Dagslurarna är hysteriska och han vägrar somna!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Nathalie Ragnarsson

Dagslurarna är hysteriska och han vägrar somna!

Inlägg av Nathalie Ragnarsson »

Han vägrar somna på dagslurarna! Han ska sova i 45 min och han skriker sig igom dom :( han är heelt hysterisk och jätte ledsen... Jag ramsar på med verkar inte få någon reaktion och om jag får det verkar den i ca. 5 sek.Och om han somnar efter "bara" 20 min, ska jag då ta tid från då och 45 min framåt? Isåfall blir ju hela schemat fördröjt med 20 min..
Behöver verkligen hjälp för varken sonen eller jag orkar med det här längre...

Mvh.
MammaMary

Re: Dagslurarna är hysteriska och han vägrar somna!

Inlägg av MammaMary »

Hej Nathalie!

Jag är verkligen inte en av experterna men jag är säker på att du får ett strålande bra svar från nån av hjärtebarnskontrollanterna snart. Men i väntan så kan jag dela med mig av mina erfarenheter och råd som jag fått.

Jag kurar själv sen lite drygt 3-4 veckor och det går upp och ner, som med det mesta annat, men mest upp :) Jag har vart med om samma sak som du och jag vet hur det känns. Börja med att ta ett djupt andetag och vet att du inte är ensam!

Får jag börja med att fråga hur länge du kurat?

När det blir såhär så är det lätt att man hamnar i en ond cirkel. Det vill säga att barnet ställer massa frågor och får svar som han inte upplever som tillfredsställande av anledningar som man inte alltid förstår. Det i sin tur stressar orolig mamma som säkert haft sömnbrist en längre tid. Det i sin tur förstör den där viktiga Attityden som är så viktig när man kurar. Till slut står man där och ramsar med gråten i halsen, och det gör att vargarna snabbt förökar sig. Jag har upplevt att man ibland måste backa lite med ramsan så att det inte blir så att man ramsar i stress. När du ramsat, pausa och låt sonen ge sitt gensvar så du lär dig lyssna så att en kommunikation kan uppstå. Jag gjorde först det felet att jag ramsade som en tok för att jag inte stod ut med gråten och då blev jag stressad och så även min dotter. Så ramsa som när du samtalar med en vän och ge sedan utrymme för din lilla att svara. Lyssna sen på vad det är han säger, är han verkligen ledsen eller kanske arg eller irriterad och anpassa sedan svaret därefter. Jag har lärt mig hur oerhört viktigt det är att ta djupa andetag och lyssna, även fast det känns svårt ibland, men man lär sig med tiden. Det är mitt första råd.

Sen kan du kanske fundera på om det finnns nåt mer du kan göra mellan att du ramsar om du känner att det inte riktigt går fram just då. Som att dammsuga, det gör jag ;) Sätta igång en tvätt eller diska, alla tänkbara husljud. Min dotter brukar lugnas när jag sitter utanför och pratar i låg samtalston i telefonen. Testa dig fram och se vad just ditt barn "gillar". Ibland glömmer man bort att allt börjar med det berömda Lugnet. Innan lugnet infinner sig kan man se sig om i stjärnorna efter sömn. Så din uppgift är att förmedla lugnet så att ditt barn får förutsättningarna att själv kunna sova, du kan inte sova åt honom. Lurarna strular fortfarande här och det har jag förstått att de kan göra ett tag, men Rom byggdes ju inte på en dag så sant som det är sagt. Med tiden kommer ditt barn att lära sig att vara lugn även när han är vaken under sin utsatta sovtid, det kommer inte skrikas konstant forever, bara vi håller oss lugna.

Massa styrkekramar till dig du tappra moder :heart: :heart:
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag kan bara bekräfta ovanstående mamma. Och en sak till, detta forum är till för att ALLA skall svara. Hjärtebarnskontrollanterna är bara här för att se till att alla som inte fått svar får det.

Men när de får så strålande svar som du fått av MammaMary så behövs inte vi lika mycket. :heart:

Tack för fint svar!

Sist, ang. lurarna. Under kuren och uppföljningsveckan rekommenderar jag att man håller tiderna på min. Men sen efteråt kan man använda marginalkvartarna till närmnsta naturliga skarv. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Strålande, MammaMary :heart: TACK =D>
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Jag om nån har haft mina duster med både kuren, mig själv och alla vargarna :wink: Men som tur är så lär man sig hela tiden. Jag vet också hur det känns när man fastnar och det känns som att allt man läser låter så enkelt men i praktiken men ändå så kör man fast. Men då får man bara trycka på stoppknappen, andas, och tänka igenom nästa drag, ingenting blir bra av att man handlar i stress.

