Börja kura Oliver 5 månader 8/4 - lite frågor!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Luvisen

Re: Börja kura Oliver 5 månader 8/4 - lite frågor!!

Inlägg av Luvisen »

Jag buffade när jag tyckte det behövdes men försökte hålla mig till ramsandet - som jag inte tyckte tog alls. Usch jag stod utanför hans dörr med tårarna rinnande och med ilska i magen och tänkte SOV DÅ FÖR F-N UNGE!!!!!
Du kan inte ramsa med ilska i magen. Det går inte. Bara kärlek och värme ska bo där när man ramsar. Annars "tramsar" man sig som jag tänker. Detta säger jag med massa värme! :heart: :heart: :heart: :heart:
I sådana situationer är det bäst att avvakta och sedan buffa tills barnet är lugn och därefter solfjädra tills barnets är sömntungt innan du ramsar UT. Ha dessa 2 mål för ögonen när du går in. 1) Lugna 2) Sömntung. Låt det ta den tid det tar. Stressa inte.

Inte ha så bråttom. Det är en process. :heart: :heart: :heart:

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
MariaOliversMamma

Inlägg av MariaOliversMamma »

Jag förstår hur du tänker men det är riktigt jäkla svårt att vara förståndig kl 4 när man ramsat o buffat i 2 timmar... Förstår att inget blir bättre av att man blir arg, ville mest bara höra hur länge det brukar vara såhär upp o ner o upp o ner? Solfjädern får han fullständig panik av så den funkar inte, buff funkar men om han börjar skrika så fort man lämnar ska man väl ramsa ett par gånger innan man går in igen?

Det går som sagt upp och ner - igår kväll nattades han utan ett ljud! Kort buff - ramsa ut - tyst. Vi blev så positivt överraskade :) Natten var ok, jag fick springa en del o ramsa men behövde inte gå in o han somnade även om någon gång själv. Dagarna är väldigt gnälliga dock, en halvtimme efter han vaknat börjar gnället o det blir ett enda underhållande tills man får lägga honom igen...

:?: :?: Om man vill göra ändringar i schemat, när gör man det? Smyger man in dem eller ändrar direkt?

:?: :?: Och jag vet att filosofin är att man ska följa barnets schema sen också men om man behöver göra ändringar, vad är bäst att göra då - göra tre lurar till två lite längre eller bara hoppa över? Vi bor på landet så vart vi än ska tar det ett tag och vi hinner ingenstans mellan hans mat och sovtider.
Som t.ex. brukar vi en gång i veckan vara på öppna förskolan 13-15 ungefär och Olivers schema sover han 12-14, kan han sova en lång fm-lur och en lång em-lur istället eller hur är bäst att göra om man nu vill ändra? Man blir ju väldigt låst om man alltid måste följa hans schema på minuten...
Oliver född 2010 kurades vid 5 månader :heart:
Elliot född 151126 ska kuras inom kort! :D
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

man bör inte ändra i schemat förrän efter uppföljningsveckan. men vi är ju snart där.... :) alla förändringarna i ett svep. räkna med tre dagar innan det nya sitter.

dock tycker jag att din kille är lite liten än att bara ha två lurar. men det kanske går.... hur länge orkar han vara vaken? elias orkar 2,5 max tre. men alla bebisar är ju olika. men runt 7-8 månader är vanligare att ändra till 2 lurar. en del behåller tre lurar ända till 9 månader.

övertrötta bebisar är inte roligt att jobba med....

du hinner med öppna. jag har prioriterat bort det nu när jag har så många "programpunkter". sen när det blir två lurar blir det ju lite lättare att ta sig iväg och ännu lättare när bebis är runt året och bara en lur återstår.

så har tyvär inga bättre tips att komma med. men fundera ett varv till innan du ändrar till två lurar.

kram!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Nat

Inlägg av Nat »

tjenixen,

Håller med föregående talare, det är vanskligt med två lurar när de är så små för risken finns att ni får mer gnäll då hela eftermiddagen på grundav trötthet istället... inte skoj

Min son är 7 månader och jag minskade nyss ner till 2 lurar vilket är i tidigaste laget, innan 7 månader tror jag det är vanskligt att klara av så många timmar som det annars blir att hålla sig vaken.

