Hej
Nu har det gått en månad sen jag skrev sist och tyvärr har inte sovandet blivit bättre utan snarare väldigt mycket sämre
Han äter bra tycker jag. Gröt till frukost och middag, rejäl lunch (nästan stor burk mat + fruktpuré), ammas + banan på em, och ammas/flaska som nattslurk. Jag har fasta mattider på 7, 10.30, 14, 17.30, 18.30. Om han äter lite gröt eller lunch så brukar jag fylla på med amning.
Vad gäller sovandet dagstid så har vi sen en tid tillbaka dragit ner till 3 lurar eftersom han nu orkar vara vaken 2-2.5 timmar. Vi gör morgon 6.30 och läggning vid 19. Han sover på mage i spjälsängen både på dagen och natten, i vagnen på rygg om jag är ute och går. Han skarvar oftare på 30 min nu istället för 45 min och han vaknar liksom till mer än tidigare så att han ligger och lyfter huvudet och ser sig omkring och då känns det svårt att få honom att somna om. Vi strävar nu efter 12-45-1.5-45 men det blir sällan så utan vi får "lappa" ihop dagen bäst vi kan så att han får ungefär rätt antal timmar sömn. Jag försöker dock hålla mattiderna oavsett.
En bra natt vaknar han bara två gånger och ammas och sover till 6.30. Han sover 3-4 timmar i sträck, nån gång ibland 5 timmar.
En dålig natt (vi har fler dåliga nätter än "bra") vaknar han ca 5 ggr men jag ammar bara två ggr. Han vaknar ofta ett par timmar efter läggning och mellan de båda amningarna. Dessutom vaknar han kl 5 och ligger och pratar. Vi har hitills inte använt oss av buff utan vi skjuter spjälsängen fram och tillbaka (vi har vaggfötter på sängen) så det blir lite buffeffekt. Ramsa använder vi endast vid läggning för natten. När han vaknar vid 5 så gör vi ingenting utan ligger blixtstilla och hoppas att han ska somna om vilket han ofta gör även om det bara är för en kort stund.
Anledningen till att vi inte använder ramsa och buff är för att jag är rädd att använda verktygen fel och att de då inte ska fungera vid eventuell kurning. Vi börjar nu känna att det här inte kommer lösa sig av sig själv utan att vi snart måste kura. Jag är dock väldigt rädd för att "misslyckas" så har svårt att komma till skott. Hitills har ju våra försök att få honom att följa schema inte alls bitit på honom så jag är orolig för hur mottaglig han är för kuren.
Han fick en tand för ett par veckor sen så den kan ju vara en biddragande orsak till att sömnen försämrats. Jag vet inte om den andra tanden är på gång men de två nedersta brukar väl komma ungefär samtidigt?
Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska göra. En del av mig hoppas att det ska lösa sig av sig själv men en annan del säger att vi måste kura. Hade dock känts lättare att kura om han visade tendenser på att sova hela nätter. Nu är det verkligen hipp som happ med när han vaknar och hur ofta.
Vad säger ni? Råd och tips mottages tacksamt!