Jag fick själv en liten uppenbarelse när allt strulade som mest här hemma och gråtkalasen kändes eviga. Till slut hade jag en klump i halsen hela tiden när jag insåg att jag var tvungen att ta tag i mig själv för jag kunde sannerligen inte hjälpa min dotter i det här skicket hur bra kuren än är. Så snabbkura mamma få man gör ibland när man tappar fokus för barnet förtjänar inte att man lägger över sin egen oro på dem, inte okej! Men jag fick en liten uppenbarelse när jag ramsade och inte upplevde att det gick fram. Man får se det som vilket samtal som helst. Om jag samtalar med en annan människa men jag babblar nästan hela tiden och de få stunder när den andra arma människan får en syl i vädret så står jag bara och funderar på vad jag ska säga härnäst för att få fram min poäng, vad händer då? Jo mest troligt så går ingenting jag säger fram för den andra parten slutar lyssna och blir säkert ganska irriterad på mig dessutom. Dessutom så kan jag inte höra vad den andre säger för jag tänker bara på mina egna tankar och känslor. Samma sak tror jag gäller när vi ska kommunicera med de små. Man måste lyssna, verkligen lyssna på den respons som de ger på det man säger (ramsan), låta de reagera och sen SVARA de, inte prata om nåt helt annat, utan svara på det som de gett utrryck för. Och det är ingenting man fattar direkt (jag gjorde i alla fall inte det) men man lär sig om man bara bestämmer sig för att vara lugn. Jag kom även på en annan sak när det var som kämpigast här hemma. Och det var att jag stod och kände panik för att hon inte somnade, varför kunde hon inte bara sluta skrika och sova!? paniken var ett faktum hos den stressade mamman. Men när jag bestämde mig för att endast fokusera på att ge henne lugn lugn lugn och sen strunta fullständigt om hon somnade eller inte så släppte det mer och mer. Jag insåg att vi måste börja där. Så när gråten stegrade och hon skrek upp sig rejält så la jag det här med sömnen åt sidan för ett tag och fokuserade bara på att hon skulle bli lugn, inget annat. Det hjälpte oss. Jag vet ju att jag som mamma kan lugna mitt barn. Så jag ramsade, dammsög, pratade och läste högt. Till slut lugnade hon sig allt oftare och allt snabbare för att så småningom också somna. Lugn först, sova sen!
Detta är bara mitt sätt. Men jag delar med mig så kanske det kan ge lite tröst, uppmuntran och nya perspektiv. Annars rekommenderar jag att du läser safarin igen igen igeb, den hjälper mig när jag tappar fokus!

/Maria
Vår lilla prinsessa föddes augusti 2010. Vi började kura henne den 25:e mars 2011.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

MammaMary skrev:Jag fick själv en liten uppenbarelse när allt strulade som mest här hemma och gråtkalasen kändes eviga. Till slut hade jag en klump i halsen hela tiden när jag insåg att jag var tvungen att ta tag i mig själv för jag kunde sannerligen inte hjälpa min dotter i det här skicket hur bra kuren än är. --- Man får se det som vilket samtal som helst. Om jag samtalar med en annan människa men jag babblar nästan hela tiden och de få stunder när den andra arma människan får en syl i vädret så står jag bara och funderar på vad jag ska säga härnäst för att få fram min poäng, vad händer då? Jo mest troligt så går ingenting jag säger fram för den andra parten slutar lyssna och blir säkert ganska irriterad på mig dessutom. Dessutom så kan jag inte höra vad den andre säger för jag tänker bara på mina egna tankar och känslor. Samma sak tror jag gäller när vi ska kommunicera med de små. Man måste lyssna, verkligen lyssna på den respons som de ger på det man säger (ramsan), låta dem reagera och sen SVARA dem, inte prata om nåt helt annat, utan svara på det som de gett uttryck för. --- Men när jag bestämde mig för att endast fokusera på att ge henne lugn lugn lugn och sen strunta fullständigt om hon somnade eller inte så släppte det mer och mer. Jag insåg att vi måste börja där. Så när gråten stegrade och hon skrek upp sig rejält så la jag det här med sömnen åt sidan för ett tag och fokuserade bara på att hon skulle bli lugn, inget annat. Det hjälpte oss. Jag vet ju att jag som mamma kan lugna mitt barn. :heart:
:D Återigen TACK, MammaMary :heart:

