Nybörjare på SM, Z är 4 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
aso

Nybörjare på SM, Z är 4 veckor

Inlägg av aso »

Hej!

Önskar att dygnet hade fler timmar så jag hann läsa mer i forumet...
...men får kasta iväg en ny tråd så länge för att få lite svar och inspiration :D .
Jag har beställt Barnaboken och den bör komma i mitten på veckan men känner att jag desperat behöver lite energi fram tills dess :roll: . Introducerade SM så smått när Z var 3 veckor efter att ha läst på forumet. FICK EN ORDENTLIG "AHA" UPPLEVELSE NÄR JAG LÄSTE OM SM! Klart att vår lille behöver trygga föräldrar och ordnade rutiner.

Har än så länge bara inriktat oss på att få till ordentliga måltider och god sömn utan att egentligen veta så mycket om SM och vagning osv. Z sover som en sten på dagarna mellan matningarna och håller sig till bra tider helt själv. Men jag har ammat honom till sömns och inser att jag behöver lära honom att somna själv? Tips? Han sover nu på rygg men det känns som att vi vill prova larm och magläge - han är jätteorolig och flaxar när man lägger honom och sover bara lugnt vidare om han är proppmätt, annars får man ta upp och bära runt honom. Vaknar ofta på natten och verkar ha magont? Gör grimaser och stånkar och krampar...kan detta avhjälpas med magläge?
Hinner inte skriva mer nu då lillen just vaknat men återkommer. Jättetacksam för svar :D !!
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Nybörjare på SM, Z är 4 veckor

Inlägg av Sarisparis »

Hej aso och välkommen hit! :D Grattis till lilla underverket! :heart:

Sâ underbart att höra att ni kommit in pâ SM, det bâdar gott! :D

Här är en trâd dâr AW själv beskriver vagning och hur man gör för att inte hamna i det berömda vagningsträsket. :wink:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 91#p270191

Ta gärna en titt pâ filmklippet där hon visar hur man vagnar ocksâ, det är lätt att vara lite för lätt pâ handen.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

Magläge är i sig sömnfrämjande och brukar ha god effekt pâ magapparaten ocksâ, mycket lättare för gaser att ta sig ut. :D

:heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej igen,

Jag vet inte exakt vad du läst om SM här pâ forumet (det finns ju en hel del :lol: ), men har du inte sprungit pâ det här SM-kompendiet sâ ta en titt:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

PS. Kanon att ni skaffar larm :thumbsup: , det borde stâ som nummer ett pâ inköpslistan när man väntar smâtt, oavsett sovposition. DS.
aso

Inlägg av aso »

Tusen tack för snabbt svar Sarisparis- fantastiskt att det finns någon som "hör" en direkt, det inspirerar :D !

Om jag förstår saken rätt är det bara att börja med vagning pronto istället för ammning till sömns, dvs mata/sköta ordentligt enligt SM och sedan lägga honom i vagnen för egen insomning med vagning?
Superbra med filmklipp! Då känner man sig lite säkrare på att gå igång...
På natten äter han vid ca 01 och vid ca 04 men sen brukar han vakna 04.45 och har då fått en liten extraslurk för att sedan somna igen och vakna vid 07. Ska jag försöka vagna istället för att ge extraslurk när det bara gått 45 min och han egentligen bör vara mätt? Verkar som att han vaknar för att han behöver bajsa, skriker inte när han vaknar men ligger och gnyr och kastar sig från sida till sida och krampar ihop sig samtidigt som han stånkar och stönar?? Om jag bara avvaktar då håller han på i kanske 10 min men sen övergår det till skrik och gråt.

Han är svårrapad vår Z, är inte alltid jag lyckas få fram någon rap. Läste en tråd om raptips och får fram något fler rapar nu men fortfarande långt från alla gånger. Hur länge bör man "försöka"? Kommer mon tro magontet av att han inte fått rapa?
Jösses, många frågor är det som nybliven förälder... Men man blir lika glad varje gång man kommer på något och tar ett steg framåt =D> ...