Jag brukar göra som så att jag låter lillen sova i vagnen på väg till en aktivitet (ex. öppna förskolan). När vi kommer fram tar jag i lugn och ro upp killen (om sovpasset är slut) och låter honom äta eller vad det nu står på schemat att han ska göra. Efter det så håller jag tummarna att det fortfarande finns en stund kvar på aktiviteten så kör vi på med det då. Om inte så går vi hem igen och jag tänker att vi iallafall fick en trevlig promenix :D

Visst kan man börja ändra i schemat, men det är vanskligt, bättre hålla strikt på tiderna då det ändå bara är en kort kort period som de är så små att de behöver tre lurar. Om du planerar väl så kan du gott komma iväg på saker ändå, ex. kan man mata på bussen, sova i vagnen på väg till aktiviteter och sova på vägen hem. En annan tanke är att bjuda hem folk till sig själv under dessa månader istället för att åka iväg. På så sätt kan du lägga precis rätt tid utan problem.

kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:heart: SHN vilar ju på den fina principen att världen ska få vara liten innan den kan bli stor. :heart:

Snart nog kommer den lilla människan inte ha ett lika stort sömnbehov och det kommer att gå fint att åka iväg en sväng.

Inte så bråttom. :heart: :heart:

Värme!/Luvisen
SM rookie
MariaOliversMamma

Jo, jag förstår att den vilar på den principen och hade gärna följt den - om jag bott i stan. Problemet är att alla mina mammalediga vänner bor i stan 40 minuter härifrån och även öppna förskolan är en stunds bilfärd härifrån - alltså kan han inte sova i vagnen dit - och deras öppettider passar ju inte alls in i Olivers schema. Självklart vill jag göra de bästa för Oliver oavsett men jag ser framför mig månader av isolering här ute på landet :?
Men jag håller med, i nuläget är han ju gnällig redan efter en timme - så var det dock inte förut så jag antar att de nya rutinerna inte satt sig i honom ordentligt än och när de gjort det kanske man kan laborera lite och hålla honom vaken längre stunder.

Men jag tänker mig ett exempel så här; om jag skjuter fram morgonluren från 9 till 10 och låter honom sova 1½-2 timmar då; 10-11:30/12 (istället för 45 min) och sen är på öppna förskolan 12:30-14:30 (han kan ju äta där) och sen hemma så han kan sova 1½ timme till; 15-16:30 och sen natt 19:30 som vanligt? Då behöver han inte vara vaken jättemånga timmar i sträck och får istället för 1 lång lur och 2 korta istället ha två långa, eller vad tror ni?
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

jag tror/tycker fortfarande han är för liten. mellan lurarna blir det ju 3,5 timme vaken. jag tror inte han fixar det ännu. bjud hem någon istället som någon föreslog. det handlar bara om ett par månader till. och nu kan du ju ut och njuta av det vackra vädret! (och bebis har inte ett behov av öppna förskolan ännu. men jag förstår om du har det.) kanske kan du ut och lufta dig när pappa kommit hem. bio eller fika med kompis nån kväll i veckan.

kram maria
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
MariaOliversMamma

Jo... jag vet att Oliver inte har behov av det men jag har verkligen, jag är bara så van vid att fara och flänga som jag vill och har svårt att anpassa mig till det här inrutade isolerade livet :? Klart att jag vill hans bästa och tänker ju inte helt överge schemat men jag tänker att kanske en dag i veckan/varannan vecka kan det kanske vara ok. Oliver är ju vaken ca 3h efter eftermiddagsluren innan han lägger sig för natten, det brukar funka bra och om han är trött underhåller vi honom. Ja, om han är trött (när som helst under dagen) håller han sig ändå på bra humör om man "underhåller" honom. Förstår att det gör honom mer trött men är det mer fel att göra det om man en dag skulle rucka på tiderna än som jag idag behöver göra mellan varenda tupplur nu när vi är hemma o följer schemat slaviskt?
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Förstår att det gör honom mer trött men är det mer fel att göra det om man en dag skulle rucka på tiderna än som jag idag behöver göra mellan varenda tupplur nu när vi är hemma o följer schemat slaviskt?
Ja, det är fel. (menar inte att vara barsk bara tydlig) Låt den lilla människan få sin kroppsklocka inställd ordentligt. Sitter klockan bra så kan jag lova att han inte kommer somna i bilen om det inte är tid att sova. Sedan kommer han sova på Öppna förskolan i vagnen men då kan han väl få göra det medans du i lugn och ro kan mingla? Tycker inte att du ska hålla din goding på sträckbänken när det gäller hans basbehov [-X även om det verkar gå. Att frångå schemat 1gg/v är för mkt. 1 gg/mån kanske kan gå om han är lite äldre.

