: Han skrek i 65 minuter - alltså SKREK. Jag och sambon fick avlösa varandra flera gånger för det är psykiskt jobbigt att stå och lyssna även om vi försöker vara lugna och trygga när vi ramsar och buffar... Sen var han vaken mellan 03-04 i natt också, skrek inte upp sig fullständigt men ett jämmer-gnäll som gick i vågor :( Kanske var det lördagens borta-nattning som ställde till det, vet inte... Hur länge efter schemaändringar brukar det märkas på barnen?

Vi har dock haft en jättebra dag idag, lustigt att han visar att han är trött precis (!) när det är dags för lur! Somnade ute i gräset på en filt i skuggan - prick klockan 12, så jag lät honom sova där en stund o när han vaknade la jag bara över honom i vagnen och han sov vidare hela sin 2h-lur (händer typ aldrig, men nu förlorade han ju iofs lite sömn i natt) - och på eftermiddagsluren somnade han i vagnen på promenad - prick kl 16 så jag bara vände på honom och han sov sina 45 minuter. Nattningen nu ikväll gick bättre så jag hoppas att han är tillbaka i fas igen...
MariaOliversMamma

Hade ännu en värdelös nattning igår - tog 45 skrikiga minuter. Natten innan gick det bra dock så det är varannan nu :?

:?: :?: Jag har frågat flera gånger innan men inte fått svar - HUR LÄNGE ska det vara så här vingligt?? Anledningen att jag frågar är om jag vill veta om vi gör något fel eller om det "ska/kan" vara såhär varannan-dags-kaos så länge (är på natt 19 nu och hade i början några riktigt bra nattningar där han bara slocknade utan ett pip) :?: :?: :?:

Vid nattningen började han med lite jämmer som blev till mer gnäll och sen tyst. Yes tänkte vi! Men sen satte han igång igen - och tog i från tårna! Vi stod utanför och peppade varandra att vi inte skulle gå in och "störa" men när han bara skrek och skrek riktigt från magen hur länge som helst kunde vi inte låta bli, men vi var lugna och stressade inte upp oss. Så det buffades några gånger och ramsades några gånger men utan effekt. När jag till sist gick in o buffade tills han var nästan helt tyst, gick ut och lät honom skrika en eller ett par minuter så somnade han till sist - efter 45 minuter.

:?: :?: :?: Gör vi fel?
:?: :?: :?: Kan detta bero på övertrötthet? Han är ju helt färdig på kvällen även om han sovit ok på dagen - men så är det ju iofs varje dag, kan inte koppla något som hänt på dagen till de struliga nätterna.
Han sover nästan aldrig sina 2h mitt på dagen, han vaknar efter 1:15-1:30 och jag får aldrig honom att somna om. Men han får 45 min på förmiddag och eftermiddag. Ska jag lägga honom för natten 30 min tidigare då kanske :?: :?:

Nuvarande schema;
7:30 - Godmorgon: Amma
9:15-10 - sova 45 min
10:30 - mat
12-14 - sova 2 timmar (Ändra till 1,5?
14:00 - mat
16-16:45 - sova 45 min
17:30 - mat
19:00 - nattslurk (amma)
19:30 - skoj och Godnatt (Ändra till kl 19?

Tacksam för lite råd och tips...

Under nätterna går det också upp och ner men mestadels okej - nu i natt vid 04 låg han o gnällde i 20 minuter innan jag ingrep - då gick jag in och vände honom bestämt på mage och gick utan ett ljud. Han somnade nästan direkt :D Sen vaknar han oftast 10-30 minuter före schemat också men då inväntar jag tystnad och gör godmorgon då.
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"