O:) :heart: :sleep:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, Nathalie Ragnarsson, ska jag också säga :wink: :lol:
Nathalie Ragnarsson skrev:Och om han somnar efter "bara" 20 min, ska jag då ta tid från då och 45 min framåt? Isåfall blir ju hela schemat fördröjt med 20 min...
Man får bedriva lite matematik. Säg att han "ska" sova 12-12.45. Du har en marginalkvart, till 13.00. Han somnar först 12.20, säger vi. Sover han då sina tänkta 45 min, hamnar du på 13.05, alltså förbi marginalkvarten. Då påverkas resten av schemat. Det kommer i olag och barnet blir förvirrat. Man kan tycka att fem minuter extra hit eller dit inte skulle spela någon roll, men det tycker tydligen de små barnen att det gör :roll: :lol:

Så för att hålla sig inom den tänkta lurtiden, med - till nöds - marginalkvart, får man räkna. Somnar lilla älsklingen 12.20 hinner han inte med 45 min den gången. Då får du ta upp efter exakt 20 min och låtsas som om han fått sin fulla lur. Klang och jubel! Och inga "kompensationer" resten av dagen, utan schemat som vanligt till punkt och pricka =D>

Skulle han å andra sidan (i vårt exempel) somna kl 12.15, skulle du hinna med en 45-minuters under sovtiden + marginalkvart.

Der är kortlurarna (5 min, 20 min, 45 min) man får vara extremt noga med, så att barnen får sina s k naturliga sömnrytmspass och vaknar - låter sig väckas, om så är - på rätt sida. Vid långlurarna (1,5 tim, 2 tim, 3 tim) gör inte en kvart hit eller dit alls samma skillnad.

Och för att lugna dina nerver (så att du kan lugna lilla barnets :!: ) - tänk att det viktigaste inte är att han sover varenda minut han "ska". Det viktigaste är att han har förutsättningarna.

Så ge honom dem, lugnt och fint - i ordets sanna mening betryggande :!:

O:) :heart: :sleep:
Nathalie Ragnarsson

Inlägg av Nathalie Ragnarsson »

Hej! Såg först nu när jag skrev det sista inlägget, att ni redan svarat på några av mina frågor :) och jag vill tacka MammaMary och alla andra såklart ;) för svaret, känns som att du/ni förstår precis hur det är :) känns skönt!
Vi har kurat honom sedan i tisdags, så nu är vi inne på 6:e dagen :) nätterna går super bra :)

Jag ska försöka tänka som du sa, att fokusera mer på lugnet och inte på att han "måste" sova.. är bara lite osäker på vad man ska göra när han skriker bort en lur :oops: känns ju fel att ta upp honom då utan att han sovit alls, eller bara typ 10-15 min..

Vi kör på och satsar först och främst på att lugna och sedan tar vi sovandet :)
Tack igen för ditt svar, det hjälpte mig verkligen att tänka på annat, och inse att man faktiskt fastnat i en ond cirkel.. Nu tar vi oss ut från den och snart ska vi nog kunna lugna honom så han får sova som den lilla prins han är <3

Tänkte på mitt nya schema här; tar som sagt gärna emot synpunkter och tips.. Ska inte ändra någonting förens vi gjort klart uppföljningsveckan.. men det känns som att han inte är trött, så det jag ändrat är att det är lite längre vaken tid mellan lurarna.. :)
MammaMary

Inlägg av MammaMary »

Bra jobbat Nathalie :thumbsup: Skönt att nätterna fungerar så bra och att du börjar hitta lugnet :)

Alla barn och familjer är ju olika så man ska ju såklart vara försiktig med att tro att det som "funkar på mitt barn" också ska funka på andras. Men man vet ju aldrig, kanske går det hem :D Prova att plocka fram en pocketbok och sätt dig utanför hans dörr och läs när han skriker. Inte överdrivet högt utan lugnt och behagligt. Jag tror att det är effektivt dels för att det är behagligt för barnet men också för att det distraherar den ömma moderns panik från att blossa upp :wink: Man koncentrerar sig på att läsa bokstäverna och det blir lite monotont skönt att lyssna till, det är min egen analys. Alltid värt att testa :) Annars har du ju det där med alla husljuden att tillgå. Gör upp en plan för hur du ska hantera dessa situationer. Men jag är helt säker på att skrikandet kommer att ge med sig. Vår lilla dam skrek en hel del också men efter snart en månads kurande så har det avtagit nästan helt, de kommer på hur skönt och tryggt det är i sängen så länge vi behåller lugnet! Lycka till!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"