Håll schemat slaviskt ett bra tag till så det hela sitter riktigt bra. Sen kan du ut och flänga bara du ser till att lillen får förutsättnignarna att leva efter sin förmåga. :D :heart: 8)

Värme! /Luvisen
SM rookie
MariaOliversMamma

Men det gör jag ju nu... håller honom på sträckbänken alltså. Han är trött efter en vaken timme så för att hålla schemat behöver jag underhålla för att han inte bara ska skrika konstant tills jag kan natta honom igen. Antar att det är för att schemat inte satt sig än men jag tänkte inte heller avvika från schemat förrän det har gjort det heller.
Men ja, då vet jag hur ni som kan det här tänker så får jag se hur jag gör framöver. Olivers behov är ju såklart det som styr hela vår vardag, så är det ju för alla småbarnsföräldrar, men sen tycker jag inte att de ska styra HELA livet heller. Att rucka lite på schemat vid enstaka tillfällen tror jag inte kommer kullkasta hela hans tillvaro. Men, alla tycker vi väl olika. Jag är väldigt tacksam för den här metoden, den har verkligen förändrat hela vår tillvaro och Oliver sover lugnt och tryggt och han har gladare och nöjdare föräldrar. När han anpassat sig efter sina nya rutiner är jag övertygad om att han också kommer bli en gladare och nöjdare bebis och det är det allra viktigaste för oss.
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej Oliversmamma!

Bra jobbat med kurning och rutiner. =D>

Först skulle jag vilja be dig lägga in följane i din signatur; när Oliver är född (mån och år) och när ni började kura honom. Då underlättar det för oss som vill hjälpa till. :D

Jag förstår att du kan känna en låsning, en stress över hur "inrutat" det kan kännas - låst på ett sätt att behöva hålla tiderna helt och hållet. MEN när man upptäcker fördelarna, och framförallt bristerna i humör och energi hos de barn man möter som INTE har en vanemässig tillvaro, då känner man friheten. Att alltid veta att man har ett glatt och nyfiket barn med sig då man åker på ärenden under vakenpass, hälsar på andra under vakenpass. Etc etc. Man tror inte att de är så vanestyrda - eftersom omgivningen som INTE kör BB och SHN, har fått det intutat i sig av BVC och andra "experter".

Ester som är över 2 år, behöver också sina vanor. Vi kan frångå dem nån gång varannan vecka, eller nån gång per månad också. Annars ökar frågorna igen. Så läs Luvisens strålande svar igen.
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
MariaOliversMamma

Okej, jag är med på hur ni menar. Och jag ser fram emot den där glada bebisen... Än så länge not so much, det gnälls mest hela tiden fortfarande. Men - jag ska göra mitt yttersta för att hålla hans schema. I måndags gjorde vi inte det pga vaccination på BVC precis när han skulle haft sin förmiddagslur - och hela dagen blev hemsk. Kanske beroende på vaccinationen eller på schemaändringen, jag vet inte. Natten som följde var dock väldigt bra och dagen igår var också helt okej, förutom att nattningen vid lurarna numera tar 15-20 minuter igen, det gjorde de i början men har ganska länge bara tagit runt 7 minuter så det känns ju som ett bakslag... Men det kändes ändå som att vi kom in i hans schema igen redan på eftermiddagen och som sagt haft det varit bra därefter - men...

Natten som nyss passerat (Natt 12) var dock den värsta sen första natten!! :( Han vaknade 20:30 - räckte med ramsa. Vaknade 22 - jag ramsade och buffade till 00:45!!! Två timmar och 45 minuter! :cry: Sen sov han till 4:30 - buff o ramsa i 30 minuter. Vaknade 6 - buff o ramsa i 45 minuter. Sov till 7:30 - morgon. Helt katastrof!!!! Han har börjat vända sig från mage till rygg hela tiden och på rygg somnar han inte om, han bara ligger o skriker o fäktar som en sköldpadda på rygg, så jag har fått gå in, vända, lägga på plats och ramsa ut. Jag som trodde vi hade vårt bakslag förra veckan... Skitjobbigt.

:?: :?: Är det här vanligt? Gör vi något fel eller ska/kan det vara såhär? De flesta jag läser om har det tufft de första dagarna sen blir det bara bättre och bättre. Här är det himla jojo upp o ner hela tiden... Han har än så länge inte sovit en hel natt utan ramsa men en riktigt bra natt har det bara krävts en eller ett par ramsor och då känns det ju jättebra! Nu känns det nästan som att vi är tillbaka där vi började... Eftersom vi hade en jättebra natt och en okej dag därefter känns det inte som att måndagens rubbande på förmiddagsluren skulle sitta i fortfarande.

Den här dagen lär bli ett enda underhållande, eller "hålla på sträckbänken" som Luvisen säger...
MariaOliversMamma

När jag läser mitt inlägg från i förmiddags ser jag ju att så kan jag inte hålla på, kan inte springa in o vända honom rätt för att han ska somna om på mage, då kan jag ju hålla på i evigheter. Visst har han somnat om fortare när jag vänt honom men jag får väl ha tålamod o stå ut tills han somnat på rygg... Eller hur?