Är det något speciellt märke på andningslarm som är att föredra, eller något annat man bör ta hänsyn till vid val av sort?

Att ha hittat detta forum känns som räddningen - ett fantastiskt bra sätt för att själv kunna ta kontroll över sina val och handlingar! Känns otroligt gott för självförtroendet att jag gör något aktivt för att Z ska få bättre sömn för då får han också en gladare mer utsövd mamma :D

:D Ha en fin kväll!
aso

Inlägg av aso »

Hej igen,

Nu har mina nya böcker anlänt både Barnaboken och Sova Hela Natten :) ! Yipeee, men inte lätt att hinna läsa när man samtidigt är så ivrig att komma igång. Framförallt måste jag få köpt ett andningslarm så jag kan lägga Z på mage!! Beställer ett imorgon på nätet men är på påsksemester så kommer inte ha tillgång till det förrän om en vecka. Känns som att det är lite bråttom med att få honom att somna själv för nätterna blir väldans jobbiga för hela familjen som det är nu :oops: .
Han blir 4 veckor idag och somnar ju absolut inte själv, börjar dock märka att han inte vill bli ammad till söms längre. Nu tar jag jag ut honom i vagnen dagtid efter avslutad SM-måltid och då somnar han som regel nästan omedelbart, så det känns ok. Men vad ska jag göra på nätterna? Kan jag börja med buffning eller vagning även om han inte kan fortsätta sova på mage, går det att vända honom efter han somnat? Eller ska jag bara avvakta tills jag fått på plats andningslarmet?
Verkar som att nätterna stabiliserar sig mer och mer och inatt slapp vi det extra målet som "slinker in ibland 45 minuter efter det förra", så med andra ord bara 2 matningar 01 och 04 :D. Enda kruxet är att han inte kan somna själv så även om han bara äter sina 20 minuter och är mätt då får jag hålla på med bärande och vaggning ytterligare 30 min för att vagga honom till sömns och så kan vi inte ha det.

Som sagt frågorna är många :lol: ...
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej Aso,

Jag slinker in lite pa din trad. Stort grattis till lilla Z, ditt stora underverk!

Jag marker att eget insomnande ar pa vag att bli en liten overhangande stress for dig. Men forsok ta det lite lugnt, det ar en process som kan ta lite tid att fa in. Jag tycker nog du ska se till att du har alla verktyg redo och ordentligt ordnade innan du borjar den processen (las nagra kapitel i BB, invanta andningslarmet sa att du kan slappna av gallande maglage och andning, ova pa bade buffning och vagning innan du introducerar den for lilla Z).

Nar du sedan kanner att detta sitter sa kan du borja, men tank lite langsiktigt, forandringen kommer med tiden - inte over en natt. Lilla Z ar fortfarande valdigt liten och da tycker jag det ar viktigt att du jobbar forsiktigt och mjukt och ar generos med verktygandet och da ar det viktigt att dessa verkligen sitter i ryggraden sa att du tydligt visar for den lille vad som galler.

Sa mitt tips ar nog att du fortsatter som ni har det nu, lat den lille somna hos dig. Las pa under Z:s sovstunder.

Gallande andningslarm anvander vi Babysense II och jag ar jattenojd med det. Vi bestallde fran andningslarm.se som har bra priser och leverans inom bara 1-2 veckodagar.

Stor kram
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
aso

Inlägg av aso »

Alltid finfint med inspel - så strålande att du slank in på denna tråd younikawa :) . Och du har helt rätt - jag blir alldeles stressad över att inte infört eget insomnande. Tror stressen kommer med att jag nu börjar bli sliten av alla uppdelade nätter och märker att jag får allt mindre energi, har ju givetvis dragit på mig halsont också så man känner sig inte direkt på topp. Och med detta kommer paniken smygande... så när jag läser att det finns möjlighet att lära 1 månaders bebisar att hoppa över ena nattmålet och på så vis få 6 timmars sömn, vill jag bara igång direkt.
Säkert väldigt förnuftigt att avvakta tills vi har alla redskap redo - och har hunnit förbereda både mig och sambon riktigt ordentligt :roll: :wink: .

