Tjurig under vakentiden

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Tjurig under vakentiden

Inlägg av Sarisparis »

Smakisar! \:D/ Du ska se att nätterna blir lugnare när dagens matintag blir rejälare.

Jag har gjort sâ att jag börjat mâlet med skedmat, och sen fyllt pâ med bröst. Satt inte med klocka, men en timme känns verkligen som absolut max, 45 minuter borde räcka.
I början blev det mer amning än mat, men stegvis sâ ändrades proportionerna och ganska snart sâ blev amningen mer en mâltidsdryck. Hâll koll pâ bajseriet, och ge gärna typ plommonpuré dagligen.
Har du läst i Barnaboken där AW beskriver sâ härligt det här med att börja med fast föda?
lindaj skrev:Tidigare så somnade han oftast om men senaste tiden har han vid några tillfällen blivit helt hysterisk, gråtit och sträcker ut armarna genom vagnvindskyddet (eller vad det heter).
Sover han pâ rygg i vagnen?

:heart:
lindaj

Inlägg av lindaj »

Ja Jag har läst kapitlet men det var ett tag sen så måste nog läsa på en gång till men ser verkligen fram emot att börja med mat och hoppas det styr upp både dags- och nattsömnen.

Ja han sover på rygg i vagnen när vi är på promenad. Blir så bökigt med alla kläder, fårskinn och filtar om han ska ligga på mage. Det skumpar ju rätt bra också nu med alla snö- och grushögar (längtar så till vår/sommar). Han brukar som sagt somna om men 3-4 ggr senaste par veckorna har han inte gjort det.

Han är ju en skarvare av stora mått så varje gång man planerar in en aktivitet så kommer schemat ur balans. Jag försöker planera in BVC-besök och liknande under hans vakentid och så är tanken att vi antingen hinner hem tills det är sovdags eller att jag promenerar under hans sovpass. Det blir dock sällan som jag planerat. Det brukar iofs ordna upp sig ändå någorlunda men det är ju alltid lite av en stress när man inte riktigt vet om han kommer sova som han ska eller inte.
Mamma till pojke född 101104 - kurad april 2011, 5.5 månad
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

lindaj skrev:Ja Jag har läst kapitlet men det var ett tag sen så måste nog läsa på en gång till men ser verkligen fram emot att börja med mat och hoppas det styr upp både dags- och nattsömnen.
:thumbsup: Ja, läs igen! Man fâr en helt annan förstâelse när man läser de kapitel man är helt uppe i, sâ att säga, även om man läst de mânga gânger förut, i förväg.
Och som du säger, mat gör det lättare att styra upp det ena och det andra. :D
lindaj skrev:Han är ju en skarvare av stora mått så varje gång man planerar in en aktivitet så kommer schemat ur balans. Jag försöker planera in BVC-besök och liknande under hans vakentid och så är tanken att vi antingen hinner hem tills det är sovdags eller att jag promenerar under hans sovpass. Det blir dock sällan som jag planerat. Det brukar iofs ordna upp sig ändå någorlunda men det är ju alltid lite av en stress när man inte riktigt vet om han kommer sova som han ska eller inte.
Ja, skarvar kan vara nog sâ besvärliga. Men nu när ni börjar med riktig mat sâ finns det chans att det blir bättre.

lindaj

Inlägg av lindaj »

Vi började med smakisar i torsdags och han älskar det! Vid första skeden såg han lite förvånad ut men sen så svepte han allt med hull och hår.
Eftersom det gått så bra så har jag de senaste par dagarna gett en halv burk mat till lunch och gröt på kvällen. Idag fick han också smaka lite mangopuré på eftermiddagen. Vet inte om det är lite väl mycket på en gång? Vill ju inte chocka den lilla magen men han har bajsat som vanligt. tänkte börja ge gröt på morgonen också.

Sömnen har dock inte påverkats varken positivt eller negativt. Kanske lite optimistiskt att tro att han ska sova längre nattetid efter bara några dagar men trodde faktiskt att gröten skulle mätta mer. Han sover endast 3-4 timmar i sträck...
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
lindaj skrev:Vi började med smakisar i torsdags och han älskar det! Vid första skeden såg han lite förvånad ut men sen så svepte han allt med hull och hår.
Eftersom det gått så bra så har jag de senaste par dagarna gett en halv burk mat till lunch och gröt på kvällen. Idag fick han också smaka lite mangopuré på eftermiddagen. Vet inte om det är lite väl mycket på en gång? Vill ju inte chocka den lilla magen men han har bajsat som vanligt. tänkte börja ge gröt på morgonen också.
Bra! Om magen är med och han gillar det, mata på! Fruktpuré till dessert är härligt, en rejält mosad banan kan man toppa med =P~ .
Gröt till frukost låter toppen, du kan även ge lite riktig mat till middag och ge gröt med frukt som dessert :D

