Förstagångskurare med några frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Förstagångskurare med några frågor

Inlägg av annawahlgren »

:D Ett råd jag verkligen vill ge är att läsa på i Internationella Sova hela natten under arbetets gång.

Man ser med helt nya ögon när man går från teori till praktik. Man förstår så mycket mera, saker får både sammanhang och perspektiv på ett helt annat sätt :wink: :lol:

Det är litegrann som när man ska ta körkort. Man måste läsa på och kunna teorin och göra provet fint, annars kan man titta i himlen efter körkortet. Men man skriver inte provet förrän man lärt sig köra bil och kan visa upp sina färdigheter i trafiken. De båda, teorin och praktiken, går hand i hand och kan inte, och ska inte, skiljas åt. Bil kör man inte bara på teknik - "växla så här, bromsa så här, titta i backspegeln så här" - utan man måste lära sig hela trafiksystemet, om man säger. Om man nu ska ut i trafiken, på riktigt, vill säga.

Detta kan sägas motsvaras av SHN-filosofin. Teorierna går - måste gå - hand i hand med "tekniken" - verktygen är just bara verktyg. Förståelsen av hela processen, av alla teorierna som man måste ta till sig i insikt och inlevelse, är någonting helt annat och mycket mer :thumbsup:

Så läs underhand. ALLT. Det blir aha-upplevelser, vågar jag lova :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Sanni

Inlägg av Sanni »

Anna: Det stämmer verkligen det du säger. Jag sitter och läser på det jag känner mig lite osäker med och visst blir det aha-upplevelser när man får insikt i innebörden av handlingen och dess påverkan på det lilla barnet :)

Denna 2 kurnatt har jag nu varit uppe en ganska lång stund med sonen som vaknade till och frågade och frågade och frågade :) Jag ramsade på som bara den...först vill han inte lyssna utan gick igång på ramsan ORDENTLIGT....gick in 2-3 gånger då han VERKLIGEN jobbade upp sig och buffade mycket kort och gick snabbt UT. 3 gången hade han lyckats få av sig blöjan vilket birog till att jag var där inne någon minut extra. Få se hur natten fortlöper nu sover han ialla fall :sleep: :)
Lihon 15 Juli-10 (påbörjad kur 16 april-11)
Isabellas mamma

Inlägg av Isabellas mamma »

Den tredje natten gick väldigt bra för Isabella tycker jag :D
Hon vaknade bara en gång och då ramsade jag utifrån 2 ggr sen somnade hon om. Sen vaknade hon 06.30 istället för 07.00 men då fick jag henne att lugna ner sig (hon var rätt så upprörd direkt när hon vaknade) och så gick vi in kl 07.00 med tjo och tjim \:D/ Hon hade ju inte somnat om men som jag har förstått det är det inte helt nödvändigt bara man inte plockar upp henne när hon är riktigt arg/ledsen.
Nu sover hon sin förmiddagslur och idag tog det bara 7 min för henne att somn jämfört med 20-25 min de andra dagarna =D>
Jag har ju sovit mestadelen av natten så jag är ganska pigg idag :thumbsup:

kram
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Sanni

Inlägg av Sanni »

Natten gick ganska bra :) sonen vaknade en gång vid 22:00 och somnade om själv:) Sedan vaknade han vid 02:30 och då blev det lite tuffare med frågor och gråt och lite skrik....men jag ramsad på och han somnade om efter en ganska lång stund och sov till 07:30 då vi gick in och väckte :) dom sover så sött dom små på morgonen så att man inte vill väcka dem :D men samtidigt vill man ju ta upp dom så fort som möjligt och pussa på dom :)

Förmiddagsluren gick inte så bra :( han blir skit arg när jag skakar på handtaget på vagnen och ramsar och går bort....han somnade till slut men det blir inte 45 min sovtid idag heller utan det blir 30 minuter.....eller kan man använda sig av marginalkvarten såhär i början??? läste om det på forumet men jag hittade inte om det var först senare man fick använda sig av marginalkvarten.....