Har läst och läst och läst i BB och SHN böckerna idag - otroligt mycket bra information!!

Jag har tusen frågor så jag bara skriver på och hoppas att någon vill bidra med råd och erfarenhet...tycker det är svårt att veta hur "sträng" man ska vara mot en 4 veckors, själva SHN-kuren är ju för äldre barn och SM kan man inte spika än heller.

- :arrow: Rapning, han är svårrapad hur länge ska man hålla på för att få fram en rap? Känns som att jag härjar med honom, ska ju rapas 4 ggr under en SM måltid. Måste man alltid få fram en rap eller blir det magont annars? Ibland skriker han till under ammning och släpper bröstet och när jag då tar upp honom kommer det en rap direkt. När jag då fortsätter amma honom och ska avsluta med rap så kommer det ingen...

:arrow: När Z vaknar ska han ofta först bajsa och ligger alltså vaken utan att skrika men däremot är det ett väldans stånk och stön och krampande, ser minst sagt inte kul ut alls han jobbar som sjutton. Detsamma gäller mitt under ammningen, han släpper ibland bröstet och krampar och kämpar. Brukar små bebisar hålla på så?

:arrow: Spelar det någon roll om man vagnar eller buffar för att lära honom egen insomning? Känns som att det vore bättre att buffa då han kan somna i sin egen säng...

:arrow: Z är 4 veckor nu och har som regel en ganska bra rytm som är nära 2-2 i vaken/sömn. MEN emmellanåt smyger det in sig trassel i systemet, vad gör jag när han vaknar efter 45 min? Han är borde ju vara mätt då och skulle egentligen sova vidare? Ska han ha mat eller buffas/vagnas? Detsamma gäller när han sover, hur länge ska han sova dagtid? Ibland sover han gladeligen mer än 3 timmar i sträck...Tycker det är svårt att veta hur "sträng" man ska vara mot en 4 veckors kille om det hjälper eller stjälper?

:arrow: Och så var det detta med tröttisar som egentligen ska vara vakna, dvs som somnar efter 1 omgången med mat och sedan är omöjlig att hålla vaken. Kan ju väcka honom efter det och byta blöja men han blir snart grinig och så fort han får mer mat så somnar han vid bröstet. Det blir ju inte mycket till ordning när han varken fått äta ordentligt eller varit vaken...

:arrow: Han vill inte heller äta sina 4 SM mat omgångar "i ordning" som tidigare, 2 omgångar på ena bröstet med rapar, blöjbyte, social och sedan 2 omgångar på andra med rapar utan sprider ut dem hej-vilt under vakentiden. Äter och är social om vartannat...och det blir gärna 3 omgångar på varje bröst... Bör jag försöka "styra upp det"?

Är en lite trött mamma som nu i alla fall har fått skriva av sig de värsta funderingarna :roll: . Jobbigt när man känner att självförtroendet dalar i takt med att tröttheten ökar... Jag har ALL tro på att allt ordnar sig och faller på plats :wink: !

Ha en strålande fin påsk :D !
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej och välkommen till Forumet och grattis till den nya familjemedlemmen. :)

