Hej och välkommen till Forumet och grattis till den nya familjemedlemmen.
Tänkte ge mig på dina frågor och hoppas på att räta ut några av dina frågetecken.
aso skrev:
Säkert väldigt förnuftigt att avvakta tills vi har alla redskap redo - och har hunnit förbereda både mig och sambon riktigt ordentligt

.
Det är det allra smartaste ni kan göra. Att dra igång utan att vara påläst innebär bara att man hamnar i diket och därifrån kan det ibland vara svårt att ta sig upp igen. Så läs på, läs igen och så en gång till, sen sätter ni igång.
aso skrev: -

Rapning, han är svårrapad hur länge ska man hålla på för att få fram en rap? Känns som att jag härjar med honom, ska ju rapas 4 ggr under en SM måltid. Måste man alltid få fram en rap eller blir det magont annars? Ibland skriker han till under ammning och släpper bröstet och när jag då tar upp honom kommer det en rap direkt. När jag då fortsätter amma honom och ska avsluta med rap så kommer det ingen...
Här är det viktigt att komma ihåg att SM just är en modell att luta sig emot, följa men samtidigt forma om något så att det passar det lilla barnet det handlar om. Vi har haft något barn som man bara hystat upp på axel så har raparna kommit som på beställning. En annan har inte släppt bröstet utan bara öppnat munnen och rapat, han var en hungrig och ganska lat typ när han var liten.

Linus som nu är fyra månader vill helst sitta på upprätt i knät och rapa.
Ligger barnet på mage så brukar både rapar och pruttar komma ut så att magen och barnet mår väl. Så stressa inte upp dig över att det måste rapas ett visst antal gånger.
aso skrev: 
När Z vaknar ska han ofta först bajsa och ligger alltså vaken utan att skrika men däremot är det ett väldans stånk och stön och krampande, ser minst sagt inte kul ut alls han jobbar som sjutton. Detsamma gäller mitt under ammningen, han släpper ibland bröstet och krampar och kämpar. Brukar små bebisar hålla på så?
Jajemän, de brukar de. Det är jobbigt att bajsa och är man bara fyra veckor så har man inte på långa vägar en fått riktig kläm på hur det hela ska gå till. Då får man ta i lite extra med hela kroppen för att det ska bli något resultat. Mina barn brukar göra ett litet uppehåll i tuttningen, dock inte släppa bröstet, och så bajsar de och då tar de i med hela kroppen, sen äter de, sen ska det bajsas lite till.
aso skrev: 
Spelar det någon roll om man vagnar eller buffar för att lära honom egen insomning? Känns som att det vore bättre att buffa då han kan somna i sin egen säng...
Jag har alltid våra småttingar sovandes i vagnen de första fyra månaderna, minst. Tycker att det är otroligt bekvämt, de är flyttbara i huset och så kan man bara dra ut dem i trädgården om man bor så som vi gör. Dessutom står de liksom mitt i händelsernas centrum och då sover de så gott helt på det klara med att resten av familjen är igång och håller vakt.
När ungen sover sina modiga 12 tim på natten brukar vi flytta över till spjälsäng och då brukar det inte behövas någon buffning för de kan redan somna på egen hand.
aso skrev: 
Z är 4 veckor nu och har som regel en ganska bra rytm som är nära 2-2 i vaken/sömn. MEN emmellanåt smyger det in sig trassel i systemet, vad gör jag när han vaknar efter 45 min? Han är borde ju vara mätt då och skulle egentligen sova vidare? Ska han ha mat eller buffas/vagnas? Detsamma gäller när han sover, hur länge ska han sova dagtid? Ibland sover han gladeligen mer än 3 timmar i sträck...Tycker det är svårt att veta hur "sträng" man ska vara mot en 4 veckors kille om det hjälper eller stjälper?
Det viktigaste, tycker jag, är att få väcka lilla barnet. Då behöver de inte själva vakna för att kolla om det är matdags eller inte. Ganska snart lär de sig att sova gott ända tills de blir väckta för att få mat. Så fortsätt sträva, lite mer och mer, mot 2 tim sömn och 2 tim vaken. Väck efter två timmar så får du en bra rytm under dagen. Om lilla barnet vaknar efter 45 så kan det beror på att det behövs mer mat i magen.
aso skrev: 
Och så var det detta med tröttisar som egentligen ska vara vakna, dvs som somnar efter 1 omgången med mat och sedan är omöjlig att hålla vaken. Kan ju väcka honom efter det och byta blöja men han blir snart grinig och så fort han får mer mat så somnar han vid bröstet. Det blir ju inte mycket till ordning när han varken fått äta ordentligt eller varit vaken...
Nej det blir ingen ordning om man somnar när man ska äta, då hinner inte magen bli tillräckligt mätt för att barnet ska kunna sova två timmar. Men jag erkänner villigt att jag inte våldshåller mina småttingar vakna när de är fyra veckor gamla, näppeligen det gör jag inte. Har du målet för ögonen med 2-2 så kommer det hela att falla på plats även om lilla barnet somnar ibland när det ska ätas.
Små smekningar på hakan, kinden, pannan eller foten brukar hålla småttingar igång, så långt sträcker jag mig och så kan det ju också hjälpa att byta blöja och prata lite när liten ligger på rygg under bytet.
Han kommer bli piggare och piggare, jag lovar.
aso skrev: 
Han vill inte heller äta sina 4 SM mat omgångar "i ordning" som tidigare, 2 omgångar på ena bröstet med rapar, blöjbyte, social och sedan 2 omgångar på andra med rapar utan sprider ut dem hej-vilt under vakentiden. Äter och är social om vartannat...och det blir gärna 3 omgångar på varje bröst... Bör jag försöka "styra upp det"?
Lugnt och fint kan man styra upp matningarna, men det är ingen panik. Det allra viktigaste är att ungen blir riktigt, riktigt mätt.
aso skrev: Är en lite trött mamma som nu i alla fall har fått skriva av sig de värsta funderingarna

. Jobbigt när man känner att självförtroendet dalar i takt med att tröttheten ökar... Jag har ALL tro på att allt ordnar sig och faller på plats

!
Det kommer falla på plats, det är en period när man är trött, riktigt trött men ha målet för ögonen så vet du att du snart kommer få sova mer och mer.
Kram Susan