Det är en så härlig känsla när man får respons av barnet och vilka framsteg vi tillsammans med barnen gör :thumbsup: :heart:
Isabellas mamma

Jo, jag har uppfattat det som att man kan använda sig av marginalkvarten :) Det har vi gjort i alla fall...

Jag håller med om att det är fantastisk att se vilken respons man får O:)

:heart:
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Sanni

Inlägg av Sanni »

Hej :)

Nu är det dags för kurnatt 3 :) Ser med spänning fram emot kvällen...har läst i boken och på forumet att man INTE ska gå in kurnatt 3 utan bara ramsa utanför.....hur ska man agera om barnet inte ger respons på ramsan och skriker...de övriga nätterna fick man ju vid KRIS gå in och lugna....ska titta ett varv till på forumet kanske hittar nått mer :)
Sanni

Inlägg av Sanni »

Helt ofattbart otroligt :) Lillkillen somnade på 3 minuter :D en gång ramsade jag utanför och så bekräftelsen, han gnällde lite men så vips så var det tyst :) och än sover han :sleep:

Hur går det för dig Isabellas mamma??
Isabellas mamma

Härligt Sanni! =D> =D> Då får du nog sova lite inatt förhoppningsvis :sleep:
Isabella somnade också på 2-3min, utan buffning idag :!: endast solfjädern och ramsa \:D/
Det känns ju som att nattningen har satt sig bra men det är ju lite svårare med dagslurerna. Men det står ju också i boken att det tar längre tid innan de flyter perfekt...
Idag har Isabella varit mycket piggare och gladare hela dagen och hon har riktigt stor aptit nu så det känns fantastiskt med tanke på att hon haft svårigheter med maten i några veckor :D
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Sanni

Inlägg av Sanni »

Så härligt att höra att hon äter nu :D och är piggare! Lillkillen vaknade till nyss men somnade om själv på nån sekund och han vaknar till lite då och då men somnar om själv :)

Detta känns helt magiskt och är något av det häftigaste jag varit med om :D ...när jag läste boken första gången tänkte jag "kan detta verkligen stämma" ???? hade aldrig förut hört talas om barn och sömn på det sätt som Anna beskriver så det i sig va en stor aha-upplevelse för mig :) och mer och mer ökar min förundran över att BVC inte har mer kunskap än att dom i 9 månader inte kunnat ge mig ett enda råd elle tips som varken hjälpt min son att äta bättre eller sova bättre #-o dessutom under hans första 3 månader menade läkaren på att sonen hade kolik och sa "ja såhär är det med dom små....det går över ha tålamod, ett tips är att vagga honom över en tröskel tills han somnar och gör detta länge!!" O på den vägen var det vi hamnade i som Anna säger "vaggningsträsket" och därav tror jag det är ochså därför lillkillen strular med vaggningen på dagen han har vant sig vid att bli vaggad tills han somnar :( men detta ska det bli ändring på :)

Nu tror jag sonen har somnat om ska se om jag kan få lite sömn till :sleep: .....fortsättning följer :D
Isabellas mamma

Jag håller med dig angående BVC. Jag tycker att det är väldigt märkligt att BVC kan rekomendera 5-min/skrikmetoden men inte säger nånting om denna metod?! Jag anser ju att barnmorskor och barnläkare ska vara insatta i allt vad barn heter men den uppfattningen tycker jag inte att jag har fått... :(
De bör väl känna till alla metoder, väga och mäta kan väl vem som helst göra...
Det skulle ju vara nåt för Anna, att utbilda BVC-personal i sin metod :) om hon inte redan har gjort det.
Idag ska vi till just BVC och träffa våran nya barnmorska efter som vi har flyttat för bara några veckor sen. Har hört att hon ska vara bra så jag hoppas på det [-o<

Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Sanni

Inlägg av Sanni »

Fjärde natten avklarad :) lillkillen somnade direkt och det räckte med att jag ramsade en gång :D helt otroligt jag är fortfarande förbluffad över detta och kommer vara det förmodligen lång tid framöver :)

Gick det bra hos BVC...hoppas den nya barnmorskan var bättre...Jag kommer att prata med min barnmorska om SHN-kuren och vara benhård med att hon ska introducera den för föräldrar som har barn med sömnproblem :D samt att jag kommer att introducera SHN-boken till folk jag känner:)

Annars hur mår Isabella då...gick nattningen bra ikväll ?