Tänkte ge mig på dina frågor och hoppas på att räta ut några av dina frågetecken.
aso skrev:
Säkert väldigt förnuftigt att avvakta tills vi har alla redskap redo - och har hunnit förbereda både mig och sambon riktigt ordentligt :roll: :wink: .
Det är det allra smartaste ni kan göra. Att dra igång utan att vara påläst innebär bara att man hamnar i diket och därifrån kan det ibland vara svårt att ta sig upp igen. Så läs på, läs igen och så en gång till, sen sätter ni igång.
aso skrev: - :arrow: Rapning, han är svårrapad hur länge ska man hålla på för att få fram en rap? Känns som att jag härjar med honom, ska ju rapas 4 ggr under en SM måltid. Måste man alltid få fram en rap eller blir det magont annars? Ibland skriker han till under ammning och släpper bröstet och när jag då tar upp honom kommer det en rap direkt. När jag då fortsätter amma honom och ska avsluta med rap så kommer det ingen...
Här är det viktigt att komma ihåg att SM just är en modell att luta sig emot, följa men samtidigt forma om något så att det passar det lilla barnet det handlar om. Vi har haft något barn som man bara hystat upp på axel så har raparna kommit som på beställning. En annan har inte släppt bröstet utan bara öppnat munnen och rapat, han var en hungrig och ganska lat typ när han var liten. :wink: Linus som nu är fyra månader vill helst sitta på upprätt i knät och rapa.
Ligger barnet på mage så brukar både rapar och pruttar komma ut så att magen och barnet mår väl. Så stressa inte upp dig över att det måste rapas ett visst antal gånger.
aso skrev: :arrow: När Z vaknar ska han ofta först bajsa och ligger alltså vaken utan att skrika men däremot är det ett väldans stånk och stön och krampande, ser minst sagt inte kul ut alls han jobbar som sjutton. Detsamma gäller mitt under ammningen, han släpper ibland bröstet och krampar och kämpar. Brukar små bebisar hålla på så?
Jajemän, de brukar de. Det är jobbigt att bajsa och är man bara fyra veckor så har man inte på långa vägar en fått riktig kläm på hur det hela ska gå till. Då får man ta i lite extra med hela kroppen för att det ska bli något resultat. Mina barn brukar göra ett litet uppehåll i tuttningen, dock inte släppa bröstet, och så bajsar de och då tar de i med hela kroppen, sen äter de, sen ska det bajsas lite till.
aso skrev: :arrow: Spelar det någon roll om man vagnar eller buffar för att lära honom egen insomning? Känns som att det vore bättre att buffa då han kan somna i sin egen säng...
Jag har alltid våra småttingar sovandes i vagnen de första fyra månaderna, minst. Tycker att det är otroligt bekvämt, de är flyttbara i huset och så kan man bara dra ut dem i trädgården om man bor så som vi gör. Dessutom står de liksom mitt i händelsernas centrum och då sover de så gott helt på det klara med att resten av familjen är igång och håller vakt.
När ungen sover sina modiga 12 tim på natten brukar vi flytta över till spjälsäng och då brukar det inte behövas någon buffning för de kan redan somna på egen hand.
aso skrev: :arrow: Z är 4 veckor nu och har som regel en ganska bra rytm som är nära 2-2 i vaken/sömn. MEN emmellanåt smyger det in sig trassel i systemet, vad gör jag när han vaknar efter 45 min? Han är borde ju vara mätt då och skulle egentligen sova vidare? Ska han ha mat eller buffas/vagnas? Detsamma gäller när han sover, hur länge ska han sova dagtid? Ibland sover han gladeligen mer än 3 timmar i sträck...Tycker det är svårt att veta hur "sträng" man ska vara mot en 4 veckors kille om det hjälper eller stjälper?
Det viktigaste, tycker jag, är att få väcka lilla barnet. Då behöver de inte själva vakna för att kolla om det är matdags eller inte. Ganska snart lär de sig att sova gott ända tills de blir väckta för att få mat. Så fortsätt sträva, lite mer och mer, mot 2 tim sömn och 2 tim vaken. Väck efter två timmar så får du en bra rytm under dagen. Om lilla barnet vaknar efter 45 så kan det beror på att det behövs mer mat i magen.
aso skrev: :arrow: Och så var det detta med tröttisar som egentligen ska vara vakna, dvs som somnar efter 1 omgången med mat och sedan är omöjlig att hålla vaken. Kan ju väcka honom efter det och byta blöja men han blir snart grinig och så fort han får mer mat så somnar han vid bröstet. Det blir ju inte mycket till ordning när han varken fått äta ordentligt eller varit vaken...
Nej det blir ingen ordning om man somnar när man ska äta, då hinner inte magen bli tillräckligt mätt för att barnet ska kunna sova två timmar. Men jag erkänner villigt att jag inte våldshåller mina småttingar vakna när de är fyra veckor gamla, näppeligen det gör jag inte. Har du målet för ögonen med 2-2 så kommer det hela att falla på plats även om lilla barnet somnar ibland när det ska ätas.
Små smekningar på hakan, kinden, pannan eller foten brukar hålla småttingar igång, så långt sträcker jag mig och så kan det ju också hjälpa att byta blöja och prata lite när liten ligger på rygg under bytet.
Han kommer bli piggare och piggare, jag lovar.
aso skrev: :arrow: Han vill inte heller äta sina 4 SM mat omgångar "i ordning" som tidigare, 2 omgångar på ena bröstet med rapar, blöjbyte, social och sedan 2 omgångar på andra med rapar utan sprider ut dem hej-vilt under vakentiden. Äter och är social om vartannat...och det blir gärna 3 omgångar på varje bröst... Bör jag försöka "styra upp det"?
Lugnt och fint kan man styra upp matningarna, men det är ingen panik. Det allra viktigaste är att ungen blir riktigt, riktigt mätt.
aso skrev: Är en lite trött mamma som nu i alla fall har fått skriva av sig de värsta funderingarna :roll: . Jobbigt när man känner att självförtroendet dalar i takt med att tröttheten ökar... Jag har ALL tro på att allt ordnar sig och faller på plats :wink: !
Det kommer falla på plats, det är en period när man är trött, riktigt trött men ha målet för ögonen så vet du att du snart kommer få sova mer och mer.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
aso