Oroa dig inte för magen, tar han emot och den funkar så mata så mycket som han vill ha. Snart kommer det även ge effekt på natten :D

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
lindaj

Inlägg av lindaj »

Hej

Nu har det gått en månad sen jag skrev sist och tyvärr har inte sovandet blivit bättre utan snarare väldigt mycket sämre :(

Han äter bra tycker jag. Gröt till frukost och middag, rejäl lunch (nästan stor burk mat + fruktpuré), ammas + banan på em, och ammas/flaska som nattslurk. Jag har fasta mattider på 7, 10.30, 14, 17.30, 18.30. Om han äter lite gröt eller lunch så brukar jag fylla på med amning.

Vad gäller sovandet dagstid så har vi sen en tid tillbaka dragit ner till 3 lurar eftersom han nu orkar vara vaken 2-2.5 timmar. Vi gör morgon 6.30 och läggning vid 19. Han sover på mage i spjälsängen både på dagen och natten, i vagnen på rygg om jag är ute och går. Han skarvar oftare på 30 min nu istället för 45 min och han vaknar liksom till mer än tidigare så att han ligger och lyfter huvudet och ser sig omkring och då känns det svårt att få honom att somna om. Vi strävar nu efter 12-45-1.5-45 men det blir sällan så utan vi får "lappa" ihop dagen bäst vi kan så att han får ungefär rätt antal timmar sömn. Jag försöker dock hålla mattiderna oavsett.

En bra natt vaknar han bara två gånger och ammas och sover till 6.30. Han sover 3-4 timmar i sträck, nån gång ibland 5 timmar.
En dålig natt (vi har fler dåliga nätter än "bra") vaknar han ca 5 ggr men jag ammar bara två ggr. Han vaknar ofta ett par timmar efter läggning och mellan de båda amningarna. Dessutom vaknar han kl 5 och ligger och pratar. Vi har hitills inte använt oss av buff utan vi skjuter spjälsängen fram och tillbaka (vi har vaggfötter på sängen) så det blir lite buffeffekt. Ramsa använder vi endast vid läggning för natten. När han vaknar vid 5 så gör vi ingenting utan ligger blixtstilla och hoppas att han ska somna om vilket han ofta gör även om det bara är för en kort stund.

Anledningen till att vi inte använder ramsa och buff är för att jag är rädd att använda verktygen fel och att de då inte ska fungera vid eventuell kurning. Vi börjar nu känna att det här inte kommer lösa sig av sig själv utan att vi snart måste kura. Jag är dock väldigt rädd för att "misslyckas" så har svårt att komma till skott. Hitills har ju våra försök att få honom att följa schema inte alls bitit på honom så jag är orolig för hur mottaglig han är för kuren.

Han fick en tand för ett par veckor sen så den kan ju vara en biddragande orsak till att sömnen försämrats. Jag vet inte om den andra tanden är på gång men de två nedersta brukar väl komma ungefär samtidigt?

Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska göra. En del av mig hoppas att det ska lösa sig av sig själv men en annan del säger att vi måste kura. Hade dock känts lättare att kura om han visade tendenser på att sova hela nätter. Nu är det verkligen hipp som happ med när han vaknar och hur ofta.

Vad säger ni? Råd och tips mottages tacksamt!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej, ja det här verkar ju inte så roligt om ingen av er får sova som folk.

Det hela handlar om att du som förälder/vuxen måste ta ledningen, det kan inte lilla sonen göra. Han har ju dålig koll på hur mycket man borde sova på ett dygn och att man inte alls behöver äta på natten.

Visst kan du kura i stor stil, men då måste du vara påläst och verkligen jobba mot målet och inte vingla när han ställer sina frågor.

Om du inte vill kura så kan du ge dig dän på att följa ditt schema, det blir lite jobbigt ett par dagar men sen kommer det falla på plats.

Nattmålen kan du vagna eller buffa bort. Jag tror ju inte riktigt på att såna där tassar på spjälsängen får till samma effekt som buffningen eller vagningen. Övergå istället till buffning och se till att buffa lugn och så avslutar du med ramsan, och bekräftelseramsar när han är fortsatt tyst.