Det är så häftigt att jag nu kan så smått planera vad jag vill göra på kvällen :D sitta och titta på tv utan att ha en hemsk oroskänsla i magen, umgås med min man och bara ta det lugnt :D TACK ANNA! :heart:
Isabellas mamma

BVC-besöket gick väl ok. Hon hade ju växt och var normal :D De verkade inte så intresserade över att veta mer om sömnproblemen eftersom hon nu sover bra. Är det inte problem just precis när man är där så är det inget att prata om verkar det som. Men den barnmorskan som vi ska ha var tydligen sjuk så vi får träffa henne nästa gång.

Nattningen gick bra. Det var första gången som min sambo nattade men det gick galant ändå :)
För övrigt så tog Isabella sina första steg idag så jag är en mycket stolt mor \:D/

:heart: :heart: :heart:
Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

ville bara säga att jag tror det räcker med två lurar på en nio månaders. jag har bytt till 2 lurar runt 7-8 månader på mina barn. men vissa väntar längre än så med. men nu ska man ju inte ändra schemat förrän efter uppföljningsveckan. så du får väl avvakta och klura lite på ett nytt schema under tiden. och räkna sen med tre dagar för att det nya schemat ska sitta.

och visst är det fantastisk att bara kunna lägga ner dem små. och så somnar dem. utan protest. det är lite magiskt. :heart: men man vänjer man sig allt för snabbt vid detta underbara. och det blir vardag som allt annat. däremot blir man påmind om hur bra man har det när man hör/ser hur andra föräldrar gör.

ni kämpar på jättebra båda två!

och just ja, skriv gärna in barnets födelsedata i er profil/signatur.

kram från lilla mia.
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Sanni

Inlägg av Sanni »

Vargtimmarna spökade ordentligt för lillkillen nyss. Började 05:30 och jag gav en pangramsa och satte på Mozart och härjade lite i köket men det gick inte riktigt fram. Han blev bara mer och mer ledsen och uppgiven :( ....läste lite på forumet och i boken att man inte ska göra mer än så men hur ska jag hantera lillkillens frågor vid vargtimmarna när mina svar inte når honom...kan ju inte låta honom gråta och vara ledsen hur länge som helst.....

För övrigt har natten varit toppen :) han har sovit nonstop fram tills 05:30 så det var ju jätte bra :)

Hoppas att jag kan få ordning på vargtimmarna ochså #-o
Isabellas mamma

Det är ju jättebra att han sov till 05.30 :!: :thumbsup:

Isabella har vaknat 1-2 ggr/ natt sen andra natten :( Jag trodde att det skulle gå över men det var så inatt igen. Hon vaknade vid 00.30 och jag lät henne vara helt ca 10 min men när jag märkte att hon började skrika mer och mer så gav jag en hög ramsa, det lugnade henne lite grann en stund så sen gav jag bekräftelsen. Då blev hon arg igen och jobbade upp sig sakta men säkert. Till slut började hon gråta och då tog jag till en ramsa till samt en bekräftelse när hon lugnat ner sig, men då blev hon arg igen och vi fick köra samma procedur igen. Hon somnade till slut ca kl 01.00. Jag har uppfattat att såna uppvak skulle sluta efter 2-3 natten, har jag gjort nåt fel då? Hon vaknade igen vid 06.15 men det är ju vargtimmarna och det har jag ju förstått att det kan ta tid så det är jag inte så orolig för... Ibland vaknar hon bara en ggr/ natt och då brukar det vara ca 02.00/03.00, alltså inte under vargtimmarna...
Nån som har nåt bra tips?

Isabella 2010-06-15
Emma 2013-06-22
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"