Inlägg av aso »

Stort tack för ett så utförligt svar Susan :D ! Nu föll en massa pusselbitar på plats!

Susan skrev:
"Jag har alltid våra småttingar sovandes i vagnen de första fyra månaderna, minst. Tycker att det är otroligt bekvämt, de är flyttbara i huset och så kan man bara dra ut dem i trädgården om man bor så som vi gör. Dessutom står de liksom mitt i händelsernas centrum och då sover de så gott helt på det klara med att resten av familjen är igång och håller vakt.
När ungen sover sina modiga 12 tim på natten brukar vi flytta över till spjälsäng och då brukar det inte behövas någon buffning för de kan redan somna på egen hand."

Detta är förstås ett superbra tips! Men kort fråga - när du matat färdig och ska lägga lillen i vagnen vagnar du då? Vår kille vill inte ligga still och somna när vi lägger ner honom...

:D aso
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vad bra att jag lyckades räta ut några av dina frågetecken, det gläder mig. :)

När pyttisarna är så små att de blir helt knockade av mat så lägger jag bara ner och så sover de vidare. Men när de blir lite större drar jag två drag, ett skak i handtaget och sen avvaktar jag och ser hur lilla barnet reagerar. För att inte stå över ungen och vänta så roar jag mig med att plocka lite efter de andra små ungarna vi har, dammsuga vilket är väldigt effektivt för att dämpa all form av överkoncentration, tar itu med disken, hjälper de andra barnen med viktiga saker eller slänger mig i soffan och tittar på tv. Det gäller att hålla sig sysselsatt, annars är risken stor att man vagnar för mycket, gör för snabba insatser och får en arg unge på halsen som inte alls tänker somna för att man bara stör hela tiden.

På natten lägger jag bara ner lilla barnet efter nattamningen, inget vagnande alls, inget skak på handtaget. När det är natt och kolsvart då ska man sova utan åtgärder. Det här har man nytta av sen när de sover hela natten och det ska flyttas över till spjälsäng, då är det bara att lägga ner lilla barnet göra en solfjäder och ramsa sig ut ur rummet.

Ju mindre man lägger sig i när barnet ska somna ju lättare är det för barnet att somna på egen hand, att fixa uppvak och sova vargtimmen igenom.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
aso

Inlägg av aso »

Tack Susan!!! Konkreta råd är guld värt :D ! Detta ska jag definitiv prova!!!
Jag vill verkligen inte vara "pessimist" men vad gör jag om det blir full cirkus när jag lägger honom och han skulle börja "skrika upp sig"? Känns som att det är viktigt för Attityden av självklarhet hos mig att "jag vet vad jag gör" så jag inte blir stående i klistret just in case... :wink: .

Två nätter på rad har vi haft allt annat än ro och fred här i huset, Z har kontinuerligt vaknat var 45:e minut...detta trots att dagarna går bra med ca 2-2. Proppade honom full med mat innan läggning (som jag gjort tidigare då vi haft 2 nattammningar kl 01 och 04) men han vaknar gång på gång på gång och givetvis blir det en ond cirkel eftersom jag då ammar honom och så vaknar han igen och jag ammar osv. Han är ingen gaphals och skriker inte mer än han anser nödvändigt för att få uppmärksamhet, utan vaknar och ligger och "försöker" bajsa/ få ut luft och kämpar en god stund först ca 10 min innan han vrålar till och då tar jag upp och ammar honom. Är detta en tillfällig svacka??? Jag gör allt jag kan för att hålla SM på dagen och tänker att det kanske konkurerar ut nattköret? Trots 2 förfärliga nätter är Z som den goaste och gladaste ungen på morgonen vid 7 när han slår upp ögonen och fyrar av ett leende som är helt oemotståndligt :D :D . Min fråga är alltså - ska jag ta upp och amma när han vaknar var 45.e minut?
Från och med onsdag kommer vi prova magläge och larm, med Z sovandes i vagnen och jag är övertygad om att han får det bättre då, men det är ju några nätter kvar dit :wink: . Jag har ju som mål att få honom att sova 6 timmar natt...tror både han och jag får det finfint då!

Är så spännande att lära känna sin lilla bebis, en otrolig resa att få vara med på! Nu har han vuxit ur sina första bebiskläder...
Hela filosofin kring SHN och SM är väldigt tilltalande och det är så kul att lära sig nya saker, särskilt när man får respons direkt ifrån den lille :) .
Men jösses så mycket frågor jag har och så osäker jag känner mig ibland, men dag för dag blir vägen mindre krokig.

Idag skiner solen - HÄRLIGT! :D
AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Hei :D

Gratulerer med den lille!

Jeg er helt sikkert at det blir bra når dere kommer hjem til alarm og mageleie. Etter erfaring med våres storebror kan jeg skrive under på både bedre søvn og bedre mage.

Lykke til !
aso

Inlägg av aso »

Hej AMAMA och tack för de uppmuntrande orden - det var precis vad jag behövde höra :P :P :P !
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej!

Vad bra att du och lillen hittat hit. :) Välkomna! Jag håller helt med AMAMA :heart: om att mycket löser sig genom larm och magläge.
aso skrev:Jag vill verkligen inte vara "pessimist" men vad gör jag om det blir full cirkus när jag lägger honom och han skulle börja "skrika upp sig"?
Om han behöver det så ska du lugna honom där han ligger! :) "Lugn och fin här vaktar jag" kan du tänka ungefär. "Jag hjälper dig och du behöver inte vara orolig." Detta genom att buffa eller vagna.

Har du läst om safarin? Den kommer hjälpa dig med tänket. http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ember-2006

Öva mycket på att verkligen somna med så lite hjälp som möjligt på dagtid så känner dig snabbt säkrare på att du kan. :) Detta kommer du att fixa finfint!

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
aso

Inlägg av aso »

Tack ni fantastiskt goa mammor som tar er tid att läsa mina inlägg och komma med svar, tips och uppmuntran - DET ÄR OVÄRDERLIGT :D :D !

Safaritexten är så träffande!!! Läser och känner att "precis så är det"!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"