Läs på ordentligt om ramsan som är det absolut bästa verktyget man kan ha om man använder det på rätt sätt.

Mer mat, mer mat, mer mat! Försök få i honom mer mat, rejäl mat, han är en stor kille nu och behöver mycket mat för att kunna sova och växa bra. Tillsägt rapsolja i maten så får du lite mer fett som de så så väl behöver.

Vad det gäller tänder och liknande så kan barnen sova över sånt utan problem, det brukar bara vara något vi föräldrar skyller på när vi inte får till barnets sömn ordentligt. Trist men så är det oftast.
Att er situation löser sig av sig själv tror inte jag och det gör nog inte du heller så ta tag i det hela bums så blir det inte så jobbigt och besvärligt som du föreställer dig. Så sätt igång, ta ledningen!

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
lindaj

Inlägg av lindaj »

Vi har bestämt oss för att kura nästa helg så vi läser på för fullt här hemma! Har börjat göra i ordning lillens rum som han ska flytta in i. Nätterna blir ju som sagt inte bättre av sig själv och mer mat får han inte i sig så länge han äter på natten.

Angående vaggfötterna så ger det faktiskt väldigt bra effekt (det ser ut som han buffas) men vi märker nu att han blivit beroende av det :oops: och det är nog en orsak till att han vaknar så ofta. På nätterna när vi försöker få honom lugn så gnäller han nöjt när vi skjuter spjälsängen fram och tillbaka men slutar vi så blir han genast arg vilket gör att vi till slut sövt honom med det. Ramsan blir väl fel att använda om man ligger i samma rum? Eftersom sambon jobbar så har man ju bara velat få honom att somna om så snabbt som möjligt för att få nån sömn överhuvudtaget.

Jag upprättar nog en ny tråd i kurforumet men har en fråga som jag kanske kan ta här och nu?! De första tre nätterna så kommer ju nån av oss vara vaken eller ligga utanför rummet men sen är det väl meningen att man ska kunna sova i sitt eget rum? Vårt rum är en liten bit från lillens men om vi har dörren öppen och hans på glänt så hör vi ju om han vaknar och kan springa dit och ramsa om det behövs.
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
börja med den frågan i din nya tråd, jag (som aldrig kurat) tror att det beror lite på hur det hela utvecklar sig.

MEN ni har en bra grund med SM, jag tror att det kommer gå lätt och fint med kuren.
Läs på så det knakar bara. Och välkommen tillbaka vid behov! :D

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
lindaj

Inlägg av lindaj »

Vi har nu kört kuren med fantastiskt resultat! :D Trodde faktiskt inte att det skulle gå så bra eftersom vi kämpat så med SM men inatt (5:e natten) vaknade lillen endast en gång klockan 5 men somnade snabbt om efter tillrättaläggande och en kort buff.

Vi tog hjälp av en kurare första natten, vilket jag är glad över, för trots att jag läst och läst så var jag orolig över att jag skulle göra "fel". Det gav mig chansen att ställa frågor och också se hur det går till för jag var med vid några uppvak. Lillen var väldigt arg och lite ledsen (men mest arg).
Andra natten tog jag och då vaknade lillen endast tre gånger men somnade om på 10 min med hjälp av ramsan (jag behövde alltså aldrig gå in). tredje natten tog sambon och då vaknade han endast två gånger, varav han gick in en gång. Natt fyra och fem har han vaknat endast en gång.

Dagarna funkar också bra. Vi kör schema 12-45-1.5-45 och de här dagarna har jag i stort sett följt till punkt och pricka. Han skarvar fortfarande på långluren så det är nåt vi får jobba med. Läggningarna funkar bra. Lägger i stort sett bara ner honom, ramsar och går ut och då gnäller han en stund men somnar på ett par minuter. Några gånger har jag tagit till buff vid läggning.

Lillen har dessutom varit mycket gladare senaste dagarna och inte alls lika gnällig.

Känns otroligt skönt att nätterna funkar så bra för då kan man börja våga göra grejer på kvällarna och inte oroa sig för att man inte ska få sova på natten. Nu får vi väl se om det kommer ett bakslag här snart... :)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

=D> =D> =D> :-({|= :-D :thumbsup:

Kanonbra jobbat! Skulle det komma bakslag sâ vet du ju nu vad du ska - och inte ska - göra! Hâll stenhârt i rutinerna, befäst attityden (läs gärna om kapitlen Lugnet och särskilt Säkerheten i Internationella Sova Hela Natten om det svajar) och njuuuuuut av det strâlande resultatet av dina kraftansträningar!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"