Behöver verkligen hjälp för varken sonen eller jag orkar med det här längre...
Mvh.
MammaMary skrev:Jag fick själv en liten uppenbarelse när allt strulade som mest här hemma och gråtkalasen kändes eviga. Till slut hade jag en klump i halsen hela tiden när jag insåg att jag var tvungen att ta tag i mig själv för jag kunde sannerligen inte hjälpa min dotter i det här skicket hur bra kuren än är. --- Man får se det som vilket samtal som helst. Om jag samtalar med en annan människa men jag babblar nästan hela tiden och de få stunder när den andra arma människan får en syl i vädret så står jag bara och funderar på vad jag ska säga härnäst för att få fram min poäng, vad händer då? Jo mest troligt så går ingenting jag säger fram för den andra parten slutar lyssna och blir säkert ganska irriterad på mig dessutom. Dessutom så kan jag inte höra vad den andre säger för jag tänker bara på mina egna tankar och känslor. Samma sak tror jag gäller när vi ska kommunicera med de små. Man måste lyssna, verkligen lyssna på den respons som de ger på det man säger (ramsan), låta dem reagera och sen SVARA dem, inte prata om nåt helt annat, utan svara på det som de gett uttryck för. --- Men när jag bestämde mig för att endast fokusera på att ge henne lugn lugn lugn och sen strunta fullständigt om hon somnade eller inte så släppte det mer och mer. Jag insåg att vi måste börja där. Så när gråten stegrade och hon skrek upp sig rejält så la jag det här med sömnen åt sidan för ett tag och fokuserade bara på att hon skulle bli lugn, inget annat. Det hjälpte oss. Jag vet ju att jag som mamma kan lugna mitt barn.![]()
Man får bedriva lite matematik. Säg att han "ska" sova 12-12.45. Du har en marginalkvart, till 13.00. Han somnar först 12.20, säger vi. Sover han då sina tänkta 45 min, hamnar du på 13.05, alltså förbi marginalkvarten. Då påverkas resten av schemat. Det kommer i olag och barnet blir förvirrat. Man kan tycka att fem minuter extra hit eller dit inte skulle spela någon roll, men det tycker tydligen de små barnen att det görNathalie Ragnarsson skrev:Och om han somnar efter "bara" 20 min, ska jag då ta tid från då och 45 min framåt? Isåfall blir ju hela schemat fördröjt med 20 min...