Nu pajjade vi schemat idag ändå :( Jag var helt slut efter natten och la mig för att vila när han sov middag och han som ALLTID vaknar efter max 1½h (ska sova 2h) sov 2h 45 minuter!! Så allt blev lite ruckat på, jäkla skit. Nu försöker jag lägga honom för en kortare eftermiddagslur men han har skrikit i 20 minuter redan så det lär väl inte bli nåt alls :? (Jo, nu somnade han...efter 22 minuter)

:?: :?: :?: Frågor nu -
Ska jag använda vagnandet lika restriktivt som jag hade buffat? Är de två typ samma sak bara att det ena är i säng och det andra i vagn? För visst är jag snabbare där och vagnar på dagen än jag är där inne och buffar på natten... Vagna, ramsa bort, påminna med ramsa bara? När är det ok att vagna igen? För han skriker ju upp sig pretty ordentligt i vagnen och nu tar det ju 20 minuter att natta honom igen :(

:?: :?: Ska jag fortfarande bekräfta när han tystnat? Läste i en annan tråd om någon som hade det jobbigt trots att uppföljningsveckan passerat och då sa AW att det var färdigramsat och att man skulle backa och låta barnet skrika. Usch, det känns skitjobbigt men jag antar att jag kanske är för snabbt... Men när han vaknar på natten ligger jag kvar i sängen och väntar i det längsta att han ska somna om själv, när han skriker upp sig ramsar jag först några gånger (det har ju funkat ibland med bara ramsa) och om det inte tar utan han skriker lika illa så går jag in o buffar. Två sånna omgångar så brukar han somna (utom i natt då vi ju höll på i nästan 3h) men det är kanske för ofta när vi gjort 12 nätter av kuren...?
Nat

Inlägg av Nat »

Hello

1. trist att schemat blev uppruckat men nya tag imorn. Gör som jag och ställ alltid larmet när du lägger dig för att sussa på dagen så slipper sånt där hända. Klockan är sova-hela-natten-metodens bästa vän :mrgreen:

2. Korrekt, vagna och buffa är "samma sak" men i olika miljöer. Slutbuffat och slutvagnat borde det vara för dig nu (fast jag vet att det är svårt och man ibland knappt kan låta bli)

3. Bekräftelseramsan skall nu sitta ihop med din ramsa så det blir 2*ramsa och sen direkt följer 2*bekräftelse.

Generellt så försök dra ner på allt verktygande oavsett vilken del av det du kör på. Alltså mindre av allt du gör kring barnet. Vänd mindre tillrätta, ramsa mindre och försök sluta med buffa och vagna. Man kan verktyga för mycket.

* Arga barn (svär och skriker) = skall ej verktygas
* Glada barn som ligger och jollrar/pratar etc = skall ej verktygas
* Ledsna barn = skall defintivt verktygas
* Frågande barn = skall verktygas med måtta

Med verktyg menar jag solfjäder, tillrättalägga, gå in och kolla barnet, ramsa, bekräfta, vagna, buffa you name it........

/Natalie
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
MariaOliversMamma

Arg eller ledsen??

Tack Nat! Ska absolut ställa klockan nästa gång. Det blev en bra kväll och en bra natt ändå så det var nog ingen fara.

I natt var han vaken 30 min vid 3-snåret, jag ramsade bara 2 glada gånger på 20 minuter men det var nästan som att det blev värre (i mitt huvud var det som att när han väl hört mig skrek han "stå inte där o ramsa, kom in o hämta mig istället").
Så efter 25 min gick jag in, la tillrätta, megakort buff och ut, han somnade nästan direkt. Då tänkte jag att jag skulle gått in direkt o vänt honom så hade vi sluppit 25 min skrik.... men då lär han kanske sig att om jag vänder mig på rygg o skriker så kommer hon. Rätt tänkt :?:
Jag slutade med bekräftandet iaf så jag gick o la mig o han fick småprata sig till sömns, skönt för oss båda, jag blir ju helt knäckt när jag äntligen bekräftat, gått o lagt mig o han börjar gnöla igen.

Men det här med ledsen/arg... Ibland hör jag ju att han bara är sur o jämrar sig (låter nästan som att han sjunger) men när han väl skriker tycker jag att det är SÅÅÅÅ svårt att höra om han är arg eller ledsen!!! För mig låter ju det mesta skrik förtvivlat och jag vill använda verktygen och om han är ledsen och jag inte gör något låter jag ju honom skrika sig till utmattning och det ska man ju inte heller! Hur vet man :?:

Har precis lagt honom för förmiddagslur, vagnade bara kort, ramsade bort och han skrek i 10 minuter innan det blev knäpptyst. Satt här o försökte avgöra om han är arg eller ledsen, det är skitsvårt... :?